Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Zdjęcia faktycznie fajne, no i w ciekawych malowaniach maszyny. Te nasze srebrne już mi się trochę opatrzyły. Mam na skłądzie PFM-a do zrobienia z nr 7012 ale mocno zastanawiam się nad jakimś kamo naszego Wielkiego Brata. Na jednym zdjęciu, słaba jakość ale wydaje mi się że PFM nr boczny 101 ma przed wlotem czerwono- żółty znak ostrzegawczy jak w Su-22.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0955.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

img4941y.th.jpg

 

Rozumiem że napisu tłumaczyć nie trzeba ?

Na I str. jest nazwisko autora -ucznia szkoły pilotażu Anatolija Szołochowa-rok promocji 1988-więc zdjęcia zapewne z lat1984-88.

Przy okazji buszowania znalazłem sobie w końcu jakiś mały avatar, jakoś nie mogłem tych trochę większych zmniejszyć .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Leszek.Sz. napisał

mocno zastanawiam się nad jakimś kamo naszego Wielkiego Brata.

 

http://alfamod.ru/valkiavia/196/

Kolejny kamuflaż zza wschodniej granicy.Ja przynajmniej na dzisiaj mam dość 21 , cały dzień buszowanie w sieci .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj, przewinęło się ostatnio kilkanaście rewelacyjnych zdjęć na allegro. Sam złowiłem te najbardziej interesujące mnie

Więc u NRDowców to nasz wynalazek, czy sami eksperymentowali?

 

Oczywiście że nasz . PBP-2-R-3S czyli Podwójna Belka Posrednia dla 2 pocisków R-3S. Jak pisza sami konstruktorzy , spózniona o 10 lat...

I chyba egzemplarz z drugiego zdjecia /to Ty licytujesz / był w muzeum w Dreżnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko proszę Panowie bez śmiechu , tak na szybkiego wrzucam wymiary cyfr na 21. Wiem że to się nie trzyma żadnych zasad rysunku tech. ale z grubsza wiadomo o co chodzi. Tak ogólnie masakra. Nb. malowane były średnio raz na 8-1o lat w czasie remontu w WZL, co roku w miarę zużywania każdy technik robił jakieś podmalowania. I jakby tak mierzyć dokładnie to każda cyfra ma trochę inny wymiar. Złapałem chyba te najpotrzebniejsze [ mam nadzieję ], bo przy stawianiu kresek sam się już pogubiłem.Niestety nie mogę znależć jakiegoś pisma normującego " służbowo " te sprawy, ale może jeszcze coś kolega wykopie.

ccf2010101800001.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Logiczne jest , że jeżeli zamiast cyfry 1 , będzie każda inna, to ogólna szerokość nb .ulegnie zmianie.Najważniejsze wymiary czyli :

-wysokość

-szerokość

- grubość

-odstęp

są podane . Jakby co , to reklamację przyjmuję jeszcze parę dni.

Ogólny widok , jak to w konkretnym przypadku wygląda, jeszcze w jednostce, a nie w muzeum lub u kolekcjonera.

zdjcie047a.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, zamiast domniemywać wymiarów lepiej wybrać się na wycieczkę, zabrać ze sobą przymiar wstęgowy zwijany, znaleźć szybkacza i do mierzenia! Poproszę teścia to zmierzy mi jutro wymiary szablonów bo jeszcze się gdzieś tam po wzl'ach tarlają i będziemy wiedzieć jak wyglądało wymiarowanie po remontach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lukasz.tur- a jak sądzisz te pomiary to ja robiłem palcami ?. I jak widzisz też robione z natury, a nie z księżyca. I nie każdy ma Teścia w WZL, i nie na każdym rogu ulicy stoi " szybkacz " I nie są domniemane ,tylko zmierzone z s-tu, który latał z tymi numerami , a nie malowane przez domorosłych rekonstruktorów. Prosił mnie jeden z aktywnch Forumowiczów o ew.wymiary, co mogłem to zrobiłem.Zdaję sobie sprawę że może to dzieło artystyczo -technicznie nie jest najwyższych lotów, ale zrobienie szablonów z blachy zajęłoby trochę więcej czasu

A jak się wczytacz w rozmiary oryginału, to szczególnie w skali 72 , to niektóre elementy będą naprawdę bardzo małe.

PS. A jak ktoś będzie chciał zrobić samolot przed remontem ?

I tu właśnie najlepszy byłby biuletyn odnośnie malowania znaków i nb.

A tu masz przykład że nawet MON nie miał nic do rozmiarów nb. samolotu. Ani slowa o numerach, tylko szachownica.

M.P. 1996 nr 14 poz. 178

Zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad używania znaków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustalenia innych znaków używanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

To samo jest w poprzednich zarządzeniach , a nawet ustawach sejmowych-flagi , orły , bandery, proporce d-ców RSZ, nic o nb. s-tów.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Easy! Nie mówie że nie. Acz kolwiek ja tam pomników widziałem sporo i rzeczywiście często się spotyka że czcionka cyfr często się zmieniała a to ze względu na szblony, które podobno były nietrwałe. Jakieś tworzywo bo te blaszane kiepsko przylegały do powierzchni s-tu.

Co do mierzenia to myślałem, że może jakoś tak z Talesa policzyłeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aczkolwiek ja tam pomników widziałem sporo i rzeczywiście często się spotyka że czcionka cyfr często się zmieniała a to ze względu na szablony, które podobno były nietrwałe.
No właśnie , a Young prosił mnie o wymiary z " prawdziwego " samolotu, a nie o pomierzenie "dzieła "z cokołu.

A teraz kolejna ciekawostka 21MF z rakietami R-72-73, ale rosyjski sprzed lat, a nie hinduski wspólczesny 21BISON.

21mfzrakietamir7273.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Napis brzmi , w wolnym tłumaczeniu '" 21MF ...ze zdemontowanym działkiem GSz-23 i zamontowanym urządzeniem -anteną do sterowania rakietami pow-pow. R-72 "

Nie mogłem sie powstrzymać , żeby nie wrzucić tego zdjęcia.Przygotowanie do lotów na poligon u wschodniego sąsiada .Mają poczucie humoru, naprzeciwko płaszczyzny " składowania środków " stoi kilkadziesiąt gotowych do lotu samolotów .A oni sprawniae i szybko przygotowują uzbrojenie .Zdjęcie zatytułowane było ."O Boże "

good12.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak założymy się że 9435 nie było ?

A na razie 9444- z białą obwódką - i bez pomiarów .Po wymiary proszę się udać w ok. Jasło -Krosno .

9444.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

9444080519.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

94442.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Ten ostatni to przykład ze 4 mogly być różne , w zależności od okresu eksploatacji .

A teraz 9345- rozumiem że zakład wygrałem ?

9345pomniknawoszk.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

9345pomnikwoszkmrgowo.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Do tego miałbyś bliżej bo stał na WOSZK-u w Mrągowie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie mieliśmy wyjście , skoro pierwszych 18 Bisów przyleciało do 26PLM w momencie gdy byliśmy na przebazowaniu w Słupsku ? V-81, następna partia przyleciała -IX-81, i tu już cała I el była malowana trochę innymi nb. Teraz już nie pamiętam , czy przy okazji przemalowywano " słupską " numerację .

Ale chyba jednak nie, poniżej 2 samoloty II el i nb. mają jednak inny wzór niż I el i zdjęcia robione na lotnisku w Zegrzu

94837.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

mig9501odkaanie.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek ma rację. W wielu 21 były te same czcionki co w 23. Jak tylko dostanę zdjęcia szablonów to wrzucę na forum. Poza tym dokładność malowania wychodziła tak sobie. Jak wspomniałem arkusze blach kiepsko przylegały do poszycia i poprawiane były odręcznie na 21. Natomiast na 23 wychodziło to już całkiem nieźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mocno zastanawiam się nad jakimś kamo naszego Wielkiego Brata.

Tfu, tfu!

Tylko proszę Panowie bez śmiechu , tak na szybkiego wrzucam wymiary cyfr na 21.

Koledze należy się wielkie Napewno niejednemu modelarzowi przydadzą się te dane!

Poproszę teścia to zmierzy mi jutro wymiary szablonów bo jeszcze się gdzieś tam po wzl'ach tarlają i będziemy wiedzieć jak wyglądało wymiarowanie po remontach.

Liczę na podobną pomoc jak ze strony "Babci". Póki jest możliwość warto to wszystko zebrać w całość

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadniczo szablony z cyframi powstały w oparciu o wzory z ZSRR i były opisane w instrukcji, które podobno gdzieś się zapodziały z tąd kilka różnych różnic ale przyjęto zasadę wymiarowania: W=490, S=230 (dla innych niż jedynka), G=75mm.

Tymi szablonami malowano również 23ki.

Niestety w 2003 roku wszystkie instrukcje przeszły do archiwum i normalni pracownicy nie mają możliwości wglądu ani kopiowania. Na całe szczęście zostały się szablony. Elementy pozostałe po remontach...

podstawiono kontener i do komisyjnego zniszczenia. Pozostały mi jedynie łożyska od turbochłodnicy, które wykożystałem do naprawy odkurzacza, zegar, przewody ekranowane i ciutkę chydrauliki-również na użytek domowy.

Więcej grzechów nie pamiętam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to tak mniej więcej rozmiary sie zgadzają.Różnice o te 0,5-1cm mogą wynikać z faktu iż samoloty np. na prace po 200 godz. nalotu często leciały np do PWL Słupsk i tam mogły być trochę inne szablony.Zdarzało się też i tego jestem pewien iż np . nb z cyfrą 1 mialy tą cyfrę trochę szerszą niż pozostałe , tak ok 1cm. Po prostu np numer 9311 wydawał się trochę węższy na samolocie, i stąd to optyczne zwiększanie. lAe tak naprawdę to nikt nie chodził z linijką i tego nie mierzył.Mogło się nawet zdarzyć że np . w sytuacji wysyłania samolotu z D-cą pułku na tzw . przegląd i egzaminy samoloty były "upiększane " na miejscu i no wtedy trzeba było poprawić nb.Taśma , gąbka , farba i do przodu.I jak nawet numer był o te 0,5 cm szerszy to nikt nie zwracał uwagi, miało byc ładnie , czysto , no i żeby było widać zadbany samolot.Ot cała filozofia malowania nb.

Nawet nie chce mi się wspominać co zrobiono z częściami po 21, skrzynie , widłakiem na samochód i zrzucano na stosy w starych sronochangarach.Pordzewiało, "zgniło" i na złom, Cała Nasza filozofia .Bo to " ruskie ' i do niczego się już nie przyda.

Mig-29 clock screensaver

A to taka ciekawostka - możliwe że częśc miłośników 21 ma coś takiego , ale calkiem miły wygaszacz .Niemal jak zegarek z cocpitu 21. Wpisujemy w Google "MiG-29clock" i wyskakuje nam powyższy link .Prawy przycisk myszy -zainstaluj i mamy kultowy wygaszacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o "1" to bywały odchyłki +30mm. chociaż tak na prawdę ciężko nazwać to odchyłką skoro zdażało się to tak często.

Okolicznościowe malowania chociażby na okrągłe rocznice formacji to już czysta wena techników należących do danej bazy i pułku no i oczywiście zgoda dowódcy jednostki. Dokładnie procederu nie znam w tej kwestji.

W PRL wiadomo co się działo z okazji jakiejś wizytacji. Błysk i trawa na zielono! A co się działo na instruktażach i kursach we Lwowie? Pogrom ale to dłuższa historia. Zdradzę, żę musztra pod koniec lat 80 w ZSRR była naprawdę imponująca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.