RH Napisano 7 Grudnia 2014 Share Napisano 7 Grudnia 2014 Na wstępie parę słow z Wikipedii o tym samolocie : English Electric Lightning (później BAC Lightning) – brytyjski odrzutowy ponaddźwiękowy samolot myśliwski z lat 60., produkowany w zakładach English Electric (od 1960 British Aircraft Corporation) i zbudowany w liczbie 339 sztuk. Był to pierwszy myśliwiec brytyjski osiągający dwukrotną prędkość dźwięku (2 macha). Prace nad pierwowzorem Lightninga – eksperymentalnym samolotem P.1 (od Project 1), rozpoczęto w nowo utworzonym biurze konstrukcyjnym zakładów English Electric (EE) już w 1947 roku, w odpowiedzi na złożone w tym roku zapotrzebowanie eksperymentalne nr 103 (ER103) brytyjskiego Ministerstwa Zaopatrzenia (Ministry of Supply), na ponaddźwiękowy samolot doświadczalny[1]. Drugim konkurentem był doświadczalny Fairey FD.2, jednak w odróżnieniu od niego, zespół English Electric przewidywał od razu możliwość rozwoju swojego samolotu jako myśliwca. Dzięki temu, spełniał on większość ogłoszonych latem 1949 wymagań Ministerstwa Lotnictwa nr F.23/49 na ponaddźwiękowy samolot myśliwski[1]. Prace rozpoczęto pod kierunkiem głównego konstruktora W.E.W. Pettera, lecz projekt wkrótce przejął jego następca Frederick Page. 1 kwietnia 1950 zakłady otrzymały zamówienie na budowę dwóch prototypów oraz płatowca do prób statycznych[2]. W projektowaniu wykorzystano wyniki prób skrzydeł o różnych kątach skosu oraz różnych konfiguracji sterów wysokości, prowadzonych na samolocie doświadczalnym Short SB.5, zamówionym na potrzeby badań przez Royal Aircraft Establishment (Królewski Instytut Statków Powietrznych) i oblatanym 2 grudnia 1952. Próby te wykazały słuszność koncepcji EE, żeby umieścić stery wysokości nisko, zamiast na szczycie usterzenia, co forsowało RAE[3]. Ostateczną wersją myśliwską była F.6, w której zastosowano dalsze ulepszenia, przede wszystkim zbiorniki nadskrzydłowe. Wersja ta otrzymała także hak do lądowania w celu skracania dobiegu. Od 1971 w przedniej sekcji podkadłubowego zbiornika paliwa montowano 2 działka 30 mm ADEN kosztem zmniejszenia zapasu paliwa. Zbudowano 39 samolotów wersji F.6 w latach 1965-1967 oraz przebudowano na nią 8 samolotów wersji F.3 i 15 F.3A. Teraz troszkę o modelu . Jest to stosunkowo nie stary model ,jakościowo podobny do prezentowanego tu Jevelina .Tak ze raczej nie było z nim kłopotów podczas klejenia Dodałem jedynie blaszki Eduarda z kokpitem ,oraz elementami dysz wylotowych i te tasiemki czerwone ostrzegawcze .I tyle .Do malowania użyłem farbek Gunze kl.C oraz werniksu Model Master Akryl półmat Malowanie z 11 dywizjonu : Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mig Napisano 7 Grudnia 2014 Share Napisano 7 Grudnia 2014 Mnie się podoba. __________________________________________________________________________________________ Na warsztacie: Lancaster Mk I - Revell 1/72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rtx Napisano 7 Grudnia 2014 Share Napisano 7 Grudnia 2014 Ale pokraka, Angole lubili takie dziwolągi. A model fajniutki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gerd Napisano 12 Grudnia 2014 Share Napisano 12 Grudnia 2014 Faktycznie paskudny samolot, model za to bardzo udany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Nużek Napisano 13 Grudnia 2014 Share Napisano 13 Grudnia 2014 Ten kto projektował ten samolot był albo naćpany albo pijany, ewentualnie był upośledzony. Sam model ładny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 13 Grudnia 2014 Share Napisano 13 Grudnia 2014 Lata sześćdziesiąte w pigułce. Samoloty miały latać szybko i tyle, reszta ne była ważna Poza tym, uroda brytyjskich samolotów dorównuje urodzie brytyjskich kobiet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cezarek Napisano 13 Grudnia 2014 Share Napisano 13 Grudnia 2014 Nie wiem dlaczego krytykujecie ten samolot i całe brytyjskie lotnictwo. Uważam że ten samolot jest po prostu piękny jak wiele brytyjskich konstrukcji! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RH Napisano 14 Grudnia 2014 Autor Share Napisano 14 Grudnia 2014 Jeżeli nie będziecie mieć nic przeciwko temu ,to ja te uwagi na temat urody samolotu podsumuje w ten sposób : samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny ,a ten na ówczesne czasy był jednym z przodujących ot i cala filozofia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 14 Grudnia 2014 Share Napisano 14 Grudnia 2014 samolot bojowy nie ma być piękny tylko skuteczny Taki Su-27 udowadnia, że można mieć i jedno i drugie. ;) A wracając do Lightinga - jako myśliwiec przechwytujący, który momentalnie miał się wspiąć na pułap i przechwycić cel sprawdził się całkiem dobrze. Swoją drogą - ponoć od startu idąc na pełnym dopalaniu był w stanie wypracować cały zapas paliwa w około 20 minut Takie to lata były, rura, mocny (jednoprzepływowy) silnik albo i dwa, skrzydło o dużym skosie, prędkość ponad 2Ma i zakręt przez pół kraju Że o prędkości do lądowania grubo powyżej 350km/h nie wspomnę ;) Za to jak w celu zmniejszenia oporu czołowego sięgnięto po regułę pól to dopiero "ślicznotki" powstawały - Buccaner przykładem. Potwierdzając tylko moje słowa o urodzie w wydaniu brytyjskim Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RH Napisano 14 Grudnia 2014 Autor Share Napisano 14 Grudnia 2014 Inne czasy ,inny tok myślenia i projektowania .Dla ówczesnych był to ładny samolot i nowoczesny .Możeto nie jest dobry przykład ale mogę to porównać do czasów kiedy pojawił sie Fiat 125 na polskich drogach , pamiętam jaki byłem zachwycony jego sylwetką ,majac na uwadze to ze wtedy tylko na ulicach dominowały toporne Warszawy czy P-70 lub inne badziewie . no może po za NRD -wskim Wartburgiem który miął jak na owe czasy ładną opływową sylwetkę ,prawie jak Citroen .(ten z filmów o np Fantomasie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.