Skocz do zawartości

[11.11] Minowiec wz 1933 ORP Rybitwa, skala 1/72, od podstaw


Marwaw

Rekomendowane odpowiedzi

Prace trwają...

Zaczniemy jednak od kilku ciekawostek związanych z budową naszej Bohaterki:

 

Kadłub minowca S21 zwodowany został w dniu 26 kwietnia 1935r. Była to data o 21 dni późniejsza od zakładanej, ponieważ wcześniej teren stoczni zalała powódź. Sztapel przez tydzień znajdował się po wodą, a po jej ustąpieniu konieczne było usunięcie skutków powodzi. W dniu 5 maja 1935r. na wodzie były już oba kadłuby wraz z całym wyposażeniem, jakie miało zostać zamontowane w Modlinie. Według założeń KMW większość wyposażenia miała pochodzić od krajowych producentów, albowiem program budowy minowców był jednocześnie ukierunkowany na stworzenie zaplecza dla przyszłego, krajowego przemysłu okrętowego. Jak zaznaczyłem wcześniej często się zdarzało, że wybierano polskie produkty, mimo, ze były droższe od analogicznych pochodzących z importu. Zdarzały się również bardziej zabawne sytuacje, jak na przykład odwoływanie się do uczuć patriotycznych … wytwórcy mebli metalowych, który nie chciał przyjąć zamówienia z uwagi na zbyt małą ilość, zdaniem firmy „Jarnuszkiewicz” zamawianych mebli. Innymi problemami z jakimi przyszło się borykać podczas budowy było to, że niektóre z podzespołów znakomicie sprawdzały się w warunkach lądowych, zaś na morzu, w warunkach eksploatacji na okręcie stawały się wręcz niebezpieczne dla załogi. Tak było z elektrycznymi silnikami do pomp zęzowo – paliwowych. Ta bardzo udana konstrukcja zakładów PTE (Polskie towarzystwo Elektryczne) doskonale sprawdzała się na lądzie, ale bez wodoszczelnej obudowy i z przewodami w izolacji z preszpanu nie bardzo nadawały się do eksploatacji w warunkach morskich. Konieczne zatem było ich zmodyfikowanie. Wykonano zatem wodoszczelne obudowy, zmieniono izolację a ponadto każdy z silników wyposażono w …elektryczną suszarkę. Tak było z wieloma podzespołami, ponieważ KMW nie chciało zrażać do siebie krajowych podwykonawców, trzeba było pokonać wiele trudności.

j002.jpg

j004.jpg

Minowiec po zwodowaniu w basenie Stoczni Modlińskiej. Po raz pierwszy w wielkiej gali banderowej z okazji Święta 3-go Maja. (źródło: zbiory W. Czarnowskiego / OKRĘTY WOJENNE)

 

U mnie prace przebiegają nieco inaczej. Kadłub został pomalowany, zrobiłem reling. Teraz wyłapuję babole które poprawiam na bieżąco. Oto efekty:

rybitwa033.jpg

rybitwa034.jpg

rybitwa031.jpg

rybitwa032.jpg

Do poprawki jest jeszcze masa rzeczy (między innymi windy), ponieważ zbliżają się Święta, tempo prac siłą rzeczy nieco spadnie. Za nadbudówkę planuje się zabrać po nowym Roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 205
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dzięki za rysunki, nad relingami i burtami pomyślę. Podstawa działa jest tymczasowa, nie jest nawet przyklejona i wymienię ją na inną. Czy te plany to z Modelarza? Maszt banderowy robiony według szablonu, zresztą na zdjęciach widać, że był taki wysoki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boję się, żeby relingi nie zepsuły całości. Pomyśl nad drutem, albo wyciągniętym termicznie plastikiem.

 

I szczerze kibicuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekonaliście mnie do wymiany nitek w relingach na coś innego, ale co do planów z Modelarza zaczynam mieć spore wątpliwości, o ile winda kotwiczna jest ok, to drzewiec bandery był właśnie taki wysoki. Zaraz potem jak Wojetk umieścił ostatniego posta zacząłem przeglądać posiadane zdjęcia i znalazłem dwa, gdzie ewidentnie, że flagsztok rufowy był właśnie taki wysoki. I ten kształt zupełnie odmienny od tego co było w MM, a model ten był opracowywany właśnie w oparciu o te plany. Zatem należy się zastanowić na ile rzetelne są oba opracowania - tu ratunkiem noga być jedynie zdjęcia, a tych z kolei nie ma zbyt wiele. te zdjęcia o których pisałem zamieszczę w kolejnym odcinku "historycznym" i do tematu jeszcze wrócimy.

Na razie zacząłem poprawiać burty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

drzewiec flagowy to była część która mogła się zuzyć , mogł byc wymieniany , trzeba pamietać że trałowce były w niemieckiej słuzbie , potem znowu w polskiej i modyfikacje( po za uzbrojeniem ) poczynione przez niemców pozostały , plany rysowane były po wojnie więc co do takiego szczegułu ja drzewiec lepiej trzymać się zdjęć , jeżeli takowe posiadasz to przelicz to i trzymaj się tego.

tak na logike to powinien on być dośc wysoki by flaga nie splatała się z linami trałowymi, no i widać ze jego podstawa była dośc solidna , więc utrzymała by kawał " słupa "

z planów wynika że ma 5 cm a ile ma twój?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mierzyłem zrobiłem według planów na pewno więcej niż 5cm, zajrzyj do zdjęć na początku wątku, tam widać, że to kawał słupa, jak to określiłeś, wystawał wysoko ponad żurawiki umieszczone na rufie. Co prawda z kształtu ten na Twoich planach podoba mi się bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doszły, podziękował. Chyba muszę posypać łeb popiołem, obiłem pałą plany a to trafiłem na coś takiego:

jaskolka_2%5B1%5D.jpg

Źródło: Chomikuj.pl

Chodzi tu o sposób zamocowania drzewca, kolejna rzecz do poprawki, ale dam radę, jeszcze raz dzięki.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może żurawiki były sciagane na czas wożenia min, okręty i tak były przeciążone to moze demontowali co sie da

a z tymi drzewcami to moze różnica w seriach , te pierwsze moga się rżnić od kolejnych, były robione w róznych stoczniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki staram się.

Wojtku, widać wyraźnie, że na zdjęciu są jednostki pierwszej serii (nie ma wkmów p.lot). Mogło być tak, że były to jednostki ze Stoczni w Modlinie, albo zbudowane w Gdyni, gdyż:

 

doprowadzenie do tego, aby wszystkie cztery trałowce budowane faktycznie w trzech różnych miejscach były identyczne. W okrętach budowanych w Modlinie wymiana silników Diesla miała nastąpić po uprzednim kompletnym demontażu kuchni, wraz zerwaniem posadzki, zaś na jednostkach budowanych w Gdyni, dzięki przesunięciu do przodu kilku ścianek można było wyjąć silnik bez tak drastycznych zabiegów.

 

mewa_1%5B1%5D.jpg

Budowa minowca Mewa w Stoczni Gdyńskiej (źródło: Chomikuj.pl)

 

Ja sam zabrałem się za poprawki. Wczoraj rozbebeszyłem obie windy. Zdjęcia wkrótce.

 

Artoork. - jak zaczniesz budować ORP Bałtyk to siadam w pierwszym rzędzie. Niestety nie mam planów tego okrętu z pełnym kadłubem, mam tylko planik z książki Mikroflota S. Katzera - dość prosty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam planów tego okrętu z pełnym kadłubem, mam tylko planik z książki Mikroflota S. Katzera - dość prosty.

 

Mam plany z pełnym kadłubem i skan modelu kartonowego z JSC. Muszę dopasować wręgi z planów do skali kartonówki i będzie można zacząć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na fotkach tego niestety nie mam, ale kilka razy wspomina o tym M. Borowiak w swej książce o ORP Gryf i to na tyle kategorycznie, że nie może być mowy o pomyłce. chciałbym nawiązać kontakt z tym Panem, bo też jestem ciekaw na jakiej podstawie on tak twierdzi. Jedno jest pewne, że montaż Hotchkissa zostawię na sam koniec, bo jak się okaże, że lipa to po prostu skleję łódź roboczą i wkleję na swoje miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czytać to ja też czytałem ż epotem je zabudowano, niemcy mieli w tym miejscu swoje działko , po wojnie nasi też tam zamontowali

warto by było dotrzeć do jakiegoś zdjęcia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.