Jump to content

Jak zrobić jaka z jaka? 1:48


Kuba
 Share

Recommended Posts

Tytuł nieco przewrotny ale pytanie jak najbardziej serio.

Lubię ciąć modele i przerabiac. Kupilem sobie kalki do polskich Jakow i chciałbym też moc zrobić jaka 9P w skali 1:48.

Z czego można go wykonać? Załóżmy, że dostępne są modele Jaka 1b Eduarda Jaka 3 zvezdy i Jaka 9DD modelsvit.

Czy któregoś można w miarę przerobić lub złożyć jeden z elementów wyżej wymienionych ?

 

Wiem, że pytanie nieco teoretyczne ale może ktoś już to obmyslal lub dyskutował?

Dzięki za podpowiedzi.

Link to comment
Share on other sites

Kupić dobre monografie - "Jak-9P" Z. Luranca ze Skrzydeł w miniaturze czy Jak-7/9 R. Bocka z AJ Press, mierzyć, ciąć i sklejać. Roboty by było od cholery, dużo samodzielnego dłubania. Osłonę kabiny pewnie by trzeba robić od podstaw, przynajmniej częsciowo, bo tylna jej część jest mocno wydłużona - dłuższa niż we wcześniejszych wersjach za wyjątkiem U.

 

Swoją drogą - jakiś czas temu zacząłem dyskusję o żywicznym modelu w 1:48 i odezwał się do mnie człowiek z ofertą - ja sobie dałem spokój z kilku względów, ale może może, jak to przeczyta, Ty byś dobił targu. Chyba, że to o modelarskie "gonienie króliczka" rzeźbą i scratch'em chodzi ;)

Link to comment
Share on other sites

To może inaczej: że trzeba ciąć mierzyć i sklejac to wiem. Pytanie tylko gdzie i co?

O przesuniętej kabinie wiem ale pytanie np o usterzenie i skrzydła: czy są te same lub maja taki sam obrys? Takie zespoły jak podwozie, śmigło z kołpakiem, wiatrochron i osłona? Chodzi mi takie obrazowe ujęcie zmian w tej wersji względem wcześniejszych i na ile można wykorzystać wymienione zestawy a na ile zmiany są tak szerokie, że trzeba całkiem nowe zrobić.

Pytam bo mam te kalki, też książkę Polish Wings 20 o jakach no i tego DD modelsvit gdzieś w szafie od dawna i tak bez pomysłu na niego.

Dzięki za głos w temacie.

K.

Link to comment
Share on other sites

DSCN3701_zpsacgjf7fs.jpg

Źródło: Jak-7 Jak-9 R. Bock, Monografie lotnicze 47, AJ Press

 

 

Skrzydło i podwozie w 7 i 9 było takie samo - inne niż w 1 i 3. Okaptowanie silnika, chłodnice, osłona kabiny - to na bank. I pamiętać należy, że 9P miał cały płatowiec z durali, więc do usunięcia pokrycie płócienne z 9DD, trasowanie linii podziału i nitowanie.

 

ps. 9DD był samolotem o zwiększonym zasięgu - miał dodatkowe zbiorniki paliwa w skrzydłach. Przy przerabianiu na 9P musiałbyś usunąć z dolnej powierzchni pokrycie luków zbiorników zewnętrznych (najbardziej na zewnątrz od osi podłużnej) i pokrywy wlewów na górnej powierzchni skrzydeł.

Link to comment
Share on other sites

Z tego Jak-9DD można stosunkowo niedużym nakładem zrobić Jak-9M - zaszpachlować zewnętrzne zbiorniki na skrzydłach to chyba najbardziej pracochłonna z przeróbek.

Nie zdziwiłbym się, gdyby Jak-9P wypuścili Chińczycy. Na ten rok zapowiadają Ła-9/11, to może i Jak-a zrobią, przecież u nich latały. Inna rzecz, na ile to do Jak-a będzie podobne.

Link to comment
Share on other sites

Na pewno końcówki skrzydeł do zmiany - 9P miał zaokrąglone, tymczasem 9-tki ogólnie miały taki charakterystyczny mocny kąt na światłach pozycyjnych.

Tak jak Mikele pisał - całe płótno do przerobienia na metal. Osłona kabiny z wydłużonym tyłem i inną limuzyną - wg moich spostrzeżeń na planach wiatrochron powinien być cofnięty względem DD o dodatkowy 1 mm, skorygowane położenie chłodnic, antena z okienkiem w kadłubie, obrysy sterów i stateczników trzeba by porównać do planów, na oko są ok, kołpak śmigła wg planów winien być nieco krótszy i bardziej okrągły niż spiczasty z mniejszą przednią nakładeczką. Rury wydechowe - po 6 pojedyńczych. Uzbr 3 x 20mm.

 

Pewnie masa rzeczy wyjdzie w toku. Powyższe to tak na gorąco. Luranc i Bock obowiązkowo

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję bardzo.

Czyli opcje na dziewiątke z szachownicami są tak naprawdę dwie:

 

[1] prosta przeróbka na wersję M nie wymagająca korekt geometrii modelu wyjściowego

 

[2] zaawansowana przeróbka na wersję P

 

Wiem od czego zacząć szukać, książkę AJ Press nawet chyba mam w domu to już sobie popatrzę pod kątem obu przeróbek. Zestawy DD mam w sumie dwa więc nie będzie dylematu.

 

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję bardzo.

Czyli opcje na dziewiątke z szachownicami są tak naprawdę dwie:

[1] prosta przeróbka na wersję M nie wymagająca korekt geometrii modelu wyjściowego

[2] zaawansowana przeróbka na wersję P

Jeszcze jedna opcja jest na dziewiątkę z szachownicą, szczególnie gdy chcesz trochę poszlifować:

1-F-1777-194-632x.jpg

A nawet druga:

1-F-1777-20-632x.jpg

 

Kompletna dokumentacja zdjęciowa najlepszych polskich Jaków tutaj:

http://fototeka.fn.org.pl/pl/strona/wyszukiwarka.html?key=Historia+jednego+my%C5%9Bliwca&search_type_in=tytul&view_type=tile&sort=alfabetycznie&result[]=5682&lastResult[]=5682&pageNumber=1&howmany=50&view_id=

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeszcze jedno szybkie pytanie: czy model Jaka 3 Zvezdy 1:48 zawiera model silnika WK-105 czy WK-107A?

Rozumiem, że ten drugi tj. WK-107A jest prawidłowy dla Jaka 9P.

Od razu drugie pytanie: czy nawet jeśli Zvezda daje silnik WK-105 to można go ucharakteryzować na prawidłowy dla Jaka 9P?

Dziekuję z góry za informacje, te radzieckie silniki są dla mnie dość zagadkowe.

 

btw - mam już plany z monografii AJ-Press i temat przeróbki samego płatowca w miarę ogarniety.

Link to comment
Share on other sites

W modelu Jaka-3 jest WK-105. W WK-107 musiałbyś zrobić inny układ dolotowy. Te czarne tuby po bokach rzędów cylindrów zamiast tych złotych dynksów na pierwszym zdjęciu. I to by z grubsza w modelu załatwiło temat. Npo jeszcze położenie rur wydechowych tez by trzeba poprawić. W 105 1-2-2-1, w 107 każdy indywidualnie w równych odstępach.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.