Skocz do zawartości

Lee-Richards annular monoplane-3 1/48 Avis


Slaw_21

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień Dobry,

 

Tak, był taki naprawdę, i latał. Jedna z wielu prób poszukiwań rozwiązań, która nie przyniosła efektu, który by się przyjął na trwałe i do tego powszechnie. Mimo to samolot ten zbudowany w 1913 r. miał wylatanych do początku pierwszej wojny światowej sto kilkadziesiąt godzin. Takie „okrągłopłaty”, wyposażone wtedy w słabe silniki, okazały się jednak mało stabilne w locie i trudne w sterowaniu. Poniżej zdjęcie z budowy pierwszej maszyny. Kilka egzemplarzy znanych ze zdjęć różniło się wyglądem, między innymi usterzenia.

 

Lee-Richards_Annular_Monoplane_No_I.jpg.8cfef8839d78b18baa3957cc3bace0c3.jpg

źródło: Wikipedia, Public Domain

 

Istniała też podobno wersja tej konstrukcji w postaci dwupłata. Koncepcję zamkniętego skrzydła („circular vel annular wing”) rozwijano też na inne sposoby. Nie tylko w poziomie ale też w pionie, na przykład tak jak w projektach Bleriot III-IV (ten akurat nie doczekał się przetestowania). Rozwiązania takie wdrażane były i są co jakiś czas, włącznie z koncepcją płatowca w formie „latającego spodka”. W internecie jest dostępnych sporo zdjęć takich maszyn, włącznie ze współczesną amatorską konstrukcją bardzo podobną do Lee-Richards. Jako modele do sklejania są dostępne np. Avrocar.

 

Model ciekawy, „egzotyczny”, z drugiej strony przynajmniej dla mnie trudny, a powody tego są takie:

- prawie cały w jednej barwie, bez żadnych oznakowań; oryginał latał pewnie tylko przy względnie dobrej pogodzie i raczej nie był zbyt sfatygowany. Malowałem używając kilku zbliżonych barwą farb, próbując podkreślić żebrowanie na górnej stronie płata i zróżnicować odcienie całości. Na dolnej stronie zaznaczono na wyprasce wyraziste żebra, wyeksponowałem bardziej tylko niektóre z nich, żeby nie przekontrastować całości. Olejów użyłem w nieznacznych ilościach.

Trudno to też sfotografować tak, żeby oddać wygląd cieniowania i rozkład barw. W mocniejszym świetle na zdjęciach wszystko może wydawać się jednolite, a oleje dużo bardziej wyraziste niż w rzeczywistości.

 

- problemem było dla mnie też wnętrze, jest tam niewiele elementów ale większość do wklejenia w boczne ściany na małe patyczkowate płyciutkie wpusty, i to ma się zejść potem z przeciwległą połówką kadłuba, podobnie podwozie przewidziane do montażu zupełnie na styk. Dodatkowo góra i dół płata miały niewielkie przesunięcie formy, a chciałem dobrze oddać obie powierzchnie. Zrezygnowałem z dokładniejszego obrabiania tej krawędzi nie chcąc przerobić jej na kwadratową, co widać na zdjęciach.

Dostępne zdjęcia oryginału są słabo czytelne i nieliczne co nie ułatwia oddania detali.

 

Model miał być w skali 1/72 ale gdy chciałem taki kupić to dostępne były tylko 1/48. Według producenta są to serie limitowane po 500 egzemplarzy, więc nie czekałem i jest większy. Z dodatków są tu uniwersalne elementy PE z Part i Eduard użyte przy naciągach i cięgnach (te zrobione z nici EZ-Line).

Na YouTube są filmy z dużymi modelami RC takiego samolotu.

 

Może przynajmniej samym kształtem kogoś zaciekawi, stąd umieszczam w Galerii; w każdym razie tak jak przy innych modelach będę wdzięczny za uwagi.

 

Przy okazji, czy ktoś zna dostępne modele innych tego typu naprawdę wczesnych i oryginalnych w wyglądzie konstrukcji (poza niektórymi modelami żywicznymi z Choroszy Modelbud i fototrawionymi zestawami  Micro Brass 1/160 dostępnymi na e-bay) ?

 

z serdecznymi pozdrowieniami

Sławek

 

DSC03497.thumb.jpg.09fecb0875def967d981472a5b829ae1.jpg

 

DSC03507.thumb.jpg.73dce029c5ef043f5383614cb18edfae.jpg

 

DSC03505.thumb.jpg.b7daff1829c3e7b5694e791d3995ac62.jpg

 

DSC03508.thumb.jpg.bb44e78f5c340985c998e701479517ef.jpg

 

DSC03501.thumb.jpg.d60fec8fcd54b73675522c518a8c29fa.jpg

 

DSC03494.thumb.jpg.937fbc13e30e66fe213299eadc20685c.jpg

 

DSC03485.thumb.jpg.77e8a5626e6458fe90ed6f830b66aba3.jpg

 

DSC03486.thumb.jpg.5b67f5c486b248122592d77fdb3e3725.jpg

 

DSC03491.thumb.jpg.32494b9f4bfbb218d208fe57304fb3d4.jpg

 

DSC03509.thumb.jpg.b9ae56182bdae6e088315a9c47bb016d.jpg

 

DSC03510.thumb.jpg.61991a2dbd8a4899806647f230c07665.jpg

 

 

DSC03513.thumb.jpg.02d40dd753aaa9bdfa9cb5872cd06938.jpg

 

 

DSC03515.thumb.jpg.ea7c52a9f40cfc4039ce99aafa73d9a7.jpg

  • Like 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.04.2021 o 17:39, Kon_Bar napisał:

Bardzo ładnie wyszedł, nie masz co się tłumaczyć. Może kiedyś skleję swojego w 72-ce 😉

Dzięki za sympatyczny wpis,

co do tej 72-ki to trzymam za słowo 😉 ,

a że Kolega buduje świetnie szybowce to poniżej obrazek jednego z ich praprzodków

 

Le Bris Albatros II, 1868 r.

LeBris1868.jpg.6277931966621b8c9509b33b934d2d9b.jpg

z Wikipedia; Public Domain

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Radzio65 napisał:

Zadziwiająca konstrukcja i pięknie wykonany model.

Nie mogłem się oprzeć, żeby chwilę nie pobawić się w Photoshopie i zmodyfikować jedno z Twoich zdjęć 😉.

Mam nadzieję, że nie masz nic przeciw temu

Dzięki, super wyszło.

Trudno pomyśleć, że kilka lat po zbudowaniu tej maszyny toczyły się walki pomiędzy samolotami i używano ich do bombardowań.

 

Przy okazji dziękuję wszystkim, którzy w miłych słowach odnieśli się do tego mojego cudaka.

 

Poniżej przykłady dwóch dużo ciekawszych, pierwszy to wielki pływający i latający dom - Caproni Ca.60, a drugi (Horatio Phillips, 1904 r.) to prawdziwy wielopłat, nie jakiś tam trójpłat. To dopiero byłyby modele.

CaproniCa_60.jpg.d3d86e4f87b5ae118b5973ec3486a3e9.jpg

 

Horatio_Phillips_1904_Multiplane.png.ecc0a47d30fea515d9f091638892ac6c.png

obydwie fot. z Wikipedia; Public Domain

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, M.A.V. napisał:

 

eeeee przecież to nie jest żaden samolot tylko rower do zaganiania kur i kaczek:haha:

Wcale nie rower tylko motorower śmigłowy. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Holy shit - nie sposób przejść obojętnie! Gratuluję!

Mam pytanie o konstrukcję kół - to też było drewno? Pytam, bo na śmigle widać słoje, a przy kołach już nie.

 

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, kozborn napisał:

Mam pytanie o konstrukcję kół - to też było drewno? Pytam, bo na śmigle widać słoje, a przy kołach już nie.

Tak jak przy innych takich maszynach problemem jest skąpa liczba źródeł. Największy chyba zbiór ilustracji do trzech kolejnych wersji tego aeroplanu w konfiguracji jednopłata jest dostępnych na stronie Nevington War Museum (link niżej).

https://www.nevingtonwarmuseum.com/lee-richards-annular-monoplane.html

 

Zdjęcia są słabej jakości ale sporo rzeczy na nich widać. Jest też szczegółowy plan „anatomii” dla wersji 1 i on pokazuje że koła były szprychowe, kryte płótnem. W modelu producent dał koła składane z trzech elementów, z czego zewnętrzny jest wyprofilowany na lity mocno wypukły jak przy drewnie, zostawiłem to i pomalowałem jak drewno wraz z całym podwoziem. Śmigło na jednym ze zdjęć ma jaśniejsze końce i jedną krawędź i do tego okrągłe oznakowania na około 1/3 długości. Jest to jedyny element, który ma w sobie coś zróżnicowanego w barwie. Zrobiłem go ze słojami (w zestawie nie ma kalek z oznakowaniem na śmigło, a szkoda). Ze zdjęć wziąłem też układ naciągów i cięgien. Na modelu brak małej płozy ogonowej. W jej miejsce dorobiłem podstawkę, tym bardziej że model jest tak wyważony że przechyla się do tyłu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.