Skocz do zawartości

HH-53C Super Jolly Green Giant, Apple 4, Academy 1/72


jacmin

Rekomendowane odpowiedzi

Ale wracając do naszych baranów.  Udał mi się jeszcze wykonać zawiasy ogona. Początkowo nie byłem pewien czy powinny tam być. Przecież USAF nie składało ogonów swoich maszyn. Co innego Navy czy Marines. Analiza poniższych zdjęć upewniła mnie, że jednak powinny być:  

image.thumb.jpeg.d380b4799fa64e18eb7e845bd5caa872.jpeg

image.thumb.jpeg.0cc9a3b8d9ba64d4ac7a581faa992453.jpeg

image.thumb.jpeg.6e8e5fbd42480340377cccfac65bb613.jpeg

image.thumb.jpeg.e6d9f3b7e8e07fae2a1a9879231f5801.jpeg

image.thumb.jpeg.5d44ed55c50b3514cfd7a084b82a2d53.jpeg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wykonania zawiasów użyłem zestawu Res Kit :

image.thumb.jpeg.5c64f2bb331a0c4d2f6b59be32670564.jpeg

 

Po obcięciu i sklejeniu wyszło to tak:

 

image.jpeg.663e9ea90e6300b1ee439c5999ae3257.jpeg

 

A tak wygląda to na modelu:

 

image.thumb.jpeg.2df27835d3722d5b53f983e746f5fca7.jpeg

image.thumb.jpeg.cb25a5d72f9ea7cb68e1b18902f7fefd.jpeg

 

I to na razie tyle. Za tydzień ciąg dalszy.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jacmin napisał:

Do wykonania zawiasów użyłem zestawu Res Kit :

image.thumb.jpeg.5c64f2bb331a0c4d2f6b59be32670564.jpeg

 

Po obcięciu i sklejeniu wyszło to tak:

 

image.jpeg.663e9ea90e6300b1ee439c5999ae3257.jpeg

 

A tak wygląda to na modelu:

 

image.thumb.jpeg.2df27835d3722d5b53f983e746f5fca7.jpeg

image.thumb.jpeg.cb25a5d72f9ea7cb68e1b18902f7fefd.jpeg

 

I to na razie tyle. Za tydzień ciąg dalszy.

Zerknij jeszcze raz na te zawiasy. Na zdjęciach, które pokazałaś wyglądają na delikatniejsze i mniej trójkątne w kształcie, bardziej płaskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, bart207skw napisał:

Takie piękny warsztat poza moim poziomem, a jakieś gniotliwe mi-2 prezentuje. Jestem zawstydzony...🤭

Znasz takie powiedzenie, każdy orze jak może? Z taką sama przyjemnoscia jak warsztat Jacmina, ogląda się i Twoj. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No raczej. Jestem już zmotywowany i w zapiątek przerabiam! Trochę za szybko chciałem to zrobić, a wiadomo, w naszym fachu jak się zaczyna śpieszyć to trzeba na tydzień odłożyć.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czcigodni!

Czy posiada ktoś wiedzę na temat co to jest za dżinks zakreślony na czerwono?

image.jpeg.8301bb6f699a96e4fc04697e55998c13.jpeg

To jest zdjęcie z oficjalnej strony producenta podpisane jako HH-53C. Pytanie brzmi: czy to "coś" było w pierwszych (czyli wietnamskich) egzemplarzach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Jacku!

Też mnie to zastanawiało dawno temu, ale to było w czasach przedinternetowych, więc tego nie sprawdziłem. Teraz zacząłem riserczować i wyszło mi na to, że ten detal był montowany tylko w wersjach ratowniczych. Tutaj:

 

http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/312598-cd48184-148-ch-53/page/9/

 

piszą, że jest to zespół reflektorów do podnoszenia ludzi w nocy.

 

Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam!

 

Paweł

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawle! 

A masz może prawidłową konfigurację anten dla ratunkowego HH-53C?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, na teraz nie mam, też bym musiał dopiero to riserczować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, pmroczko napisał:

Cześć Jacku!

Też mnie to zastanawiało dawno temu, ale to było w czasach przedinternetowych, więc tego nie sprawdziłem. Teraz zacząłem riserczować i wyszło mi na to, że ten detal był montowany tylko w wersjach ratowniczych. Tutaj:

 

http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/312598-cd48184-148-ch-53/page/9/

 

piszą, że jest to zespół reflektorów do podnoszenia ludzi w nocy.

 

Życzę powodzenia w dalszych pracach i pozdrawiam!

 

Paweł

W którymś zestawie te reflektory/wentylatory (wg mnie) występowały, zaraz sprawdzę 👍

Edytowane przez Mitrandir
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Mitrandir, w moim zestawie są, byłem tylko ciekaw co to takiego i czy występowały w ratowniczych HH-53C. Jak się okazuje, wtedy występowały tylko w ratunkowych. Co do anten to mam takie zdjęcie:image.thumb.jpeg.cd70654edff104ea8c9af1383a07c576.jpeg

 

Niestety, wszystko co robię to pewne przybliżenie. Nigdy nie uda mi się dotrzeć do obiektywnej prawdy, bo oryginał nie istnieje. Apple 4 rozbił się w 1971 w Laosie przy próbie podjęcia drona Buffalo Hunter. Załodze nic się nie stało, ale po ewakuacji wezwano nalot i helikopter zniszczono. Polegam jedynie na pamięci mojego znajomego i analogiach do maszyn z tego okresu, których zdjęcia uda się znaleźć.

Edytowane przez jacmin
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1773000590617981080_sharp.jpg

 

Można jeszcze przeglądać fotki innych maszyn z danej jednostki aby znaleźć analogie

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
W dniu 28.03.2025 o 12:50, jacmin napisał:

Mitrandir, w moim zestawie są, byłem tylko ciekaw co to takiego i czy występowały w ratowniczych HH-53C. Jak się okazuje, wtedy występowały tylko w ratunkowych. Co do anten to mam takie zdjęcie:image.thumb.jpeg.cd70654edff104ea8c9af1383a07c576.jpeg

 

Niestety, wszystko co robię to pewne przybliżenie. Nigdy nie uda mi się dotrzeć do obiektywnej prawdy, bo oryginał nie istnieje. Apple 4 rozbił się w 1971 w Laosie przy próbie podjęcia drona Buffalo Hunter. Załodze nic się nie stało, ale po ewakuacji wezwano nalot i helikopter zniszczono. Polegam jedynie na pamięci mojego znajomego i analogiach do maszyn z tego okresu, których zdjęcia uda się znaleźć.

Zapewne chodzi o tę maszynę:

1971 - 21 lipca; HH-53 #68-8285 (znak wywoławczy „Jolly Green 54”) z 40. ARRS, z załogą w składzie mjr. Clyde Bennett (P), kpt. Hugh „Butch” Robben (CP), James D. „JD” Adams (FE), sierż. sztab. Jon K. Hoberg (PJ) i sierż. sztab. Charles „Chuck” D. McGrath (PJ) zaginął podczas próby odzyskania bezzałogowego drona rozpoznawczego AQM-34 „Buffalo Hunter”, który rozbił się w pewnej odległości na północ od Równin Jars w Laosie. Inżynier pokładowy HH-53, Adam i PJ, Holberg, zostali ciężko ranni w katastrofie i zostali uratowani przez śmigłowiec Air America UH-1 Huey, a reszta załogi została uratowana przez śmigłowiec Air America H-34. Zarówno dron, jak i HH-53 zostały następnie zniszczone przez nalot, aby zapobiec przedostaniu się wrażliwego materiału w ręce wroga.  


Akcja opisana przez J.D. Adamsa

https://www.rotorheadsrus.us/documents/204.html

 

Edytowane przez sonic997
błędny numer seryjny śmigłowca
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Sonic! Widzę że  korzystamy z tych samych materiałów źródłowych😁

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minął kolejny zapiątek więc spieszę donieść o postępach w budowie. Przede wszystkim dzięki czujności kolegów udało się poprawić zawiasy ogona. Wykonałem je z pasków polistyrenu o grubości 0,25mm:

image.thumb.jpeg.0065e18f06085b2ccb4dc50334366049.jpeg

image.thumb.jpeg.9821a3c5fa2078bf35ac5310e6c1e11c.jpeg

image.thumb.jpeg.2bbbe13fa46476603394c11c580ee8c6.jpeg

image.thumb.jpeg.3ed8c532cbe4678a2c7eb2ddd715621c.jpeg

image.thumb.jpeg.01f9d84163f228a6e78922da2dc414d5.jpeg

image.thumb.jpeg.339a026c77fc033b86c183acba4b0fba.jpeg

Dodałem też tranzyt rury paliwowej z sondy do tankowania pomalowany podkładem:

 

image.thumb.jpeg.9a550d27371f3a603f66e021b9e1f03d.jpeg

I tu mały przystanek. Podczas zwiedzania dziwnych miejsc w Stanach spotkałem się z 2 rodzajami podkładów. Jeden bardziej zielony (Green Zinc Chromatic) a drugi wpadający w żółć. Ten pierwszy widziałem np na AC-47 czy AH-1 Cobra. W większości przypadków spotykałem się z tym drugim. Dla  zainteresowanych podaję proporcje mieszania w numeracji Pactra :

image.thumb.jpeg.baf92593df89cfc7ec345eaf2eb3011c.jpeg

Mam takie przyzwyczajenie, że szukając właściwej barwy mieszam kolory jednocześnie robiąc swój wzornik z zapisanymi proporcjami, zwykle w kroplach (czyli objętościowo). Potem mogę to przeliczać na większe objętości. Powstaje z tego moja własna paleta barw:

image.thumb.jpeg.b8afeb387afd546f715e875eb2c236b2.jpeg

image.thumb.jpeg.18fb54930b468766233f831be938bbc1.jpeg

image.thumb.jpeg.2116287ff43e956f9c542ff74559c7e4.jpeg

image.thumb.jpeg.331c623b6e3ee332d27699f2f3d30a68.jpeg

Ale do rzeczy. Powoli bryła helikoptera nabiera kształtu, bo wkleiłem sponsony i trochę drobiazgów na spodzie. Z klastrem reflektorów jeszcze się wstrzymałem do czasu uzyskania potwierdzenia ze Stanów:

image.thumb.jpeg.da3f816a2ec089c59fa7bb255faec6b1.jpeg

image.thumb.jpeg.92537e0edf4d2a897454715f0ca82773.jpeg

image.thumb.jpeg.c17483fe4a84e46221a0dc9e90b1b8c7.jpeg

image.thumb.jpeg.672357323792c8d3c6c098f3f7fe883a.jpeg

 

Ciąg dalszy niebawem.

  • Like 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znowu jestem! Pamiętacie ten klaster reflektorów pod spodem HH-53C? Dostałem odpowiedź ze Stanów i okazuje się, że do czasu rajdu na Son Tay (czyli do 21 listopada 1970r) ten system nie był jeszcze montowany więc Apple 4 na pewno go nie miał. To utwierdza mnie w przekonaniu, że jednak wszystkie zdjęcia trzeba weryfikować. 

A co na placu budowy? Nie za dużo ale zawsze coś. Dorobiłem instalację widoczną na poniższych zdjęciach:

image.thumb.jpeg.00a54a8fa04115b7181bf4b9a38dec81.jpeg

image.thumb.jpeg.97d8b4eadd0474cb56d1a98ee47755ef.jpeg

 

Wyszło to następująco:

image.thumb.jpeg.83241f3495946ed9473396420ea3784f.jpeg

image.thumb.jpeg.25ccea8836e642b7bed3aabcf611131f.jpeg

image.thumb.jpeg.dee9ed4cc9332946847d49c129833075.jpegimage.thumb.jpeg.53dcddb1727e7fd030929e788191d728.jpeg

image.thumb.jpeg.4bf2302cb70ad46031b701b60d6372e0.jpeg

 

Ponieważ zależało mi na tym, żeby na końcu była widoczna "rurka" a nie pręt, użyłem igły lekarskiej 0,6mm i tej samej średnicy drutu miedzianego. Połączenie wypada pod obejmą więc jest niewidoczne. Obejmy wykonałem z fragmentów starych fototrawów.

Kolejnym etapem było wklejenie w kokpicie dźwigni skoku mocy, foteli pilotów, drążków i panelu podsufitowego:

 

image.thumb.jpeg.777fc02609c1668277bb42dff26bda3c.jpeg

image.thumb.jpeg.100842348c71137f433b031ab9d8439f.jpeg

 

No i oczywiście deski przyrządów wraz z okablowaniem:

 

image.thumb.jpeg.7fa12e1cbaa276c0eaec8b268b18db7d.jpeg

image.thumb.jpeg.fe489a4683e9f4c5915435569b95673b.jpeg

image.thumb.jpeg.e9bcab36fb818a1782f3f644395eb771.jpeg

image.thumb.jpeg.74acf893009ff5e9d92954d152c955d5.jpeg

 

Ostatnią rzeczą którą udało mi się zrobić były boczne okna kabiny pilotów ( przezroczysty plastik + ramka z cyny lutowniczej 0,3mm) i mocowanie rampy. Zrobiłem je wklejając w kadłub fragmenty starych fototrawów, a w rampie przygotowałem kanał i otwory do przeciągnięcia przewodów zasilania:

 

image.thumb.jpeg.348df8c4f3500b3255df5ba6b6c51dec.jpeg

image.thumb.jpeg.33c5a56086e6290db63b7cfbad2f194d.jpeg

 

I jeszcze światła lądowania:

 

image.thumb.jpeg.24508ac8e96edd373d97beda3036bb5e.jpeg

 

Na ciąg dalszy zapraszam za tydzień.

  • Like 13
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.