Jump to content

Junkers Ju 88C 6-b, 1:48, ICM


welder
 Share

Recommended Posts


Cześć,

nadszedł czas aby w końcu poprowadzić pierwszy warsztat na forum, także liczę na wsparcie z Waszej strony i konstruktywny feedback :)

 

Na warsztat idzie jeden z najbardziej wszechstronnych niemieckich samolotów II Wojny Światowej, czyli Junkers Ju 88. Postanowiłem odtworzyć maszynę w wersji C - 6b należącą do 3 nocnej eskadry myśliwskiej 3./NJG 4 (3C + LL), która stacjonowała w Mainz w marcu 1944 rok i  była wyposażona w ulepszoną wersję radaru FuG 220 Lichtenstein SN-2. Malowanie, które widzicie to standardowe późno wojenne barwy - RLM 76 i cętkowany kamuflaż (RLM 75) na górnych powierzchniach, natomiast na śmigłach znajduje się kolor RLM 70.

 

53003948579_95fcaa3c0d_c.jpg

 

Pudło z wypraskami to ICM w skali 1:48 z 2018 roku, które pozwalają na zbudowanie wersji C - 6b. Oryginale wypraski ujrzały światło dzienne w 2015 i pozwalały na budowę wersji Ju 88A. Z dodatków postanowiłem użyć blach oraz masek oszklenia od Eduarda, koła żywiczne od Reskit, pasy od HGW Models oraz radar od Mastera.

 

53003948544_dd63f637f0_c.jpgs

 

Pierwszy etap to naniesienie odpowiednich zmian na powierzchniach płatowca oraz nitowanie. W obu przypadkach posiłkowałem się planami modelarskimi z wydawnictwa Kagero (TOPDRAWINGS 78' - JUNKERS JU 88 C). Dorzuciłem również brakujące opancerzenie z prawej strony pod owiewką kabiny. Wracając do nitowania - spory model, więc i kilka długich wieczorów zeszło z nitowadłem w ręku. Dla mnie osobiście to dość żmudna i szybko męcząca robota, ale efekt jest zadowalający. 

 

53004028745_7a3b818fea_c.jpg

 

53003801479_d6aba2d597_c.jpg

 

53003057607_70c9d37700_c.jpg

 

 

Przed zamknięciem obu połówek kadłuba trzeba się zająć kabiną załogi oraz goleniem tylnego podwozia. Skoro już zacząłem zabawę z podwoziem to stwierdziłem, że pociągnę temat do końca i tak złożyłem podwozie główne dodając Edkowe blaszki oraz odciąłem elementy żywicznych kół od kostek wlewowych i oczyściłem papierem ściernym na mokro. Następnie psiknąłem podkładem do żywicy oraz poprawiłem Finishing Surfacer 1200. 

 

53004366130_a5b1a65f01_c.jpg

 

53003984091_37edf11fc0_c.jpg

 

ICM zdecydował aby koło i goleń podwozia tylnego były jedną częścią i w sumie nie wygląda to źle, ale stwierdziłem że utrudnię sobie życie i wymienię oryginalne koło. Powody były dwa: po pierwsze chciałem wykorzystać żywiczny zamiennik koła od ResKit, a po drugie postawiłem sobie wyzwanie usunięcia oryginalnego koła i odbudowy uszkodzonego golenia. Zabawy było co nie miara jak na taką pierdołę, ale efekt oceńcie sami 😉 Poniżej kilka zdjęć podwozia po nałożeniu podkładu.

 

53004362885_b16ac58edf_c.jpg 

 

Kabinę załogi składa się całkiem przyjemne i bezproblemowo. Niektóre elementy musiałem zeszlifować by przygotować miejsce pod blaszki z Eduarda. No właśnie, co do blach - albo robię coś nie tak, albo nie wszystkie z nich da się umieścić w środku kabiny. Pozostały mi dwa spore elementy, pierwszy według instrukcji powinien znaleźć się po lewej stronie kokpitu (z prawej strony siedziska strzelca), a drugi po prawej stronie, ale miałby wystawać dość mocno powyżej lini przeszklenia kabiny. Na zdjęciach nie doszukałem się takich rzeczy, więc ostatecznie wylądowały w pudełku. 

 

53003900801_8e578028b0_c.jpg

 

Następnie przyszedł czas na położenie podkładu, co  zrobiłem używając Surface Finisher 1500 od MR Hobby. 

 

53003900771_7eda6c122c_c.jpg

 

53004379248_6b626fd65b_c.jpg

 

 

Następnym krokiem będzie kontynuacja praca nad podwoziem głównym.
 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, marskan said:

Zapowiada się ciekawie. Niektóre zdjęcia wyglądają jakby to były projekty 3D a nie prawdziwy model  😉

Oczywiście będę podglądał co robisz.

 

Z ciekawości, które konkretnie masz na myśli?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, barszczo said:

Patrze i ja. Delikatna sugestia, przeszlifuj sobie nity będzie dużo lepiej, no chyba że taki był zamysł żeby odstawały wink4.

 

Szlifowanie nitów zdecydowanie przede mną. Dzięki za czujność :) 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Baas ArK said:

Tu by można jeszcze troszkę popracować nad wyrównaniem krawędzi.

 

Kibicuję i będę zaglądał.

 O którą krawędź Ci chodzi?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RogerM said:

Może tę:

 

53004362885_b16ac58edf_c.jpg

Hmm - faktycznie można by to jeszcze poprawić. Zobaczę co da się zrobić.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, macotra21 said:

Bardzo fajny poczatek. Bede zagladal, bo mam w palnach ten sam tylko w wersji nie nocnej.

Jak na poczatku wrazenia z budowy, jakies problemy?

Dzięki! To mój pierwszy model z ICM, więc nie wiedziałem czego się spodziewać, ale nie jest źle jak narazie.  Oczywiście jakościowo to nie Tamiya, jest sporo obróbki przy elementach (szczególnie owalnych), do tego mam wrażenie że plastik jest dość miękki więc trzeba uważać. Spasowanie na sucho obu połówek kadłuba pokazuje niedokładności na lini łącznika więc bez szpachli się nie obędzie, ale tragedii nie ma. Inna kwestia że przy tej wielkości modelu przydałoby się sensowniejsze wzmocnienie wzdłuż kadłuba, a nie tylko jedna wręga będąca przy okazji tylną ścianą kokpitu, ale to też oczywiście da się poprawić.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Baas ArK said:

Dokładnie tą wewnętrzną. Nie żeby była jakoś bardzo tragiczna, ale można by bardziej wyoblić usuwając widoczne schody. I od razu będzie +10 do wyglądu 😉.

Got it! Postaram się poprawić tą krawędź.

Link to comment
Share on other sites

Czas na aktualizację z warsztatu.

 

Jedyna rzecz, którą zrobiłem jeśli chodzi o kabinę załogi po nałożeniu podkładu to pryśnięcie bazowego koloru i cieniowanie. Do malowania tego modelu używam farb AK z serii Real Colours Air. Jako bazy użyłem RLM66, następnie dodałem trochę czarnego i prysnąłem niższe partie kokpitu. Ostatnim krokiem było dodanie białego do koloru bazowego i naniesienie farby na górne powierzchnie pod odpowiednim kątem.
Pracę zabezpieczyłem lakierem bezbarwnym błyszczącym i zabrałem się za podwozie.

 

 

53025071336_38cbe6333d_h.jpg

 

 

Obręcze pomalowałem kolorem RLM66. Obicia oraz malowanie małych elementów wykonałem za pomocą pędzla. Całość zabezpieczyłem lakierem.
Opony prysnąłem kolorem XF-85 (Rubber Black). Następnie na bieżnik nałożyłem mieszankę dwóch washy, po przeschnięciu przetarłem wacikiem i zabezpieczyłem lakierem bezbarwnym. Metodą dry-brushingu naniosłem pędzlem kolor Tire Black na powierzchnię styku opony z podłożem, a na powierzchniach bocznych zasymulowałem kurz używając odpowiedniego washa z Modellers World. Całość psiknąłem kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego tak aby osiągnąć dość zmatowioną powierzchnię.

 

53025071346_0889f324f8_h.jpg


Zacząłem od zrobienia lekkiego preshadingu w dolnych partiach goleni. Następnie naniosłem cienkimi warstwami kolor bazowy RLM 76. W następnym kroku miejsca zacienione zostały potraktowane mocno rozcieńczonym kolorem bazowym z dodatkiem czarnego, a elementy wystające pomalowałem pędzlem kolorem jaśniejszym. Do pomalowania osłony amortyzatora użyłem koloru Tire Black (zakładam że był to jakiś rodzaj gumy). Całość zabezpieczyłem lakierem bezbarwnym. Obicia i zarysowania zostały wykonane również za pomocą pędzla i odpowiednio dobranych kolorów - tym razem użyłem farb akrylowych AK i Velejjo.  

 

53025558278_679dd582cd_h.jpg


Do generalnego brudzenia użyłem specyfiku naszej rodzimej firmy Modellers World, a dokładnie czarno brązowego washa olejnego. Po wyschnięciu nałożyłem ciemnego washa, aby bardziej uwypuklić niektóre elementy.
Ostatnia nałożona warstwa to lakier bezbarwny (mieszanka satyny i matu), poza samą osłoną amortyzatora która została pokryta lakierem matowym.

 

53025558283_3e2591df26_h.jpg


W następnym kroku wkleiłem obręcze po czym pogłębiłem i powiększyłem otwory do mocowania na goleniach. Do odprysków błota i ziemi użyłem washa ("Earth") z serii nature Effects stosując technikę  pędzla i wykałaczki . Po obwodzie łączenia obręczy z oponą zaaplikowałem pigment po czym nałożyłem na niego washa w odpowiednim kolorze.  Przewody hamulcowe wykonałem z miękkiego drutu (pomalowane na kolor Tire Black) w dwóch rozmiarach (0.2mm oraz .03mm) łącząc małymi kawałkami rurek aluminiowych które pomalowałem na czarno. Na sam koniec lekko zmatowiłem same obręcze. Całościowo podwozie prezentuje się jak na zdjęciach poniżej

 

53025243604_8f2068a857_h.jpg

 

53025071426_08bb9dee22_h.jpg

 

53025462305_68b7517e86_h.jpg

 

Teraz czeka mnie powrót do kabiny załogi, ale to dopiero po wakacjach i przeprowadzce, czyli pewnie we wrześniu.

  • Like 14
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, barszczo said:

Bardzo fajna robota. Felgi kół w germańskich maszynach malowane były na czarny, błyszczący kolor wink4.

 

Dzięki wielkie! Niestety nieznalazłem nigdzie takiej informacji, więc poleciałem zgodnie z instrukcją 😉Na pewno wykorzystam w przyszłości.  Mówiąc o germańskich maszynach masz na myśli wszystko latające podczas WWII?

Link to comment
Share on other sites

34 minuty temu, welder napisał:

Mówiąc o germańskich maszynach masz na myśli wszystko latające podczas WWII?

Wszystkie nie, większość. Zawsze można spojrzeć na zdjęcia konkretnej maszyny. Nawet na czarno-białych fotografiach widać tą charakterystyczna czarną, błyszczącą felgę:

Ju_88_landing_gear.thumb.jpg.c6c6e942112ae52646b8b64c54e86eb6.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, barszczo said:

Wszystkie nie, większość. Zawsze można spojrzeć na zdjęcia konkretnej maszyny. Nawet na czarno-białych fotografiach widać tą charakterystyczna czarną, błyszczącą felgę:

Ju_88_landing_gear.thumb.jpg.c6c6e942112ae52646b8b64c54e86eb6.jpg

 

Dzięki za fotę, ale powiem Ci że ja mam straszny problem z rozpoznaniem czy to był faktycznie carny czy po prostu ciemny kolor patrząc na czarno białe zdjęcia 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.