Jump to content
Sławko

Kalkomanie - własnoręczne wykonanie.

Recommended Posts

Jak samemu wykonać kalkomanie ?

 

Czytałem tu na forum, że są chętni do własnoręcznego wykonania kalkomanii ale brak im doświadczenia.

Ponieważ dane mi było już co nieco popracować w tej materii to postaram się z wami podzielić moimi wrażeniami.

Ja miałem do dyspozycji dwie drukarki - Laserową HP CP3505dn oraz atramentową Canon Pixma IP3000.

Zrobiłem próbne wydruki tego samego projektu na obu.

Ze względu na dość widoczny raster i niezbyt dobrze odwzorowane kolory zrezygnowałem z wydruków na laserówce.

Wydruk z drukarki atramentowej miał lepszą rozdzielczość i lepiej odwzorowane kolory.

Być może wydruki z laserówki z wyższej półki dały by lepszą jakość (ja miałem dostęp do zwykłej "biurwy") - dlatego nie skreślam całkowicie tego sposobu drukowania.

 

1. Pierwsza podstawowa czynność to przygotowanie właściwego rysunku tego co chcemy aby znalazło się na modelu.

Tu do wyboru są różne programy:

a) Najbardziej chyba znany - Corel.

b) Darmowy i dość dobry - GIMP (ja właśnie z niego korzystam).

c) Inkscape

d) Pixia

e) Paint

...

i wiele innych , co kto woli byle powstał właściwy rysunek.

Należy pamiętać aby wszystkie elementy były w odpowiedniej skali względem modelu i aby podczas wydruku rysunku program nie zrobił przeskalowania do wielkości strony/arkusza - ma być 1:1 ! (windows potrafi sam z siebie takie niespodzianki sprawić)

 

2. Aby móc projekt graficzny wydrukować trzeba się zaopatrzyć w odpowiednie materiały.

a) Gdy drukowanie będzie odbywać się na drukarce laserowej.

Papier ten najłatwiej zakupić w polskich sklepach bo produkuje go polski Techmod.

Produkt Techmodu na grubość taką samą jak na kalkomaniach z nadrukiem, jest więc dość cienki

Można także i za granicą (np. TU lub na eBay'u) byle wybrać wersję "laser decal paper".

Po wydrukowaniu taka kalkomania nie wymaga dodatkowego zabezpieczenia przed wodą bo toner z nadruku nie rozpuszcza się w niej.

Działania specyfików typu SET lub SOL na takiej kalkomanii nie sprawdzałem więc nie dam gwarancji czy one nie uszkadzają nadruku.

 

b) Gdy drukowanie będzie odbywać się na drukarce atramentowej.

Papier do nadruku dla drukarek atramentowych - występuje w dwu odmianach: biały oraz przeźroczysty.

Ma właściwości absorpcyjne dla atramentu dzięki czemu atrament się nie rozpływa po takim arkuszu.

Można go kupić np TU albo na eBay'u, rzadziej spotykany na Allegro i chyba nie do zdobycia w polskich sklepach modelarskich.

Szukając go w zasobach internetu łatwiej nam będzie gdy wpiszemy "inkjet decal paper".

Papier przeźroczysty ma tę właściwość, że i wydruk także będzie miał prześwitujące kolory - nadaje się raczej tylko tam gdzie model będzie malowany jasnymi barwami a najlepiej na biało.

Papier biały (nie miałem jeszcze z nim do czynienia) powinien zapewnić lepszą kolorystykę kalkomanii nałożonych na powierzchnie o ciemnych barwach.

Ale tu mała uwaga - takie kalkomanie należy bardzo precyzyjnie wyciąć by nie pozostawić białych obwódek wokół detali.

Może to być szczególnie trudne przy bardziej skomplikowanych kształtach - na to należy zwrócić szczególną uwagę.

Jeśli chodzi o grubość to nośnik jest odczuwalnie grubszy niż np produkty Techmodu ale nie jest też przesadnie gruby.

 

Wydruk w technologii atramentowej jest jednak niezbyt trwały, zwłaszcza gdy kalkomanię trzeba zamoczyć w wodzie przed nałożeniem na model.

Tak więc potrzebny jest też specyfik do zabezpieczenia przed działaniem wody.

Próbowałem :

- emalia bezbarwna Revella,

- Microscale Liquid Decal Film,

Próby z bezbarwną emalią revela okazały się kompletną porażką.

Najlepsze rezultaty uzyskałem z produktem Microscale Liquid Decal Film.

W Polsce jest niestety bardzo trudny do zdobycia, łatwiej można go znaleźć w sklepach zagranicznych , mnie udało się nabyć na eBay'u

 

3. Jak drukować.

W opcjach wydruku należy ustawić jak najlepszą jakość wydruku aby wszelkie drobne szczegóły były dobrze wydrukowane.

Wydruk ma być bez jakiego kolwiek dopasowywania do formatu strony/arkusza - ma być w oryginalnych rozmiarach 1:1 !

Dla wydruków na papierze do atramentówki ustawiłem w opcjach jako nośnik papier fotograficzny błyszczący.

Przed położeniem lakieru należy wydrukowi pozwolić dobrze wyschnąć - np kilka godzin by mieć pewność, że się nie rozmaże w trakcie nanoszenia preparatu zabezpieczającego.

Nie wolno dotykać powierzchni papieru ani przed ani po wydruku !!!

Pozostawienie odcisku palca może sprawić, że wydruk będzie posiadał zniekształcenia o kształcie odcisku palca.

Odcisk palca może także spowodować niewystarczające przyleganie preparatu zabezpieczającego do wydruku i podatność na łatwiejsze uszkadzanie.

 

4. Malowanie warstwy zabezpieczającej (dla wydruków atramentowych).

Microscale Thin Decal Film można nakładać za pomocą pędzla ale jest to ryzykowne gdyż łatwo jest rozmazać wydruk.

O wiele lepiej jest położyć go za pomocą aerografu.

W tym wypadku preparat należy rozcieńczyć rozcieńczalnikiem do farb celulozowych w stosunku 1:1 (maks 1:1,4 - 1,4 cz. rozcieńczalnika). Zbyt duże rozcieńczenie także może spowodować rozmycie nadruku - tu trzeba postępować bardzo ostrożnie i z wyczuciem.

Ja akurat użyłem rozcieńczalnika Gunze do farb serii C.

Dwie, trzy cienkie warstwy wystarczą by woda już nie zaszkodziła nadrukowi.

 

5. Nakładanie.

W zasadzie nie różni się od nakładania zwykłych kalkomanii.

Zamoczyć, odczekać aż zacznie się ślizgać po podkładzie, przenieść na model.

Pod kalkomanię można użyć preparat typu SET (próboałem z Microscale Set'em).

Kalka pod wpływem SET'a trochę się pomarszczyła a potem rozprostowała.

SOL'a jeszcze na niej nie miałem okazji wypróbować.

 

6. Odwzorowanie kolorów.

Kolory z wydruku najczęściej nie są idealnym odwzorowaniem tego co widzimy na ekranie monitora.

Mogą być nawet niezgodne z tym co zdefiniowaliśmy w pliku graficznym.

Przykład: drukowałem z jednego komputera, na tej samej drukarce, z tymi samymi ustawieniami nośnika (papier foto błyszczący) na papierze fotograficznym i na papierze do kalkomanii. Oba wydruki zauważalnie różniły się odcieniami kolorów.

Sztuka kalibracji kolorów dla monitora i drukarki to jak dla mnie "wyższa szkoła jazdy", której do tej pory nie zgłębiłem.

Aby wogóle móc cokolwiek kalibrować to potrzebne jest odpowiednie oprzyrządowanie - dość kosztowne i raczej do wykorzystrania dla profesjonalnych grafików.

Jak więc sprawić by w warunkach domowych kolor był taki jak chcemy.

Zrobiłem mały projekt w którym umieściłem kilkanaście albo i kilkadziesiat kwadratów (mniej więcej wielkości 1cm x 1cm).

Każdy z nich wypełniłem różnymi kolorami gdzie różniły się one nieznacznie od siebie.

Wydrukowałem go i wśród tych próbek wybrałem kolor najbardziej mi odpowiadający.

Ten kolor wykorzystałem potem w projekcie docelowym.

 

Oczywiście problemem będzie wykonanie kalkomanii z elementami białymi a wręcz niemożliwe z elementami srebrnymi - drukarki atramentowe ani laserowe po prostu nie mają takich tuszy/tonerów. No chyba, że ktoś posiada dostęp do drukarki (jeśli dobrze pamiętam nazwę) ALPS'a - te drukowały kolor biały. Do kalkomanii z elementami białymi nieodzowny jest papier biały ale w jego przypadku trzeba bardzo precyzyjnie wycinać poszczególne elementy by nie pozostawiać białych obwódek tam gdzie ich być nie powinno.

 

Wykonanie własnych kalkomanii nie jest więc takie strasznie trudne i nie jest to też czarna magia, każdy może spróbować.

To chyba wszystko co mogę napisać ze swoich doświadczeń.

Jeśli ktoś ma coś więcej to niech się dopisuje - będzie dla potomnych

 

Alternatywą do takiego postępowania jest przesłanie projektu do firmy, która robi wydruki zawodowo.

Choć sam nie miałem możliwości jeszcze skorzystać to słyszałem, że takie usługi prowadzi firma m-zone.

Z tego co także zasłyszałem ważną ich zaletą jest to, że drukują kolor biały i srebrny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

M-zone też

Bo ja dostałem namiary na firmę MF-Zone: http://www.mf-zone.pl/

 

No i warunkiem wykonania kalkomanii jest przesłanie projektu w formacie CDR.

 

Gimp i inne programy do grafiki rastrowej, niestety straszą pikselozą, gdy potrzeba wydrukować jakąś niewielką a szczegółową kalkę

 

Drukowanie plujką na dedykowanym papierze przerabiałem, osobiście bez rewelacji, niestety...

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co do za drukarka była?

Nie nazwał bym tego brakiem rewelacji biorąc pod uwagę, że drukowane na plujce:

IMG_3436.jpg

IMG_4561.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlatemuż napisałem "osobiście"

A drukarka HP, raczej taka ze środkowej półki, ale co ciekawe na zwykłym papierze foto, wychodziło całkiem fajnie i nastrajało optymistycznie. A na czystej kalce BMF... jakby kto pędzlem dziobał... Duże elementy do przyjęcia, ale drobnica całkiem do d...

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słyszałem o specyfiku do robienia kalek ze zwykłego papieru... nazywa się chyba Decal Film i robi go Microscale, miał ktoś z nim do czynienia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Słyszałem o specyfiku do robienia kalek ze zwykłego papieru... nazywa się chyba Decal Film i robi go Microscale, miał ktoś z nim do czynienia?

Czytaj co inni piszą a się dowiesz:

 

Wydruk w technologii atramentowej jest jednak niezbyt trwały, zwłaszcza gdy kalkomanię trzeba zamoczyć w wodzie przed nałożeniem na model.

Tak więc potrzebny jest też specyfik do zabezpieczenia przed działaniem wody.

Próbowałem :

- emalia bezbarwna Revella,

- Microscale Liquid Decal Film,

Próby z bezbarwną emalią revela okazały się kompletną porażką.

Najlepsze rezultaty uzyskałem z produktem Microscale Liquid Decal Film.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie interesuje jeszcze sam proces projektowania kalkomanii np. w gimpie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Słyszałem o specyfiku do robienia kalek ze zwykłego papieru... nazywa się chyba Decal Film i robi go Microscale, miał ktoś z nim do czynienia?

Czytaj co inni piszą a się dowiesz:

 

Wydruk w technologii atramentowej jest jednak niezbyt trwały, zwłaszcza gdy kalkomanię trzeba zamoczyć w wodzie przed nałożeniem na model.

Tak więc potrzebny jest też specyfik do zabezpieczenia przed działaniem wody.

Próbowałem :

- emalia bezbarwna Revella,

- Microscale Liquid Decal Film,

Próby z bezbarwną emalią revela okazały się kompletną porażką.

Najlepsze rezultaty uzyskałem z produktem Microscale Liquid Decal Film.

 

Sory, nie doczytałem

Share this post


Link to post
Share on other sites
M-zone też :razz:

Bo ja dostałem namiary na firmę MF-Zone: http://www.mf-zone.pl/

Moje niedopatrzenie, coś źle zapamiętałem nazwę, sorki i dzięki za cenną uwagę.

 

Słyszałem o specyfiku do robienia kalek ze zwykłego papieru... nazywa się chyba Decal Film i robi go Microscale, miał ktoś z nim do czynienia?
Na opakowaniu tego specyfiku rzeczywiście jest informacja, że może posłużyć do robienia własnych kalkomanii, jednak ...

Według opisu z tyłu tegoż samego opakowania należy i tak jako bazy użyć papieru do kalkomanii. Sugerują by na taki papier nanieść warstwę Liquid Decal Film a następnie namalować właściwy rysunek po czym ponownie położyć warstwę Liquid Decal Film'u w celu zabezpieczenia malunku.

 

Bare-Maetal foil jest dostępny w rzeszowskim W&W
Tam też kupiłem pierwszy pojemniczek Microscale Decal Film'u ale teraz jak widzę jest tam niedostępny.

Papier zakupiony w USA kosztował mnie łącznie z przesyłką jednak nieco mniej.

 

Mnie interesuje jeszcze sam proces projektowania kalkomanii np. w gimpie.

Przede wszystkim należy zapoznać się z funkcjami tego programu - ja jeszcze wszystkiego nie rozpracowałem. Jeśli masz jakieś konkretne pytanie techniczne to mogę spróbować pomóc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zacznę od małego pytania: czy GIMP ma rysowanie wektorowe? Nie znam programu, ponieważ od dawna pracuję wyłącznie w takich sytuacjach na Corelu lub innych programach do grafiki wektorowej.

 

Drugie małe pytanie: jak drukarka atramentowa - domowa taka interpretuje kolory CMYK - drukuje np. 100 magenty jako składową z kilku zasobników z tuszem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wydruk w technologii atramentowej jest jednak niezbyt trwały, zwłaszcza gdy kalkomanię trzeba zamoczyć w wodzie przed nałożeniem na model.

 

Ja drukuję głównie na atramentowej i potem psikam aero lakierem bezbarwnym testorsa (byle nie na bazie wodnej). Zazwyczaj dwie warstwy, ale trzeba uważać żeby nie przesadzić bo mogą popękać.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zacznę od małego pytania: czy GIMP ma rysowanie wektorowe? Nie znam programu, ponieważ od dawna pracuję wyłącznie w takich sytuacjach na Corelu lub innych programach do grafiki wektorowej.

Gimp jest programem do grafiki rastrowej. Korzystam z niego ze względu na to iż jest darmowy i dość funkcjonalny. Na moje potrzeby na razie wystarcza. Ponieważ rysuję raczej sporadycznie to zakup Corela byłby dla mnie po prostu nieopłacalny. Jako darmową alternatywę dla grafiki wektorowej zainstalowałem sobie Inscape'a ale jeszcze zbyt mało go poznałem by cokolwiek o nim napisać.

 

Drugie małe pytanie: jak drukarka atramentowa - domowa taka interpretuje kolory CMYK - drukuje np. 100 magenty jako składową z kilku zasobników z tuszem?

Tu niestety nie pomogę - laikonik ze mnie - tzn. laik

 

Ja drukuję głównie na atramentowej i potem psikam aero lakierem bezbarwnym testorsa (byle nie na bazie wodnej). Zazwyczaj dwie warstwy, ale trzeba uważać żeby nie przesadzić bo mogą popękać.

Można próbować różnych specyfików - Testorsa olejnego akurat nie miałem pod ręką.

Lakierów, które mogą być użyte do zabezpieczenia jest zapewne więcej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drukarki atramentowe mają w środku 4 pojemniczki. Żółty, magenta, cyjan, oraz czerń. W gimpie ten samo kolor można opisać za pomocą różnych kodów. CMYK, RGB, system szesnastkowy i inne. No a drukarka zamienia wszystko co dostanie na CMYK właśnie i wg tego drukuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drukarki atramentowe mają w środku 4 pojemniczki. Żółty, magenta, cyjan, oraz czerń. W gimpie ten samo kolor można opisać za pomocą różnych kodów. CMYK, RGB, system szesnastkowy i inne. No a drukarka zamienia wszystko co dostanie na CMYK właśnie i wg tego drukuje.

 

No to Lucas... skąd masz pewność, że drukarka poprawnie zinterpretuje paletę CMYK? Nie jest to w takim wypadku podwójna konwersja? Mówimy o drukarkach atramentowych, domowych bez postscriptu oczywiście.

A jaką czerń uzyskujesz przy druku projektu, z zasobnika z tuszem czarnym tylko, czy może z trzech składowych?

Czy na efekt końcowy wydruku ma znaczenie z jakiego źródła drukujesz? Chodzi o to, czy bezpośrednio z programu, czy może z pliku EPS, PDF? Jeśli PDF to w jakiej wersji i kiedy uzyskujesz czysty kolor czarny - oczywiście w druku z opcją kolorowego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ja może sam odpowiem na powyższe, bo poszukiwanie wiedzy na ten temat trwa dość długo ;)

 

Masz zbiorniczki CMYK w drukarce atramentowej, ale nie wydrukujesz tak łatwo separowalnych kolorów z grafiki z profilem CMYK. Powodem jest to, że większość współczesnych drukarek robi podwójną konwersję - przyjmując domyślnie że w domu każdy drukuje z RGB i tak jest, zatem sterownik/drukarka najpierw przyjmuje na plik profil RGB a potem konwertuje do CMYK. Stąd w dużej większości w wydruku nie uzyskasz przełożenia 100% black jako wydruk z jednego tonera, tak samo w wypadku pozostałych kolorów CMY.

Tutaj może, ale zakładam tylko że może pomóc jakiś dobry alternatywny RIP do danej drukarki, można też pobawić się w wypuszczenie np. jednobitowej informacji o kolorze z najnowszego Corela, gdzie można wiele więcej parametrów ustawić przy konwersji na PDFa. Niestety efekty nie będą pewnie takie, jak chcemy.

Kiedyś dało się to robić na starych drukarkach Lexmarka, było to x lat temu i wtedy uzyskiwałem pojedyncze wyłożenie tuszu na kolor z pliku CMYK.

 

Lucas - w której drukarce masz taki właśnie pełen zestaw tuszy CMYK?

 

 

Zatem - jeśli projektujecie coś do zrobienia kalek, to szczerze polecam robienie to w wektorach - zalet jest nader dużo, by wszystko opisywać.

 

Natomiast drukujcie tak na domowym sprzęcie, by było wizualnie dobrze, techniczne aspekty, opisane wyżej niekoniecznie są potrzebne do tworzenia kalek, chociaż nie powiem, że często bardzo się przydają.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.