Skocz do zawartości

F-16C Block 30 Aggressor // Tamiya // 1:48


Solo

Rekomendowane odpowiedzi

Zaczynam nowy warsztat, taki trochę rezerwowy, w oczekiwaniu na możliwość kontynuowania prac nad Rafale.

Po krótkim zastanowieniu postanowiłem zbudować najklasyczniejszy z klasycznych modeli, czyli F-16C Block 50 Tamki, o którym chyba niczego nie trzeba pisać, bo jest znany i lubiany.

Nie mam ambicji żeby model na siłę udziwniać bądź uatrakcyjniać, w sensie nietypowego malowania czy wyposażenia (aczkolwiek nie wykluczam zmian w tym podejściu), chcę na razie zrobić klasyka jak najładniej i najstaranniej, a co wyjdzie, to tradycyjnie czas pokaże.

Model będzie wzbogacony wieloma dodatkami, które po części widać na zdjęciu, a części nie widać, bo dopiero do mnie idą albo dopiero będą zamówione.

Na razie to co mam i co chcę użyć wygląda następująco:

 

001.jpg

 

Lista planowanych dodatków:

- kabina Airesa

- fotel Eduarda, o ile ten Airesa będzie gorszy

- wnęki podwozia Airesa

- koła Wheeliant

- dysza silnika Airesa

- blaszki Eduarda do podwozia (chodzi głównie o waloryzację klap)

- pitot i czujniki Mastera

- maski Eduarda

- AIM-120C Eduarda

- AGM-88B HARM Eduarda

- zasobnik AN/ALQ-184(V) Wolfpacka

- kalkomanie z zestawu SEAD Specialists: Wild Weasel Vipers, Part I firmy Speed Hunter Graphics.

Ufff, że tak się wyrażę, ale nakupiłem tego kiedyś, to czas to zacząć zużywać, a nie chomikować dla wnuków.

 

Jak widać planuję zrobić samolot w konfiguracji Wild Weasel, czyli przeznaczony do misji likwidacji obrony przeciwlotniczej wroga.

Jako że na rynku nie brakuje świetnie wyglądającego uzbrojenia A/G, będę także rozważać inną konfigurację uzbrojenia i podwieszeń.

Podobnie sprawa wygląda z malowaniem, choć tu nie sądzę że by pojawił się jakiś ciekawy pomysł.

 

I to tyle tytułem wstępu.

Wszelkie porady i sugestie, szczególnie te dotyczące malowania i konfiguracji podwieszeń/planowanego uzbrojenia, bardzo mile widziane.

Zapraszam do mojego warsztatu.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 229
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Jeśli ma być samolot z jednostki przełamania obrony plot. to taki wariant podwieszeń jak masz narysowany na pudełku jest standardowy do tego typu misji. Oczywiście inne warianty są możliwe, ale ten jest dość atrakcyjny i raczej bym nie kombinował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubię zdecydowane wpisy..

 

Zapomniałeś jednak dodać, Sleepwalker, że to wg Ciebie jej urok polega na czymś tam oraz, że to Ty pozostawiłbyś eksperymenty na inną okazję..

 

Pozdrawiam,

Maciej

 

P.S. Solo, moim zdaniem "szestnastka" wygląda atrakcyjnie bez podwieszeń..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym, że to nie zwykła 16-tka. To wersja CJ - i jej urok polega na tym, że zastąpiła F-4G w akcjach SEAD i takim właśnie zestawie podwieszeń. Inne 16-tki tak nie potrafią, a widząc że masz ich kilka to pozostaw eksperymenty na inną okazję.

 

To przekonujący argument, w sumie racja: jeśli będę kiedyś robić innego Falcona od Tamki, to już pewnie nie będzie mi się chciało robić do misji SEAD.

Ale mimo wszystko do samego końca można rozważać co pod niego podwiesić, w końcu wersja CJ to nie jest jakiś specjalnie wyprodukowany samolot, tylko zwykły F-16C z odpowiednimi podwieszeniami, które robią z niego wersję CJ. Jak podwieszę pod niego Snipera i bomby GBU to już nie będzie CJ.

 

Przy okazji mam pytanie: wyczytałem w sieci informację, że wersja CJ obok zasobnika AN/ASQ-213 HARM przenosi także zasobnik Pave Penny, choć wydaje mi się to bez sensu, bo przecież żaden z przenoszonych pocisków do misji SEAD nie ma namierzania laserowego.

Czy faktycznie taki zasobnik jest konieczny w tym modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mimo wszystko do samego końca można rozważać co pod niego podwiesić, w końcu wersja CJ to nie jest jakiś specjalnie wyprodukowany samolot, tylko zwykły F-16C z odpowiednimi podwieszeniami, które robią z niego wersję CJ. Jak podwieszę pod niego Snipera i bomby GBU to już nie będzie CJ.

Jeśli chodzi o ścisłość CJ to jest właśnie specjalny samolot z dodatkowym okablowaniem i oprogramowaniem dla pocisków HARM. Jak podwiesisz pod niego Snipera i bomby GBU to będzie nadal CJ tylko z alternatywnymi powieszeniami jak przy zwykłym F-16C. Dlatego uważam, że warto zaakcentować unikalność wersji CJ poprzez zamontowanie charakterystycznego dlań uzbrojenia (aczkolwiek warto zauważyć, że ta unikalność obecnie jest w zaniku odkąd wszystkie Bl. 40 i 50 są modernizowane do standardu CM czyli posiadają podobne możliwości).

wyczytałem w sieci informację, że wersja CJ obok zasobnika AN/ASQ-213 HARM przenosi także zasobnik Pave Penny, choć wydaje mi się to bez sensu, bo przecież żaden z przenoszonych pocisków do misji SEAD nie ma namierzania laserowego.

Ta możliwość jest czysto teoretyczna. Pave Penny jest przestarzałym systemem podświetlania celu o ograniczonych możliwościach. Najpierw zastąpiły je 2 zasobniki LANTRIN (nawigacyjny i celowniczy) wieszane po obu stronach wlotu powietrza, a potem Sniper (zawiera systemy nawigacyjne i celownicze w jednej obudowie, do tego o znacznie poszerzonych możliwościach). Obecnie popularny wariant podwieszeń z HARM pod skrzydłami to AN/ASQ-213 HTS na wlocie z lewej strony i Sniper z prawej:

2011_News_F16_110819_f_zz999_888_1269967624_8431.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ścisłość CJ to jest właśnie specjalny samolot z dodatkowym okablowaniem i oprogramowaniem dla pocisków HARM.

 

O, nie wiedziałem tego, dzięki za informację.

 

(...)a potem Sniper (zawiera systemy nawigacyjne i celownicze w jednej obudowie, do tego o znacznie poszerzonych możliwościach). Obecnie popularny wariant podwieszeń z HARM pod skrzydłami to AN/ASQ-213 HTS na wlocie z lewej strony i Sniper z prawej

 

Jeśli dobrze rozumiem, to Sniper jest podwieszany wyłącznie w celach nawigacyjnych?

Bo chyba żaden z podwieszanych pocisków przenoszonych przez wersję CJ nie współpracuje z tym zasobnikiem?

Czy w takim razie warto podczepić ten zasobnik do mojego F-16?

Nie ma go w zestawie, ale mam żywiczne takie.

 

Jeszcze co do wersji CJ.

W książce "The Modern Viper Guide" wyczytałem, że AGM-88 HARM mogą być przenoszone już od Blocka 30, natomiast dopiero od Blocka 50 można podwieszać zasobnik HTS, więc trochę przeczy to przeczy to temu co napisałeś wcześniej.

 

Tak czy inaczej przekonałeś mnie, aby definitywnie porzucić myślenie o innych zestawach uzbrojenia innych niż dedykowane.

Faktycznie, nie ma to zupełnie sensu i zrobimy sobie ładnego F-16C z HARMami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eśli dobrze rozumiem, to Sniper jest podwieszany wyłącznie w celach nawigacyjnych?

Bo chyba żaden z podwieszanych pocisków przenoszonych przez wersję CJ nie współpracuje z tym zasobnikiem?

Czy w takim razie warto podczepić ten zasobnik do mojego F-16?

To zależy z jakiego okresu służby będzie ten samolot. Jak nie było Snipera to HTS wisiał sam po prawej stronie wlotu. Jak pojawił się Sniper to HTS przeniesiono na lewą stronę.

 

eszcze co do wersji CJ.

W książce "The Modern Viper Guide" wyczytałem, że AGM-88 HARM mogą być przenoszone już od Blocka 30, natomiast dopiero od Blocka 50 można podwieszać zasobnik HTS, więc trochę przeczy to przeczy to temu co napisałeś wcześniej.

Może nie tyle przeczy co uzupełnia tę informację. Pisząc poprzednio miałem na myśli F-16 zdolne do samodzielnego działania już przy użyciu HTS. Starsze wersje działały w zespołach hunter-kiler z towarzyszącymi im F-4G, które wskazywały cel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, tylko chodzi mi o to w jakim celu teraz podczepia się Snipera do tych maszyn - chyba tylko w celach nawigacyjnych, bo celownicze raczej nie mają do czego być wykorzystywane?

 

EDIT: trochę szkoda, zarówno HTMS Tamki jak i Sniper WPD mają pylony do podczepienia po prawej stronie wlotu powietrza, więc nie dam rady podwiesić obu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, Sniper służy tutaj jako zasobnik nawigacyjny i obserwacji celu. Laserowy podświetlacz dla bomb zasadniczo nie jest wykorzystywany, choć może się zdarzyć, że działając w mieszanym ugrupowaniu bojowym będzie konieczność podświetlenia celu dla innego samolotu dla spotęgowania skutków ataku (HARM niszczy tylko radar oślepiając przeciwnika, a pozostają jeszcze do zniszczenia wyrzutnie i wozy dowodzenia).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam nowy warsztat, taki trochę rezerwowy, w oczekiwaniu na możliwość kontynuowania prac nad Rafale.

Po krótkim zastanowieniu postanowiłem zbudować najklasyczniejszy z klasycznych modeli, czyli F-16C Block 50 Tamki, o którym chyba niczego nie trzeba pisać, bo jest znany i lubiany.

Nie mam ambicji żeby model na siłę udziwniać bądź uatrakcyjniać, w sensie nietypowego malowania czy wyposażenia (aczkolwiek nie wykluczam zmian w tym podejściu), chcę na razie zrobić klasyka jak najładniej i najstaranniej, a co wyjdzie, to tradycyjnie czas pokaże.

Model będzie wzbogacony wieloma dodatkami, które po części widać na zdjęciu, a części nie widać, bo dopiero do mnie idą albo dopiero będą zamówione.

Na razie to co mam i co chcę użyć wygląda następująco:

 

001.jpg

 

Lista planowanych dodatków:

- kabina Airesa

- fotel Eduarda, o ile ten Airesa będzie gorszy

- wnęki podwozia Airesa

- koła Wheeliant

- dysza silnika Airesa

- blaszki Eduarda do podwozia (chodzi głównie o waloryzację klap)

- pitot i czujniki Mastera

- maski Eduarda

- AIM-120C Eduarda

- AGM-88B HARM Eduarda

- zasobnik AN/ALQ-184(V) Wolfpacka

- kalkomanie z zestawu SEAD Specialists: Wild Weasel Vipers, Part I firmy Speed Hunter Graphics.

Ufff, że tak się wyrażę, ale nakupiłem tego kiedyś, to czas to zacząć zużywać, a nie chomikować dla wnuków.

 

Jak widać planuję zrobić samolot w konfiguracji Wild Weasel, czyli przeznaczony do misji likwidacji obrony przeciwlotniczej wroga.

Jako że na rynku nie brakuje świetnie wyglądającego uzbrojenia A/G, będę także rozważać inną konfigurację uzbrojenia i podwieszeń.

Podobnie sprawa wygląda z malowaniem, choć tu nie sądzę że by pojawił się jakiś ciekawy pomysł.

 

I to tyle tytułem wstępu.

Wszelkie porady i sugestie, szczególnie te dotyczące malowania i konfiguracji podwieszeń/planowanego uzbrojenia, bardzo mile widziane.

Zapraszam do mojego warsztatu.

 

dzięki, pokłony i dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lewy pylon pod HTS powinien być w Kineticu. Masz 1/48?

 

Co do CJ to w Bytomiu kupiłem taki model jak Twój i już nawet trochę rozgrzebałem. Ja chcę zrobić typowego CJ. Solo, czy byłbyś skłonny odsprzedać jakieś jedno malowanie z tych kalek co zamówiłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam Kinetica, ale już zamówiłem zestaw Hasegawy z podwieszeniami, przyda się na przyszłość.

Co do kalkomanii to się na razie nie chcę wypowiadać ani deklarować, bo jeszcze ich nie miałem w ręku, więc nie wiem co tam jest i czy coś mógłbym odstąpić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też teraz robię efa z tego zestawu, ciekawi mnie Twoje podejście do tematu. Mój będzie wyposażony w gbu-12 i an/alq-28. Jak uda mi się przerobić (a raczej jak się będzie chciało ) mocowanie na lewostronne to i zasobnik do Harmów też podwieszę. Mała uwaga co do dodatków, a ściślej wnęk podwozia. W modelu Tamki zestawowe są dobrą bazą do doposażenia, co nie powinno ci sprawić żadnych problemów. Są też bardzo dobrze spasowane. Zastępowanie ich ładnie wyglądającymi zamiennikami airesa, wydaje mi się sztuką dla sztuki. Zwłaszcza w przypadku wnęk podwozia głównego które stanowią też tylną dolną część kanału dolotowego. Na ile znam produkty airesa to możesz mieć problem ze spasowaniem. Ja też lubię żywice, ale w tym przypadku może nie ma potrzeby wyważania otwartych drzwi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem o tym, ale słyszałem także że ponoć te problemy ze spasowaniem kanału z wnęką podwozia są podobne w przypadku części zestawowych.

Sam nie wiem jak jest w takim razie.

Bardzo nie lubię kombinowania w sytuacji gdy żywiczny dodatek nie pasuje, bo mi to źle wychodzi, tak więc zobaczymy.

Wnęki już zamówiłem więc się nie wycofam, ale jeśli okaże się, że trudno je wpasować do kadłuba, niewykluczone że z nich zrezygnuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak jest. Z Airesem tego nie wiem ale jesli chodzi o czesci zestawowe to montarz samej wneki z czescia kanalu wlotowego nie stanowi problemu... Maly problem powstaje przy laczeniu przedniego kanaku wlotu powietrza z tym elementem tylnym... Podczac laczenia wystepuje maly schodek na laczeniu tychze czesci mysle ze latwy do zniwelowania a dla mniej wymagajacych modelarzy nie stanowiacy problemu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

Podążę jeszcze trochę temat: czy nie ma gdzieś w sieci jakiegoś warsztatu, w którym dobrze widać jakie są problemy z tym wlotem powietrza i wnęką Airesa?

Bo jeśli to faktycznie byłoby coś kłopotliwego, to w ogóle bym nie brał się za tego Airesa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem już w galerii mojego Jastrzębia:

Najbardziej problematyczna jest obróbka elementów wlotu po montażu i jego malowanie. W przypadku tego modelu i wersji CJ którą powoli buduję zdecydowałem się na sklejenie całego modułu, pomalowanie kanału (zalewajka ) i wstawienie go w dolną połówkę kadłuba. Skutkuje to problemami przy łączeniu górnej i dolnej części kadłuba które "prężą"się, zwłaszcza przy nosie. Poradziłem z tym sobie usuwając fragmenty gniazd mocowania. Można tego uniknąć sklejając jak ordynuje instrukcja, wtedy jednak w połowie kanału dolotowego pojawi się dobrze widoczny uskok który będzie trudno usunąć.

Może jeszcze w temacie kanału, moje wypociny, nawet ze zdjęciami :

http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=40&t=41615

Jak wygląda pasowanie airesa widać u Karambolisa ,co prawda to zestaw Hasegawy. Tam jednak użycie airesowych upiększaczy jest zasadne, bo w zestawowych wieje pustką. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę. W efie z Tamki elementy goleni są spasowane idealnie, użycie żywicy może mieć wpływ na późniejszy ich montaż.

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.