Skocz do zawartości

Airbus A350-900, Revel 1:144 + oświetlenie


milczacy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam kolegów, tym razem podchodzę do nieco ambitniejszego projektu - oprócz oświetlenia chcę spróbować sił i wypuścić w modelu klapy oraz pomniejsze modyfikacje.

 

Oświetlenie będzie (mam nadzieję) wyglądać jak tu:

 

Sam model jest jednym z najnowszych produktów Revell'a w skali 1:144 i ma bardzo dobre opinie jeśli chodzi o jakość wyprasek, są bardzo ładnie spasowane.

 

Poniżej skrócony in-box

 

A87470f.jpg?1

 

wWHgCAh.jpg?1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 93
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Widzę, że brniesz coraz szybciej co mnie bardzo cieszy!

 

Wpycham się do pierwszego rzędu i obserwuję po cichaczu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mydlo

Zawstydzasz mnie, Twoje modele są dla mnie niedoścignionym wzorem ;)

Najprawdopodobniej będzie w malowaniu fabrycznym, choć to "odległa" przyszłość, zanim dotrę do tego etapu. Dostęp kalek do tego modelu jakiś jest, więc kwestia ta wykluje się z czasem.

 

@Drozdek

Dzięki za doping

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś praca tylko umysłowa. Planowanie obwodów oświetlenia, na razie mam to:

 

1. Kabina pilotów - ciepły biały SMD (może inny kolor?)

2. Przestrzeń pasażerska - kilka ciepłych białych, większe SMD

3. Strobo skrzydła - 2x zimny biały SMD

4. Pozycyjne - czerwony + zielony SMD

5. Strobo/pozycyjne ogon - zimny biały, tylko jedna dioda SMD (podwójna funkcja)

6. Lądowanie skrzydła - 2x biały

7. Beacon - 3x (2x ?) czerwony

 

Sterowanie i zasilanie, podobnie jak w B747-8F, umieszczę w podstawce. Tym razem rezygnuję z oświetlenia przedniej goleni, gdyż podwozie będzie w fazie chowania/składania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówisz?

Wiem, że oświetlenie kabiny w A350 to w ogóle całkowita nowość, gdyż jest w całej palecie RGB - odwzorowuje nawet efekt "zorzy", ale aż tak nie będę szalał. W każdym razie ciepłe białe wydaje mi się przyjemniejsze dla człowieka i dlatego 'widzę' je w środku, a na zewnątrz zimne - jest takie bardziej 'techniczne'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykorzystując arduino nano w zasadzie wykorzystujesz 5% możliwości bo pwm wykorzystujesz głównie do "migania" diodą Dioda smd rgb to nie jest w sumie szalenstwo bo to w sumie 3 diody w jednej obudowie. Ale zawsze mozesz uzyc "inteligentnych" WS2812 w szeregu i odpowiednio wysterować aby uprościć ilość kabelkologii i uniezaleznić się od ilości pwm w mikrokontrolerze A efekty -- nawet tęcza w kabinie pilotów jakbyś sobie zażyczył ;P Możliwe, że raz zaprojektowany układ elektroniczny byłbyś w stanie wykorzystać we wszystkich swoich modelach WS2812 posiadają własny sterownik wbudowany w diodę, jeśli nie znasz tych diód warto się zainteresować. Materiałów jak to oprogramować w sieci jest sporo a i pewnie są gotowe biblioteki do arduino bo to popularny temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praca posuwa się bardzo powoli, ostatnio popracowałem dalej nad silnikami oraz zabrałem się za elementy mechanizacji skrzydeł. Choć nie wiem, czy nie porwałem się z 'motyką na słońce'

 

6iFLst2.jpg?1

 

7y8KGDz.jpg?1

 

Model najprawdopodobniej będzie przedstawiał samolot w trakcie startu, więc klapy będą wysunięte na mniej więcej 2/3.

 

Coś jak poniżej

 

xldcYcI.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popracowałem trochę nad slotami i klapami

 

WbePE8Y.jpg?1

 

TiqJhpY.jpg?1

 

krlGDG8.jpg?1

 

a potem dla odmiany zacząłem oklajać wnętrze kadłuba metalizowaną taśmą, która ma zatrzymać przenikanie światła na zewnątrz z jednej strony, a z drugiej stanowić pewnego rodzaju 'odbłyśnik' dla oświetlenia części pasażerskiej.

 

SIuoRJ2.jpg?1

 

0xwTOzo.jpg?1

 

Dziś też zamówiłem diody świecące w kolorze bursztynowym - takie planuję dać do kabiny pilotów, a może i dla pasażerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Praca idzie powolutku. Powstrzymuje mnie Embraer 170, którego zacząłem przed Airbusem, a robota przy nim idzie bardzo 'pod górkę'

 

Przy A359 też coś tam się dzieje, ostatnio polutowałem LEDy, więc będę mógł skupić się na lewym skrzydle, które wciąż rozgrzebane i na diody czeka.

Dziś wkleiłem diodę w kokpicie, który mogłem dzięki temu wkleić w połówkę kadłuba.

 

lT5Vfp6.jpg?1

 

Pn1Dna8.jpg?1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dzisiejszym odcinku serialu podzielę się dylematami na temat oświetlenia wnętrza

Przeprowadziłem próby na złożonych za pomocą gumek połówkach kadłuba i wnioski są takie, że albo redukuję prądowo jasność LED albo wzmacniam/pogrubiam wyklejenie wnętrza. Bardziej skłaniam się ku pierwszej opcji - to ewidentnie mniej pracy

 

Efekty oceńcie sami (przepraszam za jakość zdjęć, ale nie miałem czasu na zabawę w dobieranie optymalnych parametrów i pojechałem z trybu automatycznego)

 

Oświetlenie kokpitu

ZLV7EVm.jpg?1

 

Oświetlenie kokpitu - widok z lewego profilu, wnętrze kadłuba nie wyklejone folią

4GiECgh.jpg?1

 

Symulacja oświetlenia przestrzeni pasażerskiej, jedna dioda

Ubx4agO.jpg?1

 

J.w. - zbliżenie (przy okazji widać, odkrytą przez przypadek, imitację przysłonięcia okna)

xQLSAOG.jpg?1

 

Ostatnie ujęcie, wyraźnie widać miejsca, gdzie nie ma folii

9yr4NFV.jpg?1

 

W sumie, to jeśli LED będzie prądowo przyciemnione, to może nie ma nawet sensu zabawa w wyklejanie folią a wystarczy pomalowanie grubszą warstwą ciemnej emalii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekonaliście mnie - część pasażerską oświetlę na biało.

Celem powyższych przymiarek był właśnie wybór koloru, ale przede wszystkim ocena, czy wyklejenie wnętrza kadłuba (cienką) metalizowaną taśmą będzie wystarczające, aby światło nie przenikało tam, gdzie nie trzeba. I widzę, że cienka taśma powinna być OK pod warunkiem, że natężenie światła (regulowane wypełnieniem PWM) będzie odpowiednio słabe.

Kokpit zostanie bursztynowy, bo chcę aby odróżniał się od części dla pasażerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekonaliście mnie - białe ciepłe już wklejone do kadłuba i kokpitu. Wczoraj trochę podłubałem w programie. Będą, poza wyłączeniem, 4 tryby świecenia: start, lot, lot + ośw. przestrzeni pasażerskiej, lot + pasażerowie + kokpit.

Jutro przyjedzie paczuszka z kabelkami do doprowadzenia zasilania do LEDów, więc mam nadzieję, że w weekend skleję połówki kadłuba oraz połówki lewego skrzydła.

 

Po głowie zaczęła mi chodzić myśl, że będę musiał pociąć kalki, aby dopasować je do wychylonych części modelu

 

Dziś tylko jedno zdjęcie - w lewym kółeczku dioda oświetlająca kokpit a w prawym - jedna z oświetlenia 'pasażerów'.

di9Q0yq.jpg?1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś troszkę podłubałem, przede wszystkim w kadłubie. Poprowadziłem i polutowałem przewody do LEDów, co pozwoliło mi wykonać testy oświetlenia kabiny. I niestety nie wypadły pomyślnie. 'Metalizowana' taśma jest zbyt cienka, i światła przebija się przez kadłub. Będę musiał pomalować całe wnętrze ciemną farbą, aby tego uniknąć. Cała zabawa z wyklejaniem była więc niepotrzebna.

W następnym modelu pasażerskim 'oświetlenia wnętrza' muszę dopracować.

 

Na pocieszenie jednak mogłem wreszcie skleić połówki lewego skrzydła, co pozwoli mi na zajęcie się jego 'mechanizacją'.

Zdjęcia może jakieś jutro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.