Skocz do zawartości

To nie moja bajka czyli bałałajka (a może i dwanaście)...


Kon_Bar

Rekomendowane odpowiedzi

Takim cytatem chlapnę:

"Pocisk rakietowy Ch-66 w Polsce.

Pociski Ch-66 do Polski trafiły razem z samolotami MiG-21 M i MiG-21 MF, które mają celowniki radiolokacyjne RP-21MA. Pociski Ch-66 używano w 4. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego (41. PLM Malbork, 9. PLM Debrzno, 2. PLM Goleniów). 4. Dywizja miała pierwsze za zdanie zwalczać cele powietrzne, a w drugiej kolejności atak na cele naziemne. Wprowadzenie pocisków Ch-66 podniosło sprawność pułków w drugim zadaniu. Co ciekawe, podstawowym samolotem uderzeniowym w tym czasie był samolot Su-7, ale ten samolot nigdy nie miał w uzbrojeniu w postaci kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-ziemia. Dlatego, MiG-21 z pociskami Ch-66 był wyżej ceniony niż Su-7.

Samoloty MiG-21 M i MiG-21 MF zabierał dwa pociski Ch-66, pod skrzydłami, na zaczepach wewnętrznych, na wyrzutniach APU-68UE. Wyrzutnie APU-68UE służą także dla pocisków RS-2US oraz S-24 (niekierowane). Pociski Ch-66 odpala się pojedynczo lub salwą z niewielką czasową zwłoką, aby pociski się nie zderzyły w locie.

W Polsce samoloty MiG-23 nie przenosiły pocisków rakietowych Ch-66.

W Polsce pociski Ch-66 używano do 1990 roku, kiedy to w zadaniach ataku na cele naziemne główną rolę zaczęły odgrywać samoloty Su-22."

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
6 godzin temu, em napisał:

 I to jest panie @Grzes dobre pytanie  :)


Czuję, że masz @em 😉

Przyznam się,  że akurat na zdjęcie „siwka” z H-66 to chyba bym

nie liczył 😞 „Siwków” o ile kojarzę nie było w Malborku a o H-66 słyszałem właśnie w kontekście Malborka. Zarzućcie mi więc lamerstwo, ale… bardziej pasują mi H-66 do „siwków” niż OFAB-100 a te musiałbym założyć aby zamienić OFAB-y z planowanym Mig-21M 😉

 

=== edit ===

 

Cieszy mnie, że ktoś tu zagląda :) W sumie to przez Was znowu zacząłem rozważać zmianę konfiguracji podwieszeń :D Mam jednak pytanie innej natury. Gdzieś mignęła mi informacja, że „siwki” przyleciały do nas trochę nietypowo pomalowane nie tylko z powodu koloru, ale także miały podobno naniesione czerwone napisy eksploatacyjne (cyrylicą). Zastanawiam się, czy tak było a jeżeli tak to czy pozostawiono by je czy przemalowano? patrzę na kalki Eduarda oraz ModelMakera i widzę duże różnice w ilości napisów. Zastanawiam się czy „jechać” zestawowo czy jednak zaufać opracowaniu MM ?

Edytowane przez Kon_Bar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie z Torunia  może mają. Nasłuchałem się że odpala się je tak samo jak RS-2US. Były w Debrznie i na końcu w Goleniowie. Kolega @Grzegorz 5710 miał by cos do powiedzenia o okresie Debrzna, chyba nawet w watku o 21 jest o tym.

 

Wersja M nie miała ich na wyposażeniu,  nie była dostosowana. Ten opis to chyba p.Plachty. Na 23 była H-23 nie H-66.

 

Co do napisów, zrób tak jak Ci podpowiada przeczucie.Jak było to wiedzieli tylko Ci którzy  byli przy tych samolotach przy przylocie i do pierwszego remontu. Z doświadczenia wiem że po pewnym czasie wszystko w pamieci się zaciera i coś co było w jednym samolocie w drugim niekoniecznie.

Edytowane przez em
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po małych badaniach okazało się, że faktycznie MiG-21MF-75 w szarym malowaniu nie mógł przenosić rakiet H-66. MF-75 były używane tylko w Wojskach Obrony Powietrznej Kraju a H-66 używały Wojska Lotnicze. Zmieniłem więc (ponownie) koncepcję i zrobiłem rakiety RS-2US i R-3S :). Muszę przyznać, że jest jakiś plus tej sytuacji -  wypracowałem sobie metodę usuwania filmu z kalek Eduard-a :)

 

1928734354_MiG-21MF-75043r.jpg.4dd200fc50689c15702e1a8ed4c5f1f5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, jachud3 napisał:

Zdradzisz jaki masz patent?

 

Oczywiście (choć pewnie odkryłem koło 2234726 raz 😉 ). Najlepsze efekty daje:
- lakier bezbarwny (wiem, nie jest konieczny, ale utrudnia przetarcie farby pod kalką);

- kalka (może być na Set, może być bez);

- zmiękczanie, układanie Sol-em;

po dobrym wyschnięciu (30 minut?)

- przecieram kalkę wacikiem (patyczkiem do uszu)zwilżonym (nie kapiącym w każdym razie :D ) w benzynie lakowej (white spirit);

- po 15-20 sekundach delikatnie przesuwam wacikiem od krawędzi kalki do środka i film... automagicznie roluje się :)
Trzeba uważać, żeby rulonik z filmem nie został gdzieś na boku :)
Najlepiej też przesuwać wacik delikatnie - za mocne tarcie może naruszyć farbę z kalki.

 

NIE polecam terpentyny zamiast benzyny lakowej - przy napisach eksploatacyjnych była za agresywna i często ścierałem część napisu 😢

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jako uzupełnienie - w czasie nakładania kolejnych kalek spróbowałem zrobić fotki procesu. Nie wszystkie "ostrzą", ale widać o co chodzi :)

 

Kalka potrafi przylgnąć "ledwo co" albo i spadać pod byle podmuchem. Nie zrażamy się - po kropli SOL-a przylega (i przywiera) pięknie.

 

743576421_MiG-21MF-75044r.jpg.7385992882cecf582e1e6398c4998834.jpg

 

A teraz proces zdejmowania filmu. Kalka "przywierająca" wygląda OK dopóki nie spojrzymy pod światło. Wówczas widać grubą otoczkę z filmu. Bierzemy więc benzynę lakową, itd., itd.

 

581804286_MiG-21MF-75045r.jpg.a386dad1bfa4deefd8b582c9b163f185.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, Kon_Bar napisał:

@em - czy PF na pewno nosiły GP-9? Pytam, bo gdzieś czytałem, że wymagało to modyfikacji płatowca…

Tak, były dostosowane np.zdjecie 907 w tbiu o Mig-21.

Biuletyn to instalacja elektryczna 

pulpit sterowania uzbrojeniem na wiatrochronie, taki jak w 94, oraz pomiędzy przednimi hamulcami aero przedni węzeł zawieszenia jak w 94.

 

 

 

Edytowane przez em
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawdziwe Pf , pochodziły z 24 serii i nie mogły działać z RS-2US. Około 1966 zostały zmodyfikowane do wariantu  Pfm wersji 76, i wtedy we PRL  były już tyko Pfmy wersji 76 oraz wersji 94. Może ktoś to opiszę w jakiejś niszowej książce. Ale raczej chyba, nie.....

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
21 minut temu, em napisał:

Tak, były dostosowane np.zdjecie 907 w tbiu o Mig-21.

 

Zerknąłem i faktycznie - 907 co prawa jest tylko na rysunku (tak mi się wydaje), ale 1506 (też PF) jest na zdjęciu. 907 podobno jest na fotce w "Polskie samoloty wojskowe 1945-1980", Wydawnictwo MON, Warszawa 1981, s. 95., ale tej pozycji niestety nie mam 😞 Uznaję więc, że PF mógł przenosić UB-16 + GP-9 + UB-16 :)
Chyba jednak zostanę na konfiguracji Monsun 2 pod PF-em, bo PFM z UB-16 + GP-9 + UB-16 ma bonus w postaci SPRD-99 :)

== edit ==

Zdjęcia PF-a z Monsunem (PBP-2) nie mam, ale to chyba ogólnie była belka mocno testowa...

Edytowane przez Kon_Bar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, byla na Pf i Pfm a nawet eksportowali je do DDR. Mam zdjecia PBP-2 rok produkcji 1988...Zdjęć  naszych wersji 76 z Monsunem nie widziałem,  tylko przekaz ustny.  Garaży szybko nie rozpakuje, dlatego pozostaje tylko gadka...   https://forum.dcs.world/topic/205724-can-mig-21bis-eqip-pbp-2-3s-monsun-dual-rack-for-r3s-type-missiles/

pbp-1.jpg

pbp.jpg

Edytowane przez em
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od kilku dni trudno mówić o jakichś sensownych postępach. Ciągle tylko: wytnij, naklej, zmiękcz, zmyj, zaznacz na schemacie jako nałożone i tak w koło Macieju... Terminarz wykonania modelu siadł mi przez to niesamowicie...

 

1982602646_MiG-21MF-75046r.jpg.faad367710809c6a6f5c6fd705a37db8.jpg

 

909136581_MiG-21MF-75047r.jpg.9b8c37b4f3723f79a047790cc23af010.jpg

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisy eksploatacyjne zakończone :)
Teraz potrzebne były kalki z numerem (także małe na pylony, wyrzutnie i "łatwo odpadające elementy kadłuba" 😉 ).
Przy okazji zaprojektowałem kalki z szachownicami ze ściętymi narożnikami, ale drukarka nie podołała zadaniu i w sumie wyglądają niemal jak zestawowe.

 

333188313_MiG-21MF-75048r.jpg.259731021ae90b606f9e8c4776ece1fe.jpg

 

Nałożone na model - siadły zgrabnie :)

 

1418018816_MiG-21MF-75049r.jpg.58d8cd8abff6febc704064f7dea8926e.jpg

 

317609951_MiG-21MF-75050r.jpg.31d032687f4ba566cc807f0c429b0151.jpg

 

1301383435_MiG-21MF-75051r.jpg.87b19cd0507a9edd975de5893fb60f5f.jpg

 

Czas w końcu postawić model na kołach - zacząłem od klap...

 

1912396655_MiG-21MF-75052r.jpg.97c5d0bcf1d58097445de9fa5a201cf1.jpg

 

667271065_MiG-21MF-75053r.jpg.aba911842cbbc366b6b9842b35b05991.jpg

 

c.d.n. :)

 

  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowałem się położyć delikatny wash i... nie żałuję :) Sporo drobnych detali "wyszło" :)

 

1390953736_MiG-21MF-75054r.jpg.c825fa91f8bc325640fee397e7b8eaa7.jpg

 

Stan projektu na dziś

 

518848565_MiG-21MF-75055r.jpg.d0288aa2e1642a7742dabc067c25e8a5.jpg

 

Ciągnie się strasznie długo jak na pasujący jak LEGO model a jeszcze nie jestem zadowolony. Myślę jednak, że najpóźniej na Babarybie pojawi się :) Już niedługo przestanę Was zamęczać "75-tym" (ale możliwe, że zacznę kolejnym - losowanie trwa :) )

  • Like 11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Powolutku... Przednie koło i "klejnoty" na pylonach. Zbiornika podkadłubowego chyba nie będzie... Nie wiem, czy para dyżurna nosiła dodatkowe zbiorniki 😞
No i wykonany wcześniej zbiornik jest... srebrny więc zdecydowanie nawet gdyby coś to trzeba zrobić nowy, "siwkowy" 😉
Jutro kolejne "odpadacze". W sumie nie zostało już wiele elementów, ale coraz trudniej coś doklejać, bo... odkleja się coś innego 😉

 

2024826026_MiG-21MF-75056r.jpg.4e22228622314a1d14514daf13b04d62.jpg

 

2139630243_MiG-21MF-75057r.jpg.23956614b178b9eee2c87cc11716e06c.jpg

 

Trwa [wewnętrzne i tajne] głosowanie na kolejny "ołówek" - na razie wygrywa MiG-21R "1507" w malowaniu popielatym (tak, ta obłażąca "dęblińska" prawie biała farba, ale... bez obłażenia :)

Edytowane przez Kon_Bar
  • Like 9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już był w ogródku, już witał się z gąską...

Ostatnie "duperele" doklejone, mat położony, maski zdjęte... Liczyłem na galerię a tu... dodatkowa robota 😞

Nie udało mi się zdjąć samego filmu z kalek - uszczelek. Teraz muszę narysować i wydrukować swoje (bo na Edka nie mam cierpliwości).

Kiedyś dam radę 😉

 

973756019_MiG-21MF-75058r.jpg.aff90f595c2e291c181757563b9b91e9.jpg

 

413654110_MiG-21MF-75059r.jpg.210b38051d2e34091f59d796821d6470.jpg

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, jachud3 napisał:

A może zamiast kalek spróbuj użyć czarnego cienkopisu? Aplikacja banalna i króciutka :)


Pomysł niezły, ale znając wykonawcę wynik byłby opłakany :) Spróbuję najpierw ponownie kalek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szybko wyciągnąłem jakiś stary szkieł z zapasów, przejechałem zupełnie od niechcenia opierając cienkopis o wypukłe krawędzie okien. Zaleta taka, że jak ciut wyschnie to można wykałaczką zeskrobać jakieś kleksy lub nierówności i nie ma śladu 😉

20230518_172518.thumb.jpg.ec4205d38dc8455582413ab52b92648c.jpg

20230518_172427.thumb.jpg.f250844df2ab573dd12fbc5846381786.jpg

Edytowane przez jachud3
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.