Jump to content

PZL W-3 Sokół


Recommended Posts

- W-3SP - to smigłowiec przystosowany do wspoldzialania jednostki GROM, przebudowany z Anakondy - śmigłowiec rozbity, jedyny z szachownica o niskiej widzialnosci

 

Z tego co pamiętam, była to zwykła Anakonda w wersji RM, kupiona jeszcze za czasów istnienia 103 Pułku NJW MSW. Wszyscy się dziwowali, na co w Wawce klasyczny śmigłowiec morski, a wszechobecny poliszynel mówił, że ówczesny d-ca pułku żażyczył sobie wersję morską, gdyż synka chciał sobie szkolić, któren to praktykował w LMW. Nazwiska nie przytoczę, gdyż nie wypada.

 

Na pewno występowała ona najpierw w innym malowaniu, niestety nie pamiętam w jakim, a dopiero później otrzymała te szare barwy, nazwijmy je "antyterrorystycznymi" dla ułatwienia. Kariera jej była krótka- przyglebiła z zawisu podczas jakiegoś ambitnego treningu.

Jeśli chodzi o wyposażenie- też klasyczne- ruski kokpit taki jak w Ankondach 0505,0506, 0511, 0512 (ś/p), 0513. Przystosowanie do do działań grup specjalnych polegało na zabudowie radiostacji z prętową anteną na belce ogonowej.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A tu 0506 "w akcji"                

Nie wiem jak karambolis8, ale ja na przykład nie rozumiem całego posta. Przecież tam bełkoczesz, nie widzisz tego? Kompletnie nie wiadomo o czym piszesz. Szanuj język ojczysty i forumowiczów, którzy

A cóż to leży przy hełmie? Stare dobre "Tygryski" . ?

Posted Images

wszechobecny poliszynel mówił, że ówczesny d-ca pułku żażyczył sobie wersję morską, gdyż synka chciał sobie szkolić, któren to praktykował w LMW.
Że posłuże się cytatem... "słuszną linie ma nasza władza..."

 

Na pewno występowała ona najpierw w innym malowaniu, niestety nie pamiętam w jakim
Była w łaty szaro-zielono-żółte z błękitnym spodem.

 

Przystosowanie do do działań grup specjalnych polegało na zabudowie radiostacji z prętową anteną na belce ogonowej.
Pełen profesjonalizm normalnie
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Witam. Czy posiada ktoś może zdjęcia lub plany silników PZL-10W Sokoła? Dodam, że w googlu nie ma zbyt dużo. Natomiast na stronach ze zdjęciami są pokazane maszyny z otwartymi silnikami lecz bez szczegółów. Potrzebuję zrobić silniki w 1/72. Z góry dzięki i pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Na różnych portalach pojawiło się sporo zdjęć już po przejęciu ich przez Filipińczyków.

 

Te pochodzą z WP:

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_5.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_3.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_4.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_1.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_2.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_6.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_7.jpeg

 

PAP/EPA / Dennis M. Sabangan

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

To już 20 lat... ale czas leci.

Pamiętam jakie piękne były zapowiedzi gdy wchodziły Anakondy.

Mówiło się nawet o trzecim punkcie dyżurowania ratowniczego...

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

http://www.youtube.com/watch?v=bZ6PYHleMmk

 

Ciekawy film o W-3W/WA i W-3K, czyli w zasadzie Głuszczem, ale dobrych 10-15 lat temu ;) Głowica obserwacyjna na dachu kabiny załogi, 20mm działko z celownikiem nachełmowym (!) i ppk HOT-3 (w zasadzie to w filmie wymiennie sa stosowane materiały ze śmigłowcami z francuską głowicą i własnie ppk HOT-3 oraz południowoafrykańską głowicą i pociskami ZT-3). Wtedy nasze polityki jakoś nie wykazały zainteresowania mówiąc, że to nie śmigłowec wsparcia tylko uzbrojony transportowiec, teraz W-3PL to nagle mistrzostwo świata

 

I nie narzekam na konstrukcję, bo tę bardzo cenię, tylko na głupotę i kompetencje tzw. najwazniejszych osób w państwie.

Link to post
Share on other sites
Wtedy nasze polityki jakoś nie wykazały zainteresowania
Nie wykazali też zainteresowania Irydą, PZL-230F Skorpion, wsparciem eksportu Orlikow....................................................... strony mało by wszystko wymienić
Link to post
Share on other sites

Tak, ten sam płatowiec, chyba wszystkie próby z uzbrojeniem strzeleckim i ppk były prowadzone na nim. Kilka lat wstecz, jeszcze na studiach, podczas praktyk w Świdniku, widziałem go osobiście, ale nie był to najweselszy widok - wciśnięty w kąt hangaru, po kanibalizacji części. Nie ma u nas niestety tradycji eksponowania prototypów w muzeach, a szkoda.

 

A firma to się Denel nazywała - ta sama z resztą, która produkowała (produkuje?) CSH-2 Rooivalk. Swoją drogą, pamiętam te plotki, że może zakupimy CSH-2 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych, co to był wtedy za news ;)

Link to post
Share on other sites

Na rysunkach w Świdniku widziałem m. in. Sokoła dostosowanego do przenoszenia przeciw okrętowego pocisku Exocet Szkoda tylko, że te projekty, które dałoby się zrealizować, lądują w szafie a nasi politycy ślinią się do amerykańskiego sprzętu, który najchętniej chcieliby za darmo.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Może kiedyś uda się przebic ten biurokratyczno-decyzyjny beton i koncepcje/projekty/prototypy zaczą w końcu latać z szachownicą, bo zawsze jest wstępne och i ach na wystawach, pozowanie do zdjęć a póxniej jakiś "specjalista" (nazwiskami rzucał nie bedę) wzdychający notorycznie do wielkiego brata, kedyś ze wzschodu, dziś z zachodu, przyjdzie i powie, że tamto lepsze, a na polski sprzęt nie ma pieniędzy.

 

Obyśmy się kiedyś doczekali.

Link to post
Share on other sites
Może kiedyś uda się przebic ten biurokratyczno-decyzyjny beton i koncepcje/projekty/prototypy zaczą w końcu latać z szachownicą, bo zawsze jest wstępne och i ach na wystawach, pozowanie do zdjęć a póxniej jakiś "specjalista" (nazwiskami rzucał nie bedę) wzdychający notorycznie do wielkiego brata, kedyś ze wzschodu, dziś z zachodu, przyjdzie i powie, że tamto lepsze, a na polski sprzęt nie ma pieniędzy.

 

Obyśmy się kiedyś doczekali.

 

W życiu , na to jest za pożno .Nic nie jest w naszych rekach, nie ma tez ludzi ktorzy by to poprowadzili.

Link to post
Share on other sites

Ten kapitał wbrew pozorom może się przyczynić do tego, o czym pisałem, bo duże konsorcjum ma siłę przebicia, dobry PR i silne lobby. W Świdniku jest dobrze rozwiniete biuro konstrukcyjne, duzo rzeczy "na deskach kreślarskich" do śmigłowców AW powstaje własnie tam. To, co w moim odczuciu jest betonem nie do przebicia jest polityczne "cudze chwalicie, swego nie znacie" i to tym własnie poprzednio pisałem - mam w tym temacie swojego "faworyta".

 

Jest w tych moich pobożnych życzeniach wiele naiwności, ale po prosty chciałbym widzieć polski sprzęt latający z szachownicą ;)

Link to post
Share on other sites

Pewnie tak, bo amerykański 30-letni śmigłowiec to przecie cudo a polski 30-letni smigłowiec to gniot. Z rsztą, skoro według "dziennikarzy" pewnej stacji telewizyjnej MiG-29 to "zabytek" a F-16 to sama nowoczesność powód do zachwytu to ja nie mam pytań (jak już porównywać to albo MiG-29 9.12 i F-16A, albo MiG-29M i pochodne z F-16C blk52+, anie kombinacje). Głupota widać jest zaraźliwa, szkoda tylko,że ludzi z branży i uzytkowników mało kto pyta o zdanie.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.