Skocz do zawartości

Wojskowa kolej polowa


Andrzej Godlewski

Rekomendowane odpowiedzi

Wiosna tuż, tuż , za niedługo gdy tylko zejdą śniegi wojsko uruchamia dostawy dla poprawienia morale żołnierzy w okopach.

Przedstawiam Wam jedną z moich ostatnich chorób modelaskich, która trapi mię od ładnych paru lat, a jest nią budowa wojskowych kolejek polowych z lat Wielkiej Wojny . Model ten to parowóz byłych niemieckich kolei polowych HF inaczej też zwany Brigadenlokomotiv w skali 1:6

thumb_00f1b5d6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kapitalna ciufcia Można prosić o więcej fotek ? Masz jeszcze jakieś inne parowoziki ?? Jak mniemam można pojeździć sobie na niej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę bardzo .

Dla wyjaśnienia dodam, iż parowozik, tory, zwrotnice oraz obrotnice wykonałem od podstaw zaczęłem tę zabawe około 8 lat temu.

W obecnej chwili jestem w trakcie budowy modelu następnego wojskowego samowarka firmy Baldwin, parowóz ten jeżdził u nas na kolejce wąskotorowej w Bydgoszczy.

Generalnie interesują mnie kolejki wąskotorowe o szerokości toru 600 mm., które były używane w naszym kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzę fundamenty pod dworzec już są, więc jakaś konkurencja dla PKP się szykuje. Pierwsi pasażerowie też są , wiec nic tylko rozwijać żelazny szlak.;P

A tak na serio, mam pytanie, czym jest zasilany parowóz??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parowóz zasilany jest z akumulatorów 24 v znajdujących się w tendrze. Silnik, który go porusza wykorzystałem od elektrycznego skutera. Ponadto w samowarku jest umieszczony niewielki kociołek parowy, który daje efkty parowe takie jak gwizdek i odgłosy sapania parowozu jak się napcha za dużo pasażerów i jest pod górkę.

Trasa, którą w tej chwili buduję będzie liczyła około 150m. Będą trzy mostki po drodze, duża obrotnica oraz parowozownia, a jak już zauważyłeś siedziba dyrekcji kolejki też powoli powstaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Witam ! Przez 25 lat byłem maszynistą w Hucie Miedzi "Głogów" Obsługiwałem dwa rodzaje lokomotyw- WLS 50, a póżniej WLP-50. Mam kilka fotek lokomotyw, taboru i torowisk. Mogę się nimi z Tobą podzielić jeżeli jesteś zainteresowany/ Pozdrzawiam-sindbad!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W telegraficznym skrócie jako że, czasu mało a pracy dużo i temat nie chciałbym osieracać to i mała relacja z wykonywanych prac .

obrazbaldwin340.jpg

 

Nadejszła wiekopomna chwila na zamknięcie kręgu podtorza , a dalej to już czysta przyjemność w układaniu torów.

obrazbaldwin360.jpg

Wypełnianie szalunków , dość upierdliwe i mozolne ale zawsze to do przodu , no cóż jak się kolejki ogrodowej zachciało to się teraz męcz chłopie i nie ma że boli ;D

obrazbaldwin367.jpg

A po robocie konieczne umycie sprzętu ,na pewno przyda się przy kolejnej robocie .

Na następny ogień idzie podbudowa pod most kratownicowy ,ale o tym w stosownym momencie.

Prace w terenie trwają ,a tymczasem w chwili odpoczynku między wykopkami zlepiłem chwilowo wykonane części parowozu w całość .

Jest to parowóz amerykański firmy Baldwin,z fabryki w Filadelfi, wszystkie tego typu parowozy pracowały na froncie zachodnim ale po wojnie dwa z nich trafiły na Bydgoskie Koleje Powiatowe .

Na Bydgoskich Kolejach Powiatowych otrzymały oznaczenie7i8, parowozów które podówczas wycofano z eksploatacji , przetrwały zawieruchę drugiej wojny i pod nowymi zarządami PKP otrzymały oznaczenie Pwaa 3-901 i902.

Parowozy te eksploatowane były od 1918 roku do 1954 kiedy to ze względu na ich zły stan techniczny zostały skasowane.

Do dnia dzisiejszego przetrwało zaledwie parę egzemplarzy w tym jeden niedawno odbudowany przez angielskich entuzjastów wąskich torów

img1726i.jpg

img1730cf.jpg

 

obrazbaldwin311.jpg

Ponieważ nie samymi parowozami żyje kolej ,powoli powstaje też lokotraktor Baldwin 50 HP wyprodukowany w tej samej fabryce co powyższy parowóz .

Oba służyły podczas Wielkiej Wojny na froncie zachodnim .

Ponadto do zestawu będzie jeszcze platforma i dźwig wąskotorowy w systemie Pechot.

Wszystko jest budowane w skali 1:5 ,jako że to 600mm , a tor 5"

Pozdrawiam Andrzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za duchowe wsparcie , rzeczywiście kiedy zaczynałem relacje z budowy robiłem to nieco z mieszanymi uczuciami.

Ale co tam ,myślę że warto podzielić się radością w tworzeniu ,choćby i takiego dziwactwa jak model na którym się jeździ.

I taki mały filmik nakręcony przy okazji zabawy kolejką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.