ksc Posted March 3, 2019 Share Posted March 3, 2019 Po zakończeniu prac nad wczesną wersją Ła-5 stwierdziłem, że nabyte doświadczenie pozwoli mi szybko ukończyć kolejny model Ła-5, który przeleżał w kartonie wiele lat. W międzyczasie kupiłem zestaw do konwersji na wersję dwuosobową firmy AML. Tym razem nie będę szaleć z otwieraniem silnika i uzbrojeniem, a wnętrze ograniczę jedynie do przestrzeni widocznych z zewnątrz. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted March 11, 2019 Author Share Posted March 11, 2019 Miałem bardzo dobre wspomnienia z budowy modelu wczesnego Ła-5, jednak nie jest on aż tak idealny jak mi się wydawało. Z dużym trudem skleiłem fragmenty skrzydeł. Starałem się nie zalać klejem linii podziału wzmocnienia centropłata i połączyć elementy głównie wstawkami od spodniej części. Tak to wyszło: Są zauważalne niestety niewielkie przesunięcia. Wstępnie odchudziłem też krawędź spływu, gdyż zamierzam zamontować fototrawione klapy. Obiecałem sobie nie robić szczegółów, które nie będą widoczne, ale nie umiałem się powstrzymać i trochę detali wpadło do komór podwozia: Zamontowanie golenie prawdopodobnie odpiłuję i zamontuję jeszcze raz przed samym malowaniem zwracając uwagę na zachowanie geometrii. Teraz czas na srebrzankę, wash i sklejenie górnych części skrzydła z dolną. Dopiero potem będę mógł zabrać się za wnętrze kadłuba. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mig Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Zapowiada się ciekawy projekt, będę zaglądał. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted March 17, 2019 Author Share Posted March 17, 2019 Pierwsze prace nad wnętrzem kadłuba. Wkleiłem żywice Airesa, ale z bólem serca będę z nich usuwać wszelkie elementy instalacji tlenowej, gdyż w wersji dwuosobowej ich tam nie było. Odchudziłem też tylną część kadłuba, niestety miejscami za mocno. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Tak to teraz wygląda po usunięciu instalacji tlenowej i centralnego gazu oraz przeniesieniu mocowania sterownic osłon silnika we właściwe miejsce: Jakość żywic AML jest bardzo dyskusyjna. Większość drobnych elementów nie nadaje się do wykorzystania, bo wyglądają gorzej niż plastikowe, a największy element ma zarówno kolor jak i kształt banana. Próbowałem wyprostować go w gorącej wodzie, ale bez widocznych efektów: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qz9 Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Jesli był wyjęty zbyt szybko z formy tzn zanim się żywica zsieciowała, to żadne podgrzewanie nie pomoże. Prostowanie jest możliwe tylko wtedy kiedy żywica "zapamiętała" swój kształt i tylko potem się wygięła. Jeśli była wyjęta za wcześnie to niestety jej prawdziwy kształt to ta krzywizna i do banan będzie z czasem się z powrotem odkształcać. Wytnij z polistyrenu ta górę kabinki, będzie ci łatwiej z tym pracować. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted March 21, 2019 Author Share Posted March 21, 2019 15 godzin temu, Qz9 napisał: Jesli był wyjęty zbyt szybko z formy tzn zanim się żywica zsieciowała, to żadne podgrzewanie nie pomoże. Prostowanie jest możliwe tylko wtedy kiedy żywica "zapamiętała" swój kształt i tylko potem się wygięła. Jeśli była wyjęta za wcześnie to niestety jej prawdziwy kształt to ta krzywizna i do banan będzie z czasem się z powrotem odkształcać. Wytnij z polistyrenu ta górę kabinki, będzie ci łatwiej z tym pracować. Z szacunku do pieniędzy wydanych na ten zestaw podejmę próbę ratowania żywicy Skleiłem już skrzydła, więc mam odniesienie jakiej szerokości ma być kadłub i mogę działać dalej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted March 23, 2019 Author Share Posted March 23, 2019 Trochę utknąłem... porównuję plany Voronina ze zdjęciami i coś nie pasuje mi wznios skrzydeł. Model ma wznios zgodny z planami, ale skrzydła wyglądają zbyt płasko. Chyba zdecyduję się zignorować plany i ustawić kąt wzniosu "na oko". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted April 28, 2019 Author Share Posted April 28, 2019 Miałem trochę odpoczynku od hobby. Udało mi się już zrobić praktycznie wszystkie wręgi kadłuba i tak to obecnie wygląda: Oczywiście staram się nie skupiać na niewidocznych szczegółach, po zamknięciu kabiny i tak niewiele będzie widać: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksc Posted May 5, 2019 Author Share Posted May 5, 2019 Budowa idzie powolutku do przodu, a w międzyczasie zamówiłem klapy. Tym razem udało mi się zdobyć blaszki firmy Mikrodizajn z Sewastopola - niestety nie wiem w jakim leży kraju Są one bliższe oryginałowi niż blachy z Eduarda, ale też i trochę droższe. Niestety nie są pozbawione wad - nitowanie na części ruchomej klap miejscami zanika. Mają też sporo elementów, które nie są objaśnione w załączonej instrukcji. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.