Skocz do zawartości

"The drones" czyli opowieści o QF-104, Academy, Hasegawa, 1/72


abtb

Rekomendowane odpowiedzi

Swego czasu temat zapowiadany w legendach, opowieściach oraz bajaniach ludowych,  który to miał się zmaterializować w roku pańskim A.D. 2025 :wink:

I oto jest :yahoo:!

Oczywiście powinienem wspomnieć, że jak JA nie zrobię, to NIKT nie zrobi. Wiadomo - teraz wszyscy się najarali na spita od IBG i nic nie ma wystarczającej siły przebicia (ale z czasem przyjdzie refleksja i opamiętanie :haha:)

A teraz po kolei (albo po torach - jak kto woli )

W związku z "wyczerpaniem" tematu podstawowego w budowie 104-ek wszelkiej maści, typów itp, nadszedł czas żeby sobie zrobić jakieś tam wersje nietypowe. A do takich śmiało można zaliczyć  wersje sterowane radyjkiem na baterie czyli drony (swoją drogą temat ostatnio bardzo nośny ).  Na warsztat biorę dwa samoloty - F-104A który zostanie zrobiony jako QF-104A :

Z4kEVm1.jpg

 

LMmvAcP.jpg

 

t9IUPJZ.jpg

 

oraz F-104J który będzie przebudowany na UF-104J/JA.

hdOgxzS.jpg

 

Oczywiście oba samoloty nie różnią się za bardzo od standardowych 104-ek - najważniejsza różnica to brak działek. Możliwość lotu załogowego została w nich zachowana.

Odrobina historii:

QF-104A o numerze QFG-957

 Dron o numerze QFG-957 został użyty do misji „walk powietrznych” przeciwko F-4D z  19 lipca 1967 roku, zestrzelony jako dron 8 sierpnia 1967 roku.  Dron wykonał 4 loty. Po okresie testowania jako JF-104A, w 1961 roku w Palmdale został przebudowany na QF-104A. Wystartował z Palmdale 10 marca 1961 roku i dotarł do Eglin następnego dnia. Od 1 listopada 1961 roku, samolot był wybierany do operacji testowych dronów, modyfikując go do JQF-104A. 29 lipca 1965 roku program testowy zakończył się, a samolot powrócił do floty dronów operacyjnych w Eglin jako QF-104A. 19 lipca 1967 roku samolot wykonał misję typu „dog-fight”, obejmującą zakręty 3G z prędkością 1,2 Macha na wysokości 18 000 stóp (ok. 5472 m), z myśliwcem F-4D Phantom Marynarki Wojennej USA. Był to również pierwszy lot z użyciem samolotu  F-104D. Misja przebiegła pomyślnie, a samolot bezpiecznie wylądował ponownie w Eglin. 8 sierpnia 1967 roku został zestrzelony jako dron.

 

UF-104J/JA

UF-104J to pełnowymiarowy bezzałogowy samolot-cel. W rzeczywistości 14 F-104J zostało przerobionych na samoloty-cele, a w latach 1995-1997 wszystkie F-104J zostały przerobione na bezzałogowe samoloty-cele. Wszystkie zostały zestrzelone przez F-4 i F-15 w przestrzeni powietrznej wokół Iwo Jimy po zakończeniu misji jako samoloty-cele w latach 1995-1997. Wraz z rozwiązaniem 207. Dywizjonu 19 marca 1986 roku, zakończyła się eksploatacja F-104J jako myśliwca w Siłach Samoobrony Powietrznej. W tym momencie pozostało 39 F-104 zdolnych do lotu, z czego 4 były używane przez APW (Air Proving Wing), jednostkę testową JASDF w bazie lotniczej Gifu. Pozostałe 35 samolotów zostało zebranych i zmagazynowanych w magazynie zaopatrzeniowym nr 2 w bazie lotniczej Gifu. Część samolotów zakupionych na koszt Stanów Zjednoczonych została zwrócona Stanom Zjednoczonym po wycofaniu z eksploatacji, z czego 23 F-104J i 5 F-104DJ ponownie wydano Siłom Powietrznym Republiki Chińskiej (Tajwanu). Aby udoskonalić techniki przeciwdziałania rakietom, zgodnie ze zwiększonymi możliwościami samolotów bojowych, Siły Samoobrony Powietrznej podjęły decyzję o przekształceniu wycofanych ze służby F-104J w bezzałogowy samolot (drona) jako samolot docelowy o dużej prędkości, doskonałej mobilności i osiągach i cechach rzeczywistego samolotu, takich jak widoczność, charakterystyka promieniowania podczerwonego i właściwości odbicia radarowego. W tym czasie rozpoczęto badania nad przekształceniem  latającego F-104J w docelowy  samolot bezzałogowy, a od marca 1988 roku fabryka Mitsubishi przeprowadziła próby modyfikacji z wykorzystaniem dwóch F-104J. Te dwa samoloty miały numery „46-8600” i „46-8592”.

Samolot „46-8592” był pierwszym prototypem Mitsubishi i pierwszym samolotem, który przeszedł modyfikacje. Został wykorzystany do celów rozwojowych i był jednym z dwóch samolotów, którymi mógł latać pilot, co miało kluczowe znaczenie dla utrzymania zdolności w okresie eksploatacji.

18 grudnia 1989 roku odbył się pierwszy lot XQF-104J „46-8592” z bazy Nagoya, pierwszy test zmodyfikowanego bezzałogowego samolotu-celu. W czerwcu 1990 roku dostarczono go do Japońskich Sił Samoobrony Powietrznej (JASDF) i zmieniono oznaczenie na QF-104J. Testy przeprowadzono w APW (Air Proving Wing), jednostce testowej JASDF w bazie Gifu. W październiku 1991 roku przeprowadzono udany test zdalnego sterowania startem i lądowaniem z użyciem QF-104. Po dostarczeniu dwóch samolotów QF-104 Siłom Samoobrony Powietrznej, do marca 1992 roku, Skrzydło Doświadczalne Lotnictwa przeprowadziło testy praktyczne obejmujące 147 misji. W grudniu 1991 roku loty testowe zostały zakończone.

Dwa UF-104J zostały przebudowane na bezzałogowe drony UF-104JA po zakończeniu testów. Następnie łącznie 14 Starfighterów przebudowano na drony-cele UF-104JA i wszystkie zestrzelono na poligonie w pobliżu wyspy Iwo Jima. Ponadto, Eskadra Operacyjna UAV przyjęła Skorpiona (biały) i Krzyż Południa (żółty), insygnia typowe dla Iwo Jimy.

Użycie celów UF-104JA rozpoczęło się w 1995 roku. Zestrzelono 14 samolotów w podanej kolejności.

46-3575 zestrzelony 21 marca 1995 r.

76-3694 zestrzelony 24 marca 1995 r.

36-3527 zestrzelony 26 marca 1995 r.

76-3709 zestrzelony 21 lutego 1996 r.

76-3708 zestrzelony 25 lutego 1996 r.

46-3621 zestrzelony 13 marca 1996 r.

76-3707 zestrzelony 24 marca 1996 r.

46-3635 zestrzelony 25 marca 1996 r.

76-3692 zestrzelony 28 marca 1996 r.

76-3681 zestrzelony 21 lutego 1997 r.

76-3682 zestrzelony 25 lutego 1997 r.

46-3592 zestrzelony 10 marca 1997 r.

46-3600 zestrzelony 11 marca 1997 r.

46-3633 zestrzelony 11 marca 1997 r.

46-8592 został zestrzelony 10 marca 1997 r. i zatonął w morzu.

 

O, i tyle tytułem wstępu historycznego:wink:

 

Teraz wstęp modelarski :mrgreen:

Do budowy owych dronów użyję modeli F-104A/C Academy  oraz F-104J Hasegawy. Do obu malowań użyję masek wykonanych przez niezawodnego mistrza @Soris-a, masek na oszklenie dostępnych w sklepach modelarskich oraz elementów toczonych wytoczonych przez naszego rodzimego producenta

Fotki niebawem, jakieś bardziej drastyczne postępy z budowy około przełomu 2025/2026 .

  • Like 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo za wybranie tematu ! Coś innego niż typowy Stafighter. Mam  za jakiś czas zrobić też takie czerwone 104 ale muszę sprawdzić czy mam takie kalkomanie ?  To byłyby fajne malowania do zestawów F-104C Hasegawy w 48 bo wczesne 104 jakoś nie miały szczęścia do takich fajnych kolorowych malowań jak wersje G i S. Będę śledził postępy prac nad Twoimi modelami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.