Skocz do zawartości

[Wrzesień '39] PZInż 202 - scratch


Jendrass1

Rekomendowane odpowiedzi

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dr%C4%85%C5%BCek_skr%C4%99tny

 

A idealnym tego zobrazowaniem będzie zwykła korba rozruchowa, jeśli przyjmiemy, że jeden (ten dłuższy) koniec zostanie zablokowany.

 

Drążki skrętne w "Panterze":

http://klub.chip.pl/krzemek/panther/panther_nap.htm

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 254
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dr%C4%85%C5%BCek_skr%C4%99tny

A idealnym tego zobrazowaniem będzie zwykła korba rozruchowa, jeśli przyjmiemy, że jeden (ten dłuższy) koniec zostanie zablokowany.

Zasada działania (normalnym językiem ;) )

 

Nie no spoko, wszystko już wiem buła z masłem ;)

Najbardziej mi się podoba pionowe przemieszczanie wachacza i ruchy skrętne drążka ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jendrass1, na GG mogę wyjaśnić dokładniej ...

Choć znając moje umiejętności tłumaczenia ... :((

 

Może to będzie lepsze ...

BO0207020025.gif

Cały drążek skrętny to elementy 1,3,4,5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem u Lubej więc gg dziś odpada, ale rysunek pomocny - dzięki ! Czyli bardziej te szkopskie rozwiązania z Pz V i IV tak ? Czy taki drążek u nas w 202 mógł mieć też tą sprężynkę? Zgłoszę się jutro na gg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jendrass sam musisz sobie odpowiedzieć jaką szerokość musi mieć rama. Nasz już rysunek z góry w/g którego będziesz budował nadbudowę. Wrysuj do niego koła z obu stron z zapasem na te drążki j reszta pozostaje na szerokość ramy. Nie wiem ile powinna mieś szerokości i nikt pewnie tego nie wie. Możemy tylko oszacować w skali 1/35:

 

- planowana szerokości ciągnika – 60 mm

 

- „złożeniowa” szerokość – podwójne koło (8 mm) + drążek skrętny (5mm) + rama (obecnie Twoja 33 mm) + drążek skrętny (5mm) + podwójne koło (8 mm) = 59 !!!

 

Wynik bardzo zadawalający. Na zdjęciach widać, że gąsienica lekko wystaje poza koła, więc należy troszkę dodać na koła ponad te moje 8 mm (nie wiem ile faktycznie mają szerokości Twoje odlane koła?). W/g mnie przy tej ramie szerokość ciągnika może wyjść Ci troszkę więcej niż zakładane 60 mm.

 

PS Czekam na Twoje obliczenia! Do soboty pędzą mnie w Polskę bez Internetu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiałem to sobie jakoś narysować, więc użyłem programu w którym ostatnio robię wizualizacje 3D przestrzeni. Rzut przodu wozu -rammy.

Od lewej:

Koło (czarne)

Połączenie koła z resorem (szary prostokąt)

Resor wystający poza ramę

Rama (zielona)

i cała reszta z drugiej strony.

Wymiary podane w milimetrach w skali.

przod.jpg

Szerokość koła tylnego (od gąsienic) to 7-7,5mm, na drążki przyjąłem 6 mm co daje = 13,5 mmx2=27mm

27+33=60mm czyli szerokość całkowitą wozu.

Wygląda na to, że rama może zostać jaka jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybierając jeden z trzech wariantów przodu ramy to zdecydowanie środkowy, czyli kształt trapezowaty, oczywiście czoło ramy szerokości chłodnicy. Rama raczej nie mogła być prosta ponieważ utrudniałoby to mocowanie do niej silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to niby dlaczego miało by utrudniać ?

Dlaczego rama nie może mieć takiego kształtu?

famo08.jpg

 

Prosta w kształcie i w wykonaniu, solidna, dająca mocne oparcie dla silnika i innych podzespołów.

 

P.S.

Ale oczywiście ja się na niczym nie znam ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy mówi cokolwiek o szerokości ramy dalej ?

 

 

Oooo, przepraszam stokrotnie, pomyliłem się.

Kształt ramy Famo jest inny.

Wygląda, że Jarekk miał jednak rację.

Fam005.jpg

Fam007.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugeruje wyraźnie iż rozstaw gąsienic zdecydowanie szerszy od tego wymiaru, a to już dużo mówi co do szerokości ramy na wysokości gąsienic, zdecydowanie musiała być szersza od tego wymiaru z przodu pojazdu(pod chłodnica)dlaczego?

gdyby szerokość była taka jak pod chłodnica drążki skrętne wystawałyby z ramy od strony kół co powodowałoby z pewnością narażenie ich na wyłamanie przy pionowym skoku wahacza. Można by teoretycznie zniwelować tą odległość większym wykorbieniem samego wahacza ale to z kolei powodowałoby osłabienie wahacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jendrass, rysunek który zamieściłeś z wymiarowaniem z przodu ma chyba mały błąd wymiarowy. Założyłeś szerokość bębnów hamulcowych na 2 x 4 mm. Te bębny praktycznie wchodzą do środka felgi koła i wystają bardzo mało.

Ze zdjęć wynika, że chłodnica była szersza niż w PF. Zdradź nam tajemnicę ile będzie miała szerokości twoja chłodnica (w PF 621 ma 19 mm).

Znalazłem rysunki i zdjęcia ramy niemieckiego jego odpowiednika. Rama z 1934 roku jest prosta (ma jednak jeszcze inny szczegół ciekawy), natomiast z 1936 jest już zwężana (zdjęcia cieciwy) .

 

Materiały do przemyślenia masz na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarekk, pokaż te zdjęcia wszystkim.

W końcu jest to swoista "podróż przez meandry mechaniki" - zawsze można podyskutować w szerszym gronie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Projekt nie umarł ale faktycznie opóźnienie mamy spore

 

Wczoraj zrobiłem wstępnie ramę, wg podobno bardziej realnego wzoru. Problem w tym, że z tego co widzę na zdjęciach Cieciwy (niemieckie wozy)

rama powinna być zrobiona z cowników, tak ? więc ciut trzeba będzie pozmieniać chyba.

 

IMG_6807.jpg

IMG_6805.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem do końca przekonany co do kształtu tylnej części ramy.

Każde zagięcie, czy zwężenie to co najmniej jedna operacja technologiczna więcej, a co za tym idzie większe koszty, dłuższy czas i większa pracochłonność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad układem jezdnym trwają, Drążki skrętne są na chodzie, ruszą się jak prawdziwe Teraz trzeba je jednak podrasować, dorobić trochę detali.

Dwa pytania:

 

1. Czy ostanie, czwarte, koło było również mocowane na drążku czy na stałe do ramy ?

222tylnekoo.jpg

2. Jak był mocowany do ramy resor kół przednich ?

 

IMG_6811.jpg

IMG_6812.jpg

IMG_6813.jpg

IMG_6814.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak ! ! !

 

Czyli nie było drążka skrętnego, a koło montowane na sztywno do ramy, miało (?!?) mechanizm napinania, taki jak w 7TP np ?

Dzięki Grzegorz !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię, żeby taki ...

Wydaje mi się, że "ugięcie" gąsienicy w 202-ce będzie znacznie większe niż w 7TP, więc i mechanizm powinien być inny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, podkreślam, że tylko wydaje, że na logikę powinni korzystać z rozwiązań cywilnych patentów...najpewniej niemieckich... lub francuskich... zmierzam do tego, ze mechanizm napinania powinien być niemiecki lub francuski... (moje gdybanie...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.