Hangar72 Napisano 2 Października Share Napisano 2 Października Czołem wszyscy! Jako iż jestem nowy na forum i jest to mój pierwszy post pragnę się z wami ciepło przywitać . Gwiazdą tego wątku jest model rosyjskiego myśliwca SU-57 firmy ZVEZDA w skali 1:72. Pomysł na ten model ? Nie jest to mój pierwszy model, lecz już jubileuszowy 10-ty model. Model ZVEZDA daje możliwość sklejenia go w dwóch pozycjach: w locie lub na kołach. Ja wybieram tą pierwszą opcje. Dodatkowo zacznę przygodę z elektryką, w czym jestem dosyć zielony, co prawda zielone uprawnienia 1 KV są, tylko wiedzę przydałoby się odświeżyć i się nauczyć w praktyce budować układy elektryczne, gdyż nigdy tego nie robiłem. W planach mam zrobić imitacje afterburnera z diód LED (zostałem zainspirowany filmem na yt z budowy f-35 z afterburnerem) i przezroczystych rurek, prawdopodobnie akrylowych póki co skupiam się na aspekcie elektryki. Samolot będzie w pozycji ze złożonym podwoziem, przedstawionym w locie na dioramie. Jest jeszcze drugi aspekt tego projektu, lecz skupmy się wpierw na suczce. Z zakupami dot. elektryki pomaga mi na bieżąco kochany ChatGPT , póki co rodzi się we mnie pytanie czy dioda SMD potrzebuje radiotra do chłodzenia? W każdzej z dysz będą trzy diody, dwie niebieskie 3mm i jedna SMD biała ciepła pomalowana w odpowiednie kolory. 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 2 Października Autor Share Napisano 2 Października (edytowane) Dzisiejsze postępy: Pomalowany kokpit ( zrobiłem to akurat wcześniej) w kolor soviet cockpit blue, również pomalowane areografem siedzenie pilota na czarno, z lekkim dry brushem korzystając z koloru szarego. Kokpit i wyświetlacz również maźnięty lakierem bezbarwnym clear tamyia w sparyu pod kalkomanie. Edytowane 2 Października przez Hangar72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 2 Października Autor Share Napisano 2 Października figurki z zestawu również pomalowane pędzlem ( pierwszy raz maluje tak dokładnie figurki, z reguły byłem zdania że nie ma sensu się do tego przykładać skoro i tak tego nie będzie widać, w tym wypadku jednak będzie inaczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 2 Października Share Napisano 2 Października 8 minut temu, Hangar72 napisał: Gwiazdą tego wątku jest model rosyjskiego myśliwca SU-57 Tylko ładnie go zrób! 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 2 Października Share Napisano 2 Października 18 minut temu, Hangar72 napisał: Z zakupami dot. elektryki pomaga mi na bieżąco kochany ChatGPT , póki co rodzi się we mnie pytanie czy dioda SMD potrzebuje radiotra do chłodzenia? W każdzej z dysz będą trzy diody, dwie niebieskie 3mm i jedna SMD biała ciepła pomalowana w odpowiednie kolory. Cześć! Proponuję jako źródło prądu wziąć kabelek USB który można podłączyć do bardzo wielu różnych rzeczy - w ten sposób nie trzeba się będzie martwić o baterie. Jeśli chodzi o radiator, to wszystko sprowadza się do tego ile mocy chcesz przepuścić przez te diody. Jeśli to mają być moce urywające D światłem to pewnie trzeba by coś pomyśleć, ale nie widzę w tym sensu. Myślę, że prądy rzędu 10-20mA dadzą Ci odpowiednio jasne światło i powinno sie obejść bez radiatora. Dlaczego diody SMD? TTH (przewlekane) chyba lepiej by się w tym zastosowaniu sprawdziły, miejsca jest przecież dosyć. Jedna ważna sprawa - najlepiej sprawdziło by się tu równoległe połączenie diód. Przy takim połączeniu trzeba pamiętać, że każda dioda powinna mieć własny opornik. Jeżeli spróbujesz zaoszczędzić i zrobisz jeden opornik dla dwóch diód, to diody "rozjadą się" termicznie i jedna przestanie świecić, albo może zacząć świecić o wiele słabiej. Mam nadzieję, ze to pomoże - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam Paweł 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 2 Października Autor Share Napisano 2 Października (edytowane) 13 minutes ago, pmroczko said: Cześć! Proponuję jako źródło prądu wziąć kabelek USB który można podłączyć do bardzo wielu różnych rzeczy - w ten sposób nie trzeba się będzie martwić o baterie. Jeśli chodzi o radiator, to wszystko sprowadza się do tego ile mocy chcesz przepuścić przez te diody. Jeśli to mają być moce urywające D światłem to pewnie trzeba by coś pomyśleć, ale nie widzę w tym sensu. Myślę, że prądy rzędu 10-20mA dadzą Ci odpowiednio jasne światło i powinno sie obejść bez radiatora. Dlaczego diody SMD? TTH (przewlekane) chyba lepiej by się w tym zastosowaniu sprawdziły, miejsca jest przecież dosyć. Jedna ważna sprawa - najlepiej sprawdziło by się tu równoległe połączenie diód. Przy takim połączeniu trzeba pamiętać, że każda dioda powinna mieć własny opornik. Jeżeli spróbujesz zaoszczędzić i zrobisz jeden opornik dla dwóch diód, to diody "rozjadą się" termicznie i jedna przestanie świecić, albo może zacząć świecić o wiele słabiej. Mam nadzieję, ze to pomoże - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam Paweł Kabel USB ? Nie wpadłem na to bardzo ciekawy pomysł, wtedy można by go podłączyć do jakiejś ładowarki ( zależy jakie napięcie podaje), moim zamysłem jest aby cała diorama była przenośna dlatego chciałem użyć 8x bateria AA NiMH które można by było ładować a całą dioramę można by było przenosić, posiadam również zasilacz od paska led z wejściem 230v a wyjściem 12v DC, tylko właśnie kłóci się to z moim zamysłem. ChatGPT stwierdza że prądy będą w granicy (≈9–12 mA). Dlaczego diody SMD ? ponieważ taką diode mógłbym pomalować ( w sercu, rdzeniu na pomarańczowo tamyia clear orange, a na zewnątrz po obwódce tamyia clear orange), nie wiem czy zwykła czerwona didoa dyfuzyjna by dawała odpowiedni kolor, mówimy to o dopalaczu. Równoległe połączenie czyli każda dioda posiada swój rezystor, tak ? Też myśle że to będzie sensowne. Kolega widzę obeznany w temacie, to powiem ci co mam w koszyku na allegro: Przewód Silikonowy Miedziany 26AWG 28 żył 0,14 mm2 czerwony i czarny, Dioda LED 3mm niebieska - jasna - clear 20mA - 460-465nm - 10 szt, Dioda Power LED 1W Ciepła Biała 3050–3250K 95–110 lm SMD - do Oświetlenia, Kabel Połączeniowy JST PH2.0 2PIN 20 cm - Przewód do Elektroniki i DIY, plus tam koszyk na baterie 2x 4 sloty na AA bo nie nie było 8xAA, i zestaw rezystorów. Edytowane 2 Października przez Hangar72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 2 Października Share Napisano 2 Października Cześć! Szacując prąd = 10mA, 4V spadku napięcia na diodzie mamy 40mW mocy, z tego część to światło, więc nie wydaje się, żeby był jakiś problem z temperaturą ani na diodzie, ani na oporniku (1V spadku razy 10mA czyli 10mW mocy). Gdyby to był mój model, to wziąłbym diodę do montażu TTH, czyli "z nóżkami" - było by łatwiej zlutować i zamontować. A pomalować na kolor możesz przednią powierzchnię tego przezroczystego pręta, która będzie oświetlana diodą. Okrągłe diody mają soczewkę która kształtuje światło w odpowiednim kącie, to może być pomocne. Co do listy zakupów - tak teraz patrzę... Dioda LED 3mm - spodziewałbym się takiej: Jeżeli taka miała być, to polecałbym 5mm albo większą - można by ją nawet oszlifować od boku i zrobić tak, żeby wypełniła cały wydech. Power LED 1W - tak wygląda z radiatorem: To już jest overkill, 1W dioda to odpowiednik 20W żarówki - 2-3 takie i masz reflektor samochodowy. Jak u Ciebie z lutowaniem? Połączenia najlepiej by było zlutować, wtedy będą pewne. Z wtyczkami to nie do końca wiadomo... Życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 6 Października Autor Share Napisano 6 Października On 10/3/2025 at 1:28 AM, pmroczko said: Cześć! Szacując prąd = 10mA, 4V spadku napięcia na diodzie mamy 40mW mocy, z tego część to światło, więc nie wydaje się, żeby był jakiś problem z temperaturą ani na diodzie, ani na oporniku (1V spadku razy 10mA czyli 10mW mocy). Gdyby to był mój model, to wziąłbym diodę do montażu TTH, czyli "z nóżkami" - było by łatwiej zlutować i zamontować. A pomalować na kolor możesz przednią powierzchnię tego przezroczystego pręta, która będzie oświetlana diodą. Okrągłe diody mają soczewkę która kształtuje światło w odpowiednim kącie, to może być pomocne. Co do listy zakupów - tak teraz patrzę... Dioda LED 3mm - spodziewałbym się takiej: Jeżeli taka miała być, to polecałbym 5mm albo większą - można by ją nawet oszlifować od boku i zrobić tak, żeby wypełniła cały wydech. Power LED 1W - tak wygląda z radiatorem: To już jest overkill, 1W dioda to odpowiednik 20W żarówki - 2-3 takie i masz reflektor samochodowy. Jak u Ciebie z lutowaniem? Połączenia najlepiej by było zlutować, wtedy będą pewne. Z wtyczkami to nie do końca wiadomo... Życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł Właśnie są w drodze komponenty potrzebne do budowy instalacji elektrycznej. Zamówiłem dodatkowo te diody SMD z ciekawości. Również zamówiłem rurki akrylowe (nie pręty ) potrzebne do imitacji płomieni, jeden większy drugi mniejszy (średnica) który będzie wchodzi w ten większy, większy pozostanie bez zmian, lekko go oszlifuję aby się mieścił, a drugi będę podgrzewany aby uformować storzek który będzie w środku. czy mógłbyś mi na podstawie tego co mam rozpisać jak to podłączyć ? Schemat by był bardzo przydatny, a propos lutowania to nie mam z tym żadnych problemów ; ) Pozdrawiam, Łukasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qz9 Napisano 6 Października Share Napisano 6 Października (edytowane) Tylko akurat tym ruskom to się świecą dopalacze na niebiesko. Tak jak w sukach 35. Popatrz na zdjęcia. Nie wiem co oni tam wsadzili ale na pokazach i na zdjeciach widać, że dużo niebieskiego ognia tam w rurze powstaje. Edytowane 6 Października przez Qz9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 6 Października Autor Share Napisano 6 Października 4 minutes ago, Qz9 said: Tylko akurat tym ruskom to się świecą dopalacze na niebiesko. Tak jak w sukach 35. Popatrz na zdjęcia. Nie wiem co oni tam wsadzili ale na pokazach i na zdjeciach widać, że dużo niebieskiego ognia tam w rurze powstaje. To się pomaluje na niebiesko/fioletowo tą środkową diodę, jest biała to nie będzie problemem. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 6 Października Share Napisano 6 Października Cześć! No to jeśli chodzi o schemat potrzebujesz coś takiego: 5 Woltów bierzesz z kabelka USB, a oporniki dobierasz tak: Od 5V odejmujesz spadek napięcia na diodzie (szacunkowo: dla białych i niebieskich 4V, dla czerwonych i zielonych 2V. Dla każdej diody można też to zmierzyć multimetrem). Załóżmy dla niebieskiej diody od 5V - zasilanie odejmujemy 4V na diodzie i dostajemy 1V. Dzielimy to przez prąd, który chcemy przepuszczać przez diodę - np. 10mA czyli 0,01A. 1 / 0,01 to 100, czyli potrzebujemy opornik 100 Omów. Inny przykład - dla zielonej diody: Od 5V odejmujemy 2V spadku na diodzie i dostajemy 3V. To dzielimy przez prąd który chcemy przepuścić, na przykład 20mA = 0,02A. 3/0,02 = 150 czyli potrzebujemy opornik 150 Omów. Po podłączeniu, jak już dioda świeci, można na jej końcówkach pomierzyć napięcie i to właśnie jest ten spadek napięcia na diodzie, który bierzemy do powyższych obliczeń. Mam nadzieję, że to pomoże - daj znać jak poszło albo ewentualnie gdyby jeszcze jakieś pytania były, życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 8 Października Autor Share Napisano 8 Października Części przyszły, jeszcze czekam na rurki, w sobotę mają być. Zaczynam testy, udało mi się dzisiaj połączyć dwa koszyki na baterie AA. Napięcie wyjściowe : około 12,80 V dioda niebieska: prąd max. 20mA (~3,75V) dioda biała: (20mA) (3V) Zastosowałem rezystor 470 ohm i w rezultacie dioda zaświeciła. obliczenia na rezystor dla jednej diody niebieskiej : (12,80V - 3,75V) : 0,02 = 452,5 ohm obliczenia na rezystor dla jednej diody białej: (12,80V - 3V) : 0,02 = 490 ohm Dysponuje rezystorami 470 ohm i 680 ohm, na obu wydaje mi się jest taki sam efekt, myślę że zostanę przy 470 ohm dla obu diód. Używam bread board do testowania, w najbliższych dniach będę próbował podłączyć wszystkie 6 diod na raz, wish me luck ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 9 Października Share Napisano 9 Października Cześć! No i ładnie. Jak mówi reklama: jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać? Czyli jeśli podobny efekt masz z rezystorem 470 Omów i 680 Omów, to weź 680. Prąd będzie mniejszy, mniej się będzie wszystko grzać i baterie na dłużej starczą. A propos - czyli nie idziesz w USB tylko jednak w baterie? Życzę powodzenia i pozdrawiam! Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 9 Października Autor Share Napisano 9 Października On 10/6/2025 at 11:59 PM, pmroczko said: Cześć! No to jeśli chodzi o schemat potrzebujesz coś takiego: 5 Woltów bierzesz z kabelka USB, a oporniki dobierasz tak: Od 5V odejmujesz spadek napięcia na diodzie (szacunkowo: dla białych i niebieskich 4V, dla czerwonych i zielonych 2V. Dla każdej diody można też to zmierzyć multimetrem). Załóżmy dla niebieskiej diody od 5V - zasilanie odejmujemy 4V na diodzie i dostajemy 1V. Dzielimy to przez prąd, który chcemy przepuszczać przez diodę - np. 10mA czyli 0,01A. 1 / 0,01 to 100, czyli potrzebujemy opornik 100 Omów. Inny przykład - dla zielonej diody: Od 5V odejmujemy 2V spadku na diodzie i dostajemy 3V. To dzielimy przez prąd który chcemy przepuścić, na przykład 20mA = 0,02A. 3/0,02 = 150 czyli potrzebujemy opornik 150 Omów. Po podłączeniu, jak już dioda świeci, można na jej końcówkach pomierzyć napięcie i to właśnie jest ten spadek napięcia na diodzie, który bierzemy do powyższych obliczeń. Mam nadzieję, że to pomoże - daj znać jak poszło albo ewentualnie gdyby jeszcze jakieś pytania były, życzę powodzenia i pozdrawiam Paweł Mam pytanie odnośnie tego schematu, nie wiem czy dobrze rozumiem te połączenia przewodów “skrzyżowania” z kropkami, czy w rzeczywistości wygląda to tak że z kabla odchodzą tak jak na rysunku, idzie kabel wzdłuż i na każdym z połączeń robimy tak jakby skrzyżowanie? I na końcu na ostatniej diodzie po prostu tak jakby zamykamy obwód ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 9 Października Share Napisano 9 Października wszystko bardzo ladnie, tylko najpierw zbudujcie ten samolot ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 9 Października Autor Share Napisano 9 Października Just now, BRAVO112 said: wszystko bardzo ladnie, tylko najpierw zbudujcie ten samolot ! Właśnie o to w tym chodzi że zanim go zbuduje muszę to zrobić , bez układu elektrycznego nie mam jak ruszyć dalej, trzeba go schować w środku samolotu i skleić połówki, później to tylko z górki. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 9 Października Share Napisano 9 Października ok - juz nie przeszkadzam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 9 Października Share Napisano 9 Października 3 godziny temu, Hangar72 napisał: Mam pytanie odnośnie tego schematu, nie wiem czy dobrze rozumiem te połączenia przewodów “skrzyżowania” z kropkami, czy w rzeczywistości wygląda to tak że z kabla odchodzą tak jak na rysunku, idzie kabel wzdłuż i na każdym z połączeń robimy tak jakby skrzyżowanie? I na końcu na ostatniej diodzie po prostu tak jakby zamykamy obwód ? Cześć! Zgodnie z normą "kropki" muszą być tam, gdzie przewody się łączą, bez kropek teoretycznie było by to tylko skrzyżowanie (bez połączenia). W praktyce możesz to zrobić w bardzo różny sposób, tak długo jak jedna nóżka każdego opornika jest podłączona z jednym plusem zasilania (wszystkie oporniki razem) a wszystkie katody diód połączone razem (i do minusa zasilania). To jest właśnie połączenie równoległe - prądy na diodach się sumują (i mogą być różne na każdym zestawie opornik-dioda), a napięcie zasilające każdy zestaw opornik-dioda jest takie samo. Mam nadzieję, że wyjaśniłem - jakby jeszcze były pytania to proszę pisz. Życzę powodzenia i pozdrawiam! Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 9 Października Autor Share Napisano 9 Października 12 minutes ago, pmroczko said: Cześć! Zgodnie z normą "kropki" muszą być tam, gdzie przewody się łączą, bez kropek teoretycznie było by to tylko skrzyżowanie (bez połączenia). W praktyce możesz to zrobić w bardzo różny sposób, tak długo jak jedna nóżka każdego opornika jest podłączona z jednym plusem zasilania (wszystkie oporniki razem) a wszystkie katody diód połączone razem (i do minusa zasilania). To jest właśnie połączenie równoległe - prądy na diodach się sumują (i mogą być różne na każdym zestawie opornik-dioda), a napięcie zasilające każdy zestaw opornik-dioda jest takie samo. Mam nadzieję, że wyjaśniłem - jakby jeszcze były pytania to proszę pisz. Życzę powodzenia i pozdrawiam! Paweł Czyli dobrze rozumiem, układ ma wygląd jak szyny kolejowe, lewa szyna plus np. Prawa minus i pomiędzy podkłady kolejowe to połączone diody z opornikami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 9 Października Share Napisano 9 Października Tak, można też to zrobić tak. Nawet fachowo się mówi "szyna zasilajaca" o tym głównym przewodzie plusowym albo minusowym. Albo, jeśli to wygodniej, to można zarówno plusa jak i minusa zrobić w formie "gwiazdy". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 19 Października Autor Share Napisano 19 Października (edytowane) Oto i postępy przy pracach nad afterburnerami. Rurka akrylowa oszlifowana aby weszła w dyszę. a tutaj rurka kleju na gorąca, z wywierconym otworem na białą diodę, owiniętą dookoła czarną taśmą izolacyjną. Klej również został owinięty taśmą, aby światło się nie mieszało. a tutaj dioda niebieska oświetla rurkę, a biała oświetla klej. Teraz będę pracował nad ringami od afterburnera. Muszę jeszcze ustalić na jaki dokładny kolor pomalować wewnętrzną diodę, myślałem żeby bardziej na niebiesko/fioletowo/pomarańczowo, aby płomień był nieco bardziej niebieski. Kwestia jeszcze do przemyślenia. Edytowane 19 Października przez Hangar72 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hangar72 Napisano 21 Października Autor Share Napisano 21 Października 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chorąży Napisano 21 Października Share Napisano 21 Października Całkiem fajnie się prezentuje, nie przypuszczałem, ze taki efekt można uzyskać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
smialus Napisano 21 Października Share Napisano 21 Października No ciekawie to będzie wyglądać. Ale kierowniki do przemalowania, kombinezon granatowy ewentualnie piaskowy, z takimi szarymi się nie spotkałem. Będę zaglądał bo temat ciekawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pmroczko Napisano 21 Października Share Napisano 21 Października Cześć! Wygląda dobrze, wysiłek się opłacił! Z jakim prądem te diody pracują? Życzę powodzenia i pozdrawiam! Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.