Jump to content

Wash


reggy

Recommended Posts

Chcialbym zrobic pierwszy taz washa na figurce. Czytalem, ze najlepiej zrobic to farbami olejnymi. Akrylowymi jest gorzej ? Potrzebny jest do tego takze jakis rozcienczalnik ? Jesli tak to wjakim stosunku i czym rozcienczyc farbe... ehh pogubilem sie juz w tym wszystkim... moglibyscie zapodac linki do farby jakich uzyc oraz rozcienczalnika jaki zakupic ? oraz napisac ten stosunek farby do rozcienczalnika... A czy woda sie nie da zrobic washa ? jak mowie nigdy tego nie robilem wiec sie pytam.

 

A jak zrobic washa na figurce, na modelu wyglada to prosciej (ogladalem fotki) natomiast z figurka nie mam pojecia (1:35)...

 

I jeszcze jedno pytanie, czy nie uzycie gotowych washow da zly efekt ? gdzie takie moge zakupic i jakiej firmy i koloru?

 

Prosze o pomoc.

Link to comment
Share on other sites

eee.... a czemu "Neutral Wash" ? co chcesz tym pokrywać? Jeśli coś co ma camo zimowe, piaskowe jasne czy ogólnie jasne to się nada.

 

BTW, pamiętaj by go dokładnie wstrząsnąć przed użyciem, następnie takie wstrząsanie powtarzać po około minucie używania, bo pigment opada i wash staje się coraz to jaśniejszy.

Link to comment
Share on other sites

Do pancerki weź MIGa. Lepiej się rozprowadza, ma ładniejsze nasycenie koloru.

Vallejo jest na bazie wody i jakiegoś alko. I jest akrylowy. Rewelacyjnie się sprawdza, chociaż ja używam washy tej firmy ale innych kolorów. Troszkę ciężko po nim jakieś poprawki zrobić. Ale kwestia przyzwyczajenia.

 

Tak że bierz MIGa. Pamiętaj tylko by go dokładnie wstrząsnąć i co jakiś czas czynność powtarzać (znaczy wstrząsanie).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakos nie widze siebie czytajacego 12 str slowo w slowo ,a w 1 poscie cos nie wyczytalem , wiec pytam na szybko.

Czy do washa musza byc tylko i wylaczenie farby ?

Moge np uzyc pigmentu ? Czarny pigment rozdrabniam na papke i jade na model - da rade czy nie ?

 

Meczy mnie dokladnie jedno pytanie - czy pigmentem da rade robic slady eksploatacji (zacieci,wycieki itp) i bloto , kurz. Czy musze miec do washa farby , a do blota pigment?

 

Dzieki serdeczne za odpowiedz.

Link to comment
Share on other sites

Maluje akrylami Gunze seria H ..... Jest szansa

Dzieki Ostach.

Jutro sikne Bradleya piaskowym i pod wieczor czarnym humbrolem porobie zacieki czy cos - w kazdym badz razie bede jakos brudzic 1 raz w zyciu.

 

Ale jak pomaluje model Model Masterem emaloia ,to juz washa farbka MM , Humbrola nie zrobie.... Wiec i tak bede musial miec farbke dla plastykow :P

 

No wlasnie , dlaczego emalia na akryl , a sido nie daje powloki ktora w pewnym sensie zabezpieczy spodu -akrylowego ;>

Link to comment
Share on other sites

Farba z tubki dla plastyków jest olejna - rozcieńczasz ją m. in. rozcieńczalnikiem Wamodu ergo zmywając washa zmyjesz i warstwę emalii pod spodem i w wyniku tego wyjdzie tzw. "lipa".

Farbę olejną czy też emalię TRZEBA zabezpieczyć lakierem wodnym bądź akrylowym (jesli nawet to nie to samo:P) np. Sidoluxem bądź akrylowymi lakierami Vallejo bądź MM. Sido u mnie sprawdza się najlepiej.

 

Robiąc washa z farby olejnej/emalii rozcieńczasz je rozcieńczalnikami, które reagują z warstwami farb tego właśnie rodzaju. Dlatego TRZEBA i NALEŻY robić to na warstwie akrylowej. Po prostu rzeczony rozcieńczalnik np. Wamodu nie rusza powłoki farby akrylowej bądź lakieru akrylowego, tudzież Sidoluxu. Ja mimo, że kładę ostatnio przeważnie farby akrylowe to jednak zabezpieczam je dodatkowo Sidoluxem - zawsze to jeszcze jedna warstwa przed "dokopaniem się" do właściwego koloru. Istnieje bowiem szansa, że ścierajac washa, w wyniku tarcia dokopiecie się do głębszych warstw farby.

Dodam jeszcze, że wierzchnia powłoka (akrylowa jeśli wash z emalii) MUSI być BŁYSZCZĄCA!!! Na powierzchni matowej wash za bardzo wniknie w warstwę i też wyjdzie tzw. "lipa".

 

W skrócie i dla opornych na przyszłość:

 

lakier finalny (mat, satyna, błysk, dowolnego typu)

wash

lakier błyszczący (druga warstwa dla pewności co by kalek nie zniszczyć)

lakier błyszczący

kalki

lakier błyszczący (tyle warstw, żeby był błyszcząco)

kolor

podkład

plastik

 

To jest absolutna podstawa jeśli model ma wyglądać jakkolwiek plastycznie. Poczatkującym modelarzom polecam branie się za kolejne techniki po oponowaniu washa i niwelacji srebrzenia się kalek.

 

Po co washa z emalii robi się na akrylowy lakier?

Żeby nie wyszła lipa!

 

I pamiętajcie, że najlepiej jest kleić samoloty! ;)

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

No to Lipa ogolnie :P

 

Ja to widzialem tak :

 

 

Maluje model Gunze H

Sikam Sido

Nakladam kalki

Leje humbrolem rozjechanym mocno w rozczienczalniku wamodu(robie otarcia , ogolnie brudze)

lakier matowy

model na polke

 

 

Zamiast brudzenia mam w oopcji suchy pedzel , mam ten sam odcien piaskowego w MM i pomieszac to z bialym(dla rozjasnienia) i uzyc suchego pedzla na modelu ;]

 

 

Zaczyna mi sie komplikowac to wszystko ;p Moze zostane przy modelach "prosto z farbyki"

Link to comment
Share on other sites

Jak całość utytłasz washem i tylko washa użyjesz do "brudzenia" to Ci wyjdzie brzydki, brudny model. Wash generalnie służy do uwypuklenia szczegółów, zaciemnienia linii podziału, wszelkich zakamarków gdzie na oryginale światło nie docierało bądź był cień. Wystające elementy można rozjaśnić suchym pędzlem. Efekt powinien być taki, że np samolot po zrobieniu tylko washa powinien wyglądać na takiego prosto z fabryki - jeśli np washem zaciemniasz linie podziału. Dopiero kolejnymi zabiegami robi się tzw. brudzenie czyli ślady eksploatacji - w dużym skrócie. Wspomnianymi wcześniej olejami dla plastyków łatwo zrobić wszelkie zacieki, rdzę (aluminium nie rdzewieje), inne cuda. Trzeba pamiętać o różnicowaniu kolorów.

 

Problem kiedy, jak, czym robić washa i jakie inne zabiegi stosować w czasie malowania i później by uzyskać realistycznie wyeksploatowany model jest bardzo złożony. Ja też ciągle się uczę i niewiele tak naprawdę umiem. Żeby uzyskać "ładny model" wystarczy to co opisałem wcześniej. Oczywiście wszystko należy robić zgodnie z zasadami sztuki.

 

Nie da się wszystkiego krótko opisać. Czytaj forum i rób modele, z czasem nabierzesz wprawy, dojdziesz do własnych sposobów na różne rzeczy i za pewne dojdziesz do wniosku, że inne rzeczy można robić inaczej.

 

Należy też pamiętać, że po washowaniu, zmieniają się nieco kolory. Najlepiej wszystko dobrze przemyśleć i pytać na forum. Pisz do mnie PW jakby co. Z Gunze nie miałem do czynienia, ale co wiem to chętnie przekażę.

 

Najlepiej budować samoloty!!!

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

W samolocie jest latwiejsza kwestia - na podklad jade aero wszystkie linie , na to kolor bazowy i na koncu mozna porobic smugi czy okopcenia od silnika.

 

Aktualnie mam cisnienie na niemcow i ich bron wiec......

 

Bradleya zostawie prosto z fabryki , bo imo troche trudny do takich treningow

 

Robie jeszcze u boota i sd kfz 250 tutaj zrobie washa , na u boccie interesuja mnie zacieki rdzy , chyba Ty nawet zrobiles fachowego u boota w skali 1:72 ;> Cos tak mi sie kojarzy avek....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.