GEM Napisano 13 Października 2013 Share Napisano 13 Października 2013 (edytowane) Zakładam warsztat trochę nietypowy. Od pewnego czasu chodził za mną pomysł zbudowania modelu Wilgi. Zawsze ten samolot bardzo mi sie podobał. Jest to również duże wyzwanie dla modelarza. Jak wiecie samolot posiada całą masę przetłoczeń na całej powierzchni, wypukłe nity, i wszystko, co morze sobie do zabawy wymyśleć modelarz. Jak wiadomo nie ma gotowych zestawów w tej skali. Wiedziałem, na co się decyduję, miałem obawy czy podołam, i dlatego robiłem to po cichu. Tylko nieliczni wiedzieli, że nad tym pracuję. Jako materiał do wykonania modelu przyjąłem polistyren i blachę aluminiową, w której robiłem wszelkie przetłoczenia, a następnie tą blachą oklejałem elementy wykonane z polistyrenu. Ponieważ jak pisałem nie miałem zamiaru tego relacjonować, dlatego mam mało fotek z początku prac. Ale coś zostało. Tak mniej więcej przebiegały prace nad wykonaniem bazy skrzydła. Dalej było to oklejone blachą. Podobnie prace przebiegały przy kadłubie. Przygotowane miałem elementy wnętrza kabiny. I tutaj, w tej fazie pracy zobaczył to mój kolega Tomek Bilkiewicz z Firmy Bilmodelmakersale i stwierdził, że trochę szkoda robić to, jako jeden egzemplarz, i że mogą być problemy wykonawcze z pomalowaniem, maskowaniem itd. Zaproponował, aby zrobić z tych moich elementów odlewy żywiczne. Długo się zastanawiałem w końcu dałem się przekonać. Przekazałem Tomkowi moje detale. On wykonał z tego odlewy, które właśnie do mnie dotarły. I teraz zaczyna się druga część pracy. Takie oto odlewy do mnie dotarły. Tak to wygląda. Jest na forum kilka warsztatów wykonania Wilgi, ale może i ten Was zainteresuje. Załóżmy, że ja rozpoczynam swój warsztat od tego momentu. Mam nadzieję, że nie znudzę nikogo tym tematem. Edytowane 14 Października 2013 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 13 Października 2013 Share Napisano 13 Października 2013 OJOJOJ....moja ulubiona konstrukcja-napewno mnie nie zanudzisz niesamowite to wszystko co już pokazałeś do tej pory Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 13 Października 2013 Share Napisano 13 Października 2013 Niech mi kolega GEM wybaczy możliwą niestosowność pytania, ale "nie wyczymie": czy wykonanie odlewu oraz przytoczone slowa "szkoda to robic w jednym egzemplarzu" mozna rozumiec jako rozważanie przez kolegę i Pana Bilikiewicza wypuszczenia tego, co powstanie, na tzw. rynek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
djack Napisano 13 Października 2013 Share Napisano 13 Października 2013 O ja cię kręcę... Piękna robota. Muszę podgonić ze swoją Wilgą. Rozumiem, że kadłub był odlewany w jednym kawałku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 13 Października 2013 Autor Share Napisano 13 Października 2013 Moim głównym zamiarem jest złożyć ten model. Dorobić jeszcze trochę szczegółów. Jeśli chodzi o ewentualny "rynek" to zobaczymy. Jeśli się okaże, że coś z tego wyjdzie, i będzie ktoś zainteresowany, to cóż, formy są, decyzja będzie należała do Tomasza. Kadłub był odlewany w całości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manas Napisano 14 Października 2013 Share Napisano 14 Października 2013 Jeśli chodzi o ewentualny "rynek" to zobaczymy. Jeśli się okaże, że coś z tego wyjdzie, i będzie ktoś zainteresowany, to cóż, formy są, decyzja będzie należała do Tomasza. Mam więc po co żyć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 14 Października 2013 Share Napisano 14 Października 2013 Jeśli chodzi o ewentualny "rynek" to zobaczymy. Jeśli się okaże, że coś z tego wyjdzie, i będzie ktoś zainteresowany, to cóż, formy są, decyzja będzie należała do Tomasza. Mam więc po co żyć zainteresowany???...JA JESTEM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 14 Października 2013 Share Napisano 14 Października 2013 Serce rośnie, kiedy się widzi taka modelarska robotę !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Napisano 14 Października 2013 Super Moderator Share Napisano 14 Października 2013 A i mnie się podoba mocno Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 15 Października 2013 Autor Share Napisano 15 Października 2013 Korzystając z zasłużonego urlopu mogę popracować przy modelu. To ruszamy z wykończeniem tego ptaszka. Nie podawałem jeszcze, w jakim malowanie będzie model. A malowanie będzie w z Aeroklubu Kujawskiego, i będzie takie. Prace nad modelem zacząłem od pomalowania wnętrza kabiny. Jak widać na zdjęciu wnętrze utrzymane jest w kolorze brązu. Dalej pomalowałem na czarno kokpit i ściankę do której mocowane są wskaźniki. A następnie dokleiłem kokpit do ścianki działowej. Dopasowałem to do kadłuba. Okazało się, że trzeba było minimalnie podszlifować ścianki boczne kokpitu, bo były za szerokie w stosunku do kadłuba. Ale to nie była jakaś tragedia. Wstępnie pomalowałem fotele. Ale jakoś nie jestem przekonany czy to jest ostateczny kolor. Ten jakoś mi nie pasuje. Poskładałem i pomalowałem podłogę. Wilga w środku kabiny jest przepełniona aluminiowymi profilami, mocującymi wykładzinę podłogi. Postanowiłem, choć trochę to odtworzyć. Z blaszki aluminiowej wykonałem profile i powklejałem w podłogę. Przygotowane wcześniej w formie kalkomanii tarcze zegarów podkleiłem od spodu pod tablicę i całość złożyłem. Malując przy okazji pozostałe dźwignie. Do przygotowanego wnętrza kadłuba wkleiłem podłogę. Pozostało zamknięcie przodu kadłuba. Ten element był wcześniej dopasowany, dlatego po wypozycjonowaniu można było go wkleić na gotowo. Taki jest efekt mojej dzisiejszej pracy. W kabinie zostało do wykonania jeszcze kilka detali, ale to już jutro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 15 Października 2013 Share Napisano 15 Października 2013 Bajka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
McSimus Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Piękna maszyna, piękna robota Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Robroy Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Kolejny piękny model szykuje Ci się Grzegorz do kolekcji Może Twój warsztat będzie natchnieniem żeby sobie podłubać tą klasykę, ale w 1:72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotr_P Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 nudy....znowu nie będzie się do czego przyczepic A tak na poważnie...piękna pionierska robota ,prefekcyjne dlubanie w większości modelarskich surowcach, jedynie drewna brakuje chyba ze w formach imitacji jest planowane to ja pójdę poszukać szczęki...ostatnio widziałem na podłodze jak opadła z hukiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Świetnie jest...wogóle,to zazdroszczę ci tego zestawu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SAAB Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Witam Małe sprostowanie, to nie zestaw. Grzegorz buduje swój własny model. Do momentu publicznej prezentacji wszelkie elementy prezentowane przez niego nie są zestawem. To jego calkowita praca od podstaw. Przejście na jednorodny materiał którym jest żywica to bezpieczeństwo technologiczne jego opracowania. Zestaw istnieje tylko wtedy kiedy można go nabyć. Obecnie nie ma nikt tego w ofercie nawet Bilmodelmakers/Top-gun. Zbyt wiele zawiłości i niespodzianek kryje łączenie kilku mediów. W prototypowaniu tak się dzieje że z materiałów technologicznych należy przejść na materiał jednorodny, w tym wypadku jest żywica. Podjąłem się trudnego zadania zabezpieczenia wzoru GEM'a, udało się, nie było to łatwe. Kadłub jest wiernym odwzorowaniem opracowania Grzegorza. Do końca nie bylem pewien czy koncepcja formy będzie prawidłowa. Zawsze przy tak przestrzennej bryle protyp ulega uszkodzeniu. Nie miałem szansy na pomyłkę, powiodło się i dziękuję że GEM mi zaufał. Grzegorz powodzenia, śledzę postępy, czekam na finał. Pozdrawiam wszystkich milośników Wilgi wszystkich skal. Tomasz Bilkiewicz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Witam...pisząc o zestawie,zapomniałem wziąść tego w cudzysłów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SAAB Napisano 16 Października 2013 Share Napisano 16 Października 2013 Wiem, ale wolałem na świeżo wyjaśnić tą mała zawiłość. Potem rozgoryczeni szukają dziury w całym. Jest w Polsce wielu doskonałych modelarzy pochowanych po zakątkach swoich warsztatów. Robią małe cudeńka, szkoda że często ich praca zostaje w tych pojedyńczych egzemplarzach. Nie zawsze da się zabezpieczyć oryginał. Nawet ja jestem bezbronny. U Gem'a nawet nie było jak dzielić, bo każdy milimetr kawadratowy był ważny. Pozdrawiam Tomasz Bilkiewicz PS już nie piszę u Grzesia i nie zaśmiecam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 18 Października 2013 Autor Share Napisano 18 Października 2013 Czas na małą aktualizację. Prace skupiają się na przygotowaniu kilku brakujących elementów wnętrza kabiny. Dorobiłem pręty usztywniające, i podtrzymujące lusterko i ekrany przeciwsłoneczne. Powinny tam być jeszcze takie przyssawki podtrzymujące przednią szybę, ale zrezygnowałem z tego świadomie. Obawiam się, że wtedy byłoby bardzo trudne dopasowanie do tego przedniej szyby tak, aby ładnie do nich przylegała. Zrobiłem elementy występujące na podłodze obok drzwi i gaśnicę. Nie wiem czy są to jakieś maskownice mocowania goleni kół do ramy kadłuba? Oczyściłem z nadlewek elementy skrzydła. Pouzupełniałem brakujące drobne elementy, zawiasy, prowadnice slotów. W skrzydłach zrobiłem otwory do wprowadzenia pręta usztywniającego połączenie z kadłubem. Zrobiłem oczka do zamocowania linek przy kotwiczeniu samolotu na lotnisku. Dokleiłem golenie podwozia. Przepraszam, że nie zrobiłem fotki w trakcie montażu, ale w ferworze walki po prostu zapomniałem. Ale zrobiłem to tak. Nawierciłem otworki wzdłuż głównej rury goleni, i w kadłubie w miejscu wprowadzenie tej rury w kadłub. W otworek w rurze goleni wcisnąłem miedziany pręcik, tak, że kawałek wystawało. Tą końcówkę wystającą zgiąłem w delikatny haczyk i wcisnąłem to w kadłub, ale bez kleju. Pozwoliło mi to na ustawienie i skorygowanie rozstawu i kąta ustawienia goleni. Dopiero jak wszystko było ustawione, szczelinę pomiędzy kadłubem a golenią zalałem rzadkim klejem CA. Daje to możliwość swobodnego skorygowania ustawień. Dopiero potem wkleiłem zastrzały. W części bagażowej kadłuba wkleiłem rurki usztywniające. Teraz mam zamiar wkleić szyby, a potem skrzydła i statecznik. Miałem kilka dni urlopu mogłem trochę podgonić ptaszka. Jeśli ktoś z Was miałby jakieś podpowiedzi to bardzo proszę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 18 Października 2013 Share Napisano 18 Października 2013 Ale smaka narobiłeś tą Wilgą....świetny model się zapowiada Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 18 Października 2013 Share Napisano 18 Października 2013 Serce rośnie jak się patrzy na tak wspaniała modelarska robotę !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GEM Napisano 20 Października 2013 Autor Share Napisano 20 Października 2013 Dziękuję za pozytywny odbiór. Nie spoczywam na laurach i walczę dalej. Prace przeniosły się na ogon. Pomimo bardzo ładnie odlanej przez Tomka tylnej goleni postanowiłem jeszcze trochę ją wzbogacić. Na przygotowanym kopycie zrobiłem osłonę amortyzatora wahacza. Dorobiłem cięgna skrętu koła i zwalniania linki holowniczej. Potem zrobiłem mały przeskok i wstawiłem tak dla sprawdzenia szybę przednią i szyby boczne. Wymaga to trochę spokoju i dokładności, ale jakoś poszło. Jak już byłem spokojny, że pilot będzie widział gdzie leci, to wróciłem do ogonka żeby zamontować elementy potrzebne do sterowania ptaszkiem. Przykleiłem stałą część steru wysokości. Zamontowałem zastrzały. I przykleiłem przygotowaną wcześniej osłonę. Do steru kierunku dorobiłem cięgno i całość mogłem spasować. I tak oto po sobotnio/niedzielnej pracy mogę nacieszyć oko widokiem pięknego charakterystycznego ogonka Wilgi. Teraz muszę się zastanowić czy już w tej chwili wkleić skrzydło czy jeszcze trochę poczekać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sławekb Napisano 20 Października 2013 Share Napisano 20 Października 2013 OOOJ...jak zobaczyłem twoje modele,które masz na koncie...to wyobrażam sobie tą Wilgę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 21 Października 2013 Share Napisano 21 Października 2013 Zapowiada się piękna Wilga. ___________________________________________________________________________ Na warsztacie: PZL P.24 - Azur 1/72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Artek82 Napisano 21 Października 2013 Share Napisano 21 Października 2013 Piękny model powstaje Podglądam z ciekawością, a SP-AFV obecnie wygląda tak: Jeśli się przydadzą to mogę wrzucić resztę fotek, jakieś z wnętrza też mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.