Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Dla mnie oba zdjęcia to lipa. Pocisk H-25MŁ ma głowicę laserową. Gdzie "bis" miałby mieć podświetlasz laserowy. Podwieszenie pod kadłubem zasobnika nie stanowi żadnego problemu, tylko jak tym zasobnikiem sterować elektrycznie?

 

Widziałem również takie cuda jak bomby 100kg podwieszona pod zewnętrznymi belkami R-a. Ta belka jest tylko paliwowa! Ustaliliśmy z kolegami, że nie jest to całkowite SF. Przecież można je zrzucić przyciskiem

"awaryjny zrzut podwieszeń"!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk napisał

Podwieszenie pod kadłubem zasobnika nie stanowi żadnego problemu, tylko jak tym zasobnikiem sterować elektrycznie?
Do obydwu zdjęc podchodzę sceptycznie [ uroki muzealnych kolekcji ], ale poprowadzenie instalacji w 21 Bisie to nie problem .W Malborku jeden Bis został przystosowany siłami techników do przenoszenia zasobnika SPS-141. To tylko kwestia poprowadzenia wiązek przewodów w k-bie s-tu . [ o ewentualnym oblocie tech . nie wspominam ] Sprawa upadła , 21 zaczęły byc wycofywane .

 

Widziałem również takie cuda jak bomby 100kg podwieszona pod zewnętrznymi belkami R-a. Ta belka jest tylko paliwowa! Ustaliliśmy z kolegami, że nie jest to całkowite SF. Przecież można je zrzucić przyciskiem

"awaryjny zrzut podwieszeń"!!!

Nie byłem uzbrojeńcem , ale czy wtedy przy awaryjnym zrzucie zapalnik nie pozostaje czasem nieodbezpieczony. Tzn . czy bomba nie spada razem z prętem zabezpieczającym tenże zapalnik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.W Malborku jeden Bis został przystosowany siłami techników do przenoszenia zasobnika SPS-141.

 

Nie widziałem schematów elektrycznych instalacji spec bomby , ale czy nie było tak że, obie instalacje korzystały z tych samych przewodów ? i do belki wychodził jeden ,,żgut,,?. Choc dziura /której nie było w samolotach nieprzystosowanych do przenoszenia bomby A / mogła kryć jakieś tajemnice

 

H-25 na 21 to swobodna interpretacja Węgrów. Tak samo jak podwieszanie KGMU pod wewnetrzne belki skrzydłowe na Su-22M3.

 

afa39nam.jpg

 

Ciekawostka zza Odry i Nysy na wersji M . W odmienny sposób można było zabudować aparat na F-13.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em napisał

Nie widziałem schematów elektrycznych instalacji spec bomby , ale czy nie było tak że, obie instalacje korzystały z tych samych przewodów ?

Ja też nie widziałem, a Ci co widzieli i próbowali zaprezentować na specjalnych zajęciach dla personelu SIL [ po jaką cholerę ? ]działanie instalacji , stwierdzili iż schematy są niekompletne [ SOJUSZNICY ] i z pokazu wyszły nici .Może rzeczywisćie część przewodów była wykorzystywana , ale do SPS musiała byc poprowadzona na BISIE dodatkowa instalacja, plus oczywiście pulpit sterowania w kabinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponizsze zdjęcie z czeluści internetu, zatytułowane Mig-21PWD.

Nie mam pojecia o co chodzi , chociaż ma to coś wspólnego z rurkami Pitota na koncach skrzydeł , ale w jakim celu ?

 

mig21pwd.th.jpg

 

[/url]

 

To samolot cel M-21 A zwróciliście uwage że na tym PFM ie są zabudowane deflektory jak w MF ach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em napisał

A propos zmian w obrębie węzła podkadłubowego. Masz może jakieś rysunki dotyczace róznic pomiędzy ,,normalnymi,, samolotami a tymi przystosowanymi do spec belki ?

W tamtych czasach za sam pomysł kopiowania czy rysowania takich elementów mozna było mieć zdrowo obitą tylną część ciała .Powiem szczerze , byłem na pokazie , jednym uchem wpadło , drugim wyleciało nikt wtedy się nie zastanawiał nad ewentualnymi skutkami. Zresztą każdy miał swoje zadania , ot życie.Jedyne co posiadam ,to co znalazłem na którymś z Forum [ chyba lotnictwo .net .pl, albo Forum Miłosników Symulatorów ]odnośnie wyglądu belki specjalnej, i jej montowania.Nie pamiętam czy już to wrzucałem , ale może się przyda.Zdejmowałem parę razy belkę podkadłubową , ale nigdy nie zwróciłem uwagi na ew. szczeliny na schowanie zamka belki podkadłubowej.Przejrzałem przed chwilą instr. opisu uzbrojenia Bisa .Temat belki specjalnej i w ogóle temat bomby specjalnej to biała plama .Dosłownie ani słowa o możliwosciach , wariantach , nie mówiąc już o jakichkolwiek rysunkach czy schematach.

belkaspecjalnabd36621nd.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

pulpitspecjalnybombaa.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnie pulpitu-próbowałem porównać z innymi pulpitami [ od R czy od zasobnika SPS-141Je ] i chyba rzeczywiście to jest od bomby specjalnej .

 

Zdjęcia przedstawiają specjalną belkę BD3-66-21N. Na pierwszym w widoku od spodu, widać charakterystyczne trzy pary ustalaczy. Na drugim zdjęciu zbliżenie na kolejną charakterystyczną cechę, mianowicie "wystający" poza obrys belki zamek. Otóż wielkość specbomby (jej średnica) wymusiła takie zaprojektowanie belki by zapewnić odpowiedni prześwit między podwieszoną bombą a podłożem. W efekcie belka jest niższa od "typowej", a co za tym idzie nie kryje w sobie całego zamka. Wystająca część chowała się w specjalnej szczelinie w kadłubie samolotu. Owa szczelina to wyróżnik samolotów w wariancie "N", ale to widać dopiero po zdemontowaniu podkadłubowej belki.

obraz1vf.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

obraz2z.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em -może mi sie tylko wydaje , ale proszę , przyjrzyj się dokładnie,obydwu belkom.Ta na dole ma odkręconą zagłuszkę-blachę która właśnie zasłania wnękę pod zamek. Na dolnym zdjęciu nawet widac słaby zarys kształtu luku który jest na górnym zdjęciu.Jeśli to jest zdjęcie z Bisa to nie wystarczyło zdjęcie samej belki paliwowej, trzeba było odkręcić też ten podłużny pasek blachy.Tak mi się wydaje.A dla niezorientowanego technika który musiał zdjąć belkę paliwową ten pasek blachy nic nie znaczył .Mnie interesował króciec paliwowy i króciec nadciśnienia.Nawet jak bym oglądał ten luczek , przed tym słynnym szkoleniem w życiu bym go nie skojarzył z mocowaniem belki specjalnej.

Ale od czego jest Forum, padają wszelkie tajemnice tamtych czasów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy mam dokument np.spis Migów w Wordzie nie za bardzo wiem jak go wrzucić na Forum, np za pomocą imageshacka.No to teraz proszę o pomoc jak wrzucić dokument napisany w Wordzie [ nie zdjęcie ] na Forum np. za pomocą Imageshacka.

 

Kopiujesz zawartość tekstu z worda (np ctrl+C) i wklejasz w polu tekstowym na forum (np ctrl+V). Mi tak wchodzi.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk Napisał

Nie wiem czy znany jest Wam artykuł o polskich nosicielach broni jądrowej, chyba z "Lotnictwo z szachownicą". Gdzieś go mam.

A jak bym się tak uśmiechnął o jakiś skanik ? Jeśli to nie sprawi kłopotu, jestem ciekaw czy napisali coś o BISACH.

lukasz.tur napisał

Kopiujesz zawartość tekstu z worda (np ctrl+C) i wklejasz w polu tekstowym na forum (np ctrl+V). Mi tak wchodzi.

No fajnie , sam tekst przenosze za pomocą " kopiuj -wklej ", nie ma problemu, ale co zrobić gdy np .tak jak w wypadku zestawienia MiGów tekst jest rozpisany w poszczególnych rubrykach tabelki.I wtedy kopiuje się wszysto bez tabelki, i powstaje coś trochę zabałaganione.Chodzi mi o to czy dokument pisany w Wordzie można przerobić w Powerpaincie tak aby wrzucic go za pomocą Imageshacka jak normalne zdjęcie.

Przepraszam jesli trochę zagmatwałem, ale czasami przepisywanie tekstu nie wchodzi w rachubę, zbyt dużo tego .Z wysłaniem mailem nie ma oczywiście problemu.

 

No i na koniec postu, żeby nie było że już rozgryzliśmy 21 dokumentnie. Przestaję się już dziwić pomysłom Rosjan. Zdjęcie co prawda podpisane 21PFM, ale coś mi tu nie pasuje, a już w szczególności GP-9 i 4 belki naraz. No i ten zbiornik nr 7 na górze , bardziej przypomina już 21M. Czyżby kolejna wersja próbna ?

 

21pfmz4belkami.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 100% da się pięknie skopiować z worda do powerpointa. Jak by coś nie wychodziło, to trzeba kombinować. Ogólnie też informatyk ze mnie żaden.

 

Szkoda troszkę zaśmiecać temat..

 

Lukasz - gdybyś w wolnej chwili coś wyszperał i mógł podac np. namiary na konkretne numery albo skany/fotki artykułow, byłbym ci bardzo wdzięczny.

 

Jak to zwykle w poniedziałek-urwanie łba ale jutro wezmę do domu i podeślę wieczorkiem tylko zapodaj adres na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam dokąd mógł dolecieć nasz MiG z bombą A o wadze 500kg? Promień działania max ok. 200 km, bo po załadowaniu tej bombki na belce podkadłubowej już raczej nie udżwignąłby 2x PTB490 na podskrzydłowych zaczepach. Ewentualnie w jego zasięgu jedynie zostałby Bornholm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leszek Sz. napisał:

Tak się zastanawiam dokąd mógł dolecieć nasz MiG z bombą A o wadze 500kg? Promień działania max ok. 200 km, bo po załadowaniu tej bombki na belce podkadłubowej już raczej nie udżwignąłby 2x PTB490 na podskrzydłowych zaczepach. Ewentualnie w jego zasięgu jedynie zostałby Bornholm
Akurat o ten problem trzeba by spytac nawigatorów, ale skoro mogli startować w wariancie 1x800 plus 2x490, to i pewnie ten katastroficzny wariant też by przecwiczyli .No i przede wszystkim w czasie działań wojennych nikt by sie nie rozczulał nad pustymi zbiornikami 490.Przycisk i poszły do ziemi. I opór s-tu gwałtownie maleje , a więc wzrasta zasięg. Skoro z w/w przeciążonym wariantem BIS robił trasę Babie Doły-Goleniów-Wrocław i z powrotem , co prawda już po najkrótszej trasie, to i pewnie doleciał by trochę dalej niż do Bornholmu.
Летные данные

МиГ-21бис

Максимальная скорость 2175 км/ч;

максимальная скорость у земли 1300 км/ч;

максимальная скороподъемность 225 м/с;

практический потолок 17 500 м;

практическая дальность полета 1120 км;перегоночная дальность полета 1470 км;

Akurat to miałem pod ręką , to co pogrubione -dane z ros. wydawnictwa " Praktyczny zasięg lotu -1120 km "

Tak więc trochę km było.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i na koniec postu, żeby nie było że już rozgryzliśmy 21 dokumentnie. Przestaję się już dziwić pomysłom Rosjan. Zdjęcie co prawda podpisane 21PFM, ale coś mi tu nie pasuje, a już w szczególności GP-9 i 4 belki naraz. No i ten zbiornik nr 7 na górze , bardziej przypomina już 21M. Czyżby kolejna wersja próbna ?

 

21pfmz4belkami.th.jpg

 

To jeden z prototypów wersji S z DUAS i czterema węzłami skrzydłowymi. Wczęśniejsze samoloty tej wersji maja PWD bez DUAS a i umieszczony jak w PFM ie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

babcia131- wg. programu do obliczania promienia taktycznego MiG-21bis napisanego przez pana Wojciecha Łagódkę - konfiguracja zbiornik 800l + 4x250 kg przy pułapie 7000m promień -304 km. Wiadomo ze do celu nie szedłby na wysokim pułapie część trasy musiałby zrobić na niskim więc rozchód paliwa byłby wiekszy. Oczywiście zakładamy teoretycznie powrót na lotnisko startu. Programik i inne ciekawe rzeczy o MiG-21 na stronie:

http://www.unicat.webd.pl/rtl_1.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza, nie zamierzam podważać opini pilota [ podobno bardzo dobrego ], ale weż teraz paliwa 2x490, 1 bombę 500, i do tego zaplanuj lot np. z Goleniowa.Jak pięknie starcza do dawnej RFN, a nawet mozna zachaczyć o Cieśniny Duńskie. No i mozna lądować u "przyjaciół " z NRD .A w końcu ten samolot miał ewentualnie wykonywać uderzenia taktyczne, a nie strategiczne. Czy My czasem się nie zagalopowujemy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.vaul.ru/mig21.htm

Nie wrzucam zdjęć , byłoby tego za dużo .Jeśli ktoś lubi popatrzec na życie na lotnisku w czasie lotów 21 -warte obejrzenia.Co prawda zdjęcia przedstawiają ujęcia z lotniska ZSRR , ale u Nas atmosfera była podobna.No i zdjęcia naprawdę ciekawe .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.