Jump to content
Jarekk

[Wrzesień '39] Czołg pościgowy 10TP

Recommended Posts

Nie róbmy już tematowi Jarkka złego PR, ma i tak trudny orzech do zgryzienia.

No dobrze

 

od końca sierpnia i ma 440 postów, ja jestem od kwietnia i mam ok 600, Ty jesteś od września i masz ich ponad 900

Usuńcie ten licznik bo odkąd zacząłem go olewać to wszyscy mi wypominają ilość postów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za przekrój. Właśnie na Alegro zakupiłem wydawnictwo z którego pochodzi. Bardzo interesuje mnie to co jest po za przekrojem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Jak się domyślam, to brakuj dużo na tym rysunku. Jendrass się zapewne zgodzi - Po pierwsze wał Kardana, po drugie skrzynia biegów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na szybko do porównania, z nonografii 7TP, wyd. Militaria, ISBN EAN 9788391174142 Jędryka, Magnuski, Sembrant.

IMG_4280.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Cy można to usunąć. Dw razy wrzuciło...

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
To TY kupiłeś tą monografie w Kupcu

Nie

Na pl. Wielkopolskim w najlepszej wojskowej księgarni w mieście Pierwszego dnia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Obawiam się, że podobieństw należy szukać w BT-uszkach a nie w Vickers-ie.

Dokładnie, tym bardziej, że rozwiązanie zawieszenia, jest prawie identyczne, jak nie takie samo.

10TP w 3D i inne.

 

Jestem Kardan, WAŁ Kardana

Był również wykorzystywany w Saharze.

Universal_joint_transparant.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

 

Obawiam się, że podobieństw należy szukać w BT-uszkach a nie w Vickers-ie.

 

Mam takie pytanie.

A dlaczego zamiast szukać podobieństw w BT, nie szukać podobieństw w pojazdach Christie'go ?

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam takie pytanie.

A dlaczego zamiast szukać podobieństw w BT, nie szukać podobieństw w pojazdach Christie'go ?

Pewnie dlatego, że Związek Radziecki kupił licencję (?) od Pana Christiego (przelicytował Polskę) i na jej bazie produkował wozy na potęgę. Nie pamiętam teraz czy kupili licencję faktycznie czy tylko 2-3 wozy i produkowali je potem "półlegalnie"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak na prawdę praktycznie nie było różnic pomiędzy zawieszeniem wozów Christie'go i BT-uszkami. BT-2 miał koła szprychowe, BT-5 i BT-7 już takie jak 10TP.

Niby płytę górną już zrobiłem, ale z planiku nie wiem jak dostawano się do silnika w celu regulacji lub wyjęcia go, chyba będę musiał improwizować

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Produkowali legalnie. Zakup licencji bowiem był spowodowany faktem, że kupić ją chciała Polska. ZSRR nie przelicytował Polski. Według depeszy z ambasady ZSRR w Waszyngtonie oceniano czołgi Christiego jako nieprzydatne Armii Czerwonej, ale jako dające przewagę Wojsku Polskiemu. Christie wziął od nas zaliczkę, ale kiedy komisja się stawiła po nie, on domagał się więcej pieniędzy oraz przedstawił wogóle nie zmieniony model M1931, co było niezgodne z umową. Okazało się też, że nie ma przygotowanych pojazdów (z tego co pamiętam, to chyba był hazardzistą). Przygotował jednak zamówienie dla ZSRR, łącznie z licencją. W ramach arbitrażu oddał zaliczę z odsetkami. W ZSRR powstał więc BT a potem T-34, a nasi musieli kupić czołg lekki Vickersa. Przypomnę, że pierwszy konkurs na czołg rozpisano już chyba w 1921 lub 1922. Ponieważ jednak w latach 20-tych była zupełna posucha na zbrojenia, to nie udało się nic znaleźć. Ponieważ Chrisitie zawiódł, to Vickers jako plan B wypalił. ZSRR złożyło jednak zamówienie niezależnie od Polski, ale na przekór jej. Nasze zamówione maszyny nie poszły do ZSRR, a najprawdopodobniej nie powstały...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niby płytę górną już zrobiłem, ale z planiku nie wiem jak dostawano się do silnika w celu regulacji lub wyjęcia go, chyba będę musiał improwizować

 

Jarekk a czy na planie 10 TP autorstwa Pana. Jana Jędryki nie ma z tyłu narysowanych włazów dostępu do silnika. ( nie mam tego planu przed sobą , wiec pisze z pamięci. Kiedyś rozrysowywałem 10 TP bo miałem zamiar zrobić go w dużej skali)

Z tego co pamiętam zaraz za wieżą na górnej płycie były po bokach dwie małe klapy otwierane na boki. Następnie część środkowa (skąd wychodziły rury do tłumików) była chyba mocowana na śruby.

Następnie nad transmisją były dwie duże klapy na zawiasach.

 

A jak się wyglądała sprawa zakupu pojazdu od Pana Christiego to dobrze wiem

 

Zresztą widzę że widd ładnie to streścił

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, a w BT-7 i całej rodzinie jak to wyglądało ?Może to nam jakoś pomoże? Zawsze jest tak, że od kogoś się trochę zwala więc może i tutaj odpowiedź się trafi. Swoją drogą to dziś się zacząłem zastanawiać, patrząc na model 7TP czy przez ten tylni luk zmieściłby się silnik ?! Wygląda to dość wąsko.

http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/finland/finland.html

Widd- dzięki za resume z Christiego !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamontowanie jak i demontaż silnika mógł być identyczny jak w T 34 i w Shermanach.

(Chciałem zaznaczyć, że jest to tylko moja teoria)

 

th_Photo49.jpg

 

Cała góra nad silnikiem mogła być zamocowana na śrubach.

Odkręcamy śruby, zdejmujemy całą górę , wyciągamy silnik. I znowu zakładamy silnik, nakładamy płyty i zakręcamy śruby.

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Z 7TP też silnika byś nie wyciągnął. Chyba trzeba było rozkręcać górną płytę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Górna płyta w wozie Christiego.

 

e4e352e95970e4fa.jpg

 

bigmodel - zastanawiałem się również nad tym co proponujesz. Chyba pójdę właśnie tą droga. Należałoby jednak umieścić tam jeszcze śruby i może zawiasy, bo na razie jest wokół tej płyty środkowej pusto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żeby było łatwiej, od góry BT od skali, poniżej Christie od Jarkka.

BT_7A_bp1.jpg

Zdaje się, że Bigmodel ma rację. Nasi całą idee czołgu wzorowali na Rosjanach (vel ludziach radzieckich) więc pewnie i rozwiązanie tyłu skopiowali. Skoro, jak pisze Widd, wyciągnięcie z 7TP silnika wymagało odkręcenia całej płaszczyzny, to w 10TP rozwiązanie pewnie powtórzono.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nasi całą idee czołgu wzorowali na Rosjanach (vel ludziach radzieckich) więc pewnie i rozwiązanie tyłu skopiowali.

 

Prędzej wzorowali się na Amerykanach

 

Pozdrawiam

Jacek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.