Jump to content

English Electric Lightning F.6 Airfix 1:48


Recommended Posts

Lightin%252520Electric.jpg

 

 

Na wstępie parę słow z Wikipedii o tym samolocie :

English Electric Lightning (później BAC Lightning) – brytyjski odrzutowy ponaddźwiękowy samolot myśliwski z lat 60., produkowany w zakładach English Electric (od 1960 British Aircraft Corporation) i zbudowany w liczbie 339 sztuk. Był to pierwszy myśliwiec brytyjski osiągający dwukrotną prędkość dźwięku (2 macha).

Prace nad pierwowzorem Lightninga – eksperymentalnym samolotem P.1 (od Project 1), rozpoczęto w nowo utworzonym biurze konstrukcyjnym zakładów English Electric (EE) już w 1947 roku, w odpowiedzi na złożone w tym roku zapotrzebowanie eksperymentalne nr 103 (ER103) brytyjskiego Ministerstwa Zaopatrzenia (Ministry of Supply), na ponaddźwiękowy samolot doświadczalny[1]. Drugim konkurentem był doświadczalny Fairey FD.2, jednak w odróżnieniu od niego, zespół English Electric przewidywał od razu możliwość rozwoju swojego samolotu jako myśliwca. Dzięki temu, spełniał on większość ogłoszonych latem 1949 wymagań Ministerstwa Lotnictwa nr F.23/49 na ponaddźwiękowy samolot myśliwski[1]. Prace rozpoczęto pod kierunkiem głównego konstruktora W.E.W. Pettera, lecz projekt wkrótce przejął jego następca Frederick Page. 1 kwietnia 1950 zakłady otrzymały zamówienie na budowę dwóch prototypów oraz płatowca do prób statycznych[2]. W projektowaniu wykorzystano wyniki prób skrzydeł o różnych kątach skosu oraz różnych konfiguracji sterów wysokości, prowadzonych na samolocie doświadczalnym Short SB.5, zamówionym na potrzeby badań przez Royal Aircraft Establishment (Królewski Instytut Statków Powietrznych) i oblatanym 2 grudnia 1952. Próby te wykazały słuszność koncepcji EE, żeby umieścić stery wysokości nisko, zamiast na szczycie usterzenia, co forsowało RAE[3].

Ostateczną wersją myśliwską była F.6, w której zastosowano dalsze ulepszenia, przede wszystkim zbiorniki nadskrzydłowe. Wersja ta otrzymała także hak do lądowania w celu skracania dobiegu. Od 1971 w przedniej sekcji podkadłubowego zbiornika paliwa montowano 2 działka 30 mm ADEN kosztem zmniejszenia zapasu paliwa. Zbudowano 39 samolotów wersji F.6 w latach 1965-1967 oraz przebudowano na nią 8 samolotów wersji F.3 i 15 F.3A.

1186438.jpg

1366714.jpg

3682848_orig.jpg

4508574819_0dd4cc4ed3.jpg

1.jpg

EE_Lightning_F6_XS904_BQ_%2525287173086416%252529.jpg

dda.jpg

 

Teraz troszkę o modelu . Jest to stosunkowo nie stary model ,jakościowo podobny do prezentowanego tu Jevelina .Tak ze raczej nie było z nim kłopotów podczas klejenia Dodałem jedynie blaszki Eduarda z kokpitem ,oraz elementami dysz wylotowych i te tasiemki czerwone ostrzegawcze .I tyle .Do malowania użyłem farbek Gunze kl.C oraz werniksu Model Master Akryl półmat

 

Malowanie z 11 dywizjonu :

PC070394%252520-%252520Kopia.JPG

 

Kola%2525C5%2525BC.jpg

PC070406.JPG

PC070394.JPG

PC070395.JPG

PC070396.JPG

PC070397.JPG

PC070398.JPG

PC070399.JPG

PC070400.JPG

PC070401.JPG

PC070402.JPG

PC070403.JPG

PC070404.JPG

PC070405.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeżeli nie będziecie mieć nic przeciwko temu ,to ja te uwagi na temat urody samolotu podsumuje w ten sposób :

samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny ,a ten na ówczesne czasy był jednym z przodujących ot i cala filozofia

Link to post
Share on other sites
samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny

Taki Su-27 udowadnia, że można mieć i jedno i drugie. ;)

 

A wracając do Lightinga - jako myśliwiec przechwytujący, który momentalnie miał się wspiąć na pułap i przechwycić cel sprawdził się całkiem dobrze. Swoją drogą - ponoć od startu idąc na pełnym dopalaniu był w stanie wypracować cały zapas paliwa w około 20 minut

 

Takie to lata były, rura, mocny (jednoprzepływowy) silnik albo i dwa, skrzydło o dużym skosie, prędkość ponad 2Ma i zakręt przez pół kraju Że o prędkości do lądowania grubo powyżej 350km/h nie wspomnę ;) Za to jak w celu zmniejszenia oporu czołowego sięgnięto po regułę pól to dopiero "ślicznotki" powstawały - Buccaner przykładem. Potwierdzając tylko moje słowa o urodzie w wydaniu brytyjskim

Link to post
Share on other sites

Inne czasy ,inny tok myślenia i projektowania .Dla ówczesnych był to ładny samolot i nowoczesny .Możeto nie jest dobry przykład ale mogę to porównać do czasów kiedy pojawił sie Fiat 125 na polskich drogach , pamiętam jaki byłem zachwycony jego sylwetką ,majac na uwadze to ze wtedy tylko na ulicach dominowały toporne Warszawy czy P-70 lub inne badziewie .

no może po za NRD -wskim Wartburgiem który miął jak na owe czasy ładną opływową sylwetkę ,prawie jak Citroen .(ten z filmów o np Fantomasie

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.