Turecki Napisano 12 Maja 2008 Share Napisano 12 Maja 2008 Czy ktoś posiada albo zna kogoś kto mógłby poratowac zdjęciem z bliska spoilerów na skrzydle Tornado od strony wewnętrznej...chodzi o to jak to tam wygląda kiedy spoiler jest w pozycji otwartej...wszędzie znajduje fotki z dośc dużej odległości...niestety małopomocne z górydziękuje za jakąkolwiek pomoc Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Kryszak Napisano 12 Maja 2008 Share Napisano 12 Maja 2008 Ja w tym temacie nic nie mam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tytus Napisano 12 Maja 2008 Share Napisano 12 Maja 2008 Ja w tym temacie nic nie mam. Ja też nie. Jeżeli na forum jest jeszcze ktoś, kto "nic nie ma w tym temacie" to proszę się dopisywać. Przecież forum sułuży do tego aby pisać, byle co, ale pisać, pisać i jeszcze raz pisać! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
reggy Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Tytus, Jacek Kryszak ze względu na swoją szeroką wiedzę lotniczą jak i mniemam obszerne zbiory fotek i materiałów był zapewne w odczuci autora, który o tym wie, postrzegany jako osoba która może pomóc, więc zapewne normalne jest, że pisze to co napisał. Ledwo dwa Twoje posty minęły od ostatniej prowokacji "patriotycznej" odnośnie wtrącania niemieckich słówek a tu znowu niepotrzebne "sensacje". Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Faktycznie znalezc fotke przerywacza ciezko. Moze ta pomoze: Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Turecki Napisano 13 Maja 2008 Autor Share Napisano 13 Maja 2008 EEEEEEEE Pawle juz blisko blisko..jeszcze jakby wskoczyc na ten zbiornik paliwa i pstryknac to od góry...no to bym mial wszystko... Dzieki pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Kurcze, Pawel, na nastepne Airshow na bank bierzemy drabine. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Dwa lata temu na ILA jeden Tornado był "na chodzie" (działające APU, bądź zasilanie z zewnątrz) w hangarze. Załoga co kilka minut robiła pokaz działania mechanizacji podwozia, skrzydeł, etc. Jeśli w tym roku po raz kolejny będzie coś podobnego, to może uda się zrobić jakieś pomocne zdjęcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Kurcze, Pawel, na nastepne Airshow na bank bierzemy drabine. Tia tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu. Pozniej sa zamykane... Turecki moze napisz do RAF Leuchars czy gdzies, gdzie robia przeglady. Opisz problem, strzel "Z modelarskim pozdrowieniem" itd. Powinni cos podeslac. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
imt Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Kurcze, Pawel, na nastepne Airshow na bank bierzemy drabine. Tia tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu.l czyli drabina na kółkach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu Paweł, ale na zdjęciu, które podlinkowałeś samolot stoi. Pewnie inne fotki z Lock On'a pokazują czy jest "gorący" (pewnie tak), ale mimo wszystko wydaje mi się, że możliwość otwarcia spoilerów w czasie postoju jakaś być musi. Choćby dla celów przeglądu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 tylko ze te przerywacze na ziemi, w pozycji otwartej, bywaja tylko na dobiegu Paweł, ale na zdjęciu, które podlinkowałeś samolot stoi. Pewnie inne fotki z Lock On'a pokazują czy jest "gorący" (pewnie tak), ale mimo wszystko wydaje mi się, że możliwość otwarcia spoilerów w czasie postoju jakaś być musi. Choćby dla celów przeglądu. - dokladnie, tez mi sie tak wydaje. Chodzilo mi o "naturalna pozycje", kiedy pracuje. Otworzyc pewnie sie da i na postoju. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 OK, uciekając na chwilę od sytuacji i możliwości otwarcia spoilerów, skupmy się na tym co widać z góry kiedy są faktycznie otwarte. Podlinkowane zdjęcie z Lock On'a pokazuje okopcenia (co je spowodowało? zastanawiające) w określonym jajowatym nieco kształcie. Ze zdjęcia poniżej wynika, że płyta spoilera w pozycji zamkniętej przylega do płyty z takimi otworami. Albo jest to nadmuch mający pomagać i regulować przepływ strumienia powietrza spod skrzydła na klapę, albo zwyczajnie zaoszczędzenie na wadze konstrukcji skrzydła (może jedno i drugie?). W każdym razie od spodu wygląda to tak: Widać też, że bliżej nasady są duże kwadratowe wycięcia. I teraz pytanie, czy przez nie też będzie prześwit, kiedy spoiler idzie w górę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Turecki Napisano 13 Maja 2008 Autor Share Napisano 13 Maja 2008 No panowie..Marcin zaczał bardzo ciekawy temat..mechanizacja dzialania skrzydla Tornado ...ciekawe..bo jak widac bardzo skomplikowana konstrukcja... apropo mojej wymarzonej fotki ..to przedstawiam swierzynke sprzed kilku minut otrzymana za posrednictwem kolegow z angielskiego forum http://forums.airshows.co.uk jest juz prawie wszystko widac..choc nie powim ze apetyt rosnie w miare jedzenia... i to nie jest zly pomysl..chyba napisze do jakiejs bazy..kto wie..moze ktos bedzie wyrozumialy dla glodnych wiedzy modelarzy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Podlinkowane zdjęcie z Lock On'a pokazuje okopcenia (co je spowodowało? zastanawiające) w określonym jajowatym nieco kształcie.Ja mysle, ze to nie okopcenia, tylko smar/olej pompowany do systemu srub i nakretek tocznych napedzajacych mechanike plata. Olej jest automatycznie wpompowywany przez kalamitki do nakretek, gdy nakretka pokona okreslony dystans. Nadmiar oleju zawsze wycieka po srubach i prawdopodobnie jest wysysany przez nadcisnienie poprzez szczeliny na poszycie. Stad to usyfienie. Pawel, na tych plytach, co Ci je dalem, jest sporo zdjec skrzydla Tornado od dolu. Moze tam cos ciekawego sie znajdzie? Doscy dokladnie pstrykalem zarowno klapy, jak i sloty. Ja dopiero bede mogl do tych zdjec wieczorem zajrzec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Okopcenia, to nieco niefortunne sformułowanie. Co by się tam miało kopcić ? Teraz pukam się w głowę Spore muszą być te wycieki jeśli aż takie zostają ślady. To musiał być jednostkowy przypadek, normalnie prawie nic tam nie widać. A może to plamy powstały na skutek malowania samolotu od spodu. Nikt tego nie przysłonił i taki efekt? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majek Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Domyslam sie, ze przy takiej predkosci, z jaka powietrze oplywa te wszystkie zakamary, nadcisnienie na zewnatrz musi byc calkiem spore. Prawdopodobnie wysysa ono kazda kropelke smarowidla, jaka tylko pojawi sie na srubach. Dalej sie domyslam, ze w zwiazku powyzszym, uklad musi byc smarowany dosyc obficie. Ja bym to zrobil tak, zeby system smarowania akywowal sie w momencie, gdy sruby wprawiane sa w ruch. Czyli kapy pracuja - jest smarowanie. Klapy nie pracuja, nie ma smarowania, a olej (to nie jest olej, tylko raczej smar o bardzo konkretnej konsystencji) rozprowadzony na srubie, zostanie wyssany przy pierwszej nadarzajacej sie okazji. Przy nastepnym uzyciu klap, kolejna dawka oleju trafi na srube. I tak w kolko. Swoje przypuszczenia snuje na podstawie doswiadczen z systemami przemieszczen liniowych stosowanych w przemysle maszynowym. Wydaje mi sie, ze co jak co, ale sruby toczne to sa identyczne jak te w maszynach przemyslowych (stawiam na Bosch-Rexroth ). Wiem, jak wyglada smarowanie w warunkach przemyslowych (ze czasem olej scieka po obudowach) i domyslam sie, ze w samolotach podchodza do tego duzo bardziej restrykcyjnie i wszystkie uklady sa smarowane duzo bardziej obficie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Majku, Twoje wytłumaczenie jest ze wszech miar logiczne i najbardziej prawdopodobne. Ale przy takiej ilości smarowidła zdmuchiwanego ze śrub napędzających klapy, te pewnie musiałyby być bardzo zanieczyszczone, a tego na zdjęciach za bardzo nie widać. Wydaje mi się, że te plamy to skutek jakiejś awarii systemu smarowania napędów. W każdym razie jest to temat drugorzędny w tym wątku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Troche sie tam moze "syfic" - ale czy az tak, zeby wszystkie otwory zostaly mocno odbite na przerywaczu ? Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Corsair Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Czy przypadkiem ten spojler to nie hamulec aerodynamiczny? Nie siedzę w "odkurzaczach" , ale sądzę że to właśnie hamulec. Pewność mam, że podczas lotu owe spojlery są zamknięte. Miałem kiedyś nieprzyjemność spotkania dwóch Tornad w locie. Jako że byłem ok 100 - 200 m ponad nimi to płat widziałem dość wyraźnie. Zdjęć niestety nie zrobiłem, skupiłem się na zaciskaniu zwieraczy . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin Witkowski Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Zadaniem podstawowym spoilerów, inaczej przerywaczy, jest właśnie przerywanie strugi powietrza na górnej części skrzydła. Doprowadza to do znacznego spadku siły nośnej na tym płacie, czego skutkiem jest przechył na to skrzydło. Najczęściej jest stosowany w samolotach o zmiennej geometrii, gdzie wyręcza lotki i wspomaga usterzenie poziome. Choć nie tylko, bo pasażerskie samoloty też mają ten element mechanizacji płata. Rola hamulców aerodynamicznych jest ich dodatkowym zadaniem, chyba nieco mniej istotnym, ale też ważnym. Tornada, które widziałeś (chyba nie było to w odwróconym nurkowaniu z ujemnym -4g:) ) pewnie nie manewrowały, więc siłą rzeczy nie mogłeś tego widzieć w akcji. Paweł, dzięki za zdjęcie. Dużo pokazuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Turecki Napisano 13 Maja 2008 Autor Share Napisano 13 Maja 2008 (edytowane) Paweł dziekowa..jeszcze inny kat..no prosze..to się nazywa konstruktywna dyskusja..z elementami poznawczymi..każdy fotke dorzuci i bedziemy mieli to z kazdej strony .... fotki rewela moze ktos nastepny Edytowane 13 Maja 2008 przez Gość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Paweł, dzięki za zdjęcie. Dużo pokazuje - fotka by Majek. Tam prosze kierowac podziekowania. Pozdr. Pawel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Turecki Napisano 13 Maja 2008 Autor Share Napisano 13 Maja 2008 Majek THANK YOU MATE !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PKD4GA Napisano 13 Maja 2008 Share Napisano 13 Maja 2008 Turecki - to bylo pisac ze interesuje Cie ogolnie mechanizacja rolnictwa Zrodlo fotek jak wyzej: Pozdr. Pawel P.S. Sorka Marcin za zerwana konwersacje - mialem problemy z siecia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.