Jump to content
mavi

PZL W-3 Sokół

Recommended Posts

- W-3SP - to smigłowiec przystosowany do wspoldzialania jednostki GROM, przebudowany z Anakondy - śmigłowiec rozbity, jedyny z szachownica o niskiej widzialnosci

 

Z tego co pamiętam, była to zwykła Anakonda w wersji RM, kupiona jeszcze za czasów istnienia 103 Pułku NJW MSW. Wszyscy się dziwowali, na co w Wawce klasyczny śmigłowiec morski, a wszechobecny poliszynel mówił, że ówczesny d-ca pułku żażyczył sobie wersję morską, gdyż synka chciał sobie szkolić, któren to praktykował w LMW. Nazwiska nie przytoczę, gdyż nie wypada.

 

Na pewno występowała ona najpierw w innym malowaniu, niestety nie pamiętam w jakim, a dopiero później otrzymała te szare barwy, nazwijmy je "antyterrorystycznymi" dla ułatwienia. Kariera jej była krótka- przyglebiła z zawisu podczas jakiegoś ambitnego treningu.

Jeśli chodzi o wyposażenie- też klasyczne- ruski kokpit taki jak w Ankondach 0505,0506, 0511, 0512 (ś/p), 0513. Przystosowanie do do działań grup specjalnych polegało na zabudowie radiostacji z prętową anteną na belce ogonowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wszechobecny poliszynel mówił, że ówczesny d-ca pułku żażyczył sobie wersję morską, gdyż synka chciał sobie szkolić, któren to praktykował w LMW.
Że posłuże się cytatem... "słuszną linie ma nasza władza..."

 

Na pewno występowała ona najpierw w innym malowaniu, niestety nie pamiętam w jakim
Była w łaty szaro-zielono-żółte z błękitnym spodem.

 

Przystosowanie do do działań grup specjalnych polegało na zabudowie radiostacji z prętową anteną na belce ogonowej.
Pełen profesjonalizm normalnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za kilka dni dopiero, ale coś tam mam na pewno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Czy posiada ktoś może zdjęcia lub plany silników PZL-10W Sokoła? Dodam, że w googlu nie ma zbyt dużo. Natomiast na stronach ze zdjęciami są pokazane maszyny z otwartymi silnikami lecz bez szczegółów. Potrzebuję zrobić silniki w 1/72. Z góry dzięki i pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silników Anakondy jak najbardziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sokol.jpg

 

Znalazłem zdjęcie, jeszcze pewnie z prób zakładowych, skoro z rejestracją "sierra papa", ale przynajmniej już wiadomo, jak wygląda malowanie kolejnych zagranicznych sokołów

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na różnych portalach pojawiło się sporo zdjęć już po przejęciu ich przez Filipińczyków.

 

Te pochodzą z WP:

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_5.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_3.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_4.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_1.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_2.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_6.jpeg

 

smiglowiec_sokol_filipiny_epa_7.jpeg

 

PAP/EPA / Dennis M. Sabangan

Share this post


Link to post
Share on other sites

W związku z 20 leciem służby pierwszych RM-ów w LMW (0505 i 0506) :

 

http://www.bl.mw.mil.pl/news.php?id=787&limes=

 

na 0506 pojawiły się okolicznościowe napisy:

th_4.jpgth_3.jpgth_5.jpgth_2.jpgth_1.jpgth_6.jpg

 

Będą one tylko i wyłącznie na powyższym egzemplarzu.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okazało się, że to jednak dzisiaj ;-) Śmiało Adam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To już 20 lat... ale czas leci.

Pamiętam jakie piękne były zapowiedzi gdy wchodziły Anakondy.

Mówiło się nawet o trzecim punkcie dyżurowania ratowniczego...

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=bZ6PYHleMmk

 

Ciekawy film o W-3W/WA i W-3K, czyli w zasadzie Głuszczem, ale dobrych 10-15 lat temu ;) Głowica obserwacyjna na dachu kabiny załogi, 20mm działko z celownikiem nachełmowym (!) i ppk HOT-3 (w zasadzie to w filmie wymiennie sa stosowane materiały ze śmigłowcami z francuską głowicą i własnie ppk HOT-3 oraz południowoafrykańską głowicą i pociskami ZT-3). Wtedy nasze polityki jakoś nie wykazały zainteresowania mówiąc, że to nie śmigłowec wsparcia tylko uzbrojony transportowiec, teraz W-3PL to nagle mistrzostwo świata

 

I nie narzekam na konstrukcję, bo tę bardzo cenię, tylko na głupotę i kompetencje tzw. najwazniejszych osób w państwie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wtedy nasze polityki jakoś nie wykazały zainteresowania
Nie wykazali też zainteresowania Irydą, PZL-230F Skorpion, wsparciem eksportu Orlikow....................................................... strony mało by wszystko wymienić

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Czy SP-SUW to nie był czasem Sokół testowany w RPA? Z wyposażeniem bodajże firmy DENIM?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, ten sam płatowiec, chyba wszystkie próby z uzbrojeniem strzeleckim i ppk były prowadzone na nim. Kilka lat wstecz, jeszcze na studiach, podczas praktyk w Świdniku, widziałem go osobiście, ale nie był to najweselszy widok - wciśnięty w kąt hangaru, po kanibalizacji części. Nie ma u nas niestety tradycji eksponowania prototypów w muzeach, a szkoda.

 

A firma to się Denel nazywała - ta sama z resztą, która produkowała (produkuje?) CSH-2 Rooivalk. Swoją drogą, pamiętam te plotki, że może zakupimy CSH-2 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych, co to był wtedy za news ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na rysunkach w Świdniku widziałem m. in. Sokoła dostosowanego do przenoszenia przeciw okrętowego pocisku Exocet Szkoda tylko, że te projekty, które dałoby się zrealizować, lądują w szafie a nasi politycy ślinią się do amerykańskiego sprzętu, który najchętniej chcieliby za darmo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba wykrakałem temat

 

W-3PL/N zaprezentowany został w postaci modelu na MSPO w kielcach,oby coś z tego wyszło

 

Na obrazkach prezentuje się sympatycznie ;)

 

pzls_s12_w3pln.jpg

 

504646a430a7c_p.jpg?1346786905

 

w-3pl-n-2www.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może kiedyś uda się przebic ten biurokratyczno-decyzyjny beton i koncepcje/projekty/prototypy zaczą w końcu latać z szachownicą, bo zawsze jest wstępne och i ach na wystawach, pozowanie do zdjęć a póxniej jakiś "specjalista" (nazwiskami rzucał nie bedę) wzdychający notorycznie do wielkiego brata, kedyś ze wzschodu, dziś z zachodu, przyjdzie i powie, że tamto lepsze, a na polski sprzęt nie ma pieniędzy.

 

Obyśmy się kiedyś doczekali.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Może kiedyś uda się przebic ten biurokratyczno-decyzyjny beton i koncepcje/projekty/prototypy zaczą w końcu latać z szachownicą, bo zawsze jest wstępne och i ach na wystawach, pozowanie do zdjęć a póxniej jakiś "specjalista" (nazwiskami rzucał nie bedę) wzdychający notorycznie do wielkiego brata, kedyś ze wzschodu, dziś z zachodu, przyjdzie i powie, że tamto lepsze, a na polski sprzęt nie ma pieniędzy.

 

Obyśmy się kiedyś doczekali.

 

W życiu , na to jest za pożno .Nic nie jest w naszych rekach, nie ma tez ludzi ktorzy by to poprowadzili.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten kapitał wbrew pozorom może się przyczynić do tego, o czym pisałem, bo duże konsorcjum ma siłę przebicia, dobry PR i silne lobby. W Świdniku jest dobrze rozwiniete biuro konstrukcyjne, duzo rzeczy "na deskach kreślarskich" do śmigłowców AW powstaje własnie tam. To, co w moim odczuciu jest betonem nie do przebicia jest polityczne "cudze chwalicie, swego nie znacie" i to tym własnie poprzednio pisałem - mam w tym temacie swojego "faworyta".

 

Jest w tych moich pobożnych życzeniach wiele naiwności, ale po prosty chciałbym widzieć polski sprzęt latający z szachownicą ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obym się mylił , ale gdy zdecydują jakie śmigłowce kupić /jesli do tego dojdzie/ i nie bedzie to AW ,Swidnik zaorzą z dnia na dzień.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie tak, bo amerykański 30-letni śmigłowiec to przecie cudo a polski 30-letni smigłowiec to gniot. Z rsztą, skoro według "dziennikarzy" pewnej stacji telewizyjnej MiG-29 to "zabytek" a F-16 to sama nowoczesność powód do zachwytu to ja nie mam pytań (jak już porównywać to albo MiG-29 9.12 i F-16A, albo MiG-29M i pochodne z F-16C blk52+, anie kombinacje). Głupota widać jest zaraźliwa, szkoda tylko,że ludzi z branży i uzytkowników mało kto pyta o zdanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.