Skocz do zawartości

Spitfire Mk IIa, Revell 1/72


Vieh_san

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry. Zaczynam kolejny warsztat, który zajmie mi pewnie trochę więcej czasu niż poprzedni, gdyż wracam do pracy na pełne obroty. Nie mam jeszcze koncepcji w jakim malowaniu ma być ten samolot. Jak dotąd nie robiłem żadnego Spitfire'a, a to trochę moim zdaniem obowiązkowa pozycja dla modelarza samolotowego. Dobrze by było mieć w barwach PSP, z drugiej strony nie wiem czy ten model się do tego nadaje. Jeszcze nie przeglądałem dokumentacji żadnej. Revell daje kalkomanie na jedno malowanie. Do tego dokupiłem zestaw Big Ed, który widać poniżej. Nity na osłonie silnika, już na pierwszy rzut oka wydają mi się zbyt duże, więc trzeba by bylo je co najmniej troszkę zeszlifować, albo zrobić nowe. Dziś bardziej rozgrzewka i nie wiem czy w ogóle wezmę klej w ręce, ale zdjęcia mogłem zrobić i o to one.

 

IMG20220328174255.thumb.jpg.701d866d49e21b765d8a493e8b5c4475.jpg

IMG20220328174325.thumb.jpg.026b276e06facb9316ae441b0cce7c9c.jpg

IMG20220328174339.thumb.jpg.0ddfacde57c0cb0fad11930af8b0355d.jpg

IMG20220328174436.thumb.jpg.5b738d1bf2219ea5b8ac1103a9b66f93.jpg

IMG20220328174449.thumb.jpg.82db6c630547b1a172ee7e955d13d2e9.jpg

IMG20220328174517.thumb.jpg.8b3daa88a88371ed301def01b3a347bf.jpg

IMG20220328174532.thumb.jpg.bb4c946842153bfc3987340326d92da6.jpg

IMG20220328174545.thumb.jpg.1314540328fce72ed39a781d74149bcf.jpg

IMG20220328175006.thumb.jpg.8735108197c76f5091309da8a91b819b.jpg

IMG20220328174640.thumb.jpg.8c9564a9e4598bb433d90e56e11dd623.jpg

IMG20220328174807.thumb.jpg.7729c382db0a7c877cdd141aa05ba389.jpg

IMG20220328174828.thumb.jpg.60a7130035ffce74a6732ad017dfd46f.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, będzie i mniejsza Złośnica. Na polskiego na pewno się nadaje, wystarczy dokupić np. takie kalki:

https://www.mojehobby.pl/products/Spitfire-I-II-in-Polish-service-15195130.html

Biorąc pod uwagę śmigło jakie jest w zestawie możesz zrobić PK-H lub PK-K z dywizjonu 315 z pięknymi dużymi szachownicami odziedziczonymi po dywizjonie 308. Możesz też bez problemu zrobić wersję Mk.I RF-P z 303 dywizjonu z czarnym od spodu lewym skrzydłem. Blaszki mówią że będzie na bogato, podglądam zatem :super:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miejmy nadzieję, że podołam. @barszczo Twój warsztat też bacznie oglądam :D ale muszę dopiero zgłębić się w szczegóły (na moim poziomie ;D nie wiem czy będę dorabiał przewody itp.) Chyba więc pójdę w tę stronę dywizjonu 315, będzie to dla mnie bezpieczniejsze budując z instrukcji niż robiąc Mk.I

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zagwozdka dla mnie. Zdecydowałem się, że będę robił samolot PSP z 315 dywizjonu PK-Krysia. Nie wiem co zrobić z pasami i miejscem za fotelem pilota. Trochę mi to wygląda jakbym miał użyć tych co zaginają się i wchodzą za fotel (te dłuższe). Poza tym nie wiem co powinno się znaleźć i być widoczne w szybce za kabiną.

Według instrukcji blaszek Eduarda takie mam opcje

 

IMG20220329121702.thumb.jpg.d37b4923b61225cb4f5e57537dfe84a8.jpg

IMG20220329121713.thumb.jpg.1ffeedef8377ab889cf77bae02e03644.jpg

 

 

A potem po złożeniu połówek ma być tak i to wszystko

IMG20220329121135.thumb.jpg.dc98e8a1371618de1eca1c47482bbfd0.jpg

 

A tak wygląda tył ramy fotela

 

IMG20220329121125.thumb.jpg.6eebe21db01d052085d157600b98863f.jpg

 

Co to za urządzenie, czego mam szukać, żeby spróbować to odtworzyć, bo bez tego to pusto tam będzie.
1302230612_Beztytuu.thumb.png.7e4c541dfadb0329995faba1e7abd078.png

Edytowane przez Vieh_san
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, martinello napisał:

Pytanie "prawie w temacie" - czy to jest najlepszy model wczesnego spitfire'a w tej skali ?

Nie mam pojęcia ;D Kupiłem go chyba 2 lata temu w Auchan, bo po świętach była promocja i kosztował chyba 15zł ;D Jeśli wierzyć stronie scalemates, to jest to najnowszy (z nowych form) model tej wersji, bo z 2016r. Na mojehobby widzę, że z tych wczesnych to oprócz revella jest Tamiya Mk. I, ale wygląda już trochę staro i KP też Mk. I, który widzę ma duży wybór śmigieł, kołpaków, nawet 2 zestawy skrzydeł. Ale czy da się z niego zrobić Mk II, to ja już nie wiem, zielony jestem z tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urządzenie to regulator napięcia, ale niewłaściwy dla tej wersji. Tu powinien być wcześniejszy model, z wyglądu coś jak filtr oleju w motocyklu. Taki cylinderek, odrobinę większy od zagłówka.

Uprząż pilota:

01.jpg

Edytowane przez greatgonzo
  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli to bardziej wygląda jakbym miał wykorzystać oba pasy opisane jako V i Y, a nie jako opcja. Ten schemat mocowania będzie poprawny? Tak wygląda jakby pas V był połączony, jakimś cięgnem/liną do tej belki/poprzeczki u góry.
sutton.png.2ed15d7c3f1e1ff5112cd3273d939e87.png

 

To jest ten regulator napięcia tak?

 

regulator.png.698f8fd84d9a8341098457e18dfc5870.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulator - tak.

V-stripe połączony jest z linką napinającą. W miejscu łączenia mamy linkę podtrzymującą podwieszoną pod beleczkę osłony kabiny. Linka biegnie do ogona do mechanizmu  napinającego. Od mechanizmu, z powrotem do kabiny biegnie cięgno Bowdena zakończone    dźwigienką blokującą/odblokowującą mechanizm napinający. Odblokowany mechanizm pozwalał na swobodę ruchów w kabinie.  Przed walką pilot dociskał plecy do oparcia, sprężyna naciągała V-stripe i można było tego Suttona zablokować przestawiając dźwigienkę. To mają na myśli piloci RAF, którzy w wspomnieniach piszą o 'podciąganiu' pasów przed starciem.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@greatgonzo podsumowując i pożytkując się schematem, który wrzuciłem wyżej: linka napinająca biegnąc do napinacza przechodzi przez jakąś przelotkę, a z mechanizmu napinającego biegnie bokiem cięgno Bowdena (czyli zwykła linka stalowa w pancerzu? Taka jak np. linka gazu w moto?) i wychodzi z prawej strony w kabinie. Czy cięgno Bowdena było cały czas przymocowane do pasów? Czy łączyło je się z zapięciem dopiero przy ich zakladaniu? Bo jakbym je poprowadził to nie wiem czy ma gdzieś zwisać, czy być przymocowane do któregoś z pasów?

 

I muszę znaleźć jakieś zdjęcia z wnętrza tylnej części kadłuba, bo chyba gdzieś takie widziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kadłub zamknięty, dodane blaszki do wnęk podwozia i wycięte miejsca na eduardowe klapy. Teraz zabiorę się za ołówek i linijkę żeby wyznaczyć linie nitów.

 

IMG20220330144146.thumb.jpg.a2f2c5468e89f6cac905d5cc0f2c5058.jpg

 

IMG20220330134953.thumb.jpg.a980f2a103df6e6f34ff35b8d36e5c3e.jpg

 

IMG20220330144204.thumb.jpg.6fa4bc9586cccef498bdde586884d061.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model fotela, który wykonałeś przedstawia wersję metalową siedziska, malowaną w kolorze wnętrza. Taki fotel w MkII jest bardzo mało prawdopodobny. Taki fotel w kolorze krzesła plastikowego jest całkowicie niemożliwy. Zatem kolor masz prawidłowy, tylko element błędny.

Nie bardzo widać też jak poprowadziłeś te pasy, ale układ fotel/płyta pancerna i forma modelika fotela sprawiają, iż można podejrzewać, że nie bardzo jest jak zrobić to dobrze.

Edytowane przez greatgonzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@greatgonzo niestety zestawowy fotel dla mnie był zbyt toporny, dlatego zdecydowałem się użyć tego co proponuje blaszka Eduarda podpisana dla Mk.IIa (to się walnęli). Jeśli chodzi o pasy to według tego co się dowiedziałem biodrowe zamocowałem tak: prawy przez otwór w fotelu i po środku, a lewy po prostu pośrodku. Bo doczytałem, że po skosie z tyłu te biodrowe pasy były montowane w późniejszych wersjach, a Y i V stripe tak jak na rysunku, który przedstawiłeś. Y za fotel, a V na niego i tak żeby pasowały klamrami. No było ciężko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech, wydawało mi się, że mam taki sam ten fotel jak u kolegi barszczo i za dużo się nie wgłębiając w to machnąłem go tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, myszaty napisał:

@Vieh_sansorry za offtop,

ale piłka której używasz to coś w ten deseń?

https://pl.aliexpress.com/item/1005002656032347.html

Jak się to sprawdza?

Luz, tak dokładnie ta. Nie mam porównania z innymi, bo to pierwsza moja, ale tnie ładnie, tylko musiałem się nauczyć troszkę. Najlepiej się tnie ciągnąc "brzeszczot" do siebie.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Vieh_san napisał:

Ech, wydawało mi się, że mam taki sam ten fotel jak u kolegi barszczo i za dużo się nie wgłębiając w to machnąłem go tak.

O ile w tej skali fotel można by uznać za plastikowy, a w związku z tym jego kolor za właściwy, to kolor blachy pancernej za fotelem już nie. Powinna być szarozielona jak wnętrze. Położenie wajchy od podwozia wskazuje że jest zamknięte ale tego już raczej też nie poprawisz wink4. Nie zapomnij o małej łezce po prawej stronie za śmigłem tak jak na zdjęciu poniżej. To znak rozpoznawczy wersji Mk.II. Poza tym tempo zawrotne :D.

 

016.JPG.28a7d98c421a9381f78be0b5936b723d.JPG

Edytowane przez barszczo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, barszczo napisał:

O ile w tej skali fotel można by uznać za plastikowy, a w związku z tym jego kolor za właściwy, to kolor blachy pancernej za fotelem już nie. Powinna być szarozielona jak wnętrze. Położenie wajchy od podwozia wskazuje że jest zamknięte ale tego już raczej też nie poprawisz wink4. Nie zapomnij o małej łezce po prawej stronie za śmigłem tak jak na zdjęciu poniżej. To znak rozpoznawczy wersji Mk.II. Poza tym tempo zawrotne :D.

 

016.JPG.28a7d98c421a9381f78be0b5936b723d.JPG

Łeee, no wychodzi niedostateczna znajomość tematu ;/ Łezka jest już "fabrycznie" na modelu. No cóż człowiek cały czas się uczy.

A propos tempa, nocka była łaskawa, więc jak przyszedłem o 7 do domu to miałem cały dzień wolny na grzebanie, ale to tylko jeszcze jutro, a potem już nie będzie takiego tempa.

@myszaty a to ciekawe, nie wiedziałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nituję sobie i widzę, że tutaj będę wpuszczał cięgna do steru wysokości? Na zdjęciu nr 1. A czym jest nr 2? Jest tylko na lewej stronie, wygląda jak jakiś korek. I czy powinienem te cięgna poprowadzić u siebie czy nie? Na niektórych schematach Mk. II jest a na niektórych nie.

 

IMG_20220330_233521.thumb.jpg.f57c035361c786cf325165e8ac3127d1.jpg

 

IMG20220330233411.thumb.jpg.c1e0f60b8982ceaef3b262b4409aae54.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, barszczo napisał:

O ile w tej skali fotel można by uznać za plastikowy

Gdybym musiał dobre modelarstwo sprowadzić do jednej zasady, byłoby to nierelatywizowanie błędów. A elementy różniące  fotele są,. swoją drogą, większe niż ta aerodynamiczna osłonka przekładni startera Coffmana.

 

 

1. to gniazdo anteny drutowej IFF MkII. Jeśli samolot jest z okresu gdy dywizjon działał operacyjnie nad Francją to obecność systemu jest w zasadzie pewna. Jeśli był na 'wypoczynku'  to różnie mogło być. Lepiej coś znaleźć na zdjęciach. Przy braku IFF gniazdo zaślepiano naklejką, najprawdopodobniej przyciętą z gotowca do zaklejania wylotów blast tubes Browningów i  rury wyrzutnika Plesseya.

2. Niestety nie bardzo widać, a nie mam pojęcia co by tam miało być. Skaza?

Edytowane przez greatgonzo
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.