Skocz do zawartości

Polskie okręty podwodne


Jacko

Rekomendowane odpowiedzi

Tak sobie pomyślałem o posiadaniu chociaż po jednym okręcie z każdego typu użytkowanego przez naszą MW:

 

Wilk - "Wilk" , "Żbik" , "Ryś"

Orzeł - "Orzeł" , "Sęp"

U - "Sokół" , "Dzik"

S-1 - "Jastrząb"

613 - "Orzeł" , "Sokół" , "Kondor" , "Bielik"

M-XV (96) - "Ślązak" , "Kaszub" , "Kurp" , "Krakowiak" , "Kujawiak" , "Mazur"

641 - "Wilk" , "Dzik"

877E - "Orzeł"

207 - "Sokół" , "Sęp" , "Kondor" , "Bielik"

 

Skala zapewne 1:350 (1:400) lub coś podobnego. Ktoś podpowie czego szukać i na co można liczyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://mhshop.pl/Mirage40428ORPSOKOL

http://mhshop.pl/Mirage40048ORPSep

http://mhshop.pl/Mirage40047ORPOrzel

Niestety, z jakichs tylko sobie znanych powodow, nie wypuscili Wilka, Rysia, Zbika.

Nigdzie nie widzialem rowniez amerykanskiego typu S, czyli Jastrzebia.

 

Powojenne:

https://www.scalemates.com/search-solr.php?q=Submarine+Kilo-Class+kilo*

https://www.scalemates.com/search-solr.php?fkSECTION%5B%5D=Kits&q=Submarine+Whiskey-Class+whiskey*

 

Obawiam sie, ze z pozostalymi bedzie problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  flynavy napisał:
HP robi ORP Jastrzębia w skali 1/700 - rufa czysty SF - do przerobienia.

Można skompletować w różnych skalach wszystkie za wyjątkiem Maluchów

 

Chyba Maquette robiło M-ki w 400.

 

maq4007.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za zainteresowanie.

 

Znalazłem też coś takiego: http://www.modelwarships.com/reviews/ships/ru/ss/foxtrot-350-amw/amw-review.html

Ktoś wie o tym coś więcej?

 

 

Nasunęły mi się takie dwa pytania:

 

W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

 

Czy któryś z dostępnych na naszym rynku Kilo pozwala zrobić bezpośrednio naszego Orła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Jacko napisał:
W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  ami napisał:
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  M.A.V. napisał:
  ami napisał:
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

 

 

  ami napisał:
  Jacko napisał:
W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

 

 

Podobne nazwy i już mylą nam się typy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  M.A.V. napisał:
  ami napisał:
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

Ja pisalem o drugowojennych okretach typu U.

Sokol (ex-Urchin) - II seria produkcyjna, dlugosc 58.60m

Dzik (ex-P52) - III seria produkcyjna, dlugosc 60.00m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma to jak paszczaki od Electric Boats, szkoda tylko że nikt nigdy porządnie nie wydał żadnej z S-ek poza tym jednym żywicznym, a i ten pokazuje go już po modyfikacjach ( upitolony garb i wstawiony właz ratunkowy ). Ech chyba bedzie trzeba jakiś skraczyk zorganizować w temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądałem w weekend różne strony internetowe szukając na początek jakiś informacji o okrętach które oferuje Mirage Hobby (Orzeł, Sęp i Sokół/Dzik) i trochę się zawiodłem. O ile np. o okrętach niemieckich czy japońskich jest masa informacji, to o naszych podwodnych, których mieliśmy przecież raptem w sumie kilkanaście, same wyświechtane slogany, powtarzane wszędzie w różnych odmianach. Aż wstyd.

 

Próbowałem ustalić np. jakie znaki taktyczne nosiły w poszczególnych okresach.

Z Sokołem i Dzikiem chyba problemu nie ma i są to tylko odpowiednio: N97 i P52 (czy były może jeszcze inne?).

Orzeł nosił 85A, ale czy zdążył załapać się jeszcze przed wojną (wzorem innych okrętów) na "O" (a Sęp na "S")?

Z Sępem są największe problemy, bo miał ich kilka, ale przecież służył jeszcze długo po wojnie i powinno być o nim wiadomo najwięcej. Z różnych stron wynotowałem: P-11, B-11 i 291, ale czy były jeszcze inne i w jakich latach nosił te wymienione?

 

Ktoś pomoże?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem,

 

"Sokół" i "Dzik" innych numerów nie miały.

Podobnie jak "Sęp" i "Orzeł". Skróty literowe były stosowane do 1937 roku, więc już się nie załapały. Powojenne numery "Sępa" muszę sprawdzić w literaturze. Nie pamiętam z głowy, w jakim okresie, który był nadany. Postaram się przekopać przez książki jak najszybciej

 

Pozdrawiam

Slavko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki :)

 

Gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd, bo taki dostał drugi Orzeł z racji tego, że 291 był zajęty przez Sępa. Zamiany tych numerów pomiędzy tymi okrętami raczej nie było?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Jacko napisał:
...gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd

Tak to błąd.

 

---------------------------------------

Zrobiłem mały research i zamieszczam kilka informacji, może rozwieją wątpliwości. Przy okazji będzie o wszystkich okrętach podwodnych - nie tylko tych od MH

 

CZASY PRZED I WOJENNE:

Jak słusznie zauważył slavko przed wojną Sęp i Orzeł nie zdążyły dostać numerów taktycznych. Oto potwierdzenie na fotkach z lata 1939:

ORZEŁ:

ORZE1410_1939-1_zpse3071314.jpg

ORZE1410_1939-2_zps441d2d39.jpg

SĘP:

SEP_1939_zpsf45ec374.jpg

Orzeł podczas wojny miał jeden znak taktyczny 85A (jak Wilk - 64A), tutaj razem na fotce z 1940:

ORZE1410WILK_1940_zps84c5a54a.jpg

 

CZASY POWOJENNE:

Wilk - po wojnie, przyholowany do Gdyni 10.1952 i ze względu na katastrofalny stan techniczny nie znalazł się w służbie więc nie miał numeru. Przez rok można było go zwiedzać w Gdyni i w 1953 zezłomowano go.

Sęp - zaraz po wojnie i remoncie miał B-11. Tak jak Ryś (B-12) i Żbik (B-13), które weszły do służby po remoncie dopiero na przełomie 1948/49. Znaki taktyczne typu B były obowiązujące na pewno do 1951. Sęp miał go jeszcze w 1956, zaraz przed kreceniem filmu o ucieczce "Orła" z Tallina. Po zdjęciach do filmu numer taktyczny się zmienił na P-11 i okręt miał go do remontu 1959/60 (wtedy kiedy zdemontowano działo 100mm przed kioskiem). Po remoncie od 03.1960 nosił numer taktyczny 291 i miał go na pewno jeszcze w 1968 więc chyba do końca służby (09.1969).

 

Dokumentacja fotograficzna:

Ryś podczas "Dni Morza" w 1949:

RY15A0_1949_zps103dc017.jpg

 

Sęp w 1957:

SEP_1957_zps4dbb8313.jpg

 

Sęp w 1958 lub 1959:

SEP_1958_zps6290bb3c.jpg

SEP_1958bis_zpsb2ac7f79.jpg

SEP_1959_zps0b7c061e.jpg

 

Sęp w 1966 lub 1967:

SEP_1966lub67_zps254e4c29.jpg

 

Sęp w 1966 - razem z dwiema jednostkami typu M-XV ("Malutkie") - znak taktyczny 305 nosił Kujawiak:

SEPmalutkie_1966_zps94525da3.jpg

 

Sęp w 1968:

SEP_1968_zps7e711d28.jpg

 

Dywizjon "Malutkich" (ex sowieckie jednostki typu M-XV), numery chronologicznie:

- KASZUB: M-100 (od 24.06.1954) -> P-100 -> 306 (do 12.1963)

- MAZUR: M-101 (od 09.1954) -> P-101 -> 302 (do 1965)

- KRAKOWIAK: M-102 (od 11.1954) -> P-102 -> 303 (do 1960)

- ŚLĄZAK: M-103 (od 11.1954) -> P-103 -> 304 (1960)

- KUJAWIAK: M-104 (od 05.1954) -> P-104 -> 305 (do 1966)

 

Dokumentacja fotograficzna:

Kujawiak podczas "Dni Morza" w 1965:

KUJAWIAK_1965-1_zps1cde5ba8.jpg

KUJAWIAK_1965-2_zps469c8fbd.jpg

 

Cały dywizjon w 1958 lub 1959 (ten z zasłoniętym numerem to Krakowiak ) :

malutkie_1958lub59_zps337fc91d.jpg

 

Mazur w 1965:

MAZUR_1965_zps1b36e3d7.jpg

 

uwaga: te informacje mogą być nie w 100% pewne bo zazwyczaj znajdowałem je w jednym źródle nie mogąc potwierdzić gdzie indziej więc za ewentualne uwagi czy uściślenia będę bardzo wdzięczny.

Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajne zestawienie, dzięki :)

  M.A.V. napisał:
Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten temat
Dawaj, przyda się ;)

Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby (nie licząc wcześniejszych oznaczeń rosyjskich).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  Jacko napisał:
Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby

Oczywiście nie do końca tak było bo od każdej reguły są wyjątki

 

Dla przykładu przyjrzyjmy się okrętom p.613 (NATO:Whiskey) będącym w służbie PMW:

 

ORP Orzeł (II) (ex S-265) : 292 przez cały okres służby (30.12.1962-30.12.1983) z wyjątkiem:

17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Kondorem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 317 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

 

ORP Sokół(II) (ex S-278) : 293 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (24.10.1964-12.12.1987)

 

ORP Kondor (ex S-355) : 294 przez cały okres służby (10.06.1965-30.10.1985) z wyjątkiem:

1) 20.07-21.08.1967 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej. Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 315 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

2) 17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Orłem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 319 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

 

ORP Bielik (ex S-279) : 295 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (04.07.1965-29.09.1988)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście, trochę poszperałem i były wyjątki ;) Wygląda na to, że było ich nawet więcej. Znalazłem taką pozycję: Typy Broni i Uzbrojenia 152 - ORP Kondor

 

Wynika z niej, iż:

 

- w roku 1966 (28.06-x) ORP Kondor, ORP Sokół i ORP Bielik wykonywały zadania w ramach służby bojowej floty ZSRR (tu o zmianach numerów brak informacji)

 

- w roku 1967 (20.07-21.08 ) wszystkie cztery okręty brały udział w rejsie na Atlantyk i w przebazowaniu do Murmańska i wszystkie miały "fałszywe" znaki

 

- w roku 1968 (17.05-19.06) w trzecim rejsie brały udział ORP Kondor i ORP Orzeł (również zmienione numery taktyczne)

 

Jest nawet takie zdjęcie:

 

tbiu152-1.jpg

 

Na razie przejrzałem pobieżnie - może jest więcej informacji.

 

PS.

W momencie przybycia do Gdyni (03.06.1965), ORP Kondor miał radziecki numer 414 (Flota Bałtycka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.