Skocz do zawartości

T-34 /85 Fabryka 183 RFM 1/35


TAW

Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, JSJ napisał:

Numer na pierwszym zdjęciu wygląda raczej na "2123" i jest nieco bliżej przodu, więc albo to inny egzemplarz albo z innego czasu,

Tutaj masz ewidentną racje, to nie jest ten numer. Ale podobieństwo oznakowań może sugerować, że mogły mieć ze sobą coś wspólnego.

4 minuty temu, JSJ napisał:

Właz malowany od wewnątrz na biało to chyba zła interpretacja fragmentów z odblaskiem. 

Na drugim zdjęciu (to z dalsza) widać, że wnętrze włazu jest jaśniejsze od reszty mniej wyeksponowanego pancerza. Dodatkowo sam właz powinien kłaść cień na swój spód a mimo to jest tam całkiem jasno, że widać nawet zarys klapek peryskopów. Taka ja to widzę i raczej w to pójdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście tym czymś wspólnym była jednostka. Taką informację, jak przy kalkomanii, dał J. Magnuski w „Wozach bojowych LWP 1943 - 1983”. Cytuję: „Znaki malowane na wieżach czołgów 16 brygady pancernej 2 armii WP: (…) godło (orzeł w przerywanym kręgu) nad numerem czterocyfrowym”. Dla 4 brygady panc. 1 korpusu panc. podawał orła w pojedynczym kole (ciągła linia)  za numerem czterocyfrowym.

Jak widać, nawet „źródłowe” ustalenia bywają kwestionowane, więc jakie pole do subiektywnych tez pozostaje co do spraw koloru w zależności np. od oświetlenia itp….

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, JSJ napisał:

więc jakie pole do subiektywnych tez pozostaje co do spraw koloru w zależności np. od oświetlenia itp….

Tutaj to już najbardziej liczą się oczekiwania modelarza względem swojego modelu 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieża rozpoczęta. Narazie powolne przygotowywania pod teksturowanie. Wzmocniłem szew technologiczny biegnący dookoła wieży i wyrzeźbiłem wypukłość pancerza na mechanizm obrotowy.

fed8119714402a9f0293286e983a5b9b.jpg

 

Dodałem efekt odcięcia od formy na jarzmie działa i bokach.

4870cf5c7943d2311c43cc36d18e4b52.jpg

 

No i zdecydowałem przerobić spawy łączące strop z bokami bo RFM znów uznał, że spawaczem w fabryce 183 był niemiecki jeniec. Takie narzygane są chyba bardziej na miejscu.

fcdaf79d4047a1802ef6a59b63bf61ad.jpg

 

Po nałożeniu tekstury odlewu zajmę się jeszcze spawem na policzku wieży bo też taki ładny, amerykański...

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ogólnie planuję produkcję lato'44 bo taką zamierzam zrobić wieżę - czy koła mieszczą się w tym okresie? Z tego co kojarzę to późne(?)/ powojenne miały jeszcze kalamitki na środkach dekli. To dlaczego zrobiłeś występ dla mechanizmu obrotu wieży? W lecie 1944 jeszcze go nie było, ale to twój model i rób jak chcesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do wpisu powyżej:

 

1. Istnieje coś takiego, jak cudzysłów. Polecam, bo cytat bez niego (lub innego wyróżnienia graficznego) odstręcza od czytania.

 

2. Wybrzuszenie na lewej ścianie wieży pojawiło się w 9.44. -  jak najbardziej w sezonie zwanym latem. Natomiast kołpaki kół z zaśrubowanymi otworami na osi (nie rzekomymi kalamitkami) to nowość bardzo powojenna (jest skan projektu z datą z r. 51.). Tak więc np. przy czołgu „3123” nie ma co marudzić po próżnicy.

 

3. Skoro o tych kołpakach, to na tym Twoim tajemniczym zdjęciu takie majaczą, co przybliża czas powstania fotografii. To może przy okazji wyjaśnisz, o co Ci chodziło przy jej zamieszczaniu, jako że żywot 16 brygady z wątku zamyka się praktycznie z końcem wojny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Daniel napisał:

To dlaczego zrobiłeś występ dla mechanizmu obrotu wieży? W lecie 1944 jeszcze go nie było, ale to twój model i rób jak chcesz.

Wybrzuszenie zrobiłem, bo na egzemplarzu 3123 ono występuje (widać po załamanym numerze namalowanym właśnie w tym miejscu) i dwa razy wcześniej posiłkowałem się tym rysunkiem jako prod. lato'44 i nikt nie zgłaszał do dej pory żadnych wątpliwości.

w.jpg.7cebdfe30ac5e170e560888aef3d04f3.jpg

Rysunek pochodzi z http://www.missing-lynx.com/articles/russia/rpt34/rpt34.htm

Są tam opisane wieże z różnych fabryk i okresów produkcji - polecam jeśli ktoś potrzebuje informacji do identyfikacji T-34 do swojego projektu. Eksperci tez mogą zajrzeć i zweryfikować czy nie znalazły się tam jakieś fejki 😉

 

Co do kół to już jest gorzej względem mojego modelu 😞

W dniu 21.11.2022 o 09:37, Daniel napisał:

Jeżeli chcesz zrobić z lata 1944 to koła były już bez otworów w gumach.

I tu mi się wydawało, że wystarczy zaszpachlować te otwory w gumach i będzie ok. Zacząłem nawet to robić ale efekt jest słaby a napracować się trzeba (do zaszpachlowania i delikatnej obróbki jest 20 połówek kół z dwóch stron). Zacząłem sam robić rozpoznanie i natrafiłem na takie informacje:

t34wheel_2.jpg (12288 bytes)

Half Spider Wheels

The "Half-Spider Wheel" was a cast steel wheel featuring 12 large lightening holes around the outer edge of the rim, 6 smaller lightening holes closer to the hub, and 6 narrow reinforcing ribs radiating out from the hub to the rim between the holes. The rubber tyre was perforated in the same manner as the "Early Dished Wheel". "Half-Spider Wheels" entered production in late 1943, and therefore may have been fitted to any T-34/85 variant.

 

t34wheel_3.jpg (11956 bytes)

Full Spider Wheels

The "Full-Spider Wheel" was similar in design to the "Half-Spider" variety, but with 12 small lightening holes close to the hub instead of 6. The full-radius reinforcing ribs also doubled to 12. The "Full-Spider" tyre was solid rubber with no perforations. Curiously, the Full-Spider Wheel" entered production at about the same time as the "Half-Spider" variety, although it is more common to see this type of wheel installed on very late-war and post-war vehicles.

Informacje pochodzą z (też polecam)  http://www.clubhyper.com/reference/t3485bg_2.html

 

U mnie są typowe "Half Spider". Wychodzi więc na to, że szpachlowanie tych otworów w gumach na nic się nie zda bo felgi zupełnie inne i powstaną hybrydy (guma z full spider i felga z half spider). Informacje zawarte w przytoczonych powyżej przykładach nie wykluczają  pojawienia się kół half spider na pojeździe z produkcji lato'44 a jedynie wskazują, że full spider były znacznie częstsze w okresie późno wojennym. Jeśli w fabryce zalegały koła z wcześniejszej produkcji lub z odzysku to mogły być założone na aktualnie składany czołg. Zdjęcie egzemplarza 3123 tez nie są w stanie jednoznacznie określić typ użytych na nim kół więc obecne koła zostawiam.

 

@JSJczy masz jakieś informacje co do

W dniu 21.11.2022 o 15:10, Daniel napisał:

z tyłu na płycie silnikowej musisz dodać zaczepy do piecyka.

Pytam nie dla tego, że nie ufam tylko co dwie głowy to nie jedna, a nigdy nie zwróciłem nawet uwagi na ten detal w teciakach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, z kołami postąpiłeś racjonalnie. Trudno na dany okres o jakieś uogólnienie np. na podstawie jednego, niekomentowanego i niedatowanego zdjęcia. Zarówno nowe wzory „felg”, jak i bandaży, nie wypierały od razu starszych i jak się dłużej poszpera, to znajduje się naprawdę różne mieszanki. Z czołgami w LWP jest wielki kłopot przez niedostatek przyzwoitych technicznie zdjęć, ale ja np. widzę na „85” #240, że chyba miał te „pełne pająki”, a jednak bandaże z „rzeźbą”. Co do innych - często można tylko spekulować, więc przeróbki na siłę to sztuka dla sztuki. 

Na marginesie, zalecam ostrożność w zawierzaniu różnym opracowaniom tego dość zagmatwanego tematu. Np. w przytoczonym tekście pada teza, że „półpająki” weszły późnym rokiem 43. A ich początki sięgają r. 42., kiedy to przez deficyt gumy i jakieś trudności z tłoczeniem z. 183 wprowadził te odlewy i kompilował je na parę sposobów z obręczami od kół BT. W 1943 już postępowała pewna stabilizacja produkcji, koła odlewane uzyskały naturalnie kolejną wersję i być może właśnie w owym roku, ale ja pewnych papierów na to nie znam. Pewne jest, że „półpająki” utrzymały się w produkcji bardzo długo.

Pytanie o mocowania dla piecyka potraktuję według tzw. ogólnej orientacji, bo twardych kwitów brak i tutaj: Przegląd T-34 i pojazdów na jego bazie wskazuje, że te elementy upowszechniały się na nich od połowy 1943 -  w z. 112, 183, 174 i UZTM (tam wówczas robiono SU-122). Wygląda na to, że stosowano je do końca wojny i dłużej, chociaż rzadko można zobaczyć na zdjęciach sam podgrzewacz. Jego dzieje nie są mi znane, ale występowanie mocowań może oznaczać, ze epizodycznym elementem nie był. Ciekawostką może być fakt, że jeszcze na „kaczorach” made in Poland można spotkać ślady tych tulejek po ich odcięciu.    

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojawił się zasłaniacz pustego środka za włazem kierowcy.

a980fa58560f61629164d29bd47cfe08.jpg

Czarny kolor okazał się dla mnie za trudny do cieniowania ale temu to nie przeszkadza bo bardzo w tej pracy nie zaistnieje.

d531d175ffc2de0112675b51132ff6de.jpg

 

Mam jeszcze przygotowaną figurkę dowódcy ale ten to już bardziej wyeksponowany, a że z czernią mi nie idzie (pomimo oglądania poradników wujaszka) to chciałbym się spytać czy w LWP w czasie wojny były używane kombinezony innego koloru np. jak to podaje na swojej ilustracji TORO?

dfdfe8fc6b1af29f3faa2df44373cf7e.jpg.d2a3e9872728df33c815ad74bf017222.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Poteksturowane, trochę pospawane, dodane numery odlewu (wiem, że za grube ale cieńszych mi się nie udało wyciąć), ogólnie boki wieży gotowe. Jeszcze tylko dach, jarzmo wraz z działem i uchwyty na piecyk na tylnej płycie i będzie finał budowy.

dee8840ec6843ccad6d3016a9bbc9ee6.jpg

 

da50bb9194c0004881dc880005237757.jpg

 

70d31fc612cbdf8538eac510c0913203.jpg

 

c7a04ebfda9768c207be619c487c6147.jpg

 

9dc95be4812b4639904e219a2f482891.jpg

 

I jeszcze pytanie jak wyglądały  anteny na teciakach w tym okresie? Voyager dał takie dwie podstawy anten, czy któraś z nich będę mógł wykorzystać na swoim modelu?

7965ee97734b4e0aa28ad336ccb36d40.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Paweł Czarnocki napisał:

Coś nie pasuje w mocowaniu lufy ?  Widzę ślady obcinania....

Wszystko pasuje jak ulał pod warunkiem, że nie wklei się tej części odwrotnie tak jak ja to zrobiłem. Żeby to naprawić to musiałem odciąć te paski naprowadzające po bokach. Teraz bez większych przeszkód wszystko znów pasuje prawidłowo.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja właśnie potrzebuję  zdjęcia jakiegoś wojennego teciaka, żeby było widać podstawę anteny... Wszystkie na które trafiłem były zbyt słabej jakości żeby to dokładnie zobaczyć 😞

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, TAW napisał:

Czyli wychodzi na to, że trzeba będzie wsadzić pręt anteny w nieco grubszą rurkę.

Jak grubsza antenu,to pewnie Zenka będziesz w radiu odbierał...halo halo tu grad..a w tle "chwile chwile" jest zimno w teciaku, z nosa lecą mi gile🤣

Edytowane przez MayonesEXG7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, MayonesEXG7 napisał:

Jak grubsza antenu,to pewnie Zenka będziesz w radiu odbierał...halo halo tu grad..a w tle "chwile chwile" jest zimno w teciaku, z nosa lecą mi gile🤣

Zenek jest ok. Byle nie odbierać RM 😉

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden krok w tył, żeby pójść dalej. Dorobiony uchwyty na piecyk/podgrzewacz. A przy okazji czy ktoś mi może wytłumaczyć o co chodziło z tym sprzętem (po co to i jak to działało) bo chciałbym się przy okazji czegoś dowiedzieć ?

8f3db406962f67bfde4c4f0b975d15ca.jpg

 

A tak poza tym to budowę można uznać za zakończoną :)

3e016f8b4fbccd2467fc49e2979a01fa.jpg

 

7d6c842f55a8dfd073b3126e2253c2a5.jpg

 

eb862d3f78ed2d0d784d3b549d53c5dc.jpg

 

34f5f31aa3d95f12d038aae1b87205b7.jpg

 

a3ef99c5d531110d69e7999c6bae349c.jpg

 

cbced978042322bcfb9eb09f05c002b1.jpg

 

  • Like 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.