Mikolaj75 Napisano 28 Października 2014 Share Napisano 28 Października 2014 Dziękuję za tę wypowiedź Danio, jest bliska także i mojemu podejściu. Wyrzucenie żadnego zestawu nie wchodzi w grę. Też - mimo wszystko ciepło - wspominam czasy ich zdobywania, myślę, że ówczesna radocha nie do osiągnięcia dziś przez młodzież młodszą, która musi się zadowolić klikiem. Działaj dalej, kwestie manualne są do wytrenowania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 4 Listopada 2014 Autor Share Napisano 4 Listopada 2014 (edytowane) Witam. No, to rozpoczęło się malowanie... Po pierwsze - podkład ( Mr.Surfacer 1000 z puszki), o dziwo, prawie nie trzeba było niczego poprawiać (!) Po drugie - malowanie na biało (jako podkład pod słabo kryjący, żółty kolor) steru kierunku i dolnej części osłon silnika Po trzecie - maskowanie wąskimi paskami Tamiyi żeber steru kierunku Po czwarte - preshading steru kierunku i dolnej części osłon silnika (pod żółty kolor) farbą Mr.Color 369 Dark Earth. Zdjąłem paski, po czym przeszlifowałem i wygładziłem powierzchnie między nimi ( z naciskiem na miejsca, które mają być jaśniejsze) No i na koniec malowanie na żółto kolorem Mr.Hobby H329 Yellow - efekt poniżej: Kolejny raz przepraszam za kiepskie zdjęcia, ale moja kamerka uszkodzona i posiłkuję się nie najlepszym i nie najnowszym aparatem. Proszę o wyrozumiałość... Ponieważ jestem zadowolony z efektu, postanowiłem podobnie potraktować stery wysokości i lotki. Tuż, tuż, malowanie białych pasów, preshading i barwy końcowe... Edytowane 16 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 4 Listopada 2014 Share Napisano 4 Listopada 2014 Śmiało możesz jeszcze wycieniować ster kierunku Tamiya Smoke. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 12 Listopada 2014 Autor Share Napisano 12 Listopada 2014 (edytowane) Witam Śmiało możesz jeszcze wycieniować ster kierunku Tamiya Smoke. Dzięki, skorzystam - tyle, że mam Mr.Color 101 Smoke Gray, ale to zdaje się prawie to samo (transparentna i błyszcząca). No,to zaczęło się... malowanie. Pierwszy krok to niezbyt udany preshading - malowanie wybranych paneli na niebiesko kolorem MrHobby H45 Light Blue, a następnie zaznaczenie linii podziału i zacienionych miejsc Mr.Color 137 Tire Black. Kolejną czynnością było malowanie białych pasów - Mr.Color 62 White z kropelką Mr.Color 21 Middle Stone, celem uzyskania lekko podniszczonej bieli. Po natryśnięciu mieszanki biel wydała mi się jednak zbyt spracowana, a ponadto doszedłem do wniosku, że w oryginale biel nie powinna wypłowieć, bo - jako, że białe pasy malowano w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych - maszyna Dickfelda kilka dni wcześniej przyleciała na Sycylię znad kanału La Manche. Pasy wymalowano dopiero co, no chyba, że starą farbą... Na koniec psiknąłem więc mgiełkę czystej bieli. Następnie malowałem spód i boki kadłuba Mr.Hobby H417 RLM76 Hellblau. Z odrobiną bieli rozjaśniłem środki niektórych paneli, a także górne części wypukłych osłon silnika oraz zewnętrzne strefy wypukłych osłon działek MG FF/M na dolnej powierzchni skrzydeł. Na koniec dodałem kroplę Mr.Hobby H416 Schwarzgrau i zaciemniłem dolne części wspomnianych wyżej osłon silnika, strefy przy skrzydłach i statecznikach i wewnętrzne części osłon na dolnej powierzchni płatów. Niejako przy okazji zasymulowałem delikatne (a może nie? ) smugi od działek MG 151/29E. Malowanie górnej powierzchni skrzydeł i kadłuba Mr.Hobby H69 RLM75 Grau. Z dodatkiem kropli bieli rozjaśniłem środki paneli, zewnętrzną część wypukłej osłony działek MG 151/20E i nos kadłuba. Z odrobiną czerni przydymiłem linie podziału i przykadłubowe fragmenty skrzydeł. Przy okazji maskowania miałem debiut użycia masy plastycznej UHU Patafix. Nakładałem ją z duszą na ramieniu (po lekturze niektórych komentarzy w internecie - a zwłaszcza sposobu użycia i przeznaczenia, zamieszczonego na opakowaniu), jednakże mogę już zdradzić, że ściąga się rewelacyjnie. Nie zostawia żadnych tłustych plam, a co najważniejsze - nie zabiera z sobą lakieru... Malowanie ostatniej barwy kamuflażu - Mr.Hobby H68 RLM74 Dunkel Grau. Analogicznie do barw poprzednich - rozjaśnione środki paneli odrobiną bieli, linie podziału przyciemnione (tym razem z kroplą Mr.Color RLM70 Black Green. Na koniec pomalowałem na czarno (Mr.Color 33 Flat Black) fragmentów burt za rurami wydechowymi, a kolorem Mr.Color 18 RLM70 Black Green śmigła i kołpak. To ostanie ujawniło (ponieważ nie użyłem podkładu) nierówności na tych elementach, w związku z czym wymagają one poprawy Ostatnie fotki przedstawiają efekt moich zmagań. Jak widać jest to stan tuż po zdjęciu maskowania, przed myciem, poprawkami i nakładaniem smug i plam w kolorze RLM 75 Grau. W tym miejscu mam kolejną prośbę: może komuś zostały zbędne, walające się po warsztacie belkowe krzyże wielkości 900 mm w skali 1:72, takie jak na górnej powierzchni płatów: Mam w zapasie kilka zestawów kalek, ale bez takich krzyży, zakupiłem więc zestaw kalkomanii Techmodu "German Balkenkreuze" 72112. Są tam znaki wszelakiego rodzaju i wielkości, ale oczywiście brak tego, który jest mi potrzebny. Jeżeli ktoś ma na zbyciu - chętnie przygarnę... Edytowane 16 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 18 Listopada 2014 Autor Share Napisano 18 Listopada 2014 (edytowane) Witam. Wrócę na chwilę do śmigieł: Obydwa (Matchbox i Zvezda) mają prawidłową szerokość, ale Matchbox ma za małą średnicę, wybrałem więc Zvezdę Jak pisałem poprzednio, malowanie śmigieł ujawniło nierówności na łopatach, które postanowiłem wyrównać... Porównując kołpaki stwierdziłem, że obydwa są za małej średnicy, jednakże Matchboxa jest również za krótki - wybór także padł na Zvezdę: Po umyciu i wysuszeniu modelu, naniosłem smugi i plamki w kolorze RLM75 Grau, po czym wszystko pokryłem bezbarwnym błyszczącym podkładem pod kalki Mr.Color GX100 Super Clear II. Żeby nie było za łatwo, wyskoczyły mi na spodniej stronie dwa babole, które udało mi się jednak delikatnie zeszlifować i skutecznie zlikwidować. Kalki nakładałem przy użyciu płynów Aero Master: Aero Set II i Aero Sol II. Zacząłem od naniesienia wąskich białych pasków odgraniczających czarne panele za wydechami. Użyłem do tego arkusza białego papieru do drukowania kalkomanii na drukarce atramentowej. Nie za dokładnie udało mi się je położyć, ale znaczny ich fragment zniknie pod okopceniami... Pozostałe nakładały się relaksacyjnie i bezproblemowo. Na koniec zostawiłem sobie brakujące krzyże z górnej powierzchni skrzydeł. Początkowo planowałem na krzyże bez czarnych obwódek, nanieść je przy użyciu taśmy maskującej, jednak zauważyłem (jeszcze przed malowaniem), że kalka przykleja się do taśmy odchodząc od papieru. Następnie przyciąłem większe znaki, dostosowując ich wysokość do właściwego wymiaru, jednakże efekt końcowy był mizerny - straciły proporcje... Ostatnim pomysłem było wyrzeźbienie znaków z kilku egzemplarzy: z krzyży prawidłowego rozmiaru 900 mm (w oryginale) o szerokich białych polach z czarnymi obwódkami pozostawiłem czarne wnętrza z białymi obwódkami odciętymi w połowie ich szerokości (celem uniknięcia prześwitywania szarego tła w przypadku niedokładnego położenia reszty znaku). Na to nałożyłem wycięte z krzyży o szerokości 1100 mm (w oryginale) białych pól z czarnymi obwódkami. Po dopasowaniu ich długości zewnętrznej do właściwych rozmiarów, nałożyłem je stycznie do czarnych wewnętrznych krzyży. Pomimo, że wcześniej wszystko zwymiarowałem, wydaje mi się, że jeszcze coś nie gra... Coś mi nie pasi... Zostawić jak jest? Sam już nie wiem. Kolejny etap - wash Edytowane 16 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 18 Listopada 2014 Share Napisano 18 Listopada 2014 No te krzyże na górze skrzydeł nie przejdą kontroli technicznej:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marin Napisano 19 Listopada 2014 Share Napisano 19 Listopada 2014 No zdecydowanie te krzyże odpadają. Czy to błąd producenta kalkomanii czy zły wybór kalki z arkusza? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 19 Listopada 2014 Autor Share Napisano 19 Listopada 2014 Witam. Dzięki za opinie, teraz wiem, że sprawa jest nie do przyjęcia (moje modelarskie sumienie też dawało mi się we znaki) Czy to błąd producenta kalkomanii czy zły wybór kalki z arkusza? Model powstał głównie w oparciu o miniTOPCOLORS nr 35 wydawnictwa Kagero, gdzie załączone były kalkomanie do tej foczki. Niestety zawierają one tylko oznaczenia indywidualne pilota (numer seryjny na stateczniku, szewron z belkami), bez krzyży i napisów eksploatacyjnych. Te ostatnie pozyskałem z zestawu Zvezdy, natomiast krzyże nabyłem w zestawie kalkomanii Techmod. Zestaw ten zawiera ok 60 belkenkreuzów, różnych postaci i wielkości. Niestety krzyże w wariancie moich górnych powierzchni skrzydeł są albo za duże, albo za małe. Mego rozmiaru brak. Taki kaprys losu... Wymyśliłem więc kilka "mądrych" sposobów, które opisałem poprzednio. Z wiadomym efektem... Górnych kalek świadomie nie zabezpieczyłem jeszcze lakierem bezbarwnym, mając nadzieję na opinie kolegów... Dzięki, będę kombinował dalej... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 22 Listopada 2014 Autor Share Napisano 22 Listopada 2014 (edytowane) Witam Ale jestem GUPI ! Pisząc ostatnio, że świadomie nie zabezpieczałem kalek, myślałem, że by je usunąć, wystarczy odpowiednio namoczyć i już... A właśnie, że nie... Nie pomogło - nawet obfite użycie płynów do kalkomanii. Jedynym wyjściem pozostało ich zeszlifowanie. Niestety razem z lakierem Udało mi się przywrócić stan wyjściowy, a po szczegółowym przeglądzie swoich zapasów, odkurzeniu strychu i otwarciu pudełek z modelami niemieckich letadel, ODKRYŁEM (!!!) kalkomanię do Me 110 (a jakże -Matchboxa), z "moim" krzyżem. Byłem wniebowzięty... Na tyle, że nie zastanawiając się specjalnie, wziąłem i nakleiłem... Dopiero w tym momencie porównałem ze wzorem i zdębiałem Byłem już skłonny podejrzewać, że w publikacji jest błąd (skoro w arkuszu Techmodu brak tego wzoru, Matchbox zamieścił krzyż o innych proporcjach - coś tu jest nie tak). Wkurzyłem się na cały świat... Kiedy już mi przeszło, postanowiłem zagłębić się w przepastne zasoby internetu, i oto co znalazłem: Czyżby więc Matchbox strzelił takiego byka? Czarny krzyż w środku ma szerokość nie 1/4 B, lecz ok 1/5 B. Początkowo chciałem zapytać letalina, czy może ta wersja przejdzie przegląd, ale teraz nie pytam, tylko biorę się za druk kalki na własnej drukarce. Edytowane 16 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 22 Listopada 2014 Share Napisano 22 Listopada 2014 Początkowo chciałem zapytać letalina, czy może ta wersja przejdzie przegląd, ale teraz nie pytam, tylko biorę się za druk kalki na własnej drukarce. I dobrze, że nie pytasz, skoro sam znalazłeś dobre rozwiązanie:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 28 Listopada 2014 Share Napisano 28 Listopada 2014 Bardzo mi się ta relacja podoba. Bardzo mi się podobają zdjęcia modelu skonfrontowane z rysunkami pokazującymi malowanie. I w ogóle wychodzi z tego piękny model ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 28 Stycznia 2015 Autor Share Napisano 28 Stycznia 2015 (edytowane) Witam Odpuściłem sobie na jakiś czas, bo górne krzyże doprowadzały mnie do pasji... Zgodnie z postanowieniem wydrukowałem kalki na drukarce, ale te - jak na złość - nie chciały się nakładać. Poza tym nie wyszły najlepiej (jakoś wyjątkowo duże ziarno). Pewnie pora na nowy sprzęt... Zmarnowałem kupę tuszu i połowę arkuszu do kalek. Po tym, jak już ochłonąłem, zacząłem kombinować z fabrykowaniem masek z taśmy Tamiyi. Bez większego entuzjazmu próbowałem coś powycinać, ale... jakoś wychodziło "jakoś". Dałem sobie spokój... W ramach wolnego od modelu, podczas przeglądania magazynów internetowych sklepów dla modelarzy, przypadkowo natrafiłem na maski Montexu MM 03 dedykowane Bf 109G/K. Natychmiast je kupiłem... Mimo, że pierwszy raz korzystałem z tej metody, wyszło prawie znakomicie. Martwiło mnie trochę wyzierające z boków białe tło (podobnie jak podzczas przygody z kalkami), ale miałem nadzieję, że zastosowanie washa ten efekt stonuje. Nareszcie mogłem popchnąć robotę do przodu... Delikatnie przeszlifowałem krzyże i natrysnąłem na nie błyszczący bezbarwny. Okopcenia za wydechem pomalowałem aerografem mieszaniną Flat Earth XF-52 Tamiyi, Dark Earth 369 Mr.Color oraz Flat Black 33 Mr.Color. Zacząłem od najjaśniejszego odcienia, stopniowo dolewając ciemniejszy, a w końcu czarny... Wyszło zadowalająco... Washa położyłem korzystając z AK interactive AK 045 Dark Brown, a efekt jak poniżej: Mam nadzieję, że z "łoszem" nie przesadziłem. Brudzenie też chciałbym tylko delikatnie zaznaczyć, wszak to Niemcy słyną z czystości i "Ordnung mus sein"... Edytowane 17 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 2 Lutego 2015 Autor Share Napisano 2 Lutego 2015 (edytowane) Witam. Nadejszła kolej na bezbarwny mat Hobby Color H20 Flat Clear. Na końcu dolałem troszeczkę Super Clear III i tą mieszanką natrysnąłem krawędzie natarcia skrzydeł, stateczników i łopat śmigła. Z kawałeczka odpowiednio przyciętej i wyprofilowanej izolacji przewodu, średnicy ok. 0,7 mm, wykonałem izolator na antenie linkowej. Udało mi się wreszcie przeciągnąć ją zgodnie z planem przy pomocy drucika, wkleić kółko ogonowe i odsuwaną owiewkę. Na swoje miejsce trafiły również karabiny MG 17 13mm, wentylator, śmigło i kołpak. Foczka zaczyna nabierać kształtów... Tyle na dziś... Edytowane 19 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 2 Lutego 2015 Share Napisano 2 Lutego 2015 Nie mogłeś się chyba zdecydować, czy robić prostą granicę kolorów na krawędzi natarcia, czy jakąś falkę. We wczesnych powinno być chyba od linijki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 2 Lutego 2015 Autor Share Napisano 2 Lutego 2015 (edytowane) Prawdę mówiąc, rzeczywiście nie byłem pewien tego momentu. Większość zdjęć A-3 nie pokazuje samolotu od przodu na tyle czytelnie, by mnie przekonać do jakiegoś wariantu. Do pewnego stopnia sugerowałem się niedbałością malowania widoczną na tym zdjęciu: Edytowane 19 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 5 Lutego 2015 Autor Share Napisano 5 Lutego 2015 (edytowane) Witam. Model powoli zmierza ku końcowi... Ostatni okres poświęciłem podwoziu. Skoro zainwestowałem we wnęki, postanowiłem dodać jeszcze parę elementów. Najpierw jednak wkleiłem golenie z osłonami, zwracając uwagę i kontrolując właściwe kąty (pod względem obu osi). Do zastrzałów goleni dorobiłem przewody i druciane odciągi od nich. Pomalowałem je metalizerem. Z cienkiego miedzianego druciku nawinąłem sprężynkę, którą z kolei nałożyłem na pręcik rozciągnięty z fragmentu ramki. Tym sposobem udało mi się dorobić kolejny element podwozia (jeszcze jeden zastrzał ?), zaobserwowany na niektórych zdjęciach. Ośkę pomalowałem na kolor wnęki, sprężynkę na szaro. Po tym wkleiłem wewnętrzne osłony kół, do nich dokleiłem kolejne dorobione wsporniki. Także one widoczne są wyraźnie na fotkach, natomiast w zestawie ich brak. Zrobiłem je z kawałka cienkiego miedzianego przewodu wraz z fragmentem izolacji. Miedziane druciki odpowiednio powyginałem, a całość również pomalowałem na szaro. No koniec wkleiłem 20mm działka MG 151/20E. Efekt przedstawiam na poniższych zdjęciach... Dopiero po ich obejrzeniu zauważyłem, że czeka mnie jeszcze więcej pracy niż sądziłem. Poprawki wymagają wszystkie krawędzie wnęk, a ponieważ zdjęcia robiłem tuż po klejeniu, konieczne są podmalowania łączeń i czyszczenie całości... Na koniec dojdzie jeszcze delikatny wash AK interactive AK 2029 Landing Gear... Czyżby to już prawie finisz? Pozostało wklejenie kół, stopnia wejściowego i dolnej anteny prętowej. No i jakaś podstawka... Edytowane 19 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 5 Lutego 2015 Share Napisano 5 Lutego 2015 Podwozie rządzi !!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jpl Napisano 6 Lutego 2015 Share Napisano 6 Lutego 2015 Wygląda jak model w większej skali, niż jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 20 Lutego 2015 Autor Share Napisano 20 Lutego 2015 (edytowane) Witam Dzięki, Panowie... To już koniec. Na finał prac poprawiłem malowanie okolic wnęk podwozia, wkleiłem stopień wejściowy oraz dolną antenę spreparowaną z zeszlifowanej szpilki. Delikatne pobrudzenie powstało dzięki washom AK-interactive: AK 046 Light Rust, AK 045 Dark Brown, AK 2029 Landing Gear i ich mieszaniną. Użyłem też AK 025 Fuel Stains i AK 84 Engine Oil. Na samiutkim końcu zaznaczyłem zewnętrzne światła na skrzydłach. No i skomponowałem podstawkę, mającą przedstawić fragment lądowiska na San Pietro. Z całości prac i efektu jestem nawet zadowolony. Z podniesionym czołem poddaję się krytyce... Galerię znajdziesz Tutaj. Edytowane 19 Stycznia 2018 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
letalin Napisano 20 Lutego 2015 Share Napisano 20 Lutego 2015 Himalaje meczboksizmu! Gratulacje! Efekt końcowy jest świetny! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Danio Napisano 23 Lutego 2015 Autor Share Napisano 23 Lutego 2015 Dzięki serdeczne! Chyba nieźle wyszły wnęki podwozia, których nie chciałem robić... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.