Skocz do zawartości

Kolejny Fishbed z RV AIRCRAFT, 1/72


Wojciech Butrycz

Rekomendowane odpowiedzi

Najprawdopodobniej do MF-a doszła tylko ramka z zasobnikiem i antenami Syreny na końcach skrzydeł. Najciekawiej jednak będzie w kabinie- R odpowiadał układem PFM-owi, a nie MF-owi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

R-ka była bodaj pierwszym podtypem tzw. trzeciej generacji, ale oparty był na PFM (SPS). Całkiem logiczne jest jego wyposażenie kabiny typu PFM plus charakterystyczny panel kontrolny R-podu, u góry wiatrochronu. Mam nadzieję, że Radek zrobi to dobrze. W sumie to MF powstał po przerobieniu rozpoznawczej R -ki na myśliwiec (S, SM, M, MF).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Właśnie ukazały się, z kilumiesięcznym opóżnieniem, zapowiadane MiGi-21MF i MFN z bogatym zestawem kalkomanii, niestety bez polskich (te, mam nadzieję, będą z bisem). Ale to nie problem - mamy własne: Cinekf1, Montex.

 

po0p.jpg

42tp.jpg

wkr2.jpg

 

uvca.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

faqa.jpg

0dno.jpg

 

NIESPODZIANKA: w lipcu powinien być w sprzedaży MiG-21R, a nie bis, jak zapowiadał Radek Vavrina!

3tmn.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Ponieważ wreszcie dotarły do mnie z Modelbrno 2013, gdzie miały premierę, przedstawiam inboxy. Oto najnowsze dzieła Radka Vavriny, czyli RV Aircraft:

Modele opakowane są w twarde, bezpiczne pudełka z malunkami już tutaj prezentowanymi:

 

bdsu.jpg

W stosunku do modelu MiG-21SMT, wydanego kilka miesięcy temu, w środku znajdujemy inną ramkę z częściami kadłuba, co jest oczywiste. Ramka ze skrzydłami podwoziem, usterzeniem itd, jest taka sama jak w modelu SMT:

jh9a.jpg.

 

7si7.jpg

 

Tzw. rysunek powierzchni kadłuba i usterzenia pionowego, jest praktycznie bezbłędny, co skosultowałem z rysunkami renomowanych autorów. Moim ulubionym jest p. Grzegorz Skowroński, zamieszczający rysunki współczesnych statków powietrznych lotnictwa polskiego m.in. w Lotnictwie z Szachownicą.

i9mt.jpg

4oqu.jpg

 

W osobnym woreczku znajdujemy części przezroczyste (5), tzn. wiatrochron dwa typy odchylanej pokrywy kokpitu, z lusterkiem wstecznym i bez, oraz dwa reflektory do lądowanie. Kształt i wymiary, słaby punkt praktycznie wszystkich innych modeli w tej skali, nie budzą zastrzeżeń:

 

dzio.jpg

g35j.jpg

 

Teraz kolej na części/detale wyprodukowane z innych niż plastyk mediów. Skromna płytka PE (na zdjęciu obok części przezroczystych powyżej) zawiera wszystkie płaskie elementy np. anteny do MFN, anteny IFF , próbniki itp. Takie same płytki dołączone są do obu modeli, co oznacza, że jeśli pominąć kalkomanie/malowania, z obu modeli można wykonać zarówno wersję MF, jak i MFN..., no i oczywiście wersję M.

Części żywiczne (dużo wyższego lotu niż te towarzyszące modelowi MiGa - 23) to części wyposażenia kokpitu oraz przedniej komory podwozia.

idec.jpg

 

Kolej na serię zdjęć, które same się opisują i pokazują jakość i poprawność kształowo-wymiarową pozostałych elementów modelu, jak skrzydła, stateczniki, podwozie oraz drobniejsze detale kadłuba i skrzydeł. Jeżeli już miałbym na siłę się do czegoś doczepić, to szkoda, że wzorem Fujimi, Radek nie pokusił się o osobne klapy i lotki skrzydeł. Zapewne wtedy model byłby trochę droższy (teraz to 450 koron czeskich, czyli ok. 70 zł). Być może też blaszka winna być powiększona o panel przyrządów z kliszą, choc do MF produkuje takie Extratech i kolorowane Kopro. Wtedy model jednak byłby dużo droższy!

 

 

glln.jpg

tkbr.jpg

 

 

 

jxap.jpg

8at.jpg

kr37.jpg

lleb.jpg

8bx.jpg

l5vr.jpg

5sgm.jpg

 

I jeszcze kalkomanie do MF....

hew3.jpg

 

...oraz jedyna różnica między MF i MFN, dołożony rysunek w instrukcji do MFN, wyjaśniający różnicę między oboma podtypami:

1d2l.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda super, wreszcie poczciwe MiGi-21 w 1/72. Mam nadzieję, że pan Radek pójdzie na całość i cała rodzinka ukaże się niebawem w sprzedaży. Bardzo na to liczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam mieszane uczucia ... model na pierwszy rzut oka wygląda rewelacyjnie, ale ... nie rozumiem, jak przy np. tak finezyjnej powierzchni można było zrobić byki, świadczące o bezmyślnym "rżnięciu" z Fujimi - koła podwozia głównego są za małe, za to kółko przednie jest za duże - najtańszy zamiennik to chyba Pavla, albo trzeba dobierać ze Zvezdy.

SMT miał źle umiejscowioną przednią komorę podwozia i karykaturalny nos (dobra, dla mnie po prostu wyglądający źle ), po fotkach, które zamieścił Wojtek trudno ocenić, czy poprawili to w MF (pierścień wygląda na poprawiony).

Na pewno wezmę sztukę, ale nadal będę czekał na Eduarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jednej strony fajny że ma nitowanie, ale z drugiej za dużo tych dziurek, wygląda jak durszlak. Widać że te nity były chyba robione ręcznie, bo są nierówne, do tego niektóre wzierniki ładne inne dziargane chyba krzywą igłą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jednej strony fajny że ma nitowanie, ale z drugiej za dużo tych dziurek, wygląda jak durszlak. Widać że te nity były chyba robione ręcznie, bo są nierówne, do tego niektóre wzierniki ładne inne dziargane chyba krzywą igłą.

Proszę pamiętać, że zdjęcia są mocno powiększone, a to dla 1/72 jest czasami zabójcze. W rzeczywistości nie wygląda to żle. Nie sądzę też, aby "dziurek" było z dużo. Osobnym problemem jest tzw. wash, bezkrytycznie stosowany przez modelarzy "trendy". Jeśli ktoś zbuduje model w naturalnym kolorze aluminium, a następnie zastosuje wash to...raczej nie chciałbym widzieć efektu. Poniżej kilka dodatków, które mogą wzbogacić ten i tak dobrze wyosażony model.

1. Blaszki kolorowane KoPro:

nq8i.jpg

 

2. Blaszki EXTRATECH, elemnty podwozia PAVLA, takież firmy S.B.S. Models z Węgier:

 

 

cb55.jpg

35sc.jpg

jycc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem o co chodzi Andzinowi z tym "rżnięciem" z Fujimi?

Pozwoliłem sobie pomierzyć średnice wszystkich znanych mi kół do MiGa-21 w skali 1/72:

1. Fujimi 11,8 mm

2. RV Aircraft 10,2 mm

3. S.B.S. Model 10,2 mm

4. Pavla 10,5 mm

 

Poniżej zdjęcia kół Fujimi i RV Aircraft. Nawet na tak kiepskich zdjęciach widać, że nie można mówić o "rżnięciu" kół z Fujimi.

hg98.jpg

 

dac9.jpg

 

 

Wydaje m i się ze koła Fujimi są za duże, a nie za małe?!

Jak chodzi o kółko przednie to średnice są takie same we wszystkich wymienionych powyżej produktach, z wyjątkiem S.B.S., który nie przewiduje kółka przedniego zastępczego.

I jeszcze Zvezda MiG-21 bis: odpowiednio 11, 0 i 6,5 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo wiem o co chodzi Andzinowi z tym "rżnięciem" z Fujimi?

Pozwoliłem sobie pomierzyć średnice wszystkich znanych mi kół do MiGa-21 w skali 1/72:

1. Fujimi 11,8 mm

2. RV Aircraft 10,2 mm

3. S.B.S. Model 10,2 mm

4. Pavla 10,5 mm

 

Wydaje m i się ze koła Fujimi są za duże, a nie za małe?!

Jak chodzi o kółko przednie to średnice są takie same we wszystkich wymienionych powyżej produktach, z wyjątkiem S.B.S., który nie przewiduje kółka przedniego zastępczego.

I jeszcze Zvezda MiG-21 bis: odpowiednio 11, 0 i 6,5 mm.

 

Koła w MiG-21 od PF wzwyż to:

Przednie KT-102 o wymiarach 500x180 (w skali 1:72 średnica powinna wynosić 6,94mm)

Główne KT-92B o wymiarach 800x200 (w skali 1:72 średnica powinna wynosić 11,11 mm)

 

Pomierzyłem swoje egzemplarze i takie uzyskałem wyniki:

1. RV Aircraft Przednie - 7,8mm, Główne - 10,3 mm

2. Pavla Przednie - 7,8mm, Główne - 11,0 mm

3. Zvezda Przednie - 6,8mm, Główne - 11,0 mm

 

Język polski trudna język, moja wina, źle się wyraziłem, chodziło mi o to, że kółko przednie zostało "zerżnięte" z Fujimi, które jest za duże, natomiast koła główne są za małe, choć z Fujimi nie mają już nic wspólnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwoli ostrzeżenia dla mniej doświadczonych mdelarzy - niektórzy twierdzą, ze z Fujimi da sie wykonać dobre modele. Oto model zbudowany jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia z zestawu Fujimi. W tym modelu na jednej ramce znajdują się statecznik pionowy i tzw. garb, czy li górna część kadłuba, kryjąca m.in. zbiorniki paliwa. Cała ta ramka podpisana jest "MiG-21 MF,bis"! Czyli to co najbardziej odróżnia oba podtypy jest wg Fujimi takie samo - be komentarza.

Główne, pozostałe grzechy do zbyt długi kadłub, zły kształt i wymiary całej przedniej części kadłuba, przesunięte do przodu i złego kształtu przetłoczenia komór podwozia, zły obrys i wielkość "grzbietu" i całego statecznika pionowego, i wiele więcej drobniejszych mankamentów np. symetrycznie rozmieszczone reflektory do lądowania, za duże koła, trochę za duża rozpiętość skrzydeł, zły obrys sterów wysokości. Na plus należy zaliczyć osobne lotki i klapy.

 

pmqb.jpg

7cwz.jpg

inol.jpg

hiws.jpg

o56d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwoli ostrzeżenia dla mniej doświadczonych mdelarzy - niektórzy twierdzą, ze z Fujimi da sie wykonać dobre modele. Oto model zbudowany jeszcze w latach 90-tych ubiegłego stulecia z zestawu Fujimi. W tym modelu na jednej ramce znajdują się statecznik pionowy i tzw. garb, czy li górna część kadłuba, kryjąca m.in. zbiorniki paliwa. Cała ta ramka podpisana jest "MiG-21 MF,bis"! Czyli to co najbardziej odróżnia oba podtypy jest wg Fujimi takie samo - be komentarza.

Główne, pozostałe grzechy do zbyt długi kadłub, zły kształt i wymiary całej przedniej części kadłuba, przesunięte do przodu i złego kształtu przetłoczenia komór podwozia, zły obrys i wielkość "grzbietu" i całego statecznika pionowego, i wiele więcej drobniejszych mankamentów np. symetrycznie rozmieszczone reflektory do lądowania, za duże koła, trochę za duża rozpiętość skrzydeł, zły obrys sterów wysokości. Na plus należy zaliczyć osobne lotki i klapy.

 

Generalnie Fujimi to taki mniejszy brat Academy. Te same błędy i podobny podział, z modyfikacjami pod większa skalę. Albo model byl opracowany na podstawie tej samej "dokumentacji" albo przez tą samą osobę.

 

Co do R.V. to ja biorę hurtem co namniej pięć, kiedy to można bedzie w Polsce dotać i kto jest polskim dystrybutorem bo na stronie producenta nie ma takowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...

Właśnie odebrałem z KARAYA swój model MiGa-21R, jest fajny. Nie sprawdzałem jeszcze pojemników D i E z rysunkami, ale wydaje mi się, że jest wszystko OK. Przede wszystkim zaś w zestawie jest kolorowa blaszka EDUARDA, także z panelami do sterowania pojemnikami.

Zważywszy, że nie długo wyjdą kalki ModelMaker Decals, jest wszystko co potrzeba, aby na początek 2014 zacząć od R-ki.

 

e41c819718506b46med.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Właśnie odebrałem z KARAYA swój model MiGa-21R, jest fajny. Nie sprawdzałem jeszcze pojemników D i E z rysunkami, ale wydaje mi się, że jest wszystko OK. Przede wszystkim zaś w zestawie jest kolorowa blaszka EDUARDA, także z panelami do sterowania pojemnikami.

Zważywszy, że nie długo wyjdą kalki ModelMaker Decals, jest wszystko co potrzeba, aby na początek 2014 zacząć od R-ki.

 

]

 

Zasobnik, jest tylko jeden typu D i niestety ,jest swobodną przeróbką tegóż z Condora .Nedza panowie. Trza samemu dziełać w tym temacie.

A blaszki wygladają fajnie.

Jeszcze odnosnie zbiorników , otóż te w moim egzemplarzu nie są okrągłe. Albo zle sklejone,przesuniete wzgledem siebie czesci dano na ,,matke,,albo...cos na formie połozono.i spłaszczono odlew.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.