Jump to content

Lavochkin ULa-5FN 1/48 Zvezda


ksc
 Share

Recommended Posts

Po zakończeniu prac nad wczesną wersją Ła-5 stwierdziłem, że nabyte doświadczenie pozwoli mi szybko ukończyć kolejny model Ła-5, który przeleżał w kartonie wiele lat. W międzyczasie kupiłem zestaw do konwersji na wersję dwuosobową firmy AML.

Tym razem nie będę szaleć z otwieraniem silnika i uzbrojeniem, a wnętrze ograniczę jedynie do przestrzeni widocznych z zewnątrz.

nmgBdbN.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Miałem bardzo dobre wspomnienia z budowy modelu wczesnego Ła-5, jednak nie jest on aż tak idealny jak mi się wydawało. Z dużym trudem skleiłem fragmenty skrzydeł. Starałem się nie zalać klejem linii podziału wzmocnienia centropłata i połączyć elementy głównie wstawkami od spodniej części. Tak to wyszło:

eXijYFX.jpg

3NgYS0N.jpg

Są zauważalne niestety niewielkie przesunięcia. Wstępnie odchudziłem też krawędź spływu, gdyż zamierzam zamontować fototrawione klapy.

Obiecałem sobie nie robić szczegółów, które nie będą widoczne, ale nie umiałem się powstrzymać i trochę detali wpadło do komór podwozia:

RzQOhuk.jpg

IEPamJX.jpg

yNQ0Ird.jpg

DCMApDJ.jpg

Zamontowanie golenie prawdopodobnie odpiłuję i zamontuję jeszcze raz przed samym malowaniem zwracając uwagę na zachowanie geometrii. Teraz czas na srebrzankę, wash i sklejenie górnych części skrzydła z dolną. Dopiero potem będę mógł zabrać się za wnętrze kadłuba.

Link to comment
Share on other sites

Pierwsze prace nad wnętrzem kadłuba. Wkleiłem żywice Airesa, ale z bólem serca będę z nich usuwać wszelkie elementy instalacji tlenowej, gdyż w wersji dwuosobowej ich tam nie było. Odchudziłem też tylną część kadłuba, niestety miejscami za mocno.

Dm0nRX8.jpg

I5aVGBL.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tak to teraz wygląda po usunięciu instalacji tlenowej i centralnego gazu oraz przeniesieniu mocowania sterownic osłon silnika we właściwe miejsce:

TbnYv02.jpg

Jakość żywic AML jest bardzo dyskusyjna. Większość drobnych elementów nie nadaje się do wykorzystania, bo wyglądają gorzej niż plastikowe, a największy element ma zarówno kolor jak i kształt banana. Próbowałem wyprostować go w gorącej wodzie, ale bez widocznych efektów:

Y7JgP8Q.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jesli był wyjęty zbyt szybko z formy tzn zanim się żywica zsieciowała, to żadne podgrzewanie nie pomoże. Prostowanie jest możliwe tylko wtedy kiedy żywica "zapamiętała" swój kształt i tylko potem się wygięła. Jeśli była wyjęta za wcześnie to niestety jej prawdziwy kształt to ta krzywizna i do banan będzie z czasem się z powrotem odkształcać. Wytnij z polistyrenu ta górę kabinki, będzie ci łatwiej z tym pracować.

Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, Qz9 napisał:

Jesli był wyjęty zbyt szybko z formy tzn zanim się żywica zsieciowała, to żadne podgrzewanie nie pomoże. Prostowanie jest możliwe tylko wtedy kiedy żywica "zapamiętała" swój kształt i tylko potem się wygięła. Jeśli była wyjęta za wcześnie to niestety jej prawdziwy kształt to ta krzywizna i do banan będzie z czasem się z powrotem odkształcać. Wytnij z polistyrenu ta górę kabinki, będzie ci łatwiej z tym pracować.

Z szacunku do pieniędzy wydanych na ten zestaw podejmę próbę ratowania żywicy :) Skleiłem już skrzydła, więc mam odniesienie jakiej szerokości ma być kadłub i mogę działać dalej.

Link to comment
Share on other sites

Trochę utknąłem... porównuję plany Voronina ze zdjęciami i coś nie pasuje mi wznios skrzydeł. Model ma wznios zgodny z planami, ale skrzydła wyglądają zbyt płasko. Chyba zdecyduję się zignorować plany i ustawić kąt wzniosu "na oko".

0NjNNsY.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Miałem trochę odpoczynku od hobby. Udało mi się już zrobić praktycznie wszystkie wręgi kadłuba i tak to obecnie wygląda:

eNFpNdq.jpg

jti8J7l.jpg

2QLSW4B.jpg

Oczywiście staram się nie skupiać na niewidocznych szczegółach, po zamknięciu kabiny i tak niewiele będzie widać:

B4yFuQX.jpg

CmJTtQT.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Budowa idzie powolutku do przodu, a w międzyczasie zamówiłem klapy. Tym razem udało mi się zdobyć blaszki firmy Mikrodizajn z Sewastopola - niestety nie wiem w jakim leży kraju ? Są one bliższe oryginałowi niż blachy z Eduarda, ale też i trochę droższe. Niestety nie są pozbawione wad - nitowanie na części ruchomej klap miejscami zanika. Mają też sporo elementów, które nie są objaśnione w załączonej instrukcji.

eSif8xC.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.