Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Grzegorzu, zdjęcia jak widzę są ale co to... jakaś pomnikowa konfiguracja? Przynajmniej na to wygląda - 7555 już po służbie (? - zatarte godło) ustawiony na jakiś podestach. Z tymi pomnikami to czasem ponosiła wyobraźnia. Tutaj 7502 w identycznej konfiguracji

p1190181.jpg

 

Ciekawe czy tak obładowany mógł polatać

Jeśli już coś z czasów służby, to na szybko przypomina się konfiguracja 2x 490l + 1x 800l (zdjęcie wrzucałem tu jakiś czas temu) i taki ładny M* w Goleniowie 3x 490l

0051b.jpg

 

*który długo tam nie polatał hehe : D

 

Ps. 100 strona tematu Kawał dobrej roboty koledzy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście spis bardzo by ułatwił znajdywanie informacji szczególnie osobom nieobecnym od początku.

Jeszcze jakiś redaktor kompetentny i powstanie ładna monografia. Chociaż niektóre tematy i tak do końca wyczerpane nie są więc obecna forma jest chyba najlepsza bo umożliwia uaktualnianie i wyprostowywanie.

Myślę, że smiało dobilibyśmy do1000 str.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://walkarounds.scalemodels.ru/v/walkarounds/avia/after_1950/mig-21f-13_001/mig-21f-13_0000.jpg.html

Link do prawie 400 zdjęc 21F [ a nie F-13 ] , można troche wybrać. Ale w sumie sprzęt niemal w takim stanie jak u Nas w Muzeach.

Co to jest jedna instrukcja [ chociaż chciałoby się mieć wszystko ] jestem ciekaw ile sprzedający zaśpiewałby za taki zestaw ?

dsc00048eo.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Co prawda po rosyjsku , część przynajmniej , ale to nie byłby chyba żaden problem przy wyszukiwaniu problemów z 21.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie mają to samo, tylko nikomu się nie chce opracować takich materiałów nawet w formie elektronicznej. Nie mówiąc już o np. reprintach wydawnictw. A może i robią , tylko

"gdzie Rzym , gdzie Krym"
, a gdzie babcia ?

A nawet jakby wydali , to byłoby to bibliofilskie wydanie kolekcjonerskie za ceną przekraczającą możliwości przeciętnego Miłośnika 21. No i koło się zamyka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie mają to samo, tylko nikomu się nie chce opracować takich materiałów nawet w formie elektronicznej.

 

Tak się składa, że od ponad pół roku siedzę na sesjach wyjazdowych w Archiwum SP w Modlinie i przerabiałem z personelem tej instytucji wątek - zasoby archiwum w formie elektronicznej.

 

Nawet zaproponowałem, iż na własnym sprzęcie, własnymi siłami, wszystko co się znajduje w teczkach przedmiotowych dla danej jednostki NIEODPŁATNIE zescanuję i zostawię w archiwum dla potomnych - niestety , choć przyznały mi rację z logicznego toku myślenia - odmówiły wszelkiej współpracy w tym zakresie bo PRZEPISY NIE POZWALAJĄ. Sorki - padłem na podłogę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to jest chore. Wszystkie wydawnictwa do 1989 są już jawne. To nie są księgi pisane na wołowych skórach i malowane pozłotą, nie zaszkodzi im na razie skaner , błysk lampy, oddech pasjonata , a i tak ....nic nie możesz zrobić .Czyż to nie dziwny kraj [ a może tacy porąbani urzednicy lub ich przełożeni ] Już mi nawet na Jarmark Domińikanski nie chce się jeżdzić i oglądać tych złodziejskich kramów z książkami itp. Ceny z kosmosu. Żal ściska 4 litery.

Ps.A jakbyś tak jeszcze zeskanowane dokumenty próbował wynieść , takie straszne tajemnice

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakbyś tak jeszcze zeskanowane dokumenty próbował wynieść , takie straszne tajemnice

 

Tak zupełnie się z Tobą zgadzam - to jest chore. Istnieje możliwość zrobienia kserokopii dokumentu na miejscu za niewielką opłatą. OK - ja ten dokument wrzucam na kompa i jest dobrze ale nie mogę dokumentu zeskanować do kompa bezpośrednio. Dokumenty wykonane do 1983 roku obligatoryjnie tracą swoje klauzule tajności i są jawne więc nie są specjalną tajemnicą.

Jest sporo zdjęć zachowanych w dokumentach a zrobionych np w roku 51 i są unikatami - zapomnij o ich skopiowaniu. Trzeba pisać do CAW w Warszawie o zgodę i nie wiadomo czy dostaniesz - takie zdjęcie kosztuje chyba 70 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha ,czy panowie stosowali na samolotach Mig-21 belke posrednia? Tą do wypelniania ,,szczelyny,, /nie chodzi o PBP/

 

Panowie , na moje ,, co robicie z wycofanymi książkami ? po chwili namysłu odpowiedziano - no ,no idą do spalenia . I to jest cała kwintesencja problemu dokumentacjii...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[em"]Ha ,czy panowie stosowali na samolotach Mig-21 belke posrednia? Tą do wypelniania ,,szczelyny,, /nie chodzi o PBP/

Pierwsze słyszę o belce pośredniej [ przynajmniej na BIS ] , a tak może coś dokładniej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładniej...

 

-belka posrednia ,umocowana do dolnej powierzchni belki podskrzydłowej ,słuzy do wypełnienia szczeliny pomiedzy belka podskrzydłowa a podwieszona wyrzutnia APU-13M lub UB-57U.Belka posrednia sklada sie z czesci przedniej,srodkowej i tylnej.

Kazda z części składa sie z pokrywy nieruchomej i dna ruchomego ,połączonych ze soba za pomocą kołków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładniej...

 

-belka posrednia ,umocowana do dolnej powierzchni belki podskrzydłowej ,słuzy do wypełnienia szczeliny pomiedzy belka podskrzydłowa a podwieszona wyrzutnia APU-13M lub UB-57U.Belka posrednia sklada sie z czesci przedniej,srodkowej i tylnej.

Kazda z części składa sie z pokrywy nieruchomej i dna ruchomego ,połączonych ze soba za pomocą kołków.

 

Miałem na stanie komplet wyposażenia uzbrojenia takich samolotów jak PFM, M, MF, R, UM i nigdzie nie spotkałem się z czymś takim jak belka pośrednia. Nawet w oryginalnych radzieckich formularzach fabrycznych nie było mowy o takim ustrojstwie.

 

Jako stary praktyk jestem ciekaw jak to było mocowane do samolotu i czy na wypadek awaryjnego zrzutu podwieszeń to "coś" spadało czy też pozostawało przy maszynie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że ta belka pośrednia to rodzaj zagłuszki , opływu aerodynamicznego , bo za chiny nie mogę sobie wyobrazić zastosowania i czemu to wogóle miało służyć ? Podejrzewam jakiś podstęp

Chociaż niedawno na FMS były zamieszczone zdjęcia egipskich 21 i właśnie 21MF miały coś co można nazwać belką pośrednią , ale dosłownie. Między belką , a wyrzutnią była zmocowana belka dodatkowa , ale czemu to miało służyć ? Niestety, u siebie nie mogę tego znależć , a na FMS zostało tylko coś takiego , chociaż i tu mozna dopatrzeć się na wewnętrznej belce czegoś pośredniego .Niestety pozostałe zdjęcia zniknęły.

egiptoluxor240220108468.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego zdjęcia wprawdzie nie wiele można wywnioskować bo słabe jest na tyle, że nie wiem jaka wyrzutnia tam wisi.

Teraz pytanka

- czy to ma być coś w stylu opływu w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego - uważam za mało sensowne bo w razie zmiany wariantu uzbrojenia czasochłonne.

- jeżeli belka pośrednia - to musi czemuś pośredniczyć. W monsumie była platformą mocowania dwóch wyrzutni APU a tu jedna wyrzutnia - więc bezsensowne rozwiązanie. Chyba, że wyrzutnia jest inna od instalacji samolotu a belka pośrednia jest łącznikiem pomiędzy wyrzutnią a samolotem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się , niewiele widać , na tych skasowanych było wyraznie widoczne iż najprawdopodobniej belka posrednia służy do podwieszenia trochę innej wyrzutni [ może zachodniej ] bo nawet sama wyrzutnia odbiegała wyglądem od ogólnie widywanych na 21. A jeśli chodzi o opływ aerodynamiczny i zastosowanie tu belki pośredniej -bez sensu rzeczywiście .em- wrzuć rysunek , bo jak jest opis z instrukcji , to i musi byc jakiś schemat co najmniej . Nie będziemy się męczyć cały weekend, nad jak się w końcu okaże 3 kawałkami wyprofilowanej blachy , które nie wiadomo czemu miały służyc

No i znalazłem, to można nazwać belką pośrednią, widać lepiej , chociaż jest jeszcze jedno zdjęcie z tej serii , niestety nie do odszukania ;

belkaporednia.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli chodzi o opływ aerodynamiczny i zastosowanie tu belki pośredniej -bez sensu rzeczywiście

 

72967958.jpg

 

Bo to opływ do wypełnienia szczelyny ... Pokomplikowane , tylko po co...takiepudełeczka fajowskie

 

1web.jpg

 

I jeszcze takie coś z Afganistanu.Wygląda na wyrzutnie śmigłowcową.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to opływ do wypełnienia szczelyny ...

Temu co to wymyślił, powinni od razu kazać wykonac uszczelnienia swoich zwoi mózgowych. To Nasi , czy Towarzysze , i może jeszcze dokladali zapasowe i sprzedawali z samolotem na Kg ? Bez sensu.

jeszcze takie coś z Afganistanu.Wygląda na wyrzutnie śmigłowcową.

Nie sądzę żeby talibowi zrobiło wielką różnicę z jakiego UB-ka dostanie w turban.

Ot kolejne ciekawostki dotyczące 21, niezbadany sprzęt i inwecja użytkowników.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka ciekawostka, artykuł wyszperany w sieci o maszynach naszych sąsiadów zza południowej granicy. Jak rozumiem to s-ty takie jak u nas serii 9600. Języka nie znam, coś można wyłapać. Jest też o SPS-141 /napisane że nie przenosiły ich?/, co może rzucić trochę światła na dyskusję o tej wersji w naszych SP. Tutaj linki do czterech stron.

1 2 3 4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sedivky21.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

O języku Sąsiedzki -Nasze "Siwki "jak były w Zegrzu też nie były "przystosowane "do przenoszenia SPS-a. Przecież to robili technicy dopiero w Malborku pod nadzorem serwisantów z ZSRR. Tam nie trzeba było żadnej filozofii , tylko kasa , trochę pracy i zasobniki .A zresztą Czesi mieli SPS,-141 to po jakiego czorta mieli przystosowywać kolejne samoloty .I tak mieli wyposażenie chyba ciut lepsze niż My jeśli chodzi o zasobnik. Ale w sumie te czeskie 21 są chyba trochę ciekawsze niż Nasze, chyba troche więcej z nimi 'cudowali "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takiego ustrojstwa u nas nie było . Jak wynika z rysunku nie było to mocowane w żaden sposób do samolotu a jedynie przytrzymywane przez ustalacze wyrzutni ( przedni i tylni ) więc przy zrzucie wyrzutni powinno pozostać przy belce.

 

Takie rozwiązanie jest dla mnie osobiście bezcelowe. Może to opinia subiektywna.

Ale jak widać instrukcja jest po polsku tylko ciekawe z jakiego to samolotu - czy aby znowu nie twórczość tłumaczy.

Co do innych wyrzutni UB na samolocie MiG 21 - wyrzutnie można było zamieniać pomiędzy samolotami więc podwieszenie UB nowszej wersji nie stanowi problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.