Endrju Posted March 24 Share Posted March 24 Uszkodzona iglica (ułamana końcówka) nie powinna mieć większego wpływu na takie powierzchniowe malowanie. Może mieć wpływ na precyzyjne malowanie. Czy malowałeś podkładem? Malując bez podkładu nie kontrolujesz w pełni stopnia pokrycia farbą i z reguły przesadzasz z ilością położonej farby w pierwszej warstwie. Druga rzecz to stopień rozcieńczenia farby. Farba powinna mieć konsystencję mleka. Nie rozcieńczaj farby ani w słoiczku ani w zbiorniczku aerografu bo trzeba mieć dużo doświadczenia żeby wtedy ocenić stopień rozrzedzenia. Najlepiej rozrzedzać farbę w dodatkowym pojemniku. Mogą to być plastikowe jednorazowe kieliszki (najlepiej bez wewnętrznych wzmocnień) lub pojemniczki z jajek niespodzianek. Kieliszki od syropów nie nadają się bo mają wzmocnienia które bardzo utrudniają mieszanie. Do gęstości farby trzeba eksperymentalnie ustawić właściwe ciśnienie powietrza albo na sprężarce albo na aerografie jeśli Twój aerograf takowe posiada. Poeksperymentuj też z odległością aerografu od modelu. Eksperymentuj na jakimś złomie a jak nie masz jeszcze złomu to jakiekolwiek plastikowe sztywne pudełko na początek tez się nada. Na koniec pamiętaj że farba gotowa do użycia to skrót myślowy. Zdarza mi się, że po wlaniu farby do pojemnika i sprawdzeniu gęstości jest dobra do malowania. W większości przypadków trzeba ją rozcieńczać. Wspominałeś że dokładałeś lakier matowy do farby. Ja tego nigdy nie robiłem ale intuicyjnie wyczuwam, że to niewiele daje. Według mnie lepszy efekt uzyskasz kładąc ten sam lakier na dobrze wyschniętą farbę. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 (edited) 6 godzin temu, myszaty napisał: Jak dla mnie ta powierzchnia jest nawet bardziej niż spoko - może wcześniej było coś nie halo, za szybko Ci wysychała i miałeś wrażenie takiego głębokiego matu....? Wydaje mi się, że Kudacior ma jednak rację. Jeśli maluje matowymi, to ta powierzchnia jest rzeczywiście zbyt gloss. Kudacior: nie wydaje mi się, żeby chodziło o uszkodzenie iglicy. Skutkiem tego byłoby raczej chlapanie, ale jeśli masz ładną mgiełkę (możesz spróbować namalować kilka smug na białej kartce, wtedy widać co nieco), to chyba szukałbym rozwiązania gdzieś indziej. Mam dwa pomysły, ale to raczej diagnoza: - pomaluj jakąś nie malowaną wcześniej powierzchnię (może plastikową łyżeczkę, dla testów tylko) czystym rozcieńczalnikiem i sprawdź (być może pod światło), czy zostawił jakąś warstwę lakieru. - rozcieńcz dowolną farbkę Tamiya XF spirytusem IPA tak, aby, uzyskać 70% IPA, a 30% farbki, i tym pomaluj jakąś plastikową powierzchnię (łyżeczka?). Najlepiej gdyby to była farbka, której jeszcze nigdy wcześniej nie używałeś ani nie otwierałeś, ale, zakładam, nie dolewałeś niczego do słoiczków. Edited March 24 by krn78 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 Mechaniczne uszkodzenie aerka to nie jest na 100%. Tamta fotka widać że było grubo i gęsto . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 3 godziny temu, Endrju napisał: Uszkodzona iglica (ułamana końcówka) nie powinna mieć większego wpływu na takie powierzchniowe malowanie. Może mieć wpływ na precyzyjne malowanie. Czy malowałeś podkładem? Malując bez podkładu nie kontrolujesz w pełni stopnia pokrycia farbą i z reguły przesadzasz z ilością położonej farby w pierwszej warstwie. Druga rzecz to stopień rozcieńczenia farby. Farba powinna mieć konsystencję mleka. Nie rozcieńczaj farby ani w słoiczku ani w zbiorniczku aerografu bo trzeba mieć dużo doświadczenia żeby wtedy ocenić stopień rozrzedzenia. Najlepiej rozrzedzać farbę w dodatkowym pojemniku. Mogą to być plastikowe jednorazowe kieliszki (najlepiej bez wewnętrznych wzmocnień) lub pojemniczki z jajek niespodzianek. Kieliszki od syropów nie nadają się bo mają wzmocnienia które bardzo utrudniają mieszanie. Do gęstości farby trzeba eksperymentalnie ustawić właściwe ciśnienie powietrza albo na sprężarce albo na aerografie jeśli Twój aerograf takowe posiada. Poeksperymentuj też z odległością aerografu od modelu. Eksperymentuj na jakimś złomie a jak nie masz jeszcze złomu to jakiekolwiek plastikowe sztywne pudełko na początek tez się nada. Na koniec pamiętaj że farba gotowa do użycia to skrót myślowy. Zdarza mi się, że po wlaniu farby do pojemnika i sprawdzeniu gęstości jest dobra do malowania. W większości przypadków trzeba ją rozcieńczać. Wspominałeś że dokładałeś lakier matowy do farby. Ja tego nigdy nie robiłem ale intuicyjnie wyczuwam, że to niewiele daje. Według mnie lepszy efekt uzyskasz kładąc ten sam lakier na dobrze wyschniętą farbę. Rozcieńczam zawsze w osobnym kieliszku tak aby osiągnąć konsystencje mleka. Lakier matowy dodałem dopiero teraz aby sprawdzić czy problem nadal występuje. Ciśnienie sprawdzałem na każdym od 1 do 2 bar. Problem w tym, że zawsze miałem matowy efekt i dopiero teraz tak się stało, wszystko robię tak samo jak robiłem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 Czyliż można zakładać że zmienne są dwie: farba i/ lub thinner. Innej opcji nie widzę. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 (edited) Ja też nie, dlatego zasugerowałem, co zasugerowałem, ale zgadzam się też z Endrju. Podkład, mieszanie farbki "na zewnątrz". No i, ewentualnie, kombinacje ciśnienie/odległość. Edited March 24 by krn78 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 A weź pędzelek i maźnij samą farbą na kawałku hipsu, tak nie za grubo i zobacz jak ta farba wygląda? Może ci pigment siadł na dnie i nie rozparchałeś dokładnie? Ja maluje tylko Tamką X, XF (enamel w tych małych kwadrantowych flaszeczkach) i za głębokiego matu to jakoś one nie mają - chyba że mi farba w locie zasycha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 4 godziny temu, krn78 napisał: Wydaje mi się, że Kudacior ma jednak rację. Jeśli maluje matowymi, to ta powierzchnia jest rzeczywiście zbyt gloss. Kudacior: nie wydaje mi się, żeby chodziło o uszkodzenie iglicy. Skutkiem tego byłoby raczej chlapanie, ale jeśli masz ładną mgiełkę (możesz spróbować namalować kilka smug na białej kartce, wtedy widać co nieco), to chyba szukałbym rozwiązania gdzieś indziej. Mam dwa pomysły, ale to raczej diagnoza: - pomaluj jakąś nie malowaną wcześniej powierzchnię (może plastikową łyżeczkę, dla testów tylko) czystym rozcieńczalnikiem i sprawdź (być może pod światło), czy zostawił jakąś warstwę lakieru. - rozcieńcz dowolną farbkę Tamiya XF spirytusem IPA tak, aby, uzyskać 70% IPA, a 30% farbki, i tym pomaluj jakąś plastikową powierzchnię (łyżeczka?). Najlepiej gdyby to była farbka, której jeszcze nigdy wcześniej nie używałeś ani nie otwierałeś, ale, zakładam, nie dolewałeś niczego do słoiczków. Nawet jak maluję cieniutką linie małą warstwą to i tak się bardzo błyszczy. A na modelu ma taką jakby fakturę i jest w dotyku taka jak bym malował lakier bezbarwny błyszczący Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fixer Posted March 24 Share Posted March 24 A mieszasz porządnie te farby prze użyciem? I czy zawsze mieszałeś? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 3 minuty temu, Fixer napisał: A mieszasz porządnie te farby prze użyciem? I czy zawsze mieszałeś? Tak, proces przygotowania farby, tzn mieszanie, rozcieńczanie jest takie samo jakie zawsze robiłem a farba zaczęła się dopiero teraz błyszczeć Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 Czy jesteś w stanie zrobić to, o co prosiłem? Najpierw pomaluj coś czystą IPĄ i sprawdź, czy nie pozostawiła jakiejś błyszczącej warstwy, a potem rozcieńcz najlepiej nie ruszają wcześniej farbę xf w stosunku 30% farby, 70% IPA, i pomaluj jakąś powierzchnię przy, powiedzmy, 1,5 atmosfery "na sucho", czyli tak, żeby nie robiły się mokre plamy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 46 minut temu, krn78 napisał: Czy jesteś w stanie zrobić to, o co prosiłem? Najpierw pomaluj coś czystą IPĄ i sprawdź, czy nie pozostawiła jakiejś błyszczącej warstwy, a potem rozcieńcz najlepiej nie ruszają wcześniej farbę xf w stosunku 30% farby, 70% IPA, i pomaluj jakąś powierzchnię przy, powiedzmy, 1,5 atmosfery "na sucho", czyli tak, żeby nie robiły się mokre plamy. A jak pomaluję samą ipą i będzie się błyszczeć to co to oznacza? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 Że IPA wypłukuje Ci coś z aerografu (źle wyczyszczony) lub że IPA jest czymś zanieczyszczona. Jeśli będziesz mieć efekt warstwy lakieru, i jeśli butelka z IPA jest nowa, to będziesz miał odpowiedź. Jeśli wszystko będzie ok, rozmieszaj tę ipę z jakąś nową farbką, i wtedy maluj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 31 minut temu, krn78 napisał: Że IPA wypłukuje Ci coś z aerografu (źle wyczyszczony) lub że IPA jest czymś zanieczyszczona. Jeśli będziesz mieć efekt warstwy lakieru, i jeśli butelka z IPA jest nowa, to będziesz miał odpowiedź. Jeśli wszystko będzie ok, rozmieszaj tę ipę z jakąś nową farbką, i wtedy maluj. A czy istnieje jakiś zamiennik ipy? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 W dniu 23.03.2023 o 13:29, Kudacior napisał: Sprawdzałem to na mr leveling thinner i tamiya x-20a. No, ale leje dedykowane thinnery to po kiego ma robić próby z IPĄ? Nie masz przypadkiem zwykłego X20? Na nim byś spróbował... Ja to wogóle tego X20A nie używam...albo rozcieńcz farbę acetonem, skubany szybko schnie i robi matt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 4 minuty temu, myszaty napisał: No, ale leje dedykowane thinnery to po kiego ma robić próby z IPĄ? Nie masz przypadkiem zwykłego X20? Na nim byś spróbował... Ja to wogóle tego X20A nie używam...albo rozcieńcz farbę acetonem, skubany szybko schnie i robi matt. a x-20 to nie jest do farb olejnych i emalii? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 7 minut temu, myszaty napisał: No, ale leje dedykowane thinnery to po kiego ma robić próby z IPĄ? Nie masz przypadkiem zwykłego X20? Na nim byś spróbował... Ja to wogóle tego X20A nie używam...albo rozcieńcz farbę acetonem, skubany szybko schnie i robi matt. mi się w ogóle wydaję, że to nie jest problem z farbami gdyż nawet na mrpaint którego nie trzeba przecież rozcieńczać kładę do tego 3 cienkie warstwy fary i tak błyszczy się jak psu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 No a co ty tam masz napisane na butelce? Enamel czy acrylic??? Bo z tą tamką to idzie szału dostać... X20 z LP to też nie bardzo.... Ale jak acrylic to powinno z acetonem iść i to dobrze bo skubany z wodą się miesza. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 Teraz, myszaty napisał: No a co ty tam masz napisane na butelce? Enamel czy acrylic??? Bo z tą tamką to idzie szału dostać... X20 z LP to też nie bardzo.... Ale jak acrylic to powinno z acetonem iść i to dobrze bo skubany z wodą się miesza. no na x-20 jest napisane enamel thinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 Ale samo z siebie się nie wybłyszczy. Zejdź z ciśnieniem poniżej 1 bar i zobacz...może ci reduktor miesza??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 3 minuty temu, myszaty napisał: Ale samo z siebie się nie wybłyszczy. Zejdź z ciśnieniem poniżej 1 bar i zobacz...może ci reduktor miesza??? sprawdzałem poniżej 1 bara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
myszaty Posted March 24 Share Posted March 24 No to ja się poddaję...może @HKK coś pomoże z niego jest chemik... P.s rzeczywiście seria acrylic nie idzie z X20. Za to bardzo fajnie z acetonem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 19 minut temu, myszaty napisał: No, ale leje dedykowane thinnery to po kiego ma robić próby z IPĄ? Nie masz przypadkiem zwykłego X20? Na nim byś spróbował... Ja to wogóle tego X20A nie używam...albo rozcieńcz farbę acetonem, skubany szybko schnie i robi matt. Bo IPA to nic innego tylko alkohol, żadnych dodatków, ulepszaczy i innych rzeczy, i dobrze się miesza z akrylami tamiya. Tak naprawdę chciałbym wziąć we własne łapy ten aerograf i sprawdzić samemu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kudacior Posted March 24 Author Share Posted March 24 4 minuty temu, myszaty napisał: No to ja się poddaję...może @HKK coś pomoże z niego jest chemik... P.s rzeczywiście seria acrylic nie idzie z X20. Za to bardzo fajnie z acetonem... Od razu jak pomaluję to dzieję się coś takiego. Bardzo małe drobinki błyszczące a jak wyschną to pozostaję widoczne zostawiając fakturę, która w dotyku jest jak lakier błyszczący Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krn78 Posted March 24 Share Posted March 24 Może być tak, że mieszasz nieodpowiednie farby z nieodpowiednim thinnerem. Wstaw zdjęcia tego, co mieszasz: farb i thinnera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.