laskonogi Napisano 2 Marca 2016 Share Napisano 2 Marca 2016 Zgodnie z zasadą więcej zacznę to wreszcie któryś skończę rozpocząłem kolejny model ... tym razem corsair heller 1/150 in box łatwo znaleźć w sieci wiec nie będę się tutaj popisywał, i od razu zacznę od warsztatu Na pierwszy ogień poszedł pokład który niestety detalem nie poraża postanowiłem wypróbować nowy produkt ktory sobie zakupiłem czyli z jego pomocą postanowiłem odwzorować pokład rozpocząłem także prace nad pokładem rufowym który był w jeszcze gorszym stanie najpierw wycięty szablon z kartonu a następnie doklejamy, listwy poszycia - z braku planów jest to absolutna inwencja twórcza na temat - raczej nie udana ale juz tak zostanie dla porównania jak było jak jest przymiarka do kadłuba zbliżenie - nie jest idealnie liczyłem na więcej ale cóż kolejny będę robił troszke inaczej wiec jak widzicie na razie tak sobie, przedemną pokonanie 2 elementów 1 jak malować ten poklad - lakierem, czy moze jakoś inaczej co by go bardziej urealnić ? 2 czy ktos moze ma jakis sensowny schemat olinowania takiego okrętu ? dzieki za pomoc pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Forest Napisano 2 Marca 2016 Share Napisano 2 Marca 2016 Toś zaczął z grubej rury Co to za deseczki, i gdzie je można zanabyć? Powodzenia w budowie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 2 Marca 2016 Autor Share Napisano 2 Marca 2016 gadżet pochodzi z artwox i jest zestawem nie dedykowanym żadnemu okrętowi, szer 1.4 grubość oj cienkie i klej od spodu... nie do konca trzyma wiec trzeba podklejac. Ale pytanie czym to wykonczyć co by fajnie wygladało z pomalowanym plastikiem na kolor drewna np: http://freetimehobbies.com/1-350-artwox-wood-deck-sheet-c-weathered-color/ moje ma taki nr sorry za zdjęcie ale z komury Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stefan1965 Napisano 2 Marca 2016 Share Napisano 2 Marca 2016 Też zanabyłem tego sztrucla i gdzieś głęboko schowany czeka. W planach był jako dodatek do Passata. Uwielbiam wszystkie wiatronapędowe. A co do pokładu to kolor przynajmniej na zdjęciach wygląda nie najgorzej. Ja bym dał jakiś lakier żeby zabezpieczyć i jakiś wash, postarzenie i co tam przyjdzie do głowy. Dyskretnie będę podglądał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 2 Marca 2016 Autor Share Napisano 2 Marca 2016 no własnie lakier - ale bezbarwny mat ? i na to zabawa z washami pigmentami ? piękny passat tak na marginesie POWTARZAM APEL - olinowanie schemat, pomocy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xmald Napisano 2 Marca 2016 Share Napisano 2 Marca 2016 Chyba schematu do tego konkretnego pływadła jako takiego nikt Ci nie podrzuci. Poszukaj "Rigging Period Ship Models" można znaleźć jako pdf ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 2 Marca 2016 Autor Share Napisano 2 Marca 2016 mam tą pozycje niestety nie rozwiązuje ona podstawowego problemu czyli olinowania okrętu typu Tartane z pocz XIX w ... szukam w ogóle to ciekawe bo pomimo reji nie ma tutaj drabinek wantowych ... czyli jak wchodzili na te reje ? w ogóle jak zacząłem szukać to muszę przyznać iż Heller wybrał raczej rzadszą formę tego rodzaju okrętu, znacznie częstsze jest coś takiego https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Jouve,_pl.20,_Tartane_6.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 3 Marca 2016 Autor Share Napisano 3 Marca 2016 http://marinelandemontaise.eklablog.com/tartane-a3805842 dla zainteresowanych tylko w wersji francuskiej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stefan1965 Napisano 3 Marca 2016 Share Napisano 3 Marca 2016 Zaspokoję trochę twoją ciekawość. W ożaglowaniu łacińskim występuję tak zwany gafel. Taka diagonalna reja. A po pochyłym kiju można wdrapać się na maszt. Ten typ ożaglowania był stosowany dużo wcześniej zanim zostały zastosowane reje. W tym konkretnym przypadku także nie było potrzeby zastosowania ratlin. A co do olinowania to na każdej jednostce dzielimy je na stałe i ruchome. Stałe to oczywiście w dużym uproszczeniu mocowanie masztów, bukszprytu i czasami występuje jeszcze wystrzał (rufowy bukszpryt). Praktycznie olinowanie stałe masz pokazane na artboxie. Może słabiej widać bezanmaszt, ale instrukcja pokazuje że są po jednej wancie na burtę i achtersztag napinany talią. I ja tak bym to zrobił. Raczej na szczegółowy schemat nie masz co liczyć i pozostaje inwencja własna. A co do olinowania ruchomego to każdy żagiel musi posiadać linę do stawiania (fał) i sterowania (szot/y). Poza tym na takim kaloszu nie oczekuj plątaniny lin. Patrząc na rycinę to będziesz miał do wykonania 5 fałów i 8 szotów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 3 Marca 2016 Autor Share Napisano 3 Marca 2016 to żeś mnie zagiął po reji gafla to mieli Panowie "jaja:)", reszta znana mnniej lub bardziej w swej ogolności ale ja mam pytania szczegółowe wiec jak mam specjaliste to daje : 1 jak była mocowana reja gafla do masztu / jak to sie przestawiało na drugi hals ? 2 czy bezanmaszt na tego rodzaju jednostkach był stały czy skladany ? pytam bo na rufie jest konstrukcja do wytyku pod szot bezana, a konstrukcja tego małego maszciku wskazuje raczej na wsparcie przy robieniu rufy a nie funkcje napędowe ? 3 rozumiem ze tutaj nie było kołkownic - bo mała jednostka i wszystko opierało sie na knagach wzdłuż burt 4 czy wewnętrzne burty we flocie francuskiej - podobnie jak w brytyjskiej były malowane na czerwono ? jesli chodzi o reje, olinowanie żagla rejowego etc to ma zamiar temat rozwiązać jak tutaj - jedyne zdjęcie jakie znalazłem ktore mogę odwołać jakoś do wypustu Hellera ... tylko co to za bandera Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stefan1965 Napisano 3 Marca 2016 Share Napisano 3 Marca 2016 Część odpowiedzi na pierwsze pytanie masz na twojej rycinie powyżej, tylko malował to ktoś kto widział żaglowiec a nie znał zasad żeglugi. Mniej więcej tak wyglądało przygotowanie do zwrotu. Łajby typu łacińskiego nie były przystosowane do szybkiego zwrotu przez rufę, za to bardzo łatwo i bezpiecznie robiły zwrot przez sztag (dziób). Te łajby płynąc tak zwanym pełnym wiatrem główny żagiel rozkładały w poprzek (gafel przed masztem od strony dziobu. Tak samo robiły z bezanem. Żagle dziobowe (foki i latacze) były sklarowane (zwinęte) gdyż służyły one tylko do pływania pod wiatr. Czasami używało się ich przy pełnych wiatrach ale wymagało to pełnej obsady do pilnowania żagli co było uciążliwe dla załogi oraz niezbyt bezpieczne.Natomiast przy pływaniu pod wiatr żagle rejowe nie były używane wcale. Dopełniając odpowiedzi na pierwsze pytanie gafel nie był mocowany do masztu. Do masztu był przymocowany blok przez który wciągany był gafel z żaglem. A co do wchodzenia po gaflu zauważ że co kawałek był przywiązywany żagiel linami które służyły za oparcie dla stóp. Poza tym żeglarze biegali na boso. Ad2 Podejrzewam że na tej jednostce bezanmaszt był kładziony ale w stronę dziobu. Wskazuje na to talia na achtersztagu i mocowanie want do burt w stronę dziobu. Bezan wbrew pozorom był bardziej potrzebny do pływania pod wiatr niż z wiatrem więc bezan na pewno jest bardzo ważnym żaglem. Ad3 Głównie knagi na burtach oraz na masztach w dolnej części masztu. Ad4 Tego nie wiem ale coś mi się kojarzy że raczej biały albo naturalny drewna. Ale nie traktuj tego za wiążącą odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 4 Marca 2016 Autor Share Napisano 4 Marca 2016 dzięki wielkie za odpowiedzi, rozjaśnia to trochę pomroki wiedzy ;) co do kolorów to muszę temat zgłębić, na razie na temat malowania okrętów gros informacji mam z floty brytyjskiej (czerwień wewnątrz) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 5 Marca 2016 Autor Share Napisano 5 Marca 2016 dobra, w końcu poszukiwania przyniosły efekt:) a więc najpopularniejszy Tartane to jak nić jednostka la diligente 1738 (patrz: modelarstwo okrętowe Nr specjalny 18, 2014) wg planów malowanie to czerń na listwach odbojowych, barierkach, bukszpryt natomiast "wnętrze" to szkarłat, i tego ukladu malowania będę sie trzymał Jesli chodzi o olinowanie to mi wychodzi: po 4 wanty z każdej strony na grotmaszcie po 1 wancie z każdej strony na bezanmaszcie fały grot szoty grot fały bezan szoty bezan fał i szoty topowego żagla fał i szoty dla foka czy ktoś cos doda ? de facto nie do końca rozumiem jak ma być ułożenie tych lin na grotmaszcie - fał + wanty tutaj de facto żaden schemat nie wyjaśnia mi tego idealnie może ktoś ma to jakos sensownie rozrysowane ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 6 Marca 2016 Autor Share Napisano 6 Marca 2016 mały update zabrałem sie za zejsciówke - dużo szlifowania i cieiowania a dodatkowo połozyłem deseczki - oczywiście nie bedą widoczne pod czerwoną farbą ale "rowkowanie" pozostanie dodałem także linie na rucie imitujące deski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
M.A.V. Napisano 7 Marca 2016 Share Napisano 7 Marca 2016 no, no.... ktoś miał łeb z tymi samoprzylepnymi deseczkami Pomysł za milion Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stefan1965 Napisano 7 Marca 2016 Share Napisano 7 Marca 2016 Mistrzu grot i bezan mają tylko po jednym szocie. Przeważnie była to talia podwójna (podwójne bloki) mocowana centralnie do pokładu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 8 Marca 2016 Autor Share Napisano 8 Marca 2016 dzięki za informacje ale czy przypadkiem nie było jeszcze dodatkowych lin sterujących reją - w celu leprzego trymowania żagla ? no i szot to 2 liny na lewy i prawy hals ? jak rozumiem w tym przypadku, a bezan to faktycznie 1 lina doczepiona do tego wytyku na rufie muszę powiedzieć iż bardzo ciekawy to temat to olinowanie - pomysły przez wieki historii mieliśmy niezwykle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kapuchy Napisano 8 Marca 2016 Share Napisano 8 Marca 2016 Do zabezpieczenia deseczek można spróbować olejowania, olejem takim samym jak do podłóg lub mebli ogrodowych z drewna egzotycznego - w każdym markecie budowlanym do zakupienia. Ewentualnie woskowanie woskiem do mebli, są i barwione i bezbarwne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 8 Marca 2016 Autor Share Napisano 8 Marca 2016 o to ciekawy koncept ale czy na olejowanie / woskowanie można nakładać lakier / pigmenty ? chciałbym aby pokład nie był idealny, lecz jednak troszkę zdefasonowany ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kapuchy Napisano 8 Marca 2016 Share Napisano 8 Marca 2016 najpierw zrób brudzing a później olejowanie, zresztą można popróbować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 8 Marca 2016 Autor Share Napisano 8 Marca 2016 no własnie boje się rozpocząć od brudzingu bo to jednak jest surowa "klepka" czyli wchłania w głąb i jak zwale poprawek ni ma chyba faktycznie muszę wykonać testy dzieki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 14 Marca 2016 Autor Share Napisano 14 Marca 2016 a wiec aktualizacja i tak 1 najpierw zamaskowałem i popsikałem/ popa cynkowałem farbami zejściówki etc 2 potem pociągnąłem cały pokład lakierem Vellejo zabarwionym kilkoma kroplami pigmentów 3 zrobiłem drzwiczki do zejscówki od podstaw - jeszcze muszę nałożyć okucia, jak wyszło no ... wyszło Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 14 Marca 2016 Autor Share Napisano 14 Marca 2016 i kolejna aktualizacja, tym razem na warsztat poszedł ster zeszlifowałem na gładko, wyryłem deski, dodałem okucia z ... papierowej taśmy 0,5 mm, wywierciłem otwór na rumpel => ktory zrobionu z plexi zamocowałem za pomoca czpienia - wiec jest ruchomy będzie łatwiej ustawić docelowy kąt do pokładu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 15 Marca 2016 Autor Share Napisano 15 Marca 2016 chciałbym dziś przystąpić do pierwszych prób z malowaniem drewna po przeszukaniu forum - wychodzi mi iż należy przyjąć następującą technikę - malujemy podkładem wood/ jasny - nakładamy olejną farbę wcierając wycierając etc - wash czy naprawdę to jest takie proste ? czy ktoś coś mi może podpowiedzieć, mój okręcik chciałbym aby miał drewno lekko spracowane. Czytając to może ono wpadać nawet w ciemny brąz czarne? choć zarazem mówimy o morzu śródziemnym a wiec mocna operacja słoneczna etc. Poniżej lini wodnej będę malował na biało- używano wówczas farb z domieszką ołowiu która nadawała takiego koloru - i tu powstaje także pytanie - jak to sie zachowywało - odpadało/łuszczyło się, czy raczej wycierało ? wszelkie pomysły, sugestie, zdjęcia techniki bardzo mile widziane dzięki za wszystkie sugestie jesli chodzi o odcień, szukam chyba czegoś takiego ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
laskonogi Napisano 17 Marca 2016 Autor Share Napisano 17 Marca 2016 dokonałem testu techniki którą znalazłem na forum (http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=89&t=45958), wychodzi jak dla mnie bardzo dobrze :0 mam jednakże pytanie do mądrzejszych technologia stosowana to malowanie podkład kolor jasnego drewna farba olejna - pacynkuje pokład sztywnym pędzlem, ewentualny nadmiar ściągam wacikami czy potem należy to psiknąć lakierem czy można od razu washe ?- boje sie o tą farbę olejną a teraz jeśli najpierw lakier to rozumiem ze olejny ? czy może być akryl ? dzięki za podpowiedz i przepraszam za głupkowate pytania ale nie chce popsucia powierzchni Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.