Jump to content

Zdjęcie Spoilerów na skrzydle Tornado...pomóżcie proszę


Turecki
 Share

Recommended Posts

Czy ktoś posiada albo zna kogoś kto mógłby poratowac zdjęciem z bliska spoilerów na skrzydle Tornado od strony wewnętrznej...chodzi o to jak to tam wygląda kiedy spoiler jest w pozycji otwartej...wszędzie znajduje fotki z dośc dużej odległości...niestety małopomocne

 

234.jpg

 

z górydziękuje za jakąkolwiek pomoc

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Ja w tym temacie nic nie mam.

Ja też nie.

Jeżeli na forum jest jeszcze ktoś, kto "nic nie ma w tym temacie" to proszę się dopisywać. Przecież forum sułuży do tego aby pisać, byle co, ale pisać, pisać i jeszcze raz pisać!

Link to comment
Share on other sites

Tytus, Jacek Kryszak ze względu na swoją szeroką wiedzę lotniczą jak i mniemam obszerne zbiory fotek i materiałów był zapewne w odczuci autora, który o tym wie, postrzegany jako osoba która może pomóc, więc zapewne normalne jest, że pisze to co napisał.

Ledwo dwa Twoje posty minęły od ostatniej prowokacji "patriotycznej" odnośnie wtrącania niemieckich słówek a tu znowu niepotrzebne "sensacje".

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Dwa lata temu na ILA jeden Tornado był "na chodzie" (działające APU, bądź zasilanie z zewnątrz) w hangarze. Załoga co kilka minut robiła pokaz działania mechanizacji podwozia, skrzydeł, etc. Jeśli w tym roku po raz kolejny będzie coś podobnego, to może uda się zrobić jakieś pomocne zdjęcia.

Link to comment
Share on other sites

Kurcze, Pawel, na nastepne Airshow na bank bierzemy drabine.

Tia tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu. Pozniej sa zamykane... Turecki moze napisz do RAF Leuchars czy gdzies, gdzie robia przeglady. Opisz problem, strzel "Z modelarskim pozdrowieniem" itd. Powinni cos podeslac.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu

Paweł, ale na zdjęciu, które podlinkowałeś samolot stoi. Pewnie inne fotki z Lock On'a pokazują czy jest "gorący" (pewnie tak), ale mimo wszystko wydaje mi się, że możliwość otwarcia spoilerów w czasie postoju jakaś być musi. Choćby dla celów przeglądu.

Link to comment
Share on other sites

tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu

Paweł, ale na zdjęciu, które podlinkowałeś samolot stoi. Pewnie inne fotki z Lock On'a pokazują czy jest "gorący" (pewnie tak), ale mimo wszystko wydaje mi się, że możliwość otwarcia spoilerów w czasie postoju jakaś być musi. Choćby dla celów przeglądu.

- dokladnie, tez mi sie tak wydaje. Chodzilo mi o "naturalna pozycje", kiedy pracuje. Otworzyc pewnie sie da i na postoju.

 

Pozdr.

Pawel

Link to comment
Share on other sites

OK, uciekając na chwilę od sytuacji i możliwości otwarcia spoilerów, skupmy się na tym co widać z góry kiedy są faktycznie otwarte.

Podlinkowane zdjęcie z Lock On'a pokazuje okopcenia (co je spowodowało? zastanawiające) w określonym jajowatym nieco kształcie. Ze zdjęcia poniżej wynika, że płyta spoilera w pozycji zamkniętej przylega do płyty z takimi otworami. Albo jest to nadmuch mający pomagać i regulować przepływ strumienia powietrza spod skrzydła na klapę, albo zwyczajnie zaoszczędzenie na wadze konstrukcji skrzydła (może jedno i drugie?). W każdym razie od spodu wygląda to tak:

Tornado%20GR.4%20Maple%20Flag%20030.JPG

Widać też, że bliżej nasady są duże kwadratowe wycięcia. I teraz pytanie, czy przez nie też będzie prześwit, kiedy spoiler idzie w górę?

Link to comment
Share on other sites

No panowie..Marcin zaczał bardzo ciekawy temat..mechanizacja dzialania skrzydla Tornado ...ciekawe..bo jak widac bardzo skomplikowana konstrukcja...

 

apropo mojej wymarzonej fotki ..to przedstawiam swierzynke sprzed kilku minut otrzymana za posrednictwem kolegow z angielskiego forum

 

http://forums.airshows.co.uk

 

jest juz prawie wszystko widac..choc nie powim ze apetyt rosnie w miare jedzenia...

 

EGQS1stMayIMG_2965.jpg

 

i to nie jest zly pomysl..chyba napisze do jakiejs bazy..kto wie..moze ktos bedzie wyrozumialy dla glodnych wiedzy modelarzy

Link to comment
Share on other sites

Podlinkowane zdjęcie z Lock On'a pokazuje okopcenia (co je spowodowało? zastanawiające) w określonym jajowatym nieco kształcie.
Ja mysle, ze to nie okopcenia, tylko smar/olej pompowany do systemu srub i nakretek tocznych napedzajacych mechanike plata. Olej jest automatycznie wpompowywany przez kalamitki do nakretek, gdy nakretka pokona okreslony dystans. Nadmiar oleju zawsze wycieka po srubach i prawdopodobnie jest wysysany przez nadcisnienie poprzez szczeliny na poszycie. Stad to usyfienie.

 

Pawel, na tych plytach, co Ci je dalem, jest sporo zdjec skrzydla Tornado od dolu. Moze tam cos ciekawego sie znajdzie? Doscy dokladnie pstrykalem zarowno klapy, jak i sloty. Ja dopiero bede mogl do tych zdjec wieczorem zajrzec.

Link to comment
Share on other sites

Okopcenia, to nieco niefortunne sformułowanie. Co by się tam miało kopcić ? Teraz pukam się w głowę

Spore muszą być te wycieki jeśli aż takie zostają ślady. To musiał być jednostkowy przypadek, normalnie prawie nic tam nie widać. A może to plamy powstały na skutek malowania samolotu od spodu. Nikt tego nie przysłonił i taki efekt?

Link to comment
Share on other sites

Domyslam sie, ze przy takiej predkosci, z jaka powietrze oplywa te wszystkie zakamary, nadcisnienie na zewnatrz musi byc calkiem spore. Prawdopodobnie wysysa ono kazda kropelke smarowidla, jaka tylko pojawi sie na srubach. Dalej sie domyslam, ze w zwiazku powyzszym, uklad musi byc smarowany dosyc obficie. Ja bym to zrobil tak, zeby system smarowania akywowal sie w momencie, gdy sruby wprawiane sa w ruch. Czyli kapy pracuja - jest smarowanie. Klapy nie pracuja, nie ma smarowania, a olej (to nie jest olej, tylko raczej smar o bardzo konkretnej konsystencji) rozprowadzony na srubie, zostanie wyssany przy pierwszej nadarzajacej sie okazji. Przy nastepnym uzyciu klap, kolejna dawka oleju trafi na srube. I tak w kolko.

 

Swoje przypuszczenia snuje na podstawie doswiadczen z systemami przemieszczen liniowych stosowanych w przemysle maszynowym. Wydaje mi sie, ze co jak co, ale sruby toczne to sa identyczne jak te w maszynach przemyslowych (stawiam na Bosch-Rexroth ). Wiem, jak wyglada smarowanie w warunkach przemyslowych (ze czasem olej scieka po obudowach) i domyslam sie, ze w samolotach podchodza do tego duzo bardziej restrykcyjnie i wszystkie uklady sa smarowane duzo bardziej obficie.

Link to comment
Share on other sites

Majku, Twoje wytłumaczenie jest ze wszech miar logiczne i najbardziej prawdopodobne. Ale przy takiej ilości smarowidła zdmuchiwanego ze śrub napędzających klapy, te pewnie musiałyby być bardzo zanieczyszczone, a tego na zdjęciach za bardzo nie widać. Wydaje mi się, że te plamy to skutek jakiejś awarii systemu smarowania napędów.

W każdym razie jest to temat drugorzędny w tym wątku.

Link to comment
Share on other sites

Czy przypadkiem ten spojler to nie hamulec aerodynamiczny? Nie siedzę w "odkurzaczach" , ale sądzę że to właśnie hamulec. Pewność mam, że podczas lotu owe spojlery są zamknięte. Miałem kiedyś nieprzyjemność spotkania dwóch Tornad w locie. Jako że byłem ok 100 - 200 m ponad nimi to płat widziałem dość wyraźnie. Zdjęć niestety nie zrobiłem, skupiłem się na zaciskaniu zwieraczy .

Link to comment
Share on other sites

Zadaniem podstawowym spoilerów, inaczej przerywaczy, jest właśnie przerywanie strugi powietrza na górnej części skrzydła. Doprowadza to do znacznego spadku siły nośnej na tym płacie, czego skutkiem jest przechył na to skrzydło. Najczęściej jest stosowany w samolotach o zmiennej geometrii, gdzie wyręcza lotki i wspomaga usterzenie poziome. Choć nie tylko, bo pasażerskie samoloty też mają ten element mechanizacji płata. Rola hamulców aerodynamicznych jest ich dodatkowym zadaniem, chyba nieco mniej istotnym, ale też ważnym.

Tornada, które widziałeś (chyba nie było to w odwróconym nurkowaniu z ujemnym -4g:) ) pewnie nie manewrowały, więc siłą rzeczy nie mogłeś tego widzieć w akcji.

Paweł, dzięki za zdjęcie. Dużo pokazuje

Link to comment
Share on other sites

Paweł dziekowa..jeszcze inny kat..no prosze..to się nazywa konstruktywna dyskusja..z elementami poznawczymi..każdy fotke dorzuci i bedziemy mieli to z kazdej strony ....

 

fotki rewela

 

moze ktos nastepny

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.