Skocz do zawartości

Porozmawiajmy o poziomie modelarstwa redukcyjnego od lat 60 do początku lat 90.


Staryfajter1954

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 19.09.2022 o 19:01, Helmut napisał:

Interesuje mnie bardzo podany w cytacie aspekt. Vintage vintage'em, ale ciekawy jestem historii samego modelarstwa. Kto pierwszy zrobił modele redukcyjne -takie, jak robimy, do samodzielnego montażu, (mnie najbardziej interesują plastikowe) w konkretnej skali? Kto wprowadził wgłębne linie podziału? Jak ewoluowały techniki weatheringu? Kto zaczął robić części fototrawione? I tak dalej, i tak dalej?  Ktoś coś wie, albo wie, gdzie szukać?

A ja mam taką fantazję: W latach trzydziestych zamawiano dla wojska modele samolotów do nauki rozpoznawania sylwetek. To były w większości drewniane, blokowe modele.  Ktoś może odkrył potencjał takich pomocy szkoleniowych jako zabawek? Wkrótce pojawily się na  rynku zestawy do samodzielnego ich wykonania. Drewniane klocki do ostrugania wg planów. Potem, tuż przed wojną Frog wydał pierwsze zestawy z tworzywa, ale drewniane zestawy miały się dobrze jeszcze parę lat po wojnie. Postęp w technologiach tworzyw sztucznych naturalnie wpłynął na zestawy modelarskie. Na początku w USA. Jeszcze wtedy, w latach czterdziestych zdarzały się zestawy, gdzie drewniane były główne części, a plastikowe detale. Potem ten rodzaj modelarstwa zaniknął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.09.2022 o 19:01, Helmut napisał:

Interesuje mnie bardzo podany w cytacie aspekt. Vintage vintage'em, ale ciekawy jestem historii samego modelarstwa. Kto pierwszy zrobił modele redukcyjne -takie, jak robimy, do samodzielnego montażu, (mnie najbardziej interesują plastikowe) w konkretnej skali? Kto wprowadził wgłębne linie podziału? Jak ewoluowały techniki weatheringu? Kto zaczął robić części fototrawione? I tak dalej, i tak dalej?  Ktoś coś wie, albo wie, gdzie szukać?

W kwestii cześci fototrawionych jedną z pierwszych firm, które wprowadzały ramki z elementami fotorawionymi był japoński Trimaster, którego zesrawy określano High-Tech. Producent ten pierwsze swoje zestawy zawierające elementy plastikowe jak i fototrawione wprowadził na rynek pod koniec lat 80 XX wieku. Natomiast ameryański Monogram na początku lat 90 (około roku 1991) wypuścił serię modeli z blaszką fototrawioną i były to F-14A Tomcat, F-5E Tiger II, F-117A Nighthawk, F/A-18A Hornet. W latach 80 części fototrawione produkowała również firma Model Technologies (min do modelu F-15C Eagle z zestawu ESCI w skali 1/72).

Warto też pamiętać o producentach takich jak Aires, którzy w swoich ofertach handlowych posiadają zestawy waloryzacyjne w postaci odlewów żywicznych do modeli vintage takich jak np Rockwell T-2 Buckeye z zestawu Matchbox/Revell. Do takich producentów można jeszcze zaliczyć min polskiego Parta, który w swojej ofercie posiada zestawy fototrawione do modeli ZTS Plastyk takich jak RWD-14 Czapla, RWD-5/5Bis, PZL P-38 Łoś. 

Należałoby jeszcze wspomnieć o Hasegawie, która w roku 1988 wprowadziła na rynek model smaolotu F-14A Tomcat, w którym zastosowała części podwozia wykonane z odlewów z białego metalu (min piasty kół), gumowe opony oraz blaszkę fototrawioną.

Edytowane przez Staryfajter1954
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.