Skocz do zawartości

Arsenal VG.36 C1 | Azur 1:48


Hubert Kendziorek

Rekomendowane odpowiedzi

Arsenal de l'Aéronautique to francuska, państwowa, wojskowa wytwórnia lotnicza założona w 1936 roku w Vélizy-Villacoublay na bazie dawnych zakładów należących do firmy Breguet. Litery VG w oznaczeniach samolotów zakładów pochodzą od pierwszych liter nazwisk Michela Vernisse'a, który był inżynierem stojącym na czele wytwórni i Jeana Galtiera, głównego konstruktora.

 

VG-36 stanowił wersję rozwojową VG-33, kolejny prototyp w obiecującej nowej linii myśliwców, która powstała pod koniec lat trzydziestych we Francji. W porównaniu do VG-33, prototyp VG-36 miał niższą, szerszą i dłuższą obudowę chłodnicy z poprawioną aerodynamiką i dłuższą osłonę kabiny, zapewniającą lepszą widoczność dla pilota. Główną jednak zmianą był mocniejszy silnik: Hispano-Suiza 12Y-51. Zachowana została natomiast drewniana konstrukcja kadłuba, usterzenia i skrzydeł.

 

Zmiany te sprawiły, że osiągi maszyny uległy znaczącej poprawie i były w zupełności porównywalne do wszystkich najlepszych seryjnych myśliwców tamtej epoki (od Dewoitine D.520 był szybszy o 60 km/h).

VG-36 został wyprodukowany tylko w jednym prototypowym egzemplarzu, który nie był uzbrojony.

Podczas niemieckiej ofensywy maszyna została przebazowana do Société des Avions René Couzinet w Levallois-Perret (planowano produkcję tego typu samolotów w tej właśnie fabryce), gdzie została zniszczona.

 

Ogólna charakterystyka:

 

Pierwszy lot: 14.05.1940

Masa własna: 2 010 kg (4 431 lb)

Masa startowa: 2 900 kg (6 393 lb)

Rozpiętość: 10,8 m (35ft 5,19in)

Długość: 8,64 m (28ft 4,16in)

Wysokość: 3,3 m (10ft 9,91in)

Powierzchnia skrzydeł: 14,00 m2 (150,69 sq ft)

Obciążenie powierzchni nośnej: 207,143 kg / m2 (42,43 lb / sq ft)

Rodzaj silnika: Hispano-Suiza 12Y-51 dwunastocylindrowy silnik wyposażony w sprężarkę, w układzie V, chłodzony cieczą, o mocy startowej 735 kW (986 KM) i mocy maksymalnej 808 kW (1085 KM)

Śmigło: trójłopatowe, o stałej prędkości

Pojemność zbiornika paliwa: 400 l (88 galonów UK)

Maksymalna prędkość: 590 km/h na wys. 7 000 m (366,6 mph na wys. 22 966 ft)

Prędkość przelotowa: 524 km/h na wys. 3 800 m (325,6 mph na wys. 12 467 ft)

Prędkość wznoszenia: 14,4 m / s (2 834,6 ft / min)

Pułap: 11 000 m (36 089 ft)

Zakres: 1 100 km (683,5 mil)

Uzbrojenie: jedno działko 20 mm (0,79 cala) HS-404 zamontowane w osi śmigła z zapasem 60 nabojów i cztery karabiny maszynowe 7,5 mm (0,295 cala) MAC M-34-39 zamontowane na skrzydłach, z zapasem po 500 nabojów na lufę [jedyny prototyp nie był uzbrojony].

 

Model Azura, produkcja roku 2000, odświeżona w 2010. Typowy dla tego okresu i tej marki standard: nieco mydlane części wtryskowe, dużo ładniejsze żywiczne, kabinka formowana próżniowo.

 

Nie da się ukryć, że nie jest to model łatwy w budowie, szpachla i materiały ścierne są niezbędne w dużej ilości, podobnie jak cierpliwość. Moje zmagania z trudną materią można zobaczyć w wątku warsztatowym. Komentującym dziękuję za pomoc i doping.

Malowany zestawem kolorów "autentycznych" Hataka i Lifecolor.

Cieniowanie i brudzenie washami i pigmentami Mig i AK - delikatne, ta maszyna nie była mocno eksploatowana.

 

Nie wszystko wyszło tak, jak sobie wyobrażałem. Wiele rzeczy robiłem tu po raz pierwszy (kabinka vacu, światła pozycyjne z kawałków przezroczystego tworzywa, konwersja za pomocą elementów żywicznych - chłodnica) - nie wykluczam więc, że powrócę do tematu za jakiś czas, gdy dostatecznie poprawię swoje umiejętności, gdyż chodzi mi po głowie VG-33.

 

KC004m.jpg

 

eOZhdh.jpg

 

Shm88R.jpg

 

81N4vm.jpg

 

xr12iR.jpg

 

pN6MSN.jpg

 

b8vXgv.jpg

 

sMQ1C6.jpg

 

gU1mKR.jpg

 

YwWQ7M.jpg

 

aFYXlp.jpg

 

4JkwGf.jpg

 

x8gWDu.jpg

 

V1XElo.jpg

 

754mO5.jpg

 

Pozdrawiam

Hubert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Bardzo ładna maszyna jak i model w twoim wykonaniu(sam lepszego bym nie zrobił). Szkoda ze w skali 1/48 a nie w 1/72 bo już się ''najarałem'' żeby kupić ten model samolotu. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafał, Marcin - dzięki za dobre słowo

 

Wyszedł, jak wyszedł - na pewno można to zrobić lepiej. Short-runy uczą pokory. Co najciekawsze, to był chyba jeden z najszybszych moich warsztatów ostatnich lat, dwa miesiące i dziesięć dni. Dużo łatwiejsze modele robią się u mnie latami...

 

Szkoda ze w skali 1/48 a nie w 1/72 bo już się ''najarałem'' żeby kupić ten model samolotu.

Azur robił Arsenala w 1:72, może da się go gdzieś zdobyć. Ale łatwy w budowie to on też nie jest.

 

Pozdrawiam

Hubert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Kendzub: Rozumiem . Mam jednego short-runa ale jeszcze nie zaczęty . Za to składałem dwa Mastercraft(nie wiem czy to tez short-run) i to była MASAKRA (czyt. Szpaku a'la FiFa - MASAKRACJA ). Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa konstrukcja i ładne malowanie. Natomiast okrągłe znaki taktyczne dość dziwnie wyglądają - dają w oczy nowością. w przeciwieństwie do tego na stateczniku - wygląda super.

Dzięki za ciepłe słowa. Co do znaków i ogólnie brudzenia, cóż - historia tego samolotu to niecały miesiąc. W maju oblatany, w czerwcu zniszczony, w międzyczasie nie polatał wiele. To była maszyna prosto spod igiełki, zatem nie chciałem jej zbytnio styrać i specjalnie nie pastwiłem się nad znakami.

 

Mastercraft(nie wiem czy to tez short-run

Jest inne krótkie angielskie słowo zaczynające się na "sh" i kończące się na "it" - pasowałoby do większości modeli tego producenta. Różnica jest taka, że u Master czy tam Mistercrafta swoista "jakość" jest chyba strategią marketingową, w przypadku Azura lub SH i podobnych, konsekwencją niskobudżetowej technologii, spoza której widać zaangażowanie i pasję autorów.

 

Pozdrawiam

Hubert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Acha czyli ówno(przepraszam za określenie) . A co do SH czyli mam rozumiem Special Hobby to są bardzo dobrze zrobione modele(jeśli chodzi o wypraski) ale to Czechy wiec nie mam pytań . A co Azura to nie wiem bo nie mam żadnego modelu tego producenta ale z tego co widziałem na inboxa to tez jest bdb ale to tez to samo państwo co powyżej . Pozdrawiam Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to na tej owiewce za ziarno? Coś się rozsypało?

Szkoda, że nie pokusiłeś się o whatering.

Cóż... Prawdopodobnie lekki odkurz w środku, najpewniej przez "otwór technologiczny" w dziobie wleciało; w świetle żarówek niestety rzuca się w oczy.

Delikatny weathering jest obecny, ten samolot nie zdążył się ubrudzić w rzeczywistości.

 

Jak ze sklejki.

Z tego go w rzeczywistości głównie zrobili. Drewniane cudo.

 

Dzięki za komentarze

 

Pozdrawiam

Hubert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.