Skocz do zawartości

Caudron CR.714 1/72 od podstaw, czyli warsztat jakiego nie było...


HKK

Rekomendowane odpowiedzi

PXL_20250509_195446956.thumb.jpg.9df288e28ba160db499bbe00bb1ef26f.jpg

Oprócz tego, że element jest nieco za cienki po lewej i lekko się deformuje, detal wyszedł dobrze. Tak w ogóle okazało się, że przesadziłem ze żłobkowaniem. Tam była bardziej blacha falista. Więc te żłobki są ze trzy razy za cienkie i za gęste. Mają 0.1 mm  a wydrukowały się zaskakująco dobrze. Po lekkim pogrubieniu klapy i powiększeniu żłobków powinno być idealnie.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jachud3 napisał:

Jedna część, czy oplot naklejany będzie?

Zintegrowany. Jak się okazało, wypukłe elementy rzędu 0.1 mm wychodzą w druku bez problemu. No i tu jest siatka prętów 0.1 w odstępach 0.2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Zaletą projektowania wirtualnego modelu jest łatwość przełączania się między obszarami budowy, co przy normalnej, "analogowej" pracy zwykle dezorganizuje projekt. Dla odpoczynku od wykańczania kadłuba zająłem się silnikiem i osprzętem.

Silnikowi brakuje jeszcze tylnej części i ramy, ale najgorsze chyba za mną.

image.thumb.png.2e3f261e340202dd172eb144dd2bee8f.png

 

 

Przedział zbiornika w zasadzie zakończony.

image.thumb.png.39a6ce3b291cb51e17e88de6a2f7e296.png

 

 

Edytowane przez HKK
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

I próbny druk. Wygląda na to, że nie trzeba zmieniać wielkości detali. A pod makro, faktura nieco za słabo rozcieńczonego surfacera jest bardziej widoczna niż artefakty druku.

_5120788_DxO.thumb.jpg.d77ac85f14ef8bd26a130b149df56cba.jpg

_5120789_DxO.thumb.jpg.e4fcc24167268ffec1a45a22eb28ec2c.jpg

_5120790_DxO.thumb.jpg.eec224c347761294e5dd3fbf2b33332b.jpg

 

Silnik (niegotowy) został totalnie źle podparty i przy odcinaniu suportów oderwały się detale wydechów. Ale ze względu na malowanie i tak go raczej podzielę na części.

_5120791_DxO.thumb.jpg.1e0acfe8bcbe47fb1bf64597f9ccea7d.jpg

 

Edytowane przez HKK
  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
9 godzin temu, ArtuRze napisał:

Super to wygląda,  z technicznych pytań na jakim sprzęcie drukujesz, na jakich parametrach + żywica?

Drukarka.to Anycubic Photon mono 4 Ultra. Czyli w zasadzie najbardziej budżetowa opcja w tej chwili. Żywice też standard. Anycubic Water Washable v2  i Anycubic ABS v2. Te wersje 2 to akurat istotne.

Obie żywice są szybkie i dla właściwej kalibracji trzeba zejść z czasem naświetlania nawet poniżej 2s. Wtedy dokładność wymiarów wychodzi ok 1% lub lepiej. Ale w przypadku cienkich ścianek i małych wystających elementów ustawiam 2.2-2.5 s dla lekkiego pogrubienia. Pierwsza z żywic jest twardsza i elementy są sztywniejsze. Za to druga umożliwia drukowanie nawet cienkich włosków które nie odpadną przy dotknięciu. Pierwsze próby robiłem na żywicy Water Washable +, ale była zbyt twarda i krucha do detali.

P.S. drukuję na warstwie 0.03mm z AA ustawionym na 2.

Edytowane przez HKK
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odtworzenie dolnej części przedziału silnika i jej połączenia z płatem zahaczało o pracę detektywistyczną. Nadal nie jestem zupełnie pewny, czy tak to dokładnie wyglądało. Na nieszczęście (albo szczęście) speców od Caudrona tu raczej nie ma. :)

Największy bólem głowy okazało się wymyślenie podziału na części składowe które umożliwi sklejenie tego cuda. Tutaj jeszcze będzie się działo.

image.thumb.png.bfc74407df031f6ee732823e4ec3874d.png

  • Like 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan jest taki, żeby pootwierać co się da. Ten samolot jest tak mizerny w 1/72, że jedynie ciekawy detal może przyciągnąć uwagę. A zresztą kto powiedział, że zrobię tylko jednego? Będę musiał nadrukować części na zapas, więc  szkoda będzie potem wyrzucić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na swe postępy mam ochotę powiedzieć: niezły tu bajzel macie siostry w tym Archeo. Z jednej strony ok 80% modelu gotowe, a z drugiej, żaden moduł nie jest na tyle skończony aby można go było wydrukować i zacząć właściwą budowę.

Ale pod pewnymi względami to nieuniknione. Lepiej robić próbne druki kiedy jeszcze nie wszystkie szczegóły są obecne. Wtedy jest większe pole do poprawek.

Weźmy skrzydła. Detale powierzchni, klapy i wnęki uzbrojenia niedokończone. Brak wnęk podwozia. Ale wydrukowałem i ... zonk.

_5190792_DxO.thumb.jpg.08bd1faba6a56c21514a52b75b99ad8d.jpg

Podział skrzydeł na połówki okazał się słabym pomysłem. Elementy są zbyt cienkie jak na swą długość. Jedna z żywic mocno się powyginała po utwardzeniu. Druga zachowała się lepiej, ale i tak pasowanie połówek ze sobą jest słabe. 

Nie było wyjścia, trzeba drukować w całości. Z najbardziej elastycznej z żywic. Wyszło w porządku...

_5190794_DxO.thumb.jpg.f4f94eb9f4135860ee90c1773f96f8fb.jpg

...ale są miejsca do poprawki. Pofałdowane krawędzie to nie problem - tam będą klapy i w ogóle można sobie z tym poradzić.

Ale ścianki komór uzbrojenia trzeba wzmocnić. Drukują się dobrze, ale zbyt łatwo je uszkodzić przy obróbce i montażu.

W dodatku zapomniałem, że po wydruku w jednym kawałku zostaną puste komory wewnątrz skrzydła. Widać skąd zaczęła wypływać nieutrwalona żywica i powierzchnia się wygięła. Gdybym to odkrył na końcowym etapie, byłoby słabo. Teraz wszystko da się łatwo naprawić.

_5190795_DxO.thumb.jpg.bba83719de7a0664122ee6298c4aab8b.jpg

 

Ubocznym skutkiem druku skrzydła w całości, jest konieczność druku bez pochylenia, aby obie powierzchnie wydrukowały się z równą jakością. W rezultacie, detal jest nieco gorszy niż mógłby być. Tak wyszły nity._5190797_DxO.thumb.jpg.f8e7c08ce4ac37fd3193a6ea9eccec11.jpg

 

Przy druku połówek było wyraźniej...

_5190800_DxO.thumb.jpg.cbe7f568f905daa1d6d6a9864bde23a1.jpg

 

...ale nie sądzę, żeby na gotowym modelu ktoś dostrzegł różnicę. Jeżeli w ogóle dostrzeże te nity. Zresztą nitowadłem i tak wyszłyby gorzej.

 

Nity na wszelki wypadek pogłębiłem i w ogóle, model skrzydła po poprawkach wygląda tak

image.thumb.png.5eb49aeaf18d9d06425d8c0977fad42f.png

 

Klapa jest w dwóch wersjach - zamkniętej i otwartej. Ta druga jest nieco grubsza. Dzięki temu mogłem zrobić szczegóły konstrukcji.

image.thumb.png.bb9f78d7f5a79510e686bc0a2ee5b782.png

_5190801_DxO.thumb.jpg.83d0055b4d47682044aeeef9058cb7ac.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, jachud3 napisał:

A nie miałoby sensu drukować z otworami na wypłynięcie żywicy i zmiana orientacji mimo wszystko?

Wybrana orientacja nie z tego wynika. Powierzchnia powiedzmy, naświetlana - czyli ta od strony folii wychodzi gładko. Pomijając artefakty wynikające z warstw. Gorzej jest niestety z powierzchnią od strony stołu. Większe płaszczyzny wychodzą tam niezbyt eleganckie, ciut nierówne. Trochę tak jak w typowej technologii wtryskowej "lewa" strona formy. Jeśli bym przekosił skrzydło, to jedna ich powierzchnia gorzej by wyglądała, a i detal by ucierpiał. No i dodatkowo tam musiały by być podczepione suporty. Dlatego chciałem podzielić płat na połówki. A skoro drukuję w całości, to musi stać pionowo. Choć nie wykluczam, że z ciekawości zrobie próbę pod kątem.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z doświadczenia w druku żywicy pamiętam że nawet niewielki (5°) kąt pochylenia umożliwi lepsze dostawienie podpór, a moim zdaniem małe otworki które wtedy umieścić można w osi pionowej skutecznie odprowadzą żywicę ze środka konstrukcji. Oczywiście do przetestowania, bo może moja wiedza już się przedawniła... W druku 3D 6 lat to eony 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jachud3 napisał:

skutecznie odprowadzą żywicę ze środka konstrukcji.

Z tym to akurat poradzę sobie w najprostszy sposób. Zlikwiduję (wypełnię) wewnętrzne pustki, bo przy druku w całości nie będą potrzebne.

 

Samolocik zapewne będzie bardzo lekki, ale jednak nie mam zaufania do wytrzymałości żywicy, lub raczej jej tendencji do "płynięcia" pod wpływem obciążenia. A podwozie jednak dość delikatne. Felga będzie zintegrowana z golenią, a goleń pusta w środku. Pomysł jest taki, aby w otwór wprowadzić usztywniającą metalową rurkę 0.8. Która przy okazji będzie imitować amortyzator. Otwór w druku trochę zarośnie, więc trzeba będzie go rozwiercić. To się łacno może skończyć połamaniem goleni. Obaczym. Zawsze można wrócić do wersji wypełnionej.

image.thumb.png.9de1e45ab317cee3eb91c56f943f7650.png

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Finał podwozia.

image.thumb.png.bb3a9436c5737f252728c36a9707ac12.png

 

Żywica "ABS like" czyli trochę elastyczna, aby się drobiazgi zbyt łatwo nie kruszyły. Teoretycznie mniej dokładna od tych dedykowanych do detali. A jednak...

_5200806_DxO.thumb.jpg.94aa334adea7aa688f9175862382ce60.jpg

_5200807_DxO.thumb.jpg.71215aed67225ad61a9e109c0c5fcc59.jpg

 

Dopiero na makro widać jak wash paskudzi model :) _5200810_DxO.thumb.jpg.e0e937a97187992177b0051002783789.jpg

_5200809_DxO.thumb.jpg.4bfd2ad7d620537d9b0ace3c51098cfe.jpg

_5200811_DxO.thumb.jpg.c79e8dbd2ba6b63257571dd1999fc755.jpg

 

Trochę jak żywy.

_5200810_DxO-1.thumb.jpg.479388911dce27127ef0516c20ccfa4b.jpg

 

Edytowane przez HKK
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ArtuRze napisał:

No fajnie, fajnie, ale kiedy zacznie się prawdziwa praca rzeźbiąc stalowe formy?

Stalowe? Mydło i gwóźdź wystarczą. Mamy od tego specjalistę za południową granicą :szczerbol: .

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mawia tutejszy klasyk:

 

Więc trzeba kończyć wnęki uzbrojenia

image.thumb.png.b934f63057b5f57f4d054ccf53b17c75.png

 

W modelu jeden z km-ów ma być w pozycji serwisowej, tak jak na malunku powyżej. Jeżeli nie polegnę na montażu tych drobin. Wnękę w drugim skrzydle raczej zamknę.

 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.