Skocz do zawartości

Supermarine Spitfire Mk.XVIe Mistercraft ex. KP - Polski z Okęcia 1945


Kolekcjoner WP

Rekomendowane odpowiedzi

Jak zapowiadałem w wątku gadki szmatki, tak zaczynam kolejnego mistercrafta. Pod nóż trafił stary model firmy Heller. 

 

Parę słów o modelu. A więc tak, linie podziałowe są wypukłe i bardzo delikatne. Plastik pod wpływem tamiya extra thin się rozpuszcza, co lekko utrudnia budowę. Materiał przyjemny w obróbce nożem. Kalkomanie wyglądają na takie, które nie będą chciały współpracować z tamiya Mark Fit. 

 

Aha i ostatnio zastosowałem nowatorską jak na mnie metodę sklejania modeli, czyli skupienie się na jednym modelu. I przynosi to efekt, bo jestem bardziej zmotywowany do ukończenia danego modelu, a jak posklejam kilka elementów i odłożę do pudła, to potem leży pół roku i zbiera kurz. 

 

942878254_mar200235_d_182_box3d(1).thumb.jpg.1308cacca6462b0c907809669a4308a6.jpg

 

 

 

 

 

20220329_210017

Elementów sporo, a z tego zestawu można zrobić kilka spitów, bo są różne końcówki skrzydeł i stateczniki.

 

 

 

20220329_220153

Wnętrze z tych ascetycznych, ale i tak nie będzie nic widać, bo oszklenie jest pancerne.

 

 

20220329_221643

Kadłub zamknięty. Jestem pod wrażeniem tego, że nie będę potrzebował szpachli.

 

 

 

 

3f4e7b37-8079-491d-8560-40c94dc9e775.thumb.jpeg.f0b029398ffe7f06bf573223bc60e714.jpeg

Polskie Spity na Okęciu w 1945. Nie muszę chyba pisać jak skończyły.... 

Edytowane przez Kolekcjoner WP
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Staryfajter1954 napisał:

Poprawione formy KP? Nie bardzo w to wierzę bo chociażby linie podziałowe nadal są wypukłe.

Bo mają być. Chodzi o model Spitfire LF Mk.IXe KP z końca lat osiemdziesiątych wink4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.03.2022 o 19:12, Kolekcjoner WP napisał:

Sklejony w całość. Jak klej przeschnie to dostanie jeszcze trochę szpachli. 

 

20220331_190908.thumb.jpg.1b42203eee43bff037c5ad2d7987fc94.jpg

Wybrałeś złe bąble na skrzydła. Powinny być wąskie tylko nad działkami, czyli na zewnątrz.

W dniu 1.04.2022 o 00:57, Staryfajter1954 napisał:

W takim razie co zmieniono w formach ? Ja różnic nie widzę.

Pierwotny model odpowiadał późnemu Mk. IX ze skrzydłem E plus w wariancie standardowe końcówki skrzydeł. Zmiany zostały wprowadzone w latach 90-tych, chyba jeszcze przez oryginalną firmę KP,  w kierunku modelu teoretycznie bardziej uniwersalnemu. W oryginale wspomniane przeze mnie bąble były razem ze skrzydłami i tylko dla skrzydła E, teraz się dokleja wąskie, albo szerokie ("lufy" zostały jednak stare, dla skrzydła C trzeba obciąć działka i przykleić nowy element w odpowiednim miejscu), ster kierunku kiedyś wysoki integralny  z połówkami kadłuba jest teraz oddzielny i w dwóch wersjach. Pojawił się też krótki wlot powietrza do gaźnika oraz wydłużone końcówki skrzydeł i możesz zauważyć dziurę w dolnej części tyłu kadłuba - to pod chowane kółko ogonowe, żeby można było zrobić też coś na kształt Mk. VIII. W starym wydaniu model wyglądał tak:

221.jpg

Edytowane przez Wymysl
  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Wymysl napisał:

Wybrałeś złe bąble na skrzydła. Powinny być wąskie tylko nad działkami, czyli na zewnątrz.

Pierwotny model odpowiadał późnemu Mk. IX ze skrzydłem E plus w wariancie standardowe końcówki skrzydeł. Zmiany zostały wprowadzone w latach 90-tych, chyba jeszcze przez oryginalną firmę KP,  w kierunku modelu teoretycznie bardziej uniwersalnemu. W oryginale wspomniane przeze mnie bąble były razem ze skrzydłami i tylko dla skrzydła E, teraz się dokleja wąskie, albo szerokie ("lufy" zostały jednak stare, dla skrzydła C trzeba obciąć działka i przykleić nowy element w odpowiednim miejscu), ster kierunku kiedyś wysoki integralny  z połówkami kadłuba jest teraz oddzielny i w dwóch wersjach. Pojawił się też krótki wlot powietrza do gaźnika oraz wydłużone końcówki skrzydeł i możesz zauważyć dziurę w dolnej części tyłu kadłuba - to pod chowane kółko ogonowe, żeby można było zrobić też coś na kształt Mk. VIII. W starym wydaniu model wyglądał tak:

221.jpg

Dzięki za wyjaśnienia. Szkoda, że nie przeryli też linii z wypukłych na wklesłe tak jak zrobiło to Italeri z F-15C, który posiada teraz bardzo przyzwoite wklęsłe linie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Wymysl napisał:

Wybrałeś złe bąble na skrzydła. Powinny być wąskie tylko nad działkami, czyli na zewnątrz.

 

 

 

No to po ptokach vel. musztarda po obiedzie... bąbli nie odkleję bo nie ma jak, a na spodzie skrzydeł już zaszpachlowałem już drugie otwory na łuski... 

 

Cytują klasyka: Nastepny będzie lepszy wink3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W dniu 3.04.2022 o 13:27, Kolekcjoner WP napisał:

 

No to po ptokach vel. musztarda po obiedzie... bąbli nie odkleję bo nie ma jak, a na spodzie skrzydeł już zaszpachlowałem już drugie otwory na łuski... 

 

Cytują klasyka: Nastepny będzie lepszy wink3

Mam do oddania skrzydło od tego modelu, ale już pewnie za daleko poszedłeś i nie będzie Ci się chciało rwać.

22 godziny temu, Kolekcjoner WP napisał:

Żeby dopasować wlot powietrza trzeba było użyć płytek plastikowych i szpachli...

 

 

Przed 

20220401_222205.thumb.jpg.ddaea7b54b2b413cb91206941e5b60cc.jpg

 

 

W trakcie

20220402_150124.thumb.jpg.6355c7c637365f63db75d241c23d6cb2.jpg

 

 

 

I po 

20220403_150840.thumb.jpg.b17e5a8e9fce5a698426bf9d086bd40c.jpg

 

Za bardzo odstaje. Wygląda prawie jak Vokes w Mk. V. Ja bym przeciął, żeby dogiąć z przodu do kadłuba.

Edytowane przez Wymysl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny temat, dopiero teraz tu trafiłem,

Z tego co pamiętam to gł poprawka w starym KP to wymiana szkła na vacu/z innego modelu, bo to z zestawu ma dość skopany kształt 

Będę zaglądał 👍

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki co idzie gładko, a pomaga w tym świetnie kryjącą Hataka.

 

Spód pomalowany. Jak dobrze pójdzie to jutro dostanie górny kamuflaż.

 

 

 

20220407_231014.thumb.jpg.492a30af5df09c4ba276af16ff7f8ba1.jpg

 

 

Jedynym problemem była Pactra interior green, która potrzebowała chyba z 5 warstw, żeby jakoś wyglądała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.04.2022 o 15:24, Kolekcjoner WP napisał:

Zasugerowałem się instrukcją i przy malowaniu wyszło, że przykleiłem zły statecznik pionowy...

Nie sugeruj się instrukcją i nie maluj mu pasa sky i nie przyklejaj godeł.

 

W dniu 7.04.2022 o 23:33, Kolekcjoner WP napisał:

Póki co idzie gładko, a pomaga w tym świetnie kryjącą Hataka.

 

Spód pomalowany. Jak dobrze pójdzie to jutro dostanie górny kamuflaż.

 

 

 

20220407_231014.thumb.jpg.492a30af5df09c4ba276af16ff7f8ba1.jpg

 

 

Jedynym problemem była Pactra interior green, która potrzebowała chyba z 5 warstw, żeby jakoś wyglądała.

Czy wnęki nie powinny być raczej w kolorze spodu?

 

Zastanawiam się nad kokardami na dole skrzydeł. W ostatnich publikacjach (od chyba Polish Wings nr 16, wyd. 2012) duet Matusiak/Grudzień przedstawia je na rysunkach powojennych samolotów ze 131 Skrzydła w postaci z żółtą obwódką. Wcześniej (jeszcze w PW 15 z tego samego roku, ale trochę wcześniej) jej nie dawali. Przykładowo Mk.IX MK910/JH-C w PW16 nie ma, a w nowszym Polish Fighters Colours vol. 2 ma (co prawda na rysunku od spodu, bo w rzucie bocznym nadal nie, ale to pewnie przeoczenie). Na jakiej podstawie sugerują C1, a nie C? Zdjęć spodu jest raczej niewiele i moim zdaniem nie bardzo można ocenić, czy obwódka jest, czy nie ma, a autorzy traktują to jako standard, a nie wyjątek. Z kolei w warstwie tekstowej opisującej oznakowanie w ogóle o tym nie piszą.

Edytowane przez Wymysl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Wymysl napisał:

Nie sugeruj się instrukcją i nie maluj mu pasa sky i nie przyklejaj godeł.

 

Czy wnęki nie powinny być raczej w kolorze spodu?

 

Zastanawiam się nad kokardami na dole skrzydeł. W ostatnich publikacjach (od chyba Polish Wings nr 16, wyd. 2012) duet Matusiak/Grudzień przedstawia je na rysunkach powojennych samolotów ze 131 Skrzydła w postaci z żółtą obwódką. Wcześniej (jeszcze w PW 15 z tego samego roku, ale trochę wcześniej) jej nie dawali. Przykładowo Mk.IX MK910/JH-C w PW16 nie ma, a w nowszym Polish Fighters Colours vol. 2 ma (co prawda na rysunku od spodu, bo w rzucie bocznym nadal nie, ale to pewnie przeoczenie). Na jakiej podstawie sugerują C1, a nie C? Zdjęć spodu jest raczej niewiele i moim zdaniem nie bardzo można ocenić, czy obwódka jest, czy nie ma, a autorzy traktują to jako standard, a nie wyjątek. Z kolei w warstwie tekstowej opisującej oznakowanie w ogóle o tym nie piszą.

 

Ciekawe spostrzeżenia odnośnie kokard. A jeśli chodzi o wnęki, to angole chyba zawsze stosowali interior green.

 

 

 

A tym czasem przymiarka oszklenia. Trochę trzeba będzie obrobić elementy, żeby dokładnie pasowało.

 

20220409_193003.thumb.jpg.e26bcefbc32b3bb3076b56770c74570e.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem kilka zdjęć oryginalnej maszyny JH Q z 317 Dywizjonu Wileńskiego 

 

165578880_6_006(1).thumb.jpg.de7a5b470a27bc20f439b36168eba677.jpg22840_2_mirwbk_03_14.thumb.jpg.4b0e300fe80368e8d230c8c7098655cd.jpg2091886980_images(1).jpeg.8d774e97bae355b1032ec5bf8737a853.jpeg

1410341181_pobrane(5).jpeg.57fc410ea17cd0e566ead322ef5549df.jpeg

 

 

 

tylko jest jeden problem... 

 

Na tej stronie podają, że JH Q miał inny numer fabryczny i miał inną czcionkę liter kodowych.

http://www.polishsquadronsremembered.com/317/WB_album.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Kolekcjoner WP napisał:

A jeśli chodzi o wnęki, to angole chyba zawsze stosowali interior green.

Właśnie bardzo rzadko. Przynajmniej w Spitfire. Grey Green to kolor dedykowany do kabin, nie farba zabezpieczająca. Nie ma żadnych wzmianek w dokumentach o stosowaniu tego koloru do wnęk. Zresztą, akurat o malowaniu tego elementu w ogóle prawie nie ma żadnych materiałów. Ale znane są pojedyncze przypadki późnych egzemplarzy, gdzie zielony kolor we wnękach jest. Jeśli przyjąć to za podstawę, to Twoja szesnastka jest wystarczająco późna, by się załapać.

 

W grudniu 1944 Air Ministry wydało rozkaz o wprowadzeniu białego koloru do znaków rozpoznawczych. O żółtej obwódce nie było mowy. Kiedy 2nd TAF wypuściło swoją instrukcję, znalazło się tam miejsce dla tej obwódki. AM nie omieszkało zaserwować panom z 2nd TAF stosownego opl-u, zwłaszcza że jeszcze zapomniało im się wspomnieć o czarnych kołpakach i usunięciu pasów sky. Opl zrobił swoje, ale mleko się wylało. Skutek tego jest taki, że nie sposób mówić o żadnej zasadzie w kwestii żółtych obwódek w owym czasie. Bez zdjęć można tylko zgadywać, choć im później, tym szanse na żółte kółko mniejsze.

Nie wiadomo na pewno skąd wzięły się te obwódki w instrukcji. Ale uznaje się  całkiem prawdopodobne wytłumaczenie. Otóż sposób przeprowadzenia zmian w kokardzie narzucony przez AM był dość skomplikowany. Znaki miału pozostać te same, a domalować miano tylko biały krąg zgodnie z podanymi proporcjami. Każda kokarda miałaby go w różnych wymiarach. W  praktyce, jak to w praktyce, rzecz się uprościła i ostatecznie dominował standard 2". Jednak, po przejrzeniu rozkazu AM, ktoś w 2nd TAF miał wątpliwości w tym temacie i poprosiwszy o dodatkowe wyjaśnienia, otrzymał odpowiedź, by wzorować się na kokardach kadłubowych. Potraktował to dosłownie i żółta obwódka trafiła do instrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.