Jump to content
kawalek74

Lublin R-XIII ter + R-XIIID 1/48

Recommended Posts

Witam wszystkich

Po zakończonym ostatnim modelu Avengera postanowiłem zabrać się za naszą myśl techniczną a mianowicie za samolot towarzyszący i wodnosamolot.

15 lat temu skleiłem takiego w 1/72 i czas zrobić go ponownie w 1/48.

Posiadam dwa modele: jeden z Spółdzielni Pracy SPÓJNIA kupiony za 3,500 zł chyba w 88roku, drugi MIRAGE HOBBY.

 

20110206994.jpg

20110206995.jpg

 

 

Na początku postanowiłem zabrać się od d....strony czyli od ogona.

-Pociąłem wszystkie elementy sterów aby oddzielić od siebie statecznik pionowy tylni od steru kierunku oraz statecznik poziomy tylni od steru wysokości - głębokości.

 

Do wewnętrznej części statecznika pionowego i steru wysokości wkleiłem cienką rurkę która zastąpić ma rurowe dźwigary oraz pełnić funkcję zawiasów.

 

Zmieni się przez to kształt sterów wysokości ponieważ będą zaokrąglone od strony wew.

 

Poniżej kilka fotek dok. i wykonanych elementów.

 

Mechanizm%20sterowy.jpg

Mechanizm%20smarow.jpg

Mechanizm%20sterowy%201.jpg

20110206999.jpg

20110206996.jpg

20110206997.jpg

20110206998.jpg

 

Pozostaje zakupić Surfacer i dokonac kilku poprawek w miejscach zawiasów.

 

201102061000.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Naprawdę świetnie się zapowiada twój warsztat więc będę śledził go z ciekawością.

Pozdrawiam

Artur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też mam rozgrzebanego "nowego" Lublina (też z blaszkami Parta). Kadłub sklejony z zastrzałami i goleniami podwozia. Jednak brak weny powoduje, że stoi taki bidula na półce Może Twoja relacja jakoś natchnie mnie do skończenia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do wewnętrznej części statecznika pionowego i steru wysokości wkleiłem cienką rurkę która zastąpić ma rurowe dźwigary oraz pełnić funkcję zawiasów. (...)

Znaczy się, będą sprzężone z drążkiem w kabinie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jakieś rysunki mam, może coś z tego wyjdzie, brakuje mi jednak wprawy przy obróbce blaszek, czy ktoś wie z czego można pozyskać cienkie, twarde i sztywne druciki o średnicy od 0,1-0,3 mm ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zużyte struny do gitar elektrycznych. Najcieńsze struny wiolinowe e powinny mieć ok 0.2 - 0.3 mm. Są dość ciężkie w obróbce, ale jako budulec do modeli spisują się nieźle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za inf.

W środę idę do Domu Kultury z dzieckiem na keyboard, może gdzieś będzie stała samotna wiolonczela lub gitara :-)))

Share this post


Link to post
Share on other sites
druciki o średnicy od 0,1-0,3 mm ??

Witaj

Moim zdaniem lepiej do tego celu nadają się druciki miedziane a nie struny ze względu na swoją plastyczność (struny są zbyt sztywne i sprężyste) przeglądnij allegro czasami ogłasza się gostek, który ma zastawy drucików 0d 0,2 do bodaj, że 2mm warto zainwestować 10 zł i mieć coś odpowiedniego niż improwizować i się denerwować w trakcie...

 

Pzdr Albert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co racja to racja, struny to rasowy "generator wnerwu". Są ok do odwzorowywania długich, prostych elementów, ale przy wyginaniu czy zwijaniu choćby w sprężyny trzeba używać dużo nieparlamentarnych słów, żeby robota się udała ;)

 

Ostatnio w empiku znalazłem miedziany drut w 10m szpulkach za ok 10zł. Poza naturalną barwą były tez barwione.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po długiej przerwie witam Wszystkich.

Zebrałem troszkę zdjęć, i materiałów które mam nadzieję pozwolą skończyć moje R-XIII.

Będą 3 wersje: hydro, polowa i cywilna (sportowa)

Na chwilę obecną jestem na etapie przeróbki statecznika pionowego, steru kierunku oraz statecznika poziomego i steru wysokości.

Ogólnie nic nowego ale zabrałem się za robotę.

 

Poskładałem sobie 3 takie zestawy i bardzo zastanawia mnie czy obrys statecznika poziomego dostarczony przez producenta jest prawidłowy, przykładając plastik do szablonu wychodzi duża różnica.

 

P6098930.JPG

P6098931.JPG

P6158949.JPG

 

 

Reszta jak ostatnio jeszcze bez wklejonych blaszek :

 

P6068923.JPG

P6098926.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj kawalek74,,

 

Powiedz proszę skąd pochodzą rysunki, którymi dysponujesz? bardzo interesuje mnie szkielet Lublina, ale dotąd nigdzie nie widziałem rysunków.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz mi powiedzieć czy obrys statecznika poziomego dostarczony przez producenta jest prawidłowy, przykładając plastik do szablonu wychodzi duża różnica.

Pisałem o tym wcześniej ale nie wiem czy szlifować czy pozostawić

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za informacje, właśnie poprawiam statecznik.

Kratownicę wykonam w ilości 3 sztuk z pręcików kupionych na allegro PRĘT WĘGLOWY WŁÓKNO WĘGLOWE piękna sprawa w obróbce , powiedz czy kratownica z PARTA ma prawidłowy obrys .

Czy wiesz jakiej średnicy były pręty na kratownicy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mój ulubiony temat będe często zaglądał.

Odnośnie statecznika poziomego to jego obrys jest "lekko zły", można go troche zaokrąglić ale nie przesadzaj, generalnie trzeba by było wystrugać nowy. Mam stare plany z miesięcznika Aero i tam powiedzmy że obrys pasuje ale one są niby złe, te Glassa podobno są wiarygodniejsze aczkolwiek zawierają błedy. Ster kierunku powinien być pocieniony na dole, czyli schodzic sie ku dołowi i zastąp blaszką dzwignie na nim bo orginał jest stanowczo za gruby, Mam gdzies fajne zdjecie tylnej częsci jak onajde to podeśle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadszedł czas na moje/go Lublina r-XIII.

W pierwszej fazie miałem zamiar robić 3 samoloty równocześnie (Cywilny, morski Ter,R-XIII D wersja z września).

Niestety czasu ciągle brak ale warsztat pozwolę sobie napisać "kolegi" Seba77 troszkę mnie zmobilizował.

W pierwszej kolejności muszę do końca listopada zrobić wersję Ter (ta będzie najłatwiejsza- poligon doświadczalny).

Na koniec września zmotywowany ostatnimi galeriami Lublina wykonałem 3 silniki.

Poniżej efekty

 

P9249160.JPG

 

 

P9249161.JPG

 

PA159188.JPG

 

 

Jak widać poniżej przewody nadal nie są ukształtowane, to zostanie wykonane podczas montażu

PA159189.JPG

 

Kolejnym etap to wykonanie kratownicy z pręcików miedzianych, stalowych i z poliwęglanu.

przyjąłem bardzo dziwną metodę, nie wykonywałem kratownicy na zewnątrz tylko osadzałem w jednej z części kadłuba.

 

Radiostacja i zbiornik paliwa nadal jak i reszta jeszcze nie pomalowane, brak foteli i kilku detali które mam zamiar wykonać na dniach.

 

PA159178.JPG

 

PA159179.JPG

 

PA159185.JPG

 

Poniżej poprawiona na ile to możliwe owiewka kabiny pilota

 

PA159177.JPG

 

jeszcze statecznik poziomy i pionowy po wykonaniu korekt.

 

P6098931.JPG

 

P6158949.JPG

 

PA159193.JPG

 

PA159194.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzisiaj pada więc prace w moim ogrodzie zostały wstrzymane, oznacza to że wykończę wnętrze oraz wszystko co wcześniej przygotowałem

odtłuszczę , przeszlifuję i przemaluję Surfacerem 1000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widze że masz parcie na lubliny całkiem jak ja.

Statecznik pionowy powinien być też u dołu pocieniony, schodził sie ku dołowi na ostro a nie zaokrąglony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejny Lublin się szykuje

 

Ostatnimi czasy widziałem świetnie wykonane Lubliny na Festiwalu w Kołczygłowach.

Nabrałem takiego apetytu że sam wykonam pewnie już niedługo wersję na pływakach.

 

Siedzę i kibicuję

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolejna partia fotek, udało mi się pomalować wnętrze srebrnym, radiostację i kilka innych drobiazgów.

"Szmaciana skrzynka" gotowa do zamknięcia, mam jedynie dylemat jesli chodzi o fotel strzelca, czy jest prawidłowo wykonany ?

W dokumentacji jaką zgromadziłem widać często tylko siedzisko bez oparcia.

 

Krawędź natarcia na stateczniku poziomym została poprawiona jak i profil tylny statecznika kierunku.

 

PA199196.JPG

 

PA199201.JPG

 

PA199203.JPG

 

PA199204.JPG

 

PA199205.JPG

 

PA199206.JPG

 

PA199207.JPG

 

na dniach powinienem zamknąć skrzynkę i zabrać się za obrys zewnętrzny kadłuba + skrzydła itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krok po kroczku i może skończe.

kilka fotek z ukończonych prac, dzisiaj pomalowałem wszystko surfacerem pozostanie jeszcze małe szlifowanie, naciągi i składanie po pomalowaniu

 

tutaj będzie konieczna mała korekta

PB019215.JPG

 

PB059216.JPG

 

PB059217.JPG

 

PB059221.JPG

 

PB059222.JPG

 

PB059224.JPG

 

PB059225.JPG

 

PB059226.JPG

 

PB059227.JPG

 

PB059229.JPG

 

Na ile umiałem to poprawiłem kształt baldachimu

PB059231.JPG

 

PB059233.JPG

 

PB059234.JPG

 

PB059238.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczoraj zabrałem się za obrotnik KZA pod karabin.

Pałąk wykonałem z cienkiego pręciku zamiast z blaszki parta , która przypomina płaskownik.

Zmieniłem kształt podpory pałąka wykonując go z blaszki przyklejonej do kręgu okrągłego.

Do pałąka dokleiłem dźwignię odwodzącą oraz mocowanie karabinu.

 

cats1.jpg

cats2.jpg

cats.jpg

 

 

Dzisiaj postaram się zrobić karabin oraz łopatkę prądnicy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.