Mikele Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 1) MiG-25 z założenia miał zwalczać bombowce strategiczne na dużych dystansach od granic ZSRR, stąd taka prędkość lotu i stosunkowo mała zwrotność (ale czy przeciążenie 3g przy Ma=2.5 to mało pozostaje sprawą do rozważenia indywidualnego), ale uzbrojenie i radar o dużym zasięgu. W przewidzianej dla niego roli zwalczania B-52 i później B-1 ani zwrotność, ani dobra widoczność z kabiny do niczego nie były potrzebne, to że przyszło tym samolotom walczyć z innym wrogiem i na innych zasadach to odrębna kwestia. 2) F-15 dla odmiany konstrukcyjne zoptymalizowany do walk manewrowych (profil skrzydła), a także do walk na średnich dystansach, stąd też i w tym celu zastosowany radar i uzbrojenie rakietowe. 3) Żeby nie było wątpliwości: to rosyjscy (radzieccy) konstruktorzy są twórcami skrzydła pasmowego! MiG-29 i Su-27 jako pierwsze na świecie zdolne były do utrzymywania stateczności na nadkrytycznych kątach natarcia. F-16 i F-18 skonstruowane były później, i amerykanie garściami czerpali z materiałów uzyskanych różnymi drogami z biur rosyjskich. 4) Z tego co pamiętam Kfir przeprojektowany został na podstawie nie do końca legalnie zdobytych kopii rysunków konstrukcyjnych Mirage'a. Kwestie polityczne. Wracając do MiG'a 1.44 Konstrukcja o tyle ciekawa, że jest to samolot wyposażony w największą ilość powierzchni sterowych na świecie. A sprawa posypała się z powodu kryzysu gospodarczego w Rosji w latach 90tych. Tak jak pisze kolega PKG4GA, projektowane do niego silniki nigdy nie powstały, te zastosowane w prototypie (prototypach ?) miały za mały ciąg. Samolot polatał, generałowie siępozachwycali, i projekt skasowano... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 A F-17, a F-5 ???? Nie były czasem wcześniej ? :-)) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 Wcześniej od czego? ;) Poza tym F-17 o ile się orientuję jest "postacią medialną", nie rzeczywistym samolotem, a F-5 nie ma skrzydła pasmowego, tylko niewielki napływ przed płatem, który nie generuje wirów, tak jak ma to miejsce w skrzydle pasmowym. Swoją drogą, Chińczycy swego czasu, podobnie jak ma o miejsce w motoryzacji, na modelu MiG 1.44 nanieśli chińskie znaki rozpoznawcze i chwalili się nim jako "nowym super-myśliwcem". Jak przejrzę starsze numery Lotnictwa i Nowej techniki Wojskowej, podam Wam nazwę tego plagiatu, i spróbuję wynaleźć zdjęcia w necie. ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 Wcześniej od czego? ;) Poza tym F-17 o ile się orientuję jest "postacią medialną", nie rzeczywistym samolotem - bo ja wiem http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-17 Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 kolejny dzień grzebania w sieci zaowocował trzema jeszcze nie pokazywanymi tu zdjęciami. Możecie być pewni że w najbliższym czasie pojawią się zdjęcia kolejnych maszyn latających "na papierze" albo i nawet filmowych wymysłów...jeśli oczywiście chcecie widzieć takie cuda jak np stareńki AIRWOLF lub BLUE THUNDER:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 co do chińczyków...oni nie nałożyli znaków na Mig-a 1.44. Oni stworzyli makietę nowego samolotu nie da się ukryć że odpatrzoną od miga 1.44.Wygląda to jak (5%)X-32+(15%)F-22+(80%)Mig 1.44 + szczypta Su-27. Oto ona: A tu kawałek artykułu na temat tego cuda. Całkiem ładny samolot byłby gdyby istniał A teraz 3 rzuty oraz wersja komputerowa: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 jeśli oczywiście chcecie widzieć takie cuda jak np stareńki AIRWOLF lub BLUE THUNDER:D TAK!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Marca 2008 Share Napisano 18 Marca 2008 jeśli oczywiście chcecie widzieć takie cuda jak np stareńki AIRWOLF lub BLUE THUNDER:D TAK!!! Mówisz masz:D ze mną jak z dzieckiem:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 F-16 i F-18 skonstruowane były później Czy aby na pewno? Chyba F-16 i YF-17 byly wczesniejsze niz MiG-29 i Su-27. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
krys Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Daty oblotów maszyn(wg. wikipedi): F-16 2 luty 1974r YF-17 9 czerwca 1974 ( późniejszy F-18 listopad 1978r) SU-27 20 czerwca 1977 MIG-29 6 października 1977 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fulcrum_29 Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Czy to ważne który był pierwszy oblatany? Ja uważam że Mig-29 i Su 27 to najpiękniejsze maszyny i w dodatku zabójczo niebezpieczne dla przeciwnika Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Daty oblotów maszyn(wg. wikipedi):F-16 2 luty 1974r YF-17 9 czerwca 1974 ( późniejszy F-18 listopad 1978r) SU-27 20 czerwca 1977 MIG-29 6 października 1977 Owszem, ale MiG-21 w eksperymentalnej wersji "Analog" na którym testowano skrzydło pasmowe, chyba nawet pod kątem zastosowania w Tu-144 a nie w myśliwcach, latał już pod koniec lat 60-tych (1968, czy coś koło tego). Swoją drogą, inżynierowie pracujący w biurze MiG'a, którzy w ramach zajęć "po godzinach" wynaleźli skrzydło pasmowe o mało co dyscyplinarnie nie wylecieli z roboty (anegdotka zasłyszana kiedyś tam od kogoś tam ;) ) ot, takie ładne zdjątko, w sam raz na to forum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Czy to ważne który był pierwszy oblatany? Ja uważam że Mig-29 i Su 27 to najpiękniejsze maszyny i w dodatku zabójczo niebezpieczne dla przeciwnika Chodzi tylko o wyjasnienie niescislosci z postu Mikele, ktory napisal, ze bylo inaczej. W walory Su-27 i Mig-29 nie watpie, a czy sa piekne, czy nie to juz kwestia gustu. Ja nie mam nic przeciwko tym interesujacym konstrukcjom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Wlasnie ciekawe kiedy, i kto wynalazl skrzydlo pasmowe ? Mikele wiesz w jakim to biurze mialo miejsce ? MiG Analog to faktycznie latajace labolatorium na ktorym badano rozwiazanie dla Tu-144. Jednak juz w latach 50-tych badano na zachodzie w tunelach takie konfiguracje - przykladowo jeden z wariantow Bristol'a 198 wygladal tak: http://www.chew76.fsnet.co.uk/filton/concorde/bris3.jpg a Bristol 223 tak: http://www.chew76.fsnet.co.uk/filton/concorde/bris4.jpg Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Z tego co znalazlem na szybko to Analog 144 mial tzw. skrzydla ostrolukowe. Tak samo jak Concorde i, rzecz jasna, Tu-144. Nie sadze aby skrzydla ostrolukowe i pasmowe to bylo to samo. Anegdoty maja to do siebie, ze sa anegdotami. Zwykle zaczynaja sie slowami "Podobno itd....". Doceniam osiagniecia radzieckich konstruktorow w roznych dziedzinach, ale w tym przypadku (skrzydla pasmowe) mam watpliwosci, ze byli pierwsi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Z tego co znalazlem na szybko to Analog 144 mial tzw. skrzydla ostrolukowe. Tak samo jak Concorde i, rzecz jasna, Tu-144. Nie sadze aby skrzydla ostrolukowe i pasmowe to bylo to samo. Skrzydlo ostrolukowe - skrzydlo trojkatne, z krawedzia natarcia o skosie zmiennym wzdluz rozpietosci. Skrzydlo pasmowe - skrzydlo bedace kombinacja skrzydla trapezowego o zaokraglonej krawedzi natarcia ze skrzydlem trojkatnym o bardzo malym wydluzeniu i ostrej krzywoliniowej krawedzi natarcia. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Czyli to nie to samo. Mikele - Twoj ruch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Sorry ale wetnę się w dyskusję w kolejnymi zdjęciami bohatera tematu drugie zdjęcie to stacja radarowa Phazotron-NIIR dla Miga 1.44 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 20 Marca 2008 Share Napisano 20 Marca 2008 Slusznie artoorkap! No i pardon za te gadki nie na temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mikele Napisano 21 Marca 2008 Share Napisano 21 Marca 2008 Czyli to nie to samo.Mikele - Twoj ruch Różnica w kwestii technologicznej owszem, w kwestii generowania wirów przez przednią część płata niekoniecznie. Mój ruch, no ok, ale ostatni, bo nie chce mi się"kłócić" i uprawiać zabawy w "internetowego wojownika", a poza tym śmiecimy w temacie kolegi artoorkap, a to nieładnie, sorry Program PFI oficjalnie ruszył w 1969 roku, zwycięzcę konkursu, późniejszy Su-27 wybrano w 1972 roku. Pomijając daty oblotów prototypów, czy to samolotów sowieckich, czy amerykańskich pomysł zastosowania skrzydeł pasmowych powstał wcześniej, na deskach kreślarskich i w tunelach aerodynamicznych. I to jest wiedza, którą ja posiadam, i na podstawie której wyrobiłem sobie swoją własną opinię. I tyle z mojej strony. W ramach rehabilitacji ;) tego rysunku jeszcze w temacie nie widziałem, a myślę, że będzie na miejscu: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
imt Napisano 21 Marca 2008 Share Napisano 21 Marca 2008 Nie sadze aby skrzydla ostrolukowe i pasmowe to bylo to samo. Dokładnie, nie jest to samo. Wygląda podobnie. Działanie w zakresie ograniczenia wędrówki środka parcia przy prędkości ponaddźwiękowej podobne lecz skrzydło pasmowe wytwarza wir - strefę wysokiego podciśnienia, zwiększając siłę nośną na dużych kątach natarcia. W tym celu jest stosowane. To tyle w telegraficznym skrócie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Marca 2008 Share Napisano 21 Marca 2008 Nie miałem niczego takiego na myśli , absolutnie NIE Dyskusja jest bardzo OK , przynajmniej dowiem się więcej.Chciałem tylko napisać że przerywam wątek skrzydeł by wkleić zdjęcia. Sorry że zabrzmiało to jak jakaś aluzja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erkamo Napisano 21 Marca 2008 Share Napisano 21 Marca 2008 (edytowane) Patrzac na nowego MiG-a, odnosze wrazenie, ze Szwedzi to maja leb, nie? Co do klotni, Mikele, to nie o to chodzi. Ja np. jestem daleki od ocen typu: wszystko co radzieckie to kradzione, podpatrzone, skopiowane i bog wie jeszcze co. Twoj post mnie zaintersowal i zaczalem szperac w moich materialach. Chcialem sprawdzic, czy to co piszesz o Analogu 144 to prawda. No i w ten sposob natknalem sie na te skrzydla ostrolukowe. Ponadto, kwestia kto tak naprawde pierwszy naszkicowal, obliczyl czy wymodelowal skrzydlo pasmowe jest, w sumie, malo istotna i w zasadzie niemozliwa do stwierdzenia. Wszelkie poszlaki, czy dowody wskazuja ze Zachod byl szybszy niz Rosjanie. Podpieram sie tu datami oblotow itp. W koncu programy amerykanskie tez "wystartowaly" wczesniej niz prototypy i tez musialyby byc opracowane jakies koncepcje, w tym nowy rodzaj skrzydla. Edytowane 21 Marca 2008 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 21 Marca 2008 Share Napisano 21 Marca 2008 i kolejne fotki...co do szwedów...fakt trochę jest tu i z Gripena i z Viggena.Na zdjęciach widoczny (co prawda na rysunku ale zawsze coś) spód samolotu.Na przedostatnim zdjęciu pilot testowy Władimir Gorbunov.Według danych z BBC a podanych przez rosjan samolot w pierwszym locie wzniósł się na wysokość 1000m ,zatoczył nad lotniskiem 2 kręgi z prędkością 500-600km/h po czym wylądował.Lot trwał 18 minut.Ostatnie zdjęcie to archiwalne czarno białe ujęcie "nowego" Mig-a:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spiton Napisano 22 Marca 2008 Share Napisano 22 Marca 2008 co do chińczyków...oni nie nałożyli znaków na Mig-a 1.44. Oni stworzyli makietę nowego samolotu nie da się ukryć że odpatrzoną od miga 1.44.Wygląda to jak (5%)X-32+(15%)F-22+(80%)Mig 1.44 + szczypta Su-27. Oto ona: Stary, gdzie ty masz oczy ?????? Naprwdę, nie widzisz tu YF-23???, A jeśli chodzi o układ kaczki, to mig1,44 nie jest jedynym samolotem o tym układzie :-)) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.