mydlo Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 Witam, po długim przestoju postanowiłem wrzucić coś nowego na warsztat. Miało być to coś szybkiego, a zarazem przyjemnego. Wybór padł na ATR 72. Model wyprodukowała firma F-RSIN, jednak nie jest to żywica, ale plastik. W pudełku, a właściwie w woreczku (paczka przyszła w opakowaniu po pizzy) znajdziemy bardzo średniej jakości wypraski z miękkiego i łatwo dającego się obrobić tworzywa, z dwoma arkuszami kalek. Pierwszy z detalami samolotu, drugi z detalami przewoźnika. O ile ten pierwszy wygląda przyzwoicie, ten drugi budzi moje wątpliwości... in box (właściwie in foil ) kilka detali: a oto mój wzór Pracę zacząłem od wyrycia kilku najważniejszych linii na kadłubie. Ponieważ te, które są na modelu są bardzo nienaturalne, postanowiłem że wszystkie powierzchnie sterowe będą odcięte. przerobiłem też odrobinę komorę podwozia głównego przyznam, że jest to w większości moja improwizacja, ale mam tylko jedno jedyne zdjęcie, które odrobinę przybliżyło mi wygląd oryginału Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 13, 2014 Share Posted December 13, 2014 .Dorobiłeś belke i jest to jedyny charakterystyczny i widoczny element konstrukcyjny warty odnotowania w tym miejscu.Pomiędzy tą belką a owiewką , jak widzisz jest pusta przestrzeń . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smialus Posted December 14, 2014 Share Posted December 14, 2014 I ja zasiadam z wielkim zaciekawieniem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 19, 2014 Author Share Posted December 19, 2014 Witam Panów i cieszę się z merytorycznego wsparcia:D tym czasem skończyłem z komorą podwozia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 19, 2014 Share Posted December 19, 2014 Osłony reflektorów lądowania mają kształt piłki do rugby. Zrób jeszcze wloty do paczek. To te nad reflektorami. Zwykła dziura ,zakonczona na srebrno. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danesz Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 I jarzmo na "nogę" pod wejściem dla pasażerów. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 danesz co konkretnie masz na myśli? wystający półokrągły element znajdujący się pod górną krawędzią lewych tylnych drzwi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Ma na mysli ploze do której doczepia sie na postoju lage/noge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danesz Posted December 22, 2014 Share Posted December 22, 2014 Dokładnie jak kolega em napisał. Element wraz z "nogą" widoczny między schodami a obsługą z prawej : http://s372.photobucket.com/user/Planehunter/media/RTW2010Dunedin/NZ5053apron1.jpg.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 24, 2014 Author Share Posted December 24, 2014 Czy któryś z Panów posiada jakąś dokumentację klap? Niestety marna jakość wyprasek zmusza mnie do ich odcięcia, a nie wiem dokładnie w którym miejscu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 24, 2014 Author Share Posted December 24, 2014 tyle to ja wiem:) niesety przeleciałem już sporo stron na airliners.net i ciągle nie mam pewności, większość zdjęć jest z daleka a ja potrzebuje detali:/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 26, 2014 Author Share Posted December 26, 2014 Przerzuciłem kolejnych kilkaset zdjęć na airliners i w końcu znalazłem takie które rozwiało moje wątpliwości. Po wycięciu skrzydeł z ramek od razu chwyciłem za skalpel i chciałem ciąć klapy wg linii zaznaczonych przez producenta. W ostatniej chwili zreflektowałem się że chyba nie będzie to dobry pomysł. na początku chciałem ciąć na czerwonej linii jednak okazało się że część znajdująca się między linią czerwoną i zieloną jest schowana pod główną częścią skrzydła tak więc odciąłem tylko połowę klap zaznaczonych na seryjnym skrzydle teraz szlifowanie, klejenie, szpachlowanie szlifowanie i może coś z tego będzie. Jeśli już będę miał poodcinane wszystkie pow. sterowe, to może wkleić je w jakimś wychyleniu. Ma ktoś pomysł i dokładną wiedzę na temat ich położenia między lotem a postojem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Na postoju klapy w ATR ach troche zwisają .Wstyd się przyznać ,ale nie pamiętam czy klapy miały tzw slot klapy /coś jak na Iskrze / .Popytam. Odnośnie położenia powierzchni sterowych , na postoju zaciąga się Gust Lock ,blokade mechaniczną sterów , lotki i stery wysokości pozostają w obrysie. Możesz wychylić ster kierunku . Na tylnym dzwigarze ida instalacje elektro/hydro/paliwowe oraz linki do lotek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 26, 2014 Author Share Posted December 26, 2014 Slotów nie zaobserwowałem, natomiast nie spotkałem też zdjęcia z wychylonymi klapami na postoju. Na poniższym widać wychylenie steru kierunku i wysokości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spiton Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Bardzo jestem ciekaw efektu tego nierównego boju z kiepskim zestawem. Czy zestawem-kluską ,-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Tu są klapy http://intrepidaerospace.wordpress.com/2013/10/16/atr-4272-repair-station/ , wysokosc i kierunek odchylały sie od wiatru , na innych zdjeciach bedziesz miał wszystko w obrysie , na jeszcze innych wysokośc noskiem w dół ATR ma to do siebie ,że klapy wypadają nawet na krótkim postoju .Nie na pełne wychylenie ale szczelina na osłonach zawiasów klap potrafi być spora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 26, 2014 Author Share Posted December 26, 2014 Detalizację kadłuba uważam za skończoną, więcej szczegółów nie dostrzegłem, bądź nie były one godne odwzorowania. Bardzo proszę o sugestie jeśli coś zostało pominięte. Najwięcej problemów przysporzyło mi wykonanie światła na ogonie. Pierwotnie chciałem wkleić i po nadaniu kształtu wypolerować fragment przeźroczystej ramki. Następnie królowała koncepcja, wykonania go z kleju CA. Jednak coś mnie tknęło żeby spróbować uformować je przy pomocy vacuformingu. Trochę poczytałem trochę pomyślałem i postanowiłem podjąć wyzwanie. W pierwszym etapie, wyfrezowałem mały schodek na taką głębokość, jakiej grubości planowałem wykonać klosz. Następnie sylikonową masą wyciskową zrobiłem matrycę, na podstawie, której wykonałem kopyto z akrylu samopolimeryzującego. W tym miejscu zaczęły się schody. Mianowicie nie mogłem niczego naciągnąć na kopyto, nawet poprosiłem znajomego technika, który robi metodą vacu szyny zgryzowe. Efekt był mierny, ponieważ zbyt mała powierzchnia nie chciała się dać odwzorować z płaskiej płytki. Już chciałem zrezygnować, ale doznałem oświecenia, że zbliżony kształt i wielkość mają kształtki celuloidowe do dolnych zębów siecznych. Faktycznie po przymiarce ładnie wchodziła na kopyto. Poprawiłem przyleganie przy użyciu suszarki do włosów i powstał klosz jak złoto. Niestety nie jest to idealna przeźroczystość ale przy tej wielkości jestem usatysfakcjonowany. poniżej kilka fotek z produkcji. Oraz zdjęcia pozostałych detali, kształt świateł poprawiłem na piłkę do rugby i w całości zalane klejem CA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Czesio Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Kurde szkoda że tak późno tu zajrzałem.. Wyślę Ci na pw link do paczki zdjęć 1GB które zrobiłem podczas prac na ATR od UT-Air w październiku. Prosiłbym tylko o niepublikowanie zdjęć bo nie mam na to zgody od firmy serwisowej, ale może znajdziesz coś ciekawego dla siebie ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 26, 2014 Author Share Posted December 26, 2014 Chciałbym podziękować koledze Czesio za pzesłanie dokumentacji, z takimi zdjęciami nie powinienem już popełnić żadnej gafy merytorycznej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 26, 2014 Share Posted December 26, 2014 Z prawej strony pod AOA miał nakładke czyli kawał blachy . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 27, 2014 Author Share Posted December 27, 2014 chodzi o to co zaznaczyłem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
em Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 (edited) Tak. Popraw, skróć prawa nakładke p/lodowa na kadłubie. Edited December 27, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 27, 2014 Author Share Posted December 27, 2014 sie zrobi;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HiTower Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 A co to za grube paski na ogonie?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mydlo Posted December 28, 2014 Author Share Posted December 28, 2014 http://www.airteamimages.com/atr-72_F-WWEO_atr_155224_large.html paski są widoczne na zdjęciu w linku, a te w modelu oczywiście będą wycienione jeszcze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.