Skocz do zawartości

ZVEZDA SU-57 | 1:72 | afterburner | LED


Hangar72

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem wszyscy!

Jako iż jestem nowy na forum i jest to mój pierwszy post pragnę się z wami ciepło przywitać 🤗.

Gwiazdą tego wątku jest model rosyjskiego myśliwca SU-57 firmy ZVEZDA w skali 1:72.
image.thumb.jpeg.870cf4db1937cbf75c7ed24de98ce90d.jpeg

 

Pomysł na ten model ? Nie jest to mój pierwszy model, lecz już jubileuszowy 10-ty model. Model ZVEZDA daje możliwość sklejenia go w dwóch pozycjach: w locie lub na kołach. Ja wybieram tą pierwszą opcje. Dodatkowo zacznę przygodę z elektryką, w czym jestem dosyć zielony, co prawda zielone uprawnienia 1 KV są, tylko wiedzę przydałoby się odświeżyć i się nauczyć w praktyce budować układy elektryczne, gdyż nigdy tego nie robiłem. W planach mam zrobić imitacje afterburnera z diód LED (zostałem zainspirowany filmem na yt z budowy f-35 z afterburnerem)  i przezroczystych rurek, prawdopodobnie akrylowych póki co skupiam się na aspekcie elektryki.
Samolot będzie w pozycji ze złożonym podwoziem, przedstawionym w locie na dioramie. Jest jeszcze drugi aspekt tego projektu, lecz skupmy się wpierw na suczce.

Z zakupami dot. elektryki pomaga mi na bieżąco kochany ChatGPT 😅, póki co rodzi się we mnie pytanie czy dioda SMD potrzebuje radiotra do chłodzenia? W każdzej z dysz będą trzy diody, dwie niebieskie 3mm i jedna SMD biała ciepła pomalowana w odpowiednie kolory.

  • Like 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiejsze postępy:

Pomalowany kokpit ( zrobiłem to akurat wcześniej) w kolor soviet cockpit blue, również pomalowane areografem siedzenie pilota na czarno, z lekkim dry brushem korzystając z koloru szarego. Kokpit i wyświetlacz również maźnięty lakierem bezbarwnym clear tamyia w sparyu pod kalkomanie.
 

IMG_6206.jpg

IMG_6220.jpg

IMG_6207.jpg

IMG_6208.jpg

Edytowane przez Hangar72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Hangar72 napisał:

Gwiazdą tego wątku jest model rosyjskiego myśliwca SU-57

:super:

Tylko ładnie go zrób!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Hangar72 napisał:

Z zakupami dot. elektryki pomaga mi na bieżąco kochany ChatGPT 😅, póki co rodzi się we mnie pytanie czy dioda SMD potrzebuje radiotra do chłodzenia? W każdzej z dysz będą trzy diody, dwie niebieskie 3mm i jedna SMD biała ciepła pomalowana w odpowiednie kolory.

 

Cześć!

 

Proponuję jako źródło prądu wziąć kabelek USB który można podłączyć do bardzo wielu różnych rzeczy - w ten sposób nie trzeba się będzie martwić o baterie.

Jeśli chodzi o radiator, to wszystko sprowadza się do tego ile mocy chcesz przepuścić przez te diody. Jeśli to mają być moce urywające D światłem to pewnie trzeba by coś pomyśleć, ale nie widzę w tym sensu. Myślę, że prądy rzędu 10-20mA dadzą Ci odpowiednio jasne światło i powinno sie obejść bez radiatora. Dlaczego diody SMD? TTH (przewlekane) chyba lepiej by się w tym zastosowaniu sprawdziły, miejsca jest przecież dosyć.

Jedna ważna sprawa - najlepiej sprawdziło by się tu równoległe połączenie diód. Przy takim połączeniu trzeba pamiętać, że każda dioda powinna mieć własny opornik. Jeżeli spróbujesz zaoszczędzić i zrobisz jeden opornik dla dwóch diód, to diody "rozjadą się" termicznie i jedna przestanie świecić, albo może zacząć świecić o wiele słabiej.

 

Mam nadzieję, ze to pomoże - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minutes ago, pmroczko said:

 

Cześć!

 

Proponuję jako źródło prądu wziąć kabelek USB który można podłączyć do bardzo wielu różnych rzeczy - w ten sposób nie trzeba się będzie martwić o baterie.

Jeśli chodzi o radiator, to wszystko sprowadza się do tego ile mocy chcesz przepuścić przez te diody. Jeśli to mają być moce urywające D światłem to pewnie trzeba by coś pomyśleć, ale nie widzę w tym sensu. Myślę, że prądy rzędu 10-20mA dadzą Ci odpowiednio jasne światło i powinno sie obejść bez radiatora. Dlaczego diody SMD? TTH (przewlekane) chyba lepiej by się w tym zastosowaniu sprawdziły, miejsca jest przecież dosyć.

Jedna ważna sprawa - najlepiej sprawdziło by się tu równoległe połączenie diód. Przy takim połączeniu trzeba pamiętać, że każda dioda powinna mieć własny opornik. Jeżeli spróbujesz zaoszczędzić i zrobisz jeden opornik dla dwóch diód, to diody "rozjadą się" termicznie i jedna przestanie świecić, albo może zacząć świecić o wiele słabiej.

 

Mam nadzieję, ze to pomoże - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Kabel USB ? Nie wpadłem na to bardzo ciekawy pomysł, wtedy można by go podłączyć do jakiejś ładowarki ( zależy jakie napięcie podaje), moim zamysłem jest aby cała diorama była przenośna dlatego chciałem użyć 8x bateria AA NiMH które można by było ładować a całą dioramę można by było przenosić, posiadam również zasilacz od paska led z wejściem 230v a wyjściem 12v DC, tylko właśnie kłóci się to z moim zamysłem.

ChatGPT stwierdza że prądy będą w granicy (≈9–12 mA). Dlaczego diody SMD ? ponieważ taką diode mógłbym pomalować ( w sercu, rdzeniu na pomarańczowo tamyia clear orange, a na zewnątrz po obwódce tamyia clear orange), nie wiem czy zwykła czerwona didoa dyfuzyjna by dawała odpowiedni kolor, mówimy to o dopalaczu. 

Równoległe połączenie czyli każda dioda posiada swój rezystor, tak ? Też myśle że to będzie sensowne.

Kolega widzę obeznany w temacie, to powiem ci co mam w koszyku na allegro: 
Przewód Silikonowy Miedziany 26AWG 28 żył 0,14 mm2 czerwony i czarny, 
Dioda LED 3mm niebieska - jasna - clear 20mA - 460-465nm - 10 szt, 

Dioda Power LED 1W Ciepła Biała 3050–3250K 95–110 lm SMD - do Oświetlenia,
Kabel Połączeniowy JST PH2.0 2PIN 20 cm - Przewód do Elektroniki i DIY,
plus tam koszyk na baterie 2x 4 sloty na  AA bo nie nie było 8xAA,
i zestaw rezystorów.

Edytowane przez Hangar72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Szacując prąd = 10mA, 4V spadku napięcia na diodzie mamy 40mW mocy, z tego część to światło, więc nie wydaje się, żeby był jakiś problem z temperaturą ani na diodzie, ani na oporniku (1V spadku razy 10mA czyli 10mW mocy).

Gdyby to był mój model, to wziąłbym diodę do montażu TTH, czyli "z nóżkami" - było by łatwiej zlutować i zamontować. A pomalować na kolor możesz przednią powierzchnię tego przezroczystego pręta, która będzie oświetlana diodą. Okrągłe diody mają soczewkę która kształtuje światło w odpowiednim kącie, to może być pomocne.

 

Co do listy zakupów - tak teraz patrzę... Dioda LED 3mm - spodziewałbym się takiej:

 

Dioda-LED-3mm-biala-super-jasna-4000mcd-2szt.webp.7b615a7adbfb9d73260d91aa20c36e6b.webp

 

Jeżeli taka miała być, to polecałbym 5mm albo większą - można by ją nawet oszlifować od boku i zrobić tak, żeby wypełniła cały wydech.

 

Power LED 1W - tak wygląda z radiatorem:

dioda-power-led-star-1-w-czysta-biel-z-radiatorem.thumb.webp.878a5331a8ef50b7bfe0a9086312d57b.webp

 

To już jest overkill, 1W dioda to odpowiednik 20W żarówki - 2-3 takie i masz reflektor samochodowy.

 

Jak u Ciebie z lutowaniem? Połączenia najlepiej by było zlutować, wtedy będą pewne. Z wtyczkami to nie do końca wiadomo...

 

Życzę powodzenia i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 10/3/2025 at 1:28 AM, pmroczko said:

Cześć!

Szacując prąd = 10mA, 4V spadku napięcia na diodzie mamy 40mW mocy, z tego część to światło, więc nie wydaje się, żeby był jakiś problem z temperaturą ani na diodzie, ani na oporniku (1V spadku razy 10mA czyli 10mW mocy).

Gdyby to był mój model, to wziąłbym diodę do montażu TTH, czyli "z nóżkami" - było by łatwiej zlutować i zamontować. A pomalować na kolor możesz przednią powierzchnię tego przezroczystego pręta, która będzie oświetlana diodą. Okrągłe diody mają soczewkę która kształtuje światło w odpowiednim kącie, to może być pomocne.

 

Co do listy zakupów - tak teraz patrzę... Dioda LED 3mm - spodziewałbym się takiej:

 

Dioda-LED-3mm-biala-super-jasna-4000mcd-2szt.webp.7b615a7adbfb9d73260d91aa20c36e6b.webp

 

Jeżeli taka miała być, to polecałbym 5mm albo większą - można by ją nawet oszlifować od boku i zrobić tak, żeby wypełniła cały wydech.

 

Power LED 1W - tak wygląda z radiatorem:

dioda-power-led-star-1-w-czysta-biel-z-radiatorem.thumb.webp.878a5331a8ef50b7bfe0a9086312d57b.webp

 

To już jest overkill, 1W dioda to odpowiednik 20W żarówki - 2-3 takie i masz reflektor samochodowy.

 

Jak u Ciebie z lutowaniem? Połączenia najlepiej by było zlutować, wtedy będą pewne. Z wtyczkami to nie do końca wiadomo...

 

Życzę powodzenia i pozdrawiam

 

Paweł

Właśnie są w drodze komponenty potrzebne do budowy instalacji elektrycznej. Zamówiłem dodatkowo te diody SMD z ciekawości. Również zamówiłem rurki akrylowe (nie pręty ) potrzebne do imitacji płomieni, jeden większy drugi mniejszy (średnica) który będzie wchodzi w ten większy, większy pozostanie bez zmian, lekko go oszlifuję aby się mieścił, a drugi będę podgrzewany aby uformować storzek który będzie w środku. 
czy mógłbyś mi na podstawie tego co mam rozpisać jak to podłączyć ? Schemat by był bardzo przydatny, a propos lutowania to nie mam z tym żadnych problemów ; )

 

Pozdrawiam,

Łukasz 

IMG_6236.png

IMG_6235.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko akurat tym ruskom to się świecą dopalacze na niebiesko. Tak jak w sukach 35. Popatrz na zdjęcia. Nie wiem co oni tam wsadzili ale na pokazach i na zdjeciach widać, że dużo niebieskiego ognia tam w rurze powstaje. 

Edytowane przez Qz9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, Qz9 said:

Tylko akurat tym ruskom to się świecą dopalacze na niebiesko. Tak jak w sukach 35. Popatrz na zdjęcia. Nie wiem co oni tam wsadzili ale na pokazach i na zdjeciach widać, że dużo niebieskiego ognia tam w rurze powstaje. 

To się pomaluje na niebiesko/fioletowo tą środkową diodę, jest biała to nie będzie problemem.

  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

No to jeśli chodzi o schemat potrzebujesz coś takiego:

 

image.png.698d14da07f1a5e2197181483c7e60a1.png

 

5 Woltów bierzesz z kabelka USB, a oporniki dobierasz tak:

 

Od 5V odejmujesz spadek napięcia na diodzie (szacunkowo: dla białych i niebieskich 4V, dla czerwonych i zielonych 2V. Dla każdej diody można też to zmierzyć multimetrem). Załóżmy dla niebieskiej diody od 5V - zasilanie odejmujemy 4V na diodzie i dostajemy 1V. Dzielimy to przez prąd, który chcemy przepuszczać przez diodę - np. 10mA czyli 0,01A. 1 / 0,01 to 100, czyli potrzebujemy opornik 100 Omów.

 

Inny przykład - dla zielonej diody: Od 5V odejmujemy 2V spadku na diodzie i dostajemy 3V. To dzielimy przez prąd który chcemy przepuścić, na przykład 20mA = 0,02A. 3/0,02 = 150 czyli potrzebujemy opornik 150 Omów.

 

Po podłączeniu, jak już dioda świeci, można na jej końcówkach pomierzyć napięcie i to właśnie jest ten spadek napięcia na diodzie, który bierzemy do powyższych obliczeń.

 

Mam nadzieję, że to pomoże - daj znać jak poszło albo ewentualnie gdyby jeszcze jakieś pytania były, życzę powodzenia i pozdrawiam

 

Paweł

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Części przyszły, jeszcze czekam na rurki, w sobotę mają być. 
Zaczynam testy, udało mi się dzisiaj połączyć dwa koszyki na baterie AA.

  • Napięcie wyjściowe : około 12,80 V
  • dioda niebieska: prąd max. 20mA (~3,75V)
  • dioda biała:  (20mA) (3V)

Zastosowałem rezystor 470 ohm i w rezultacie dioda zaświeciła. 

  • obliczenia na rezystor dla jednej diody niebieskiej : (12,80V - 3,75V) : 0,02 = 452,5 ohm
  • obliczenia na rezystor dla jednej diody białej: (12,80V - 3V) : 0,02 = 490 ohm

Dysponuje rezystorami 470 ohm i 680 ohm, na obu wydaje mi się jest taki sam efekt, myślę że zostanę przy 470 ohm dla obu diód.

Używam bread board do testowania, w najbliższych dniach będę próbował podłączyć wszystkie 6 diod na raz, wish me luck ! 

Projekt bez nazwy (2).jpg

Zrzut ekranu 2025-10-09 012432.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

No i ładnie.

Jak mówi reklama: jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać? Czyli jeśli podobny efekt masz z rezystorem 470 Omów i 680 Omów, to weź 680. Prąd będzie mniejszy, mniej się będzie wszystko grzać i baterie na dłużej starczą.

A propos - czyli nie idziesz w USB tylko jednak w baterie?

Życzę powodzenia i pozdrawiam!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 10/6/2025 at 11:59 PM, pmroczko said:

Cześć!

No to jeśli chodzi o schemat potrzebujesz coś takiego:

 

image.png.698d14da07f1a5e2197181483c7e60a1.png

 

5 Woltów bierzesz z kabelka USB, a oporniki dobierasz tak:

 

Od 5V odejmujesz spadek napięcia na diodzie (szacunkowo: dla białych i niebieskich 4V, dla czerwonych i zielonych 2V. Dla każdej diody można też to zmierzyć multimetrem). Załóżmy dla niebieskiej diody od 5V - zasilanie odejmujemy 4V na diodzie i dostajemy 1V. Dzielimy to przez prąd, który chcemy przepuszczać przez diodę - np. 10mA czyli 0,01A. 1 / 0,01 to 100, czyli potrzebujemy opornik 100 Omów.

 

Inny przykład - dla zielonej diody: Od 5V odejmujemy 2V spadku na diodzie i dostajemy 3V. To dzielimy przez prąd który chcemy przepuścić, na przykład 20mA = 0,02A. 3/0,02 = 150 czyli potrzebujemy opornik 150 Omów.

 

Po podłączeniu, jak już dioda świeci, można na jej końcówkach pomierzyć napięcie i to właśnie jest ten spadek napięcia na diodzie, który bierzemy do powyższych obliczeń.

 

Mam nadzieję, że to pomoże - daj znać jak poszło albo ewentualnie gdyby jeszcze jakieś pytania były, życzę powodzenia i pozdrawiam

 

Paweł

 

 

 

 

Mam pytanie odnośnie tego schematu, nie wiem czy dobrze rozumiem te połączenia przewodów “skrzyżowania” z kropkami, czy w rzeczywistości wygląda to tak że z kabla odchodzą tak jak na rysunku, idzie kabel wzdłuż i na każdym z połączeń robimy tak jakby skrzyżowanie? I na końcu na ostatniej diodzie po prostu tak jakby zamykamy obwód ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Just now, BRAVO112 said:

wszystko bardzo ladnie, tylko najpierw zbudujcie ten samolot !

Właśnie o to w tym chodzi że zanim go zbuduje muszę to zrobić 😁, bez układu elektrycznego nie mam jak ruszyć dalej, trzeba go schować w środku samolotu i skleić połówki, później to tylko z górki.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Hangar72 napisał:

Mam pytanie odnośnie tego schematu, nie wiem czy dobrze rozumiem te połączenia przewodów “skrzyżowania” z kropkami, czy w rzeczywistości wygląda to tak że z kabla odchodzą tak jak na rysunku, idzie kabel wzdłuż i na każdym z połączeń robimy tak jakby skrzyżowanie? I na końcu na ostatniej diodzie po prostu tak jakby zamykamy obwód ?

 

Cześć!

Zgodnie z normą "kropki" muszą być tam, gdzie przewody się łączą, bez kropek teoretycznie było by to tylko skrzyżowanie (bez połączenia). W praktyce możesz to zrobić w bardzo różny sposób, tak długo jak jedna nóżka każdego opornika jest podłączona z jednym plusem zasilania (wszystkie oporniki razem) a wszystkie katody diód połączone razem (i do minusa zasilania). To jest właśnie połączenie równoległe - prądy na diodach się sumują (i mogą być różne na każdym zestawie opornik-dioda), a napięcie zasilające każdy zestaw opornik-dioda jest takie samo.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem - jakby jeszcze były pytania to proszę pisz. Życzę powodzenia i pozdrawiam!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minutes ago, pmroczko said:

 

Cześć!

Zgodnie z normą "kropki" muszą być tam, gdzie przewody się łączą, bez kropek teoretycznie było by to tylko skrzyżowanie (bez połączenia). W praktyce możesz to zrobić w bardzo różny sposób, tak długo jak jedna nóżka każdego opornika jest podłączona z jednym plusem zasilania (wszystkie oporniki razem) a wszystkie katody diód połączone razem (i do minusa zasilania). To jest właśnie połączenie równoległe - prądy na diodach się sumują (i mogą być różne na każdym zestawie opornik-dioda), a napięcie zasilające każdy zestaw opornik-dioda jest takie samo.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem - jakby jeszcze były pytania to proszę pisz. Życzę powodzenia i pozdrawiam!

Paweł

Czyli dobrze rozumiem, układ ma wygląd jak  szyny kolejowe, lewa szyna plus np. Prawa minus i pomiędzy podkłady kolejowe to połączone diody z opornikami 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, można też to zrobić tak. Nawet fachowo się mówi "szyna zasilajaca" o tym głównym przewodzie plusowym albo minusowym.

 

Albo, jeśli to wygodniej, to można zarówno plusa jak i minusa zrobić w formie "gwiazdy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Oto i postępy przy pracach nad afterburnerami.

 

Rurka akrylowa oszlifowana aby weszła w dyszę.

IMG_6300.thumb.jpg.ad7b48a5b2b5ebce45b1e06b0b19da17.jpg

 

a tutaj rurka kleju na gorąca, z wywierconym otworem na białą diodę, owiniętą dookoła czarną taśmą izolacyjną.  Klej również został owinięty taśmą, aby światło się nie mieszało.

IMG_6299.thumb.jpg.e5027b014d181bb62caf652a94c047be.jpg

a tutaj dioda niebieska oświetla rurkę, a biała oświetla klej.

 

IMG_6298.thumb.jpg.8a277d7f6f5036beab7f62f43498f96c.jpgIMG_6297.thumb.jpg.35bd4946179d7d6bbd7a135bbe30b082.jpg

IMG_6296.thumb.jpg.8a5dfe16170bab3a27e3e55ce7653288.jpg

IMG_6295.thumb.jpg.b39502922594d36569691b03bc18f324.jpg

IMG_6295.jpg

IMG_6296.jpg

 

Teraz będę pracował nad ringami od afterburnera.  Muszę jeszcze ustalić na jaki dokładny kolor pomalować wewnętrzną diodę, myślałem żeby bardziej na niebiesko/fioletowo/pomarańczowo, aby płomień był nieco bardziej niebieski. Kwestia jeszcze do przemyślenia.

Edytowane przez Hangar72
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ciekawie to będzie wyglądać. Ale kierowniki do przemalowania, kombinezon granatowy ewentualnie piaskowy, z takimi szarymi się nie spotkałem. Będę zaglądał bo temat ciekawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Wygląda dobrze, wysiłek się opłacił! Z jakim prądem te diody pracują? Życzę powodzenia i pozdrawiam!

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.