Jump to content

Su-22M4 7ELT Powidz Bilek 1/72 + Part +Pavla


Leszek.Sz.
 Share

Recommended Posts

Witam. Z Su-22 zwlekałem bardzo długo ale teraz czas zacząć temat. Zestaw Bilka:

P6060004.jpg

I dodatki - zbiorniki PTB 1150 i Fotel K-36 Pavla + 4 blaszki Parta + kalki z Kagero. Mam jeszcze dwa zestawy kalek z HDL-a ( pilski tygrys, i cztery malowania rosyjskie z godłami).

P6060003.jpg

Wybrałem jednak malowanie z 7 elt Powidz 9101.

Su-22m4WJI.jpg

Co do podwieszek to będzie wisieć pod nią 2xPTB-1150, 2xUB-32 +1xUZR-60. Wstępnie pasowałem kadłub i ładnie się schodzi. Jak będzie z resztą okaże się w praniu. Nie mam numerów farb do w/w schematu malowania, jeżeli ktoś wie to proszę o informację. W miarę postępów prac będę wrzucał fotki.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nareszcie nowy temat, w którym przeprowadzona będzie budowa wspaniałego modelu, zwaloryzowana wspaniałymi dodatkami i zbudowanego przez wspaniałego modelarza

Życzę powodzenia w budowie i z niecierpliwością czekam na zdjęcia z efektów prac nad modelem.

 

Siadam w pierwszym rzędzie

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam,

właśnie dodałem do obserwowanych W końcu się dowiem, jak prawidłowo powinienem zbudować następną swoją Su-22. W końcu to jedna z moich ulubionych maszyn. Mam prośbę o szczegółową relację - szczególnie interesuje mnie wykorzystanie blach.

 

Co do numerów farb, to w tym momencie mam przed sobą dwa malowania do Su-22UM3K z modelu Pantery i oni proponują coś takiego:

 

40 PLMB Świdwin nb 507

dół - H89

góra - H151 baza, H101, H118, H120 plamy

 

6 PLMB Piła nb 509

 

dół - H65

góra - H117 baza, H83, H101, H142 plamy

 

Podejrzewam, że raczej niewiele Ci to pomoże, ale być może będzie to dobry punkt wyjścia. Mam też schematy malowania z modelu Mastercrafta, ale to dopiero jak wrócę do domu, bo piszę z pracy. O ile dobrze pamiętam schemat malowania był też w PKL z Su-22.

Link to comment
Share on other sites

Może tak zacznę, nie chwalmy dnia przed zachodem, modelarz ze mnie w porywach średni więc nie wiadomo jeszcze jak ten Su będzie się prezentował. Na początek wydaje się że największa trudność to będzie zamknięcie kadłuba żeby ładnie spasowała sie kabina, wlot powietrza i dysza wylotowa silnika. Przy takiej operacji łatwo zgubić symetrię np, stożka wlotowego albo kabina nie zejdzie się prawidowo. Cóż zobaczymy jak to wyjdzie. Zastanawiam się nad wymianą brzechw sstabilizujących na skrzydłach. Na pewno zrobię hamulce aero i komorę do nich. Trzeba też wyciąć klapki antypompażowe z przodu kadłuba, lufy działek z igieł itd..Skrzydła będą złożone na skos maksymalny i wklejone na stałe ( robienie ich jako elementy ruchome kusi zeby nimi od czasu do czasu trochę poruszać a to jak wiadomo czasami kończy się urwaniem czegoś przy modelu). Co do kolorów to mam swoje typy ''na oko'' ale wolę skonsultować. Przednia goleń podwozia w jednym kawałku z kołem - trzeba przerobić żeby wyglądało to jak podwozie.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Patyk a nie wiesz czasami czy te dodatki nie podpasują do modelu f-my ZTS?

Tego nie wiem są zwymiarowane pod Bilka. Nie ma co kombinować z ZTS-em, Bilek majątek nie kosztuje (ok. 35 PLN). Po analizie schematu malowania innej suki z Powidza mam taki zestaw barw:

Dół- H47 góra- Oliwkowo-Khaki H179, brazowy- H73 no i czarny H33. Wnętrze kabiny i wnęki podwozia jasnoszary z lekką domieszką błękitnego. Trzeba będzie umieszać na podstawie zdjęć lub czekam na jakąś propozycję. Do malowania jeszcze długa droga więc możemy sobie podyskutowac o doborze kolorów.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

W razie czego jestem w stanie na bieżąco dostarczać zdjęcia Su-22M4 nb 8104, którego notorycznie mam do dyspozycji ;)

Też z Powidza, aktualnie na Polibudzie Wrocławskiej. 9101 mam kilka zdjęć z jetphotos i chyba wystarczy. Jest też walkaround na naszym forum (raczej dla użytkowników szybkich łączy ).

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Będę śledził z równym zinteresowaniem ,co prace przy Migusiach.Życzę tyle wrazeń i wniebowzięcia przy pracach,jakich mi było doznać przy obsłudze świdwińskiej Suczki lądującej alarmowo w Malborku.Bliskie spotkanie z ustalaczem bomby na belce podskrzydłowej zostawiło niezapomniane i wciaz wyczuwalne na pustej łepetynie wrazenia Odlot niesamowity.Myślę ze prace przy modelu będą przyjemniejsze.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

W razie czego jestem w stanie na bieżąco dostarczać zdjęcia Su-22M4 nb 8104, którego notorycznie mam do dyspozycji ;)

Też z Powidza, aktualnie na Polibudzie Wrocławskiej. 9101 mam kilka zdjęć z jetphotos i chyba wystarczy. Jest też walkaround na naszym forum (raczej dla użytkowników szybkich łączy ).

Pozdrawiam

Zgadza się, bo to ode mnie z Zakładu na PWr

Link to comment
Share on other sites

Życzę powodzenia w budowaniu powidzkiej Suczki. Seria 29-ta to moja ulubiona.

 

Zdjęcia 9101 z czasów powidzkich jak i numery farb dostarczę po za forum ;)

 

P.S. Zestaw podwieszeń taki jakiś nijaki, ale to moja opinia.

Link to comment
Share on other sites

To jedziemy z tym koksem!

Masz Aeroplan poświęcony Su-22? Numerki farb dla schematu NATO-wskiego, czyli najświeższy:

zielony - 155, brązowy - 160, brązowo zielony - 117, czarny - 33, spód - jasny szaroniebieski - 127 wszystkie humbrol. Z tego co się orientuję przy tym schemacie sztywno trzymali się wybranych barw. Ewentualnie różnić się może spód, ale głowy sobie uciąć nie dam ;)

Link to comment
Share on other sites

Numery farb właśnie nadeszły od Głównego Konsultanta Polskich Su (czytaj Sawicz). Kamo się zgadza. Mam wątpliwości co do nr 128 - wnęki i pokrywy podwozia. To taki kolor jak góra naszych MiG-29. Young też twardo obstawiasz dół 127? To jasno szary, za grosz w nim nie ma jasnoniebieskiego (na fotkach widać że jest lekko bardzo jasno szaro błękitny)

Trzeba będzie kombinować.

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6382958&nseq=63

Tu widać że golenie i pokrywy w tym samym kolorze czyli wg mnie 127

07032519cb00f5a3.jpg

Pozdrawiam

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Zgadza się, bo to ode mnie z Zakładu na PWr

 

Trochę OT - Studiujesz, czy jesteś pracownikiem PWr? Za moich czasów nie było takich fantastycznych pomocy dydaktycznych (skończyłem ME w 99 r.)

Link to comment
Share on other sites

Tak jeszcze wracając do podwieszeń to ma to być wariant "wystawowy" czy "lotny" w zamyśle ?

Jeśli wariant typowo "pokazowy" to ok, może być. Ale jeśli "poligonowy" to nie lata się w takiej konfiguracji. Namawiam też w w wariancie "lotnym" do próby zrobienia okopceń wokół wylotów działek.

Link to comment
Share on other sites

Tak jeszcze wracając do podwieszeń to ma to być wariant "wystawowy" czy "lotny" w zamyśle ?

Lotny. Czy jak latali np. na Nadarzyce na naparzanie z UB-32 to nie zabierali UZR-60? Najchętniej nic bym nie podwieszał (sylwetka )ale coś pod skrzydełka trzeba dać. Numery farb które podaleś zgadzają się. Jedynie ciemnozielony kolor kamo na grzbiecie 117 po analizie zdjęć wymieniłem na 116 no i dół 127 będzie mieszany z Pactry 109 i 42 na ''oko i fotkę'' Ale to jeszcze sprawa rozwojowa bo muszę przejrzeć inne odcienie jasnoszarobłękitnego. Zbiorniki Pavli totalnie do przerobienia - odlane jakby ktoś się wysmarkał, dekle do wlewów paliwa musiałem usunąć bo wyglądały jak rozpuszczająca się landrynka. Dodałem je z blaszek. Prace pilnikowo-ścierne trwają. Fotki wkrótce, jak będę miał parę elementów wykonanych.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Latając na Nadarzyce, przede wszystkim nie brali samych PTB-1150 w połączeniu z uzbrojeniem. Albo PTB-800 i uzbrojenie albo PTB-1150 + PTB-800 i uzbrojenie.

 

Co do podwieszania UZR razem z UB to przypomina mi się taka sesja:

http://www.airliners.net/photo/Poland---Air/Sukhoi-Su-22M-4/0305222/L/

Ale tu UB robi za przeciwwagę dla SPS.

 

W warunkach pokoju (loty poligonowe/szkoleniowe) nie są przewidziane loty, w których likwiduje się cele naziemne (UB-32) i cele powietrzne (R-60/UZR-60) podczas jednego lotu. Więc podwieszenie UB z UZR nie jest do końca realne.

 

Pamiętajmy, że model samolotu to 9101 z 7 elt z Powidza, więc na to również trzeba zwracać zawsze uwagę.

Link to comment
Share on other sites

Nastąpiła pomyłka w zestawie są B-8M1 a nie UB-32 jak początkowo sądziłem. Na razie duperelki, główne prace trwają nad wycinaniem otworów pod hamulce aero i pasowaniem połówek kadłuba z wnętrzem. Mój entuzjazm do Bilka maleje z każdym kolejnym elementem wycinanym z ramki - pilnik, szpachlówka i papierki ścierne cały czas w użyciu.

P6150008.jpg

P6160016.jpg

P6160021.jpg

 

Ten element wymaga głębszej uwagi. Trzeba to przerobić, a łatwo uszkodzić koło podczas wycinania. Kupno drugiego zestawu dla koła raczej mi się nie uśmiecha.

P6160023.jpg

Pytanie - czy podczas holowania (np. APA) lub odprawie przedstartowej na CPPS skrzydła obowiązkowo w pozycji złożone? Widziałem kilka modeli na podstawce(otwarta owiewka, drabinka) ze skrzydłami rozłożonymi. Wydaje mi się że skrzydła do startu były rozkładane kiedy Su była już na pasie.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Pytanie - czy podczas holowania (np. APA) lub odprawie przedstartowej na CPPS skrzydła obowiązkowo w pozycji złożone?

 

Podczas holowania zawsze złożone, bo wygodniej w transporcie, że o wejściu do bunkra nie wspomnę.

 

Skrzydła są rozkładane albo na próbie samolotu na CPPS (znak technika - 1 palec w górze) albo przy wykołowaniu ze stanowiska na CPPS. Nigdzie indziej, nie licząc jeszcze powietrza.

 

p.s. APA holująca Su-22, oj dawno nie było takiego widoczku.

Link to comment
Share on other sites

Na zdjęciach widzę, że szykujesz cztery zbiorniki, dwa z nich "małe" i dwa "długie" (mniejsza o pojemność, piszę z pamięci i mógłbym się pomylić). Jeżeli chcesz je jednocześnie powiesić to się nie da. W zasadzie to da, ale nie będzie odzwierciedlało rzeczywistości. Normalnie wiesza się w wariantach:

2 x 850 (? - pojemność)

4 x 850

lub

2 x 1150

Z czego te ostatnie tylko na podwieszeniach zewnętrznych, ze względu na ich długość.

Link to comment
Share on other sites

No to szkoda, bo zestaw podwieszek w tej chwili skórczył mi się do 2xPTB 1150 i 2X B-8M1. R60 nie będę podwieszał bo jak stwierdził kol. Sawicz - nie latano na dwa typy zadań w jednym locie. Dzieki Toyo za info i pozdrowienia dla Pana Cywila

P.S

Da się żyć bez MiG-29?

Link to comment
Share on other sites

Da, ale co to za życie ;)

Z tymi R-60 to bym nie rezygnował, w szkoleniu i treningu faktycznie nie lata się z takim zestawem, ale w czasie kryzysu lub wojny tak. Na szczęście mamy pokój, jednak czasami trzeba komuś samolot pokazać w "godnym" wariancie uzbrojenia. Druga rzecz, może zaistnieć potrzeba sfotografowania samolotu w powietrzu, a do zdjęć trzeba go "ładnie ubrać" i już jest powód. Sam woziłem z takiej okazji R-27 na MiG-u, a nigdy go nie odpalałem, ani z nim nie dyżurowałem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.