Skocz do zawartości

MiG-21


emeryt

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ja wiem, czy takie bezcelowe? Opór rośnie z kwadratem prędkości, a taka owiewka miała by Cz przynajmniej o rząd wielkości mniejszy niż mocowanie belka-wyrzutnia, więc dla szybkich było o co kopię kruszyć.

 

A skoro już napisałem cokolwiek, to zadam specjalistom od żelazek pytanie. Które polskie 21sze były malowane na szaro? Z tego co się orientuję to na pewno część Bisów, ale czy tylko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś jest w stanie to przetłumaczyć na nasz język?

Nasze "Siwki "jak były w Zegrzu też nie były "przystosowane "do przenoszenia SPS-a. Przecież to robili technicy dopiero w Malborku pod nadzorem serwisantów z ZSRR.

Babciu, przypominam tezę postawioną w artykule o naszych 9600 jakoby maszyny były przystosowane fabrycznie. Choć belkę miały standardową. Ciągle nie wykluczam - jeśli miała być do tego specjalna instalacja w s-cie, może faktycznie nasze ją miały? A że belek nie zmieniono, powodu nie było, bo zasobników nie było tam gdzie służyły.

A skoro już napisałem cokolwiek, to zadam specjalistom od żelazek pytanie. Które polskie 21sze były malowane na szaro? Z tego co się orientuję to na pewno część Bisów, ale czy tylko?

Z tego co pamiętam - szary gołębi /niebieskawy/ MF w Malborku, jakieś szparki UM, szary b. jasny - PF, MF Łask, Poznań, R Sochaczew. Do tego pojedyncze s-ty. Nie liczę malowań okolicznościowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Info o szrej R-ce cieszy mnie szczególnie, bo to swoiste "dwa w jednym" dla moich modelarskich planów na blizej nieokreśloną przyszłość ;) ;)

 

A przy okazji, przeszukając internet pod katem naszych 21szych znalazłem takie urocze foto:

 

F-16.jpg

Podpisane jako ujęcie z fotokarabinu z czasów ćwiczeń "Polish Dancer 2000". Z kilku różnych źródeł słyszałem, że amerykanie niespecjalnie kwapią się do podawania wyników walk powietrznych z polskimi pilotami i to zdjęcie daje możliwość wyrobienia sobie opinii dlaczego tak jest ;) ;)

 

 

źródło: http://www.konflikty.pl/forum/viewtopic.php?f=19&t=935

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Babciu, przypominam tezę postawioną w artykule o naszych 9600 jakoby maszyny były przystosowane fabrycznie.

Tyle to ja jeszcze pamiętam .A co do fabrycznego przystosowania i artykułu ? Nie wiem komu bardziej wierzyć. Fachman od zasobników twierdzi że przystosowywali wybrane samoloty na miejscu w M-ku pod nadzorem Rosjan. Powtarzam wybrane do przenoszenia zasobników. No ale ludzie powoli odchodzą , sprzęt już odszedł , i możemy sobie wysnuwać różne teorie. Ale uperał się nie będę .

Mikele napisał

Czy ja wiem, czy takie bezcelowe? Opór rośnie z kwadratem prędkości, a taka owiewka miała by Cz przynajmniej o rząd wielkości mniejszy niż mocowanie belka-wyrzutnia, więc dla szybkich było o co kopię kruszyć.

Z pełnym Sazcunkiem - zakladać "podkładki " aerodynamiczne w celu zmniejszenia oporu , ale latać z pustym podwieszanym zbiornikiem, który po wypracowaniu dopiero "stanowił kulę u nogi "

Początki ery odrzutowców to jednak ciekawy okres , nawet jeśli chodzi o takie troche zwariowane pomysły.

A odnośnie malowania na szaro -siwo cała 2elm z Zegrza- 21MF przejęte z Babich Dołów. Nie na darmo zwane "Siwkami '

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile zrozumiałem ideę tej osłony (na tym rysunku: http://img252.imageshack.us/img252/5355/72967958.jpg), montowana jest w miejsce, które tak czy najczej fizycznie istnieje w układzie belka-wyrzutnia i na pewno bez osłon generuje spore opory. Nie wypowiadałem się nt. przedstawionych wcześniej dodatkowych belek pośrednich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikele -wierz mi, kogoś ostro pogięło , jesli postanowił to zakupić. Może Rosjanie próbowali to stosować przy jakiś wersjach do bicia rekordów, ale wtedy i tak s-loty latały przeważnie bez podwieszeń. Zapewne z tego szybko zrezygnowano , bo znając życie , to pewnie ktoś by żle przymocował , gdzieś wypadło przy kołowaniu, a efekty "szybkościowo -aerodynamivzno-bojowe " niemal żadne . Coś podobnego było z belką podkadłubową , gdzie trzeba było zakładać listwę maskującą po zdjęciu zbiornika .I jak sięgam pamięcią rzdko kto to robił [ ja na pewno nie ] i jakoś to nie pogarszalo osiągów samolotu.Zycie .

Ps. A wyobraż sobie jakie opory musiał stawiać zasobnik UB-16 , po wystrzeleniu rakiet [ o UB-32 nie wspomnę ]

Potraktujmy to jako ciekawostkę z wiązaną z 21.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He, trzy kawałki blachy i taki odzew

 

Co do czeskich 21 z SPS ami to szukać nalezy rocznika L+K 2003 lub 2004 numerów 3 i4 ,jest tam opisana historia stosowania tego ustrojstwa .

 

Grzegorz, na temat tego wypełniacza ,,szczelyny,, w tej instrukcji jest pół strony i tylko tyle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli stawiasz tezę, że były tak bardzo ciemnozielone stożki to jest ona bardzo odważna. Nigdy nie spotkałem całego tak ciernego stożka.

Natomiast jak już zaczynała schodzić farba ze stożka (anten), to pod spodem widać było właśnie takie ciemne plamy. Dlaczego tak było nie wiem.

 

Pobrałem kiedyś z magazynu oryginalną farbę radziecką. Była dwuskładnikowa i trzeba było ją mieszać z żywicą. Po mieszaniu była tak gęsta, że nie dało się nią malować całego stożka lub anteny na stateczniku. Trochę wbrew wytycznym zaczęliśmy kupować zwykłe farby bezołowiowe (dogadaliśmy się z naszym PWL-em, skarg na działanie urządzeń nie było i tak zostało). Sochaczewskie pierwsze kompletne malowania to zielona farna bezołowiowa z Dębicy. Była jaśniejsze niż ta radziecka, dlatego na kolorowych zdjęciami z lat osiemdziesiątych nasze anteny były jaśniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba troche jesteś zbyt zasadniczy ,lub pewny siebie. Zadnej tezy nie stawiam, zamieściłem tylko zdjęcie ,na którym widać dwa odcienie zielonego.

I tyle.

 

Teraz napisze ,że stożek był z tworzywa ,moze nawet takiego samego jak ten z płetwy. I oba miały kolor bakielitu ? jasno- brązowy , w ten deseń .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Były również pytania o kolor stozka, na pierwszym planie ciemna i jasna zielen rzeczonego.

 

Bez komentarza tak to odebrałem, że były stożki i jasne i takie b. ciemne.

 

W tym co widziałem i malowałem jestem pewny. W innych prawach może trochę mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zdjęcie już wrzucałem tutaj, dla przypomnienia.

2elm50p.jpg

Kolory przypominają nawet te ze zdjęcia powyżej

A jak wyglądał odrapany stożek, na przykładzie PFM z Goleniowa

7810.jpg

 

Btw. To cmentarzysko to Buk koło Poznania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

em napisał

Teraz napisze ,że stożek był z tworzywa ,moze nawet takiego samego jak ten z płetwy. I oba miały kolor bakielitu ? jasno- brązowy , w ten deseń .

A dokładniej z laminatu szklanego, składającego się z 3 warstw; 2 warstwy laminatu i jednej warstwy wypełniacza+ materiał wiążący WFT. [ nie mam pojęcia co to jest ] ale coś na bazie żywicy. Bo właśnie mat. na bazie żywicy uzupełniano ew. ubytki na stożku

Odnośnie zdjęcia 7810 -najciekawszy to jest tam pilot bez kasku.

A odnośnie kolorów stożka -ja opieram swoją wiedzę na podstawie stanu i utrzymania płatowca 21Bisów-pewnie jakby polatały jeszcze z 10 lat , to miałyby taki sam wygląd i koloryt jak na innych 21. Tak że nie ma o co toczyć "wojen ", bo wygląd s-tu zależał przede wszystkim od jego "wysługi " i możliwości materiałowych jednostek .A z tym w końcówce lat 80-90 było tragicznie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna ciekawostka ,intrygujaca można powiedzieć dotycząca APU-13M .Otóż producent gwarantuje bezawaryjne działanie w ciągu 3 lat przy ilości odpalonych pocisków rakietowych 150 sztuk, i tego nie bardzo rozumiem ilości zdjetych pocisków rakietowych sztuk 50.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak każde urządzenie na samolocie również urządzenia odpalające takie jak wyrzutnia mają swój określony resurs techniczny wyrażany w ilości odpaleń. W przypadku APU to właśnie 150 odpaleń bojowych. Nie wiem skąd ten zapis o 50 zdjętych pociskach jako że każde wystawienie samolotu na dyżur bojowy, podwieszenie rakiety szkolnej czy też osiąganie gotowości bojowej w szybkim tempie eliminowałoby taką wyrzutnię z eksploatacji.

W przypadku wyrzutni UB resurs miała każda lufa, której nastrzał był ewidencjonowany. Także działka miały swój określony żywot. Dla działka GSz 23 resurs wynosił 4000 wystrzałów z tym, że po 2000 należało wymienić pewne elementy. W późniejszym czasie wydłużono resurs działka do 6000 wystrzałów ale to w ramach oszczędności wymyślonych przez naszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla działka GSz 23 resurs wynosił 4000 wystrzałów z tym, że po 2000 należało wymienić pewne elementy

Jak poligon był raz [ no 2 x na rok -ŚWIĘTO ] I pózniej ładowano po 50 szt. amunicji , to takie działko było wieczne. Lufy działka miały większy resurs [ przy Naszych poligonach i normach oszczędności ] niż cały płatowiec.

Zapis o ilości odpaleń -logiczny , ale co miało znaczyć to " zdjęcie " pocisku ? W pełni zgadzam się z Grzegorzem 5710, przy takim sposobie liczenia , to chyba po roku trzeba zmieniać wyrzutnie na nowe. Grzegorz- a może po zdjęciu 50 pocisków trzeba było wykonać jakieś kontrolne sprawdzenie instalacji wyrzutni - wpis - i dalej do eksploatacji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz- a może po zdjęciu 50 pocisków trzeba było wykonać jakieś kontrolne sprawdzenie instalacji wyrzutni - wpis - i dalej do eksploatacji ?

 

Zakres prac na wyrzutniach miałeś w JZOT-21 Uzbrojenie i wykonywałeś je w ramach obsług bieżących A,B,C,D,P i dodatkowo okresowych 1, 2 ale to już w ET. Czynności obsługowe to jest normalna ich eksploatacja, w ramach której jest dopuszczalna regulacja, wymiana części itp. Resurs techniczny to przecież całkiem co innego. Po jego wyczerpaniu wyrzutnię odstawia się definitywnie od eksploatacji a w jej miejsce wprowadza się nową.

 

Jak poligon był raz [ no 2 x na rok -ŚWIĘTO Very Happy ] I pózniej ładowano po 50 szt. amunicji , to takie działko było wieczne. Lufy działka miały większy resurs

 

No ja pamiętam, iż poligon był raz w miesiącu ale to i tak było Święto Ognia i Dymu Rzeczywiście żywotność działek Gsz 23 była duża no bo i nastrzał był stosunkowo mały. Pierwsze wymiany części po 2000 wystrzałów robiłem w 79 roku a więc po 10 latach eksploatacji samego płatowca i nie przypominam sobie aby wymieniono całe działko ze względu na zakończenie resursu.

Podejrzewam, iż w pułkach szturmowych takie wymiany działek odbywały się częściej, gdyż oni mieli zdecydowanie większą ilość poligonów.

W tym działku lufy miały taki sam resurs 4000 wystrzałów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Resurs techniczny to przecież całkiem co innego. Po jego wyczerpaniu wyrzutnię odstawia się definitywnie od eksploatacji a w jej miejsce wprowadza się nową.

Grzegorz -wszystko się zgadza, ale to nie znaczy że się ją kasowało. Resurs techniczny, a resurs całkowity to dwie różne sprawy przecież. I może rzeczywięcie po tych podanych 50 założeniach i zdjęciach pocisku coś na wyrzutni trzeba byłó zrobić. Nie wiem, spr.elektrykę, złączki , przesmarować prowadnice , PRZEMYĆ ZŁĄCZKI [ NAJWAŻNIEJSZE ] No nie wiem jak u Ciebie , ale z tą ilością poligonów to nie przesadziłem.Dosłownie na palcach jednej ręki można było policzyć w ciągu roku, jak mieliśmy ekipę już wyszkolonych pilotów.Chylę czoła przed uzbrojencami, bo widziałem np .na pokazie co musieli zrobić Fachowcy z SU-22, to Nasi przy Nich , to najwięksi o.........cze do kwadratu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd ten zapis o 50 zdjętych pociskach jako że każde wystawienie samolotu na dyżur bojowy, podwieszenie rakiety szkolnej czy też osiąganie gotowości bojowej w szybkim tempie eliminowałoby taką wyrzutnię z eksploatacji.

 

A z opisu technicznego uzbrojenia Mig-21 I tak jak napisałem ,zdziwiło mnie zdefiniowanie resursu belki na 50 zdjęć Odpalenia rozumiem. tych zdjęć nie moge skorelować z niczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko się zgadza, ale to nie znaczy że się ją kasowało. Resurs techniczny, a resurs całkowity to dwie różne sprawy przecież. I może rzeczywięcie po tych podanych 50 założeniach i zdjęciach pocisku coś na wyrzutni trzeba byłó zrobić. Nie wiem, spr.elektrykę, złączki , przesmarować prowadnice , PRZEMYĆ ZŁĄCZKI

 

W służbie uzbrojenia nie ma pojęcia resurs całkowity-resurs techniczny. Jest resurs mierzony ilością odpaleń - wystrzałów. Jeżeli działko czy wyrzutnia wyczerpała swój resurs mierzony ilością odpaleń zdejmowało się takie urządzenie z samolotu i w V ( piątej ) kategorii zdawało do magazynu technicznego. Oni albo odsyłali dalej albo w ramach wybrakowania kasowali na miejscu. W to miejsce pobierało się nową w I ( pierwszej ) kategorii i montowało się na samolocie.

Oczywiście można wyrzutnię czy działko odesłać do remontu ale tylko w przypadku uszkodzeń a nie wyczerpania się resursu.

 

Nie wiem, spr.elektrykę, złączki , przesmarować prowadnice , PRZEMYĆ ZŁĄCZKI Very Happy [ NAJWAŻNIEJSZE ]

 

Elektrykę się sprawdzało na bieżąco w ramach obsługi C, D czy też podczas przygotowania do lotów lub pary dyżurnej A, B. Najgorzej z przemywaniem :( JZOT nie przewidywał

 

Chylę czoła przed uzbrojencami, bo widziałem np .na pokazie co musieli zrobić Fachowcy z SU-22

 

I od czasu wprowadzenia Suczek - utarło się powiedzenie :

Lepiej być jeńcem niż uzbrojeńcem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A z opisu technicznego uzbrojenia Mig-21 I tak jak napisałem ,zdziwiło mnie zdefiniowanie resursu belki na 50 zdjęć Odpalenia rozumiem. tych zdjęć nie moge skorelować z niczym.

 

Nie mam pod ręką opisu technicznego tylko eksploatacje uzbrojenia MiG 21 M w której tych rzeczy nie ma. Niem niej jednak resursy techniczne dla sprzętu uzbrojenia ( wyrzutni, działek itp ) były ustalane za pomocą biuletynu eksploatacyjnego wydawanego w miarę potrzeb przez Inżyniera Uzbrojenia WL. ( analogicznie w WL OPK ). Zapisy te o których wspominasz musiały być przetłumaczone z rosyjskich a więc nie stanowiły podstawy dla naszej pracy.

Ale jeżeli już próbujemy rozwikłać ten zapis instrukcyjny przyszła mi do głowy taka myśl.

Pociski R-3 S szczególnie pierwszych serii miały tendencję do nie schodzenia z wyrzutni pomimo zapalenia się silnika startowego. Być może chodzi tu o właśnie o te owe 50 zdjęć. Czyli resurs wynosił 150 odpaleń i 50 niewypałów - ale może takie myślenie jest błędne z mojej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.