Jump to content

Potez 540M4 z Polskiej Szkoły Pilotażu w Rennes, 1940 - Smer/Heller/1967


Recommended Posts

Witam w kolejnym warsztacie w tym podforum.

 

Zbuduję Poteza 540M4 z Polskiej Szkoły Pilotażu w Rennes. Na maszynie tego typu latał m.in. pułkownik Jan Biały (Bytom 2024?) 

Model będzie zbudowany raczej prosto z pudła, ale może dodam coś od siebie. Będzie pomalowany Hataką, a wnętrze może Vallejo albo Pactrą.

 

Będzie idealny do kompletu do sklejonego w zeszłym roku Amiota 143.

 

Taki kolos będzie idealną rozgrzewką przed Dakotą, którą planuję zacząć we wrześniu.

 

 

20230622_133507.thumb.jpg.c12b3aa0fd60b9ab628943dff261f0e3.jpg

Regulaminowy inbox.

 

20230622_133552.thumb.jpg.db89a112e9f131f8ba9aca7879fa504f.jpg

Duży będzie. Ciekawe, czy znajdę na niego miejsce w gablocie.

 

1306550021_polskipotez540m4rennes.png.74836197cae8ceccdb0f7d43ca4d9dec.png

Taki będzie.

 

 

Screenshot_20230622-133854_Chrome.thumb.jpg.592b64e649379f9a7166b2bc7cb85c4d.jpg

informacja ze strony http://obcesamoloty.lotnictwo.net/

 

 

Pierwsze cięcia jeszcze w tym tygodniu.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem była zaawansowana konwersja pudełka na otwieranie od góry :haha:

 

20230624_103935.thumb.jpg.c42375c71c040b2d394e6f1519d3cc0d.jpg

Link to comment
Share on other sites

Będzie to duży model, ale mniejszy niż Amiot 143.

 

Niestety okazało się, że kadłub jest zwichrowany... może ciepła woda pomoże...

 

20230624_112953.thumb.jpg.4c65875470e49076a1d804d34f363079.jpg

 

Zwichrowany kadłub...

 

 

20230624_112756.thumb.jpg.c340d2dd50c0aabaec6c81e374940532.jpg

 

Na oko 25x20 cm.

 

 

20230624_112851.thumb.jpg.56eb19069d7cd115a1f9ba7a7245c427.jpg

 

Jest minimalnie mniejszy od Amiota.

Link to comment
Share on other sites

Sklejanie rozpocząłem od zaszpachlowania śladów po wypychaczach, oraz zmontowałem zaawansowaną kabinę załogi. Taki będzie kolor wnętrza, czyli Hataka A013 Mid Stone.

 

 

20230626_124521.thumb.jpg.be286fff14ed024ea68a3755ad56afcb.jpg

Link to comment
Share on other sites

No to driverzy mieli sporo luzu w szoferce😄

Działaj dalej, zapowiada się całkiem znośnie.

Pamietam w latach osiemdziesiątych widziałem go w SH w Ciechanowie ale wtedy zwyciężyła jednak Suczka22 z Pantery(z pierwszych wtrysków).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, jmx62 napisał:

No to driverzy mieli sporo luzu w szoferce😄

Działaj dalej, zapowiada się całkiem znośnie.

Pamietam w latach osiemdziesiątych widziałem go w SH w Ciechanowie ale wtedy zwyciężyła jednak Suczka22 z Pantery(z pierwszych wtrysków).

Jeśli z Pantery to nie lata 80. Pantera to 95r.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dzięki kopernik

Nie zwróciłem uwagi, niestety znowu do władzy doszły grube paluchi i skleroza

Oczywiście miałem napisać o latach dziewięćdziesiątych z tym że to chyba było bardziej 92-3r.

Ale nie zaśmiecajmy Kolekcjonerowi WP wątku. Tu się dyskutuje o Potezie540.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, pokrzywiony kadłub to nic....Najgorsze są szyby, sam nie wiem co z nimi zrobić, może jakiś poradnik znasz jak szyby wypolerować ręcznie po szliwowaniu. Będe obserwował projekt, któy u mnie leży od dawna...

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, jerzype napisał:

sam nie wiem co z nimi zrobić,

zeszlifowac kadlub od srodka do grubosco 0,3-05mm i podkleic folia 0,13 ( z Evergreena )

tak zrobilem w F13 z Revella

albo wyciac sciany ( oczywiscie szerzej niz planowane okna ) wkleic przezroczysty plastik, tej samej grubosci, co sciany

, albo i cienszy. Polaczenie zaszpachlowac i wyszlifowac A potem tylko maski i gotowe

Link to comment
Share on other sites

W dniu 27.06.2023 o 01:15, jmx62 napisał:

Oczywiście miałem napisać o latach dziewięćdziesiątych z tym że to chyba było bardziej 92-3r.

Ale nie zaśmiecajmy Kolekcjonerowi WP wątku. Tu się dyskutuje o Potezie540.

Trochę jeszcze zaśmiecę. Myślę, że Kolekcjoner się nie obrazi 😉

Su-22 był nowością roku 1994

su22pan.jpg

IMG_20230628_161531_011_copy_214x127.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie napisałem dokładnie ale moja Suczka była w wersji dwumiejscowej Su-22UM-3K Fitter G więc może była wcześniej. 

Obiecuję więcej nie wtryniać się jakimiś "suczkami"  w wątek o potezie540. Sorry.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.06.2023 o 11:34, BRAVO112 napisał:

zeszlifowac kadlub od srodka do grubosco 0,3-05mm i podkleic folia 0,13 ( z Evergreena )

tak zrobilem w F13 z Revella

albo wyciac sciany ( oczywiscie szerzej niz planowane okna ) wkleic przezroczysty plastik, tej samej grubosci, co sciany

, albo i cienszy. Polaczenie zaszpachlowac i wyszlifowac A potem tylko maski i gotowe

 

Za dużo roboty wink3

Spróbuję użyć zestawowych. Jak nie będą chciały współpracować, to spróbuję zrobić szybki z plastiku z opakowań. Zobaczymy...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.06.2023 o 11:26, jerzype napisał:

jak szyby wypolerować ręcznie po szliwowaniu

Na przykład pomalować  https://www.youtube.com/watch?v=21neZVhKm_s , na przykład szlif na mokro do gradacji 1000-1500, potem polerka pastami polerskimi ulubionego producenta (mleczka do polerowania), jak bardzo nie chcesz szukać to masz kity do polerowania lamp samochodowych...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dwa miesiące później... w końcu znalazłem czas i motywację do sklejania.

 

 

Kadłub gotowy do montażu w całość. 

 

20230829_132722.thumb.jpg.39e4e808c2b8edebcfcc1f09628f2f1c.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Po nierównej walce udało mi się skleić kadłub, ale są straty. Niestety trochę kleju podciekło pod palce i zapaskudziło oszklenie... Ale samolot jest tak duży, że nie będzie się to tak rzucało w oczy. 

 

Wygięcie wyprasek kadłuba udało się przezwyciężyć i kadłub jest równy.

 

20230829_174357.thumb.jpg.025a4ed42b2cc3d4be2311a9391ac615.jpg

 

20230829_174850.thumb.jpg.76783ab15d709ec5af0c4d4f3b3d71f1.jpg

 

20230829_181449.thumb.jpg.5aff0eae3d8a49a5eac11239bd61c45a.jpg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jest ciut krótszy od Amiota 143. 

 

Ale i tak za długi, żeby wlazł do gabloty Billy z Ikei, bo już mam mało miejsca. Czas kupić drugą gablotę... :szczerbol:

 

 

20230829_182950.thumb.jpg.fd7863be3afee1ae84a2fa104bbd365a.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, barszczo napisał:

Zaczyna wyglądać :D .

 

Ma w sobie coś z wyglądu tramwaju i naszego Żubra wink3

 

 

Szpachla, szpachla 

 

20230830_162705.thumb.jpg.8077261e996269b05753846d7a61154a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dokładka szpachli. Przy szlifowaniu odpadła mi przednia część kabiny, ale to nie problem. Po takim rzeźbieniu kolejny model, który wezmę na warsztat będzie jakimś nowoczesnym samosklejalnym zestawem...

 

 

20230902_101427_HDR.thumb.jpg.2c8450126a50b24f36586c4a91f885b3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolego KolwkcjonerWP,  mam takie pytanko czy zasięgałeś może gdzieś opinii czy inne istniejące na rynku modele tego Poteza nie są lepsze=bardziej samosklejalne?

Ja wiem o $mer=Heller=MisterCraft?

Może są jakieś inne i lepsze?

Jak tak to po co się męczyć i marnować wiadra szpachlówki, hektary papieru ściennego a przede wszystkim czasu i nerwów?

I jeszcze pytanko dodatkowe bo widzę że kleiłeś A-143. Jak wypada porównanie z Po-540? To chyba  Heller?

Edited by jmx62
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.