Jump to content
Jacko

Polskie okręty podwodne

Recommended Posts

Tak sobie pomyślałem o posiadaniu chociaż po jednym okręcie z każdego typu użytkowanego przez naszą MW:

 

Wilk - "Wilk" , "Żbik" , "Ryś"

Orzeł - "Orzeł" , "Sęp"

U - "Sokół" , "Dzik"

S-1 - "Jastrząb"

613 - "Orzeł" , "Sokół" , "Kondor" , "Bielik"

M-XV (96) - "Ślązak" , "Kaszub" , "Kurp" , "Krakowiak" , "Kujawiak" , "Mazur"

641 - "Wilk" , "Dzik"

877E - "Orzeł"

207 - "Sokół" , "Sęp" , "Kondor" , "Bielik"

 

Skala zapewne 1:350 (1:400) lub coś podobnego. Ktoś podpowie czego szukać i na co można liczyć?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

http://mhshop.pl/Mirage40428ORPSOKOL

http://mhshop.pl/Mirage40048ORPSep

http://mhshop.pl/Mirage40047ORPOrzel

Niestety, z jakichs tylko sobie znanych powodow, nie wypuscili Wilka, Rysia, Zbika.

Nigdzie nie widzialem rowniez amerykanskiego typu S, czyli Jastrzebia.

 

Powojenne:

https://www.scalemates.com/search-solr.php?q=Submarine+Kilo-Class+kilo*

https://www.scalemates.com/search-solr.php?fkSECTION%5B%5D=Kits&q=Submarine+Whiskey-Class+whiskey*

 

Obawiam sie, ze z pozostalymi bedzie problem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Kojarzy mi się, że ktoś (Choroszy?) robi też żywiczne OP, może i nasze tam są?

Share this post


Link to post
Share on other sites

HP robi ORP Jastrzębia w skali 1/700 - rufa czysty SF - do przerobienia.

Można skompletować w różnych skalach wszystkie za wyjątkiem Maluchów

Share this post


Link to post
Share on other sites
HP robi ORP Jastrzębia w skali 1/700 - rufa czysty SF - do przerobienia.

Można skompletować w różnych skalach wszystkie za wyjątkiem Maluchów

 

Chyba Maquette robiło M-ki w 400.

 

maq4007.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki wszystkim za zainteresowanie.

 

Znalazłem też coś takiego: http://www.modelwarships.com/reviews/ships/ru/ss/foxtrot-350-amw/amw-review.html

Ktoś wie o tym coś więcej?

 

 

Nasunęły mi się takie dwa pytania:

 

W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

 

Czy któryś z dostępnych na naszym rynku Kilo pozwala zrobić bezpośrednio naszego Orła?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

 

 

W Sokole z Mirage Hobby są też kalki dla Dzika. Te okręty czymś się różniły czy to tylko kwestia wyboru kalek?

Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

 

 

Podobne nazwy i już mylą nam się typy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Dzik pochodzil z III serii produkcyjnej i byl o 1.5m dluzszy...

Hmmm... skąd masz takie informacje?

Zawsze mi się wydawało, że Wilk (ex B-98) i Dzik (ex B-29) pochodzą z tej samej serii (nr stocz. 800-821), chociaż między nimi było z 3 lata różnicy jeśli chodzi o prace stoczniowe (1963-66)

Ja pisalem o drugowojennych okretach typu U.

Sokol (ex-Urchin) - II seria produkcyjna, dlugosc 58.60m

Dzik (ex-P52) - III seria produkcyjna, dlugosc 60.00m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma to jak paszczaki od Electric Boats, szkoda tylko że nikt nigdy porządnie nie wydał żadnej z S-ek poza tym jednym żywicznym, a i ten pokazuje go już po modyfikacjach ( upitolony garb i wstawiony właz ratunkowy ). Ech chyba bedzie trzeba jakiś skraczyk zorganizować w temacie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeglądałem w weekend różne strony internetowe szukając na początek jakiś informacji o okrętach które oferuje Mirage Hobby (Orzeł, Sęp i Sokół/Dzik) i trochę się zawiodłem. O ile np. o okrętach niemieckich czy japońskich jest masa informacji, to o naszych podwodnych, których mieliśmy przecież raptem w sumie kilkanaście, same wyświechtane slogany, powtarzane wszędzie w różnych odmianach. Aż wstyd.

 

Próbowałem ustalić np. jakie znaki taktyczne nosiły w poszczególnych okresach.

Z Sokołem i Dzikiem chyba problemu nie ma i są to tylko odpowiednio: N97 i P52 (czy były może jeszcze inne?).

Orzeł nosił 85A, ale czy zdążył załapać się jeszcze przed wojną (wzorem innych okrętów) na "O" (a Sęp na "S")?

Z Sępem są największe problemy, bo miał ich kilka, ale przecież służył jeszcze długo po wojnie i powinno być o nim wiadomo najwięcej. Z różnych stron wynotowałem: P-11, B-11 i 291, ale czy były jeszcze inne i w jakich latach nosił te wymienione?

 

Ktoś pomoże?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czołem,

 

"Sokół" i "Dzik" innych numerów nie miały.

Podobnie jak "Sęp" i "Orzeł". Skróty literowe były stosowane do 1937 roku, więc już się nie załapały. Powojenne numery "Sępa" muszę sprawdzić w literaturze. Nie pamiętam z głowy, w jakim okresie, który był nadany. Postaram się przekopać przez książki jak najszybciej

 

Pozdrawiam

Slavko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dzięki :)

 

Gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd, bo taki dostał drugi Orzeł z racji tego, że 291 był zajęty przez Sępa. Zamiany tych numerów pomiędzy tymi okrętami raczej nie było?

Share this post


Link to post
Share on other sites
...gdzieś tam jeszcze znalazłem, że Sęp nosił numer 292, ale to raczej błąd

Tak to błąd.

 

---------------------------------------

Zrobiłem mały research i zamieszczam kilka informacji, może rozwieją wątpliwości. Przy okazji będzie o wszystkich okrętach podwodnych - nie tylko tych od MH

 

CZASY PRZED I WOJENNE:

Jak słusznie zauważył slavko przed wojną Sęp i Orzeł nie zdążyły dostać numerów taktycznych. Oto potwierdzenie na fotkach z lata 1939:

ORZEŁ:

ORZE1410_1939-1_zpse3071314.jpg

ORZE1410_1939-2_zps441d2d39.jpg

SĘP:

SEP_1939_zpsf45ec374.jpg

Orzeł podczas wojny miał jeden znak taktyczny 85A (jak Wilk - 64A), tutaj razem na fotce z 1940:

ORZE1410WILK_1940_zps84c5a54a.jpg

 

CZASY POWOJENNE:

Wilk - po wojnie, przyholowany do Gdyni 10.1952 i ze względu na katastrofalny stan techniczny nie znalazł się w służbie więc nie miał numeru. Przez rok można było go zwiedzać w Gdyni i w 1953 zezłomowano go.

Sęp - zaraz po wojnie i remoncie miał B-11. Tak jak Ryś (B-12) i Żbik (B-13), które weszły do służby po remoncie dopiero na przełomie 1948/49. Znaki taktyczne typu B były obowiązujące na pewno do 1951. Sęp miał go jeszcze w 1956, zaraz przed kreceniem filmu o ucieczce "Orła" z Tallina. Po zdjęciach do filmu numer taktyczny się zmienił na P-11 i okręt miał go do remontu 1959/60 (wtedy kiedy zdemontowano działo 100mm przed kioskiem). Po remoncie od 03.1960 nosił numer taktyczny 291 i miał go na pewno jeszcze w 1968 więc chyba do końca służby (09.1969).

 

Dokumentacja fotograficzna:

Ryś podczas "Dni Morza" w 1949:

RY15A0_1949_zps103dc017.jpg

 

Sęp w 1957:

SEP_1957_zps4dbb8313.jpg

 

Sęp w 1958 lub 1959:

SEP_1958_zps6290bb3c.jpg

SEP_1958bis_zpsb2ac7f79.jpg

SEP_1959_zps0b7c061e.jpg

 

Sęp w 1966 lub 1967:

SEP_1966lub67_zps254e4c29.jpg

 

Sęp w 1966 - razem z dwiema jednostkami typu M-XV ("Malutkie") - znak taktyczny 305 nosił Kujawiak:

SEPmalutkie_1966_zps94525da3.jpg

 

Sęp w 1968:

SEP_1968_zps7e711d28.jpg

 

Dywizjon "Malutkich" (ex sowieckie jednostki typu M-XV), numery chronologicznie:

- KASZUB: M-100 (od 24.06.1954) -> P-100 -> 306 (do 12.1963)

- MAZUR: M-101 (od 09.1954) -> P-101 -> 302 (do 1965)

- KRAKOWIAK: M-102 (od 11.1954) -> P-102 -> 303 (do 1960)

- ŚLĄZAK: M-103 (od 11.1954) -> P-103 -> 304 (1960)

- KUJAWIAK: M-104 (od 05.1954) -> P-104 -> 305 (do 1966)

 

Dokumentacja fotograficzna:

Kujawiak podczas "Dni Morza" w 1965:

KUJAWIAK_1965-1_zps1cde5ba8.jpg

KUJAWIAK_1965-2_zps469c8fbd.jpg

 

Cały dywizjon w 1958 lub 1959 (ten z zasłoniętym numerem to Krakowiak ) :

malutkie_1958lub59_zps337fc91d.jpg

 

Mazur w 1965:

MAZUR_1965_zps1b36e3d7.jpg

 

uwaga: te informacje mogą być nie w 100% pewne bo zazwyczaj znajdowałem je w jednym źródle nie mogąc potwierdzić gdzie indziej więc za ewentualne uwagi czy uściślenia będę bardzo wdzięczny.

Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten temat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo fajne zestawienie, dzięki :)

Jeśli będzie zainteresowanie numerami taktycznymi o.p. PMW z lat późniejszych to dajcie znać - też coś tam mam na ten temat
Dawaj, przyda się ;)

Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby (nie licząc wcześniejszych oznaczeń rosyjskich).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chociaż o ile się nie mylę, wszystkie następne okręty nosiły już numery z serii 29x przez cały okres służby

Oczywiście nie do końca tak było bo od każdej reguły są wyjątki

 

Dla przykładu przyjrzyjmy się okrętom p.613 (NATO:Whiskey) będącym w służbie PMW:

 

ORP Orzeł (II) (ex S-265) : 292 przez cały okres służby (30.12.1962-30.12.1983) z wyjątkiem:

17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Kondorem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 317 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

 

ORP Sokół(II) (ex S-278) : 293 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (24.10.1964-12.12.1987)

 

ORP Kondor (ex S-355) : 294 przez cały okres służby (10.06.1965-30.10.1985) z wyjątkiem:

1) 20.07-21.08.1967 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej. Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 315 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

2) 17.05-19.06.1968 gdy brał udział w manewrach Floty Północnej (wraz z Orłem). Został przebazowany do Murmańska i nosił numer taktyczny 319 od momentu wypłynięcia z Oksywia do powrotu.

 

ORP Bielik (ex S-279) : 295 wg moich informacji stały numer przez całą służbę (04.07.1965-29.09.1988)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rzeczywiście, trochę poszperałem i były wyjątki ;) Wygląda na to, że było ich nawet więcej. Znalazłem taką pozycję: Typy Broni i Uzbrojenia 152 - ORP Kondor

 

Wynika z niej, iż:

 

- w roku 1966 (28.06-x) ORP Kondor, ORP Sokół i ORP Bielik wykonywały zadania w ramach służby bojowej floty ZSRR (tu o zmianach numerów brak informacji)

 

- w roku 1967 (20.07-21.08 ) wszystkie cztery okręty brały udział w rejsie na Atlantyk i w przebazowaniu do Murmańska i wszystkie miały "fałszywe" znaki

 

- w roku 1968 (17.05-19.06) w trzecim rejsie brały udział ORP Kondor i ORP Orzeł (również zmienione numery taktyczne)

 

Jest nawet takie zdjęcie:

 

tbiu152-1.jpg

 

Na razie przejrzałem pobieżnie - może jest więcej informacji.

 

PS.

W momencie przybycia do Gdyni (03.06.1965), ORP Kondor miał radziecki numer 414 (Flota Bałtycka)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No proszę... nie wiedziałem że wtedy w 1967 w Murmańsku zabawiały się wszystkie "ptaszki"

Dzięki Jacko za info, zagrzebie w necie, może uda mi się znaleźć jakie numery miała wtedy reszta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.