Skocz do zawartości

English Electric Lightning F.6 Airfix 1:48


RH

Rekomendowane odpowiedzi

Lightin%252520Electric.jpg

 

 

Na wstępie parę słow z Wikipedii o tym samolocie :

English Electric Lightning (później BAC Lightning) – brytyjski odrzutowy ponaddźwiękowy samolot myśliwski z lat 60., produkowany w zakładach English Electric (od 1960 British Aircraft Corporation) i zbudowany w liczbie 339 sztuk. Był to pierwszy myśliwiec brytyjski osiągający dwukrotną prędkość dźwięku (2 macha).

Prace nad pierwowzorem Lightninga – eksperymentalnym samolotem P.1 (od Project 1), rozpoczęto w nowo utworzonym biurze konstrukcyjnym zakładów English Electric (EE) już w 1947 roku, w odpowiedzi na złożone w tym roku zapotrzebowanie eksperymentalne nr 103 (ER103) brytyjskiego Ministerstwa Zaopatrzenia (Ministry of Supply), na ponaddźwiękowy samolot doświadczalny[1]. Drugim konkurentem był doświadczalny Fairey FD.2, jednak w odróżnieniu od niego, zespół English Electric przewidywał od razu możliwość rozwoju swojego samolotu jako myśliwca. Dzięki temu, spełniał on większość ogłoszonych latem 1949 wymagań Ministerstwa Lotnictwa nr F.23/49 na ponaddźwiękowy samolot myśliwski[1]. Prace rozpoczęto pod kierunkiem głównego konstruktora W.E.W. Pettera, lecz projekt wkrótce przejął jego następca Frederick Page. 1 kwietnia 1950 zakłady otrzymały zamówienie na budowę dwóch prototypów oraz płatowca do prób statycznych[2]. W projektowaniu wykorzystano wyniki prób skrzydeł o różnych kątach skosu oraz różnych konfiguracji sterów wysokości, prowadzonych na samolocie doświadczalnym Short SB.5, zamówionym na potrzeby badań przez Royal Aircraft Establishment (Królewski Instytut Statków Powietrznych) i oblatanym 2 grudnia 1952. Próby te wykazały słuszność koncepcji EE, żeby umieścić stery wysokości nisko, zamiast na szczycie usterzenia, co forsowało RAE[3].

Ostateczną wersją myśliwską była F.6, w której zastosowano dalsze ulepszenia, przede wszystkim zbiorniki nadskrzydłowe. Wersja ta otrzymała także hak do lądowania w celu skracania dobiegu. Od 1971 w przedniej sekcji podkadłubowego zbiornika paliwa montowano 2 działka 30 mm ADEN kosztem zmniejszenia zapasu paliwa. Zbudowano 39 samolotów wersji F.6 w latach 1965-1967 oraz przebudowano na nią 8 samolotów wersji F.3 i 15 F.3A.

1186438.jpg

1366714.jpg

3682848_orig.jpg

4508574819_0dd4cc4ed3.jpg

1.jpg

EE_Lightning_F6_XS904_BQ_%2525287173086416%252529.jpg

dda.jpg

 

Teraz troszkę o modelu . Jest to stosunkowo nie stary model ,jakościowo podobny do prezentowanego tu Jevelina .Tak ze raczej nie było z nim kłopotów podczas klejenia Dodałem jedynie blaszki Eduarda z kokpitem ,oraz elementami dysz wylotowych i te tasiemki czerwone ostrzegawcze .I tyle .Do malowania użyłem farbek Gunze kl.C oraz werniksu Model Master Akryl półmat

 

Malowanie z 11 dywizjonu :

PC070394%252520-%252520Kopia.JPG

 

Kola%2525C5%2525BC.jpg

PC070406.JPG

PC070394.JPG

PC070395.JPG

PC070396.JPG

PC070397.JPG

PC070398.JPG

PC070399.JPG

PC070400.JPG

PC070401.JPG

PC070402.JPG

PC070403.JPG

PC070404.JPG

PC070405.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie będziecie mieć nic przeciwko temu ,to ja te uwagi na temat urody samolotu podsumuje w ten sposób :

samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny ,a ten na ówczesne czasy był jednym z przodujących ot i cala filozofia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny

Taki Su-27 udowadnia, że można mieć i jedno i drugie. ;)

 

A wracając do Lightinga - jako myśliwiec przechwytujący, który momentalnie miał się wspiąć na pułap i przechwycić cel sprawdził się całkiem dobrze. Swoją drogą - ponoć od startu idąc na pełnym dopalaniu był w stanie wypracować cały zapas paliwa w około 20 minut

 

Takie to lata były, rura, mocny (jednoprzepływowy) silnik albo i dwa, skrzydło o dużym skosie, prędkość ponad 2Ma i zakręt przez pół kraju Że o prędkości do lądowania grubo powyżej 350km/h nie wspomnę ;) Za to jak w celu zmniejszenia oporu czołowego sięgnięto po regułę pól to dopiero "ślicznotki" powstawały - Buccaner przykładem. Potwierdzając tylko moje słowa o urodzie w wydaniu brytyjskim

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inne czasy ,inny tok myślenia i projektowania .Dla ówczesnych był to ładny samolot i nowoczesny .Możeto nie jest dobry przykład ale mogę to porównać do czasów kiedy pojawił sie Fiat 125 na polskich drogach , pamiętam jaki byłem zachwycony jego sylwetką ,majac na uwadze to ze wtedy tylko na ulicach dominowały toporne Warszawy czy P-70 lub inne badziewie .

no może po za NRD -wskim Wartburgiem który miął jak na owe czasy ładną opływową sylwetkę ,prawie jak Citroen .(ten z filmów o np Fantomasie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.