Jacko Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Tak sobie pomyślałem o posiadaniu chociaż po jednym okręcie z każdego typu użytkowanego przez naszą MW: Wilk - "Wilk" , "Żbik" , "Ryś" Orzeł - "Orzeł" , "Sęp" U - "Sokół" , "Dzik" S-1 - "Jastrząb" 613 - "Orzeł" , "Sokół" , "Kondor" , "Bielik" M-XV (96) - "Ślązak" , "Kaszub" , "Kurp" , "Krakowiak" , "Kujawiak" , "Mazur" 641 - "Wilk" , "Dzik" 877E - "Orzeł" 207 - "Sokół" , "Sęp" , "Kondor" , "Bielik" Skala zapewne 1:350 (1:400) lub coś podobnego. Ktoś podpowie czego szukać i na co można liczyć? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super Moderator Marcin Rogoza Posted January 21, 2015 Super Moderator Share Posted January 21, 2015 Nie odpowiem na pytanie ale pomysł godny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 http://mhshop.pl/Mirage40428ORPSOKOL http://mhshop.pl/Mirage40048ORPSep http://mhshop.pl/Mirage40047ORPOrzel Niestety, z jakichs tylko sobie znanych powodow, nie wypuscili Wilka, Rysia, Zbika. Nigdzie nie widzialem rowniez amerykanskiego typu S, czyli Jastrzebia. Powojenne: https://www.scalemates.com/search-solr.php?q=Submarine+Kilo-Class+kilo* https://www.scalemates.com/search-solr.php?fkSECTION%5B%5D=Kits&q=Submarine+Whiskey-Class+whiskey* Obawiam sie, ze z pozostalymi bedzie problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Nigdzie nie widzialem rowniez amerykanskiego typu S, czyli Jastrzebia. http://www.internetmodeler.com/2000/january/first-looks/bwn_sclass.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tromp Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 Hej! Kojarzy mi się, że ktoś (Choroszy?) robi też żywiczne OP, może i nasze tam są? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flynavy Posted January 21, 2015 Share Posted January 21, 2015 HP robi ORP Jastrzębia w skali 1/700 - rufa czysty SF - do przerobienia. Można skompletować w różnych skalach wszystkie za wyjątkiem Maluchów Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robo Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Nigdzie nie widzialem rowniez amerykanskiego typu S, czyli Jastrzebia. http://www.internetmodeler.com/2000/january/first-looks/bwn_sclass.htm - oczywiście w naszym kraju niedostępne ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paranoid Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 HP robi ORP Jastrzębia w skali 1/700 - rufa czysty SF - do przerobienia.Można skompletować w różnych skalach wszystkie za wyjątkiem Maluchów Chyba Maquette robiło M-ki w 400. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flynavy Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 To nie ten typ - nasze były M-XV - ten kiosk na rysunku to bardziej na VIbis lub XII wygląda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted January 22, 2015 Author Share Posted January 22, 2015 Dzięki wszystkim za zainteresowanie. Znalazłem też coś takiego: http://www.modelwarships.com/reviews/ships/ru/ss/foxtrot-350-amw/amw-review.html Ktoś wie o tym coś więcej? Nasunęły mi się takie dwa pytania: W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek? Czy któryś z dostępnych na naszym rynku Kilo pozwala zrobić bezpośrednio naszego Orła? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek? Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy... Hmmm... skąd masz takie informacje? Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy... Hmmm... skąd masz takie informacje? Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66) W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek? Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy... Podobne nazwy i już mylą nam się typy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy... Hmmm... skąd masz takie informacje? Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66) Ja pisalem o drugowojennych okretach typu U. Sokol (ex-Urchin) - II seria produkcyjna, dlugosc 58.60m Dzik (ex-P52) - III seria produkcyjna, dlugosc 60.00m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 eh... ale się wygłupiłem. Tak się kończy pisanie postów w pracy jednocześnie gadając przez telefon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szydercza Gała Posted January 23, 2015 Share Posted January 23, 2015 Nie ma to jak paszczaki od Electric Boats, szkoda tylko że nikt nigdy porządnie nie wydał żadnej z S-ek poza tym jednym żywicznym, a i ten pokazuje go już po modyfikacjach ( upitolony garb i wstawiony właz ratunkowy ). Ech chyba bedzie trzeba jakiś skraczyk zorganizować w temacie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
okonek Posted January 24, 2015 Share Posted January 24, 2015 Ech chyba będzie trzeba jakiś skraczyk zorganizować w temacie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 Przeglądałem w weekend różne strony internetowe szukając na początek jakiś informacji o okrętach które oferuje Mirage Hobby (Orzeł, Sęp i Sokół/Dzik) i trochę się zawiodłem. O ile np. o okrętach niemieckich czy japońskich jest masa informacji, to o naszych podwodnych, których mieliśmy przecież raptem w sumie kilkanaście, same wyświechtane slogany, powtarzane wszędzie w różnych odmianach. Aż wstyd. Próbowałem ustalić np. jakie znaki taktyczne nosiły w poszczególnych okresach. Z Sokołem i Dzikiem chyba problemu nie ma i są to tylko odpowiednio: N97 i P52 (czy były może jeszcze inne?). Orzeł nosił 85A, ale czy zdążył załapać się jeszcze przed wojną (wzorem innych okrętów) na "O" (a Sęp na "S")? Z Sępem są największe problemy, bo miał ich kilka, ale przecież służył jeszcze długo po wojnie i powinno być o nim wiadomo najwięcej. Z różnych stron wynotowałem: P-11, B-11 i 291, ale czy były jeszcze inne i w jakich latach nosił te wymienione? Ktoś pomoże? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slavko Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Czołem, "Sokół" i "Dzik" innych numerów nie miały. Podobnie jak "Sęp" i "Orzeł". Skróty literowe były stosowane do 1937 roku, więc już się nie załapały. Powojenne numery "Sępa" muszę sprawdzić w literaturze. Nie pamiętam z głowy, w jakim okresie, który był nadany. Postaram się przekopać przez książki jak najszybciej Pozdrawiam Slavko Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 Ok, dzięki Gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd, bo taki dostał drugi Orzeł z racji tego, że 291 był zajęty przez Sępa. Zamiany tych numerów pomiędzy tymi okrętami raczej nie było? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 ...gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd Tak to błąd. --------------------------------------- Zrobiłem mały research i zamieszczam kilka informacji, może rozwieją wątpliwości. Przy okazji będzie o wszystkich okrętach podwodnych - nie tylko tych od MH CZASY PRZED I WOJENNE: Jak słusznie zauważył slavko przed wojną Sęp i Orzeł nie zdążyły dostać numerów taktycznych. Oto potwierdzenie na fotkach z lata 1939: ORZEŁ: SĘP: Orzeł podczas wojny miał jeden znak taktyczny 85A (jak Wilk - 64A), tutaj razem na fotce z 1940: CZASY POWOJENNE: Wilk - po wojnie, przyholowany do Gdyni 10.1952 i ze względu na katastrofalny stan techniczny nie znalazł się w służbie więc nie miał numeru. Przez rok można było go zwiedzać w Gdyni i w 1953 zezłomowano go. Sęp - zaraz po wojnie i remoncie miał B-11. Tak jak Ryś (B-12) i Żbik (B-13), które weszły do służby po remoncie dopiero na przełomie 1948/49. Znaki taktyczne typu B były obowiązujące na pewno do 1951. Sęp miał go jeszcze w 1956, zaraz przed kreceniem filmu o ucieczce "Orła" z Tallina. Po zdjęciach do filmu numer taktyczny się zmienił na P-11 i okręt miał go do remontu 1959/60 (wtedy kiedy zdemontowano działo 100mm przed kioskiem). Po remoncie od 03.1960 nosił numer taktyczny 291 i miał go na pewno jeszcze w 1968 więc chyba do końca służby (09.1969). Dokumentacja fotograficzna: Ryś podczas "Dni Morza" w 1949: Sęp w 1957: Sęp w 1958 lub 1959: Sęp w 1966 lub 1967: Sęp w 1966 - razem z dwiema jednostkami typu M-XV ("Malutkie") - znak taktyczny 305 nosił Kujawiak: Sęp w 1968: Dywizjon "Malutkich" (ex sowieckie jednostki typu M-XV), numery chronologicznie: - KASZUB: M-100 (od 24.06.1954) -> P-100 -> 306 (do 12.1963) - MAZUR: M-101 (od 09.1954) -> P-101 -> 302 (do 1965) - KRAKOWIAK: M-102 (od 11.1954) -> P-102 -> 303 (do 1960) - ŚLĄZAK: M-103 (od 11.1954) -> P-103 -> 304 (1960) - KUJAWIAK: M-104 (od 05.1954) -> P-104 -> 305 (do 1966) Dokumentacja fotograficzna: Kujawiak podczas "Dni Morza" w 1965: Cały dywizjon w 1958 lub 1959 (ten z zasłoniętym numerem to Krakowiak ) : Mazur w 1965: uwaga: te informacje mogą być nie w 100% pewne bo zazwyczaj znajdowałem je w jednym źródle nie mogąc potwierdzić gdzie indziej więc za ewentualne uwagi czy uściślenia będę bardzo wdzięczny. Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten temat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted January 27, 2015 Author Share Posted January 27, 2015 Bardzo fajne zestawienie, dzięki Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten tematDawaj, przyda się ;)Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby (nie licząc wcześniejszych oznaczeń rosyjskich). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby Oczywiście nie do końca tak było bo od każdej reguły są wyjątki Dla przykładu przyjrzyjmy się okrętom p.613 (NATO:Whiskey) będącym w służbie PMW: ORP Orzeł (II) (ex S-265) : 292 przez cały okres służby (30.12.1962-30.12.1983) z wyjątkiem: 17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Kondorem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 317 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu. ORP Sokół(II) (ex S-278) : 293 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (24.10.1964-12.12.1987) ORP Kondor (ex S-355) : 294 przez cały okres służby (10.06.1965-30.10.1985) z wyjątkiem: 1) 20.07-21.08.1967 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej. Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 315 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu. 2) 17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Orłem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 319 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu. ORP Bielik (ex S-279) : 295 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (04.07.1965-29.09.1988) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jacko Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Rzeczywiście, trochę poszperałem i były wyjątki ;) Wygląda na to, że było ich nawet więcej. Znalazłem taką pozycję: Typy Broni i Uzbrojenia 152 - ORP Kondor Wynika z niej, iż: - w roku 1966 (28.06-x) ORP Kondor, ORP Sokół i ORP Bielik wykonywały zadania w ramach służby bojowej floty ZSRR (tu o zmianach numerów brak informacji) - w roku 1967 (20.07-21.08 ) wszystkie cztery okręty brały udział w rejsie na Atlantyk i w przebazowaniu do Murmańska i wszystkie miały "fałszywe" znaki - w roku 1968 (17.05-19.06) w trzecim rejsie brały udział ORP Kondor i ORP Orzeł (również zmienione numery taktyczne) Jest nawet takie zdjęcie: Na razie przejrzałem pobieżnie - może jest więcej informacji. PS. W momencie przybycia do Gdyni (03.06.1965), ORP Kondor miał radziecki numer 414 (Flota Bałtycka) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.A.V. Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 No proszę... nie wiedziałem że wtedy w 1967 w Murmańsku zabawiały się wszystkie "ptaszki" Dzięki Jacko za info, zagrzebie w necie, może uda mi się znaleźć jakie numery miała wtedy reszta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.