jacmin Napisano 25 Marca Autor Share Napisano 25 Marca Ale wracając do naszych baranów. Udał mi się jeszcze wykonać zawiasy ogona. Początkowo nie byłem pewien czy powinny tam być. Przecież USAF nie składało ogonów swoich maszyn. Co innego Navy czy Marines. Analiza poniższych zdjęć upewniła mnie, że jednak powinny być: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 25 Marca Autor Share Napisano 25 Marca Do wykonania zawiasów użyłem zestawu Res Kit : Po obcięciu i sklejeniu wyszło to tak: A tak wygląda to na modelu: I to na razie tyle. Za tydzień ciąg dalszy. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rymulus Napisano 25 Marca Share Napisano 25 Marca 2 godziny temu, jacmin napisał: Do wykonania zawiasów użyłem zestawu Res Kit : Po obcięciu i sklejeniu wyszło to tak: A tak wygląda to na modelu: I to na razie tyle. Za tydzień ciąg dalszy. Zerknij jeszcze raz na te zawiasy. Na zdjęciach, które pokazałaś wyglądają na delikatniejsze i mniej trójkątne w kształcie, bardziej płaskie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 25 Marca Autor Share Napisano 25 Marca No co racja to racja. Trzeba będzie poprawić. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bart207skw Napisano 25 Marca Share Napisano 25 Marca Takie piękny warsztat poza moim poziomem, a jakieś gniotliwe mi-2 prezentuje. Jestem zawstydzony... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 25 Marca Share Napisano 25 Marca 16 minut temu, bart207skw napisał: Takie piękny warsztat poza moim poziomem, a jakieś gniotliwe mi-2 prezentuje. Jestem zawstydzony... Znasz takie powiedzenie, każdy orze jak może? Z taką sama przyjemnoscia jak warsztat Jacmina, ogląda się i Twoj. 2 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitrandir Napisano 26 Marca Share Napisano 26 Marca Jacku, tylko obejrzyj dokładnie te zawiasy na oryginale. Z tego co pamiętam (mogę się mylić) one były nieco wpuszczone w kadłub. Pytanie tylko czy w HH Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 26 Marca Autor Share Napisano 26 Marca No raczej. Jestem już zmotywowany i w zapiątek przerabiam! Trochę za szybko chciałem to zrobić, a wiadomo, w naszym fachu jak się zaczyna śpieszyć to trzeba na tydzień odłożyć. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sonic997 Napisano 27 Marca Share Napisano 27 Marca 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 27 Marca Autor Share Napisano 27 Marca Dzięki Sonic! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 28 Marca Autor Share Napisano 28 Marca Czcigodni! Czy posiada ktoś wiedzę na temat co to jest za dżinks zakreślony na czerwono? To jest zdjęcie z oficjalnej strony producenta podpisane jako HH-53C. Pytanie brzmi: czy to "coś" było w pierwszych (czyli wietnamskich) egzemplarzach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca Cześć Jacku! Też mnie to zastanawiało dawno temu, ale to było w czasach przedinternetowych, więc tego nie sprawdziłem. Teraz zacząłem riserczować i wyszło mi na to, że ten detal był montowany tylko w wersjach ratowniczych. Tutaj: http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/312598-cd48184-148-ch-53/page/9/ piszą, że jest to zespół reflektorów do podnoszenia ludzi w nocy. Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam! Paweł 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 28 Marca Autor Share Napisano 28 Marca Dzięki Pawle! Jesteś nieoceniony! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 28 Marca Autor Share Napisano 28 Marca Pawle! A masz może prawidłową konfigurację anten dla ratunkowego HH-53C? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca Niestety, na teraz nie mam, też bym musiał dopiero to riserczować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitrandir Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca (edytowane) 2 godziny temu, pmroczko napisał: Cześć Jacku! Też mnie to zastanawiało dawno temu, ale to było w czasach przedinternetowych, więc tego nie sprawdziłem. Teraz zacząłem riserczować i wyszło mi na to, że ten detal był montowany tylko w wersjach ratowniczych. Tutaj: http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/312598-cd48184-148-ch-53/page/9/ piszą, że jest to zespół reflektorów do podnoszenia ludzi w nocy. Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam! Paweł W którymś zestawie te reflektory/wentylatory (wg mnie) występowały, zaraz sprawdzę Edytowane 28 Marca przez Mitrandir 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 28 Marca Autor Share Napisano 28 Marca (edytowane) Mitrandir, w moim zestawie są, byłem tylko ciekaw co to takiego i czy występowały w ratowniczych HH-53C. Jak się okazuje, wtedy występowały tylko w ratunkowych. Co do anten to mam takie zdjęcie: Niestety, wszystko co robię to pewne przybliżenie. Nigdy nie uda mi się dotrzeć do obiektywnej prawdy, bo oryginał nie istnieje. Apple 4 rozbił się w 1971 w Laosie przy próbie podjęcia drona Buffalo Hunter. Załodze nic się nie stało, ale po ewakuacji wezwano nalot i helikopter zniszczono. Polegam jedynie na pamięci mojego znajomego i analogiach do maszyn z tego okresu, których zdjęcia uda się znaleźć. Edytowane 28 Marca przez jacmin 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mitrandir Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca Mam dokładnie to samo zdjęcie... inaczej się raczej podejść do tematu nie da 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moses Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca Można jeszcze przeglądać fotki innych maszyn z danej jednostki aby znaleźć analogie 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sonic997 Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca (edytowane) Polecam ten film o służbie na HH-53 w Wietnamie. Edytowane 28 Marca przez sonic997 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sonic997 Napisano 28 Marca Share Napisano 28 Marca I jeszcze polecam stronę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sonic997 Napisano 30 Marca Share Napisano 30 Marca (edytowane) W dniu 28.03.2025 o 12:50, jacmin napisał: Mitrandir, w moim zestawie są, byłem tylko ciekaw co to takiego i czy występowały w ratowniczych HH-53C. Jak się okazuje, wtedy występowały tylko w ratunkowych. Co do anten to mam takie zdjęcie: Niestety, wszystko co robię to pewne przybliżenie. Nigdy nie uda mi się dotrzeć do obiektywnej prawdy, bo oryginał nie istnieje. Apple 4 rozbił się w 1971 w Laosie przy próbie podjęcia drona Buffalo Hunter. Załodze nic się nie stało, ale po ewakuacji wezwano nalot i helikopter zniszczono. Polegam jedynie na pamięci mojego znajomego i analogiach do maszyn z tego okresu, których zdjęcia uda się znaleźć. Zapewne chodzi o tę maszynę: 1971 - 21 lipca; HH-53 #68-8285 (znak wywoławczy „Jolly Green 54”) z 40. ARRS, z załogą w składzie mjr. Clyde Bennett (P), kpt. Hugh „Butch” Robben (CP), James D. „JD” Adams (FE), sierż. sztab. Jon K. Hoberg (PJ) i sierż. sztab. Charles „Chuck” D. McGrath (PJ) zaginął podczas próby odzyskania bezzałogowego drona rozpoznawczego AQM-34 „Buffalo Hunter”, który rozbił się w pewnej odległości na północ od Równin Jars w Laosie. Inżynier pokładowy HH-53, Adam i PJ, Holberg, zostali ciężko ranni w katastrofie i zostali uratowani przez śmigłowiec Air America UH-1 Huey, a reszta załogi została uratowana przez śmigłowiec Air America H-34. Zarówno dron, jak i HH-53 zostały następnie zniszczone przez nalot, aby zapobiec przedostaniu się wrażliwego materiału w ręce wroga. Akcja opisana przez J.D. Adamsa https://www.rotorheadsrus.us/documents/204.html Edytowane 30 Marca przez sonic997 błędny numer seryjny śmigłowca 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 1 Kwietnia Autor Share Napisano 1 Kwietnia Dzięki Sonic! Widzę że korzystamy z tych samych materiałów źródłowych 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 1 Kwietnia Autor Share Napisano 1 Kwietnia Minął kolejny zapiątek więc spieszę donieść o postępach w budowie. Przede wszystkim dzięki czujności kolegów udało się poprawić zawiasy ogona. Wykonałem je z pasków polistyrenu o grubości 0,25mm: Dodałem też tranzyt rury paliwowej z sondy do tankowania pomalowany podkładem: I tu mały przystanek. Podczas zwiedzania dziwnych miejsc w Stanach spotkałem się z 2 rodzajami podkładów. Jeden bardziej zielony (Green Zinc Chromatic) a drugi wpadający w żółć. Ten pierwszy widziałem np na AC-47 czy AH-1 Cobra. W większości przypadków spotykałem się z tym drugim. Dla zainteresowanych podaję proporcje mieszania w numeracji Pactra : Mam takie przyzwyczajenie, że szukając właściwej barwy mieszam kolory jednocześnie robiąc swój wzornik z zapisanymi proporcjami, zwykle w kroplach (czyli objętościowo). Potem mogę to przeliczać na większe objętości. Powstaje z tego moja własna paleta barw: Ale do rzeczy. Powoli bryła helikoptera nabiera kształtu, bo wkleiłem sponsony i trochę drobiazgów na spodzie. Z klastrem reflektorów jeszcze się wstrzymałem do czasu uzyskania potwierdzenia ze Stanów: Ciąg dalszy niebawem. 10 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jacmin Napisano 7 Kwietnia Autor Share Napisano 7 Kwietnia I znowu jestem! Pamiętacie ten klaster reflektorów pod spodem HH-53C? Dostałem odpowiedź ze Stanów i okazuje się, że do czasu rajdu na Son Tay (czyli do 21 listopada 1970r) ten system nie był jeszcze montowany więc Apple 4 na pewno go nie miał. To utwierdza mnie w przekonaniu, że jednak wszystkie zdjęcia trzeba weryfikować. A co na placu budowy? Nie za dużo ale zawsze coś. Dorobiłem instalację widoczną na poniższych zdjęciach: Wyszło to następująco: Ponieważ zależało mi na tym, żeby na końcu była widoczna "rurka" a nie pręt, użyłem igły lekarskiej 0,6mm i tej samej średnicy drutu miedzianego. Połączenie wypada pod obejmą więc jest niewidoczne. Obejmy wykonałem z fragmentów starych fototrawów. Kolejnym etapem było wklejenie w kokpicie dźwigni skoku mocy, foteli pilotów, drążków i panelu podsufitowego: No i oczywiście deski przyrządów wraz z okablowaniem: Ostatnią rzeczą którą udało mi się zrobić były boczne okna kabiny pilotów ( przezroczysty plastik + ramka z cyny lutowniczej 0,3mm) i mocowanie rampy. Zrobiłem je wklejając w kadłub fragmenty starych fototrawów, a w rampie przygotowałem kanał i otwory do przeciągnięcia przewodów zasilania: I jeszcze światła lądowania: Na ciąg dalszy zapraszam za tydzień. 13 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.