Hubert Kendziorek Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Arsenal de l'Aéronautique to francuska, państwowa, wojskowa wytwórnia lotnicza założona w 1936 roku w Vélizy-Villacoublay na bazie dawnych zakładów należących do firmy Breguet. Litery VG w oznaczeniach samolotów zakładów pochodzą od pierwszych liter nazwisk Michela Vernisse'a, który był inżynierem stojącym na czele wytwórni i Jeana Galtiera, głównego konstruktora. VG-36 stanowił wersję rozwojową VG-33, kolejny prototyp w obiecującej nowej linii myśliwców, która powstała pod koniec lat trzydziestych we Francji. W porównaniu do VG-33, prototyp VG-36 miał niższą, szerszą i dłuższą obudowę chłodnicy z poprawioną aerodynamiką i dłuższą osłonę kabiny, zapewniającą lepszą widoczność dla pilota. Główną jednak zmianą był mocniejszy silnik: Hispano-Suiza 12Y-51. Zachowana została natomiast drewniana konstrukcja kadłuba, usterzenia i skrzydeł. Zmiany te sprawiły, że osiągi maszyny uległy znaczącej poprawie i były w zupełności porównywalne do wszystkich najlepszych seryjnych myśliwców tamtej epoki (od Dewoitine D.520 był szybszy o 60 km/h). VG-36 został wyprodukowany tylko w jednym prototypowym egzemplarzu, który nie był uzbrojony. Podczas niemieckiej ofensywy maszyna została przebazowana do Société des Avions René Couzinet w Levallois-Perret (planowano produkcję tego typu samolotów w tej właśnie fabryce), gdzie została zniszczona. Ogólna charakterystyka: Pierwszy lot: 14.05.1940 Masa własna: 2 010 kg (4 431 lb) Masa startowa: 2 900 kg (6 393 lb) Rozpiętość: 10,8 m (35ft 5,19in) Długość: 8,64 m (28ft 4,16in) Wysokość: 3,3 m (10ft 9,91in) Powierzchnia skrzydeł: 14,00 m2 (150,69 sq ft) Obciążenie powierzchni nośnej: 207,143 kg / m2 (42,43 lb / sq ft) Rodzaj silnika: Hispano-Suiza 12Y-51 dwunastocylindrowy silnik wyposażony w sprężarkę, w układzie V, chłodzony cieczą, o mocy startowej 735 kW (986 KM) i mocy maksymalnej 808 kW (1085 KM) Śmigło: trójłopatowe, o stałej prędkości Pojemność zbiornika paliwa: 400 l (88 galonów UK) Maksymalna prędkość: 590 km/h na wys. 7 000 m (366,6 mph na wys. 22 966 ft) Prędkość przelotowa: 524 km/h na wys. 3 800 m (325,6 mph na wys. 12 467 ft) Prędkość wznoszenia: 14,4 m / s (2 834,6 ft / min) Pułap: 11 000 m (36 089 ft) Zakres: 1 100 km (683,5 mil) Uzbrojenie: jedno działko 20 mm (0,79 cala) HS-404 zamontowane w osi śmigła z zapasem 60 nabojów i cztery karabiny maszynowe 7,5 mm (0,295 cala) MAC M-34-39 zamontowane na skrzydłach, z zapasem po 500 nabojów na lufę [jedyny prototyp nie był uzbrojony]. Model Azura, produkcja roku 2000, odświeżona w 2010. Typowy dla tego okresu i tej marki standard: nieco mydlane części wtryskowe, dużo ładniejsze żywiczne, kabinka formowana próżniowo. Nie da się ukryć, że nie jest to model łatwy w budowie, szpachla i materiały ścierne są niezbędne w dużej ilości, podobnie jak cierpliwość. Moje zmagania z trudną materią można zobaczyć w wątku warsztatowym. Komentującym dziękuję za pomoc i doping. Malowany zestawem kolorów "autentycznych" Hataka i Lifecolor. Cieniowanie i brudzenie washami i pigmentami Mig i AK - delikatne, ta maszyna nie była mocno eksploatowana. Nie wszystko wyszło tak, jak sobie wyobrażałem. Wiele rzeczy robiłem tu po raz pierwszy (kabinka vacu, światła pozycyjne z kawałków przezroczystego tworzywa, konwersja za pomocą elementów żywicznych - chłodnica) - nie wykluczam więc, że powrócę do tematu za jakiś czas, gdy dostatecznie poprawię swoje umiejętności, gdyż chodzi mi po głowie VG-33. Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cooper69 Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Piękna linia maszyny robi na mnie ogromne wrażenie. Model też Ci wyszedł całkiem ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin94 Posted November 9, 2016 Share Posted November 9, 2016 Witaj Bardzo ładna maszyna jak i model w twoim wykonaniu(sam lepszego bym nie zrobił). Szkoda ze w skali 1/48 a nie w 1/72 bo już się ''najarałem'' żeby kupić ten model samolotu. Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Kendziorek Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Rafał, Marcin - dzięki za dobre słowo Wyszedł, jak wyszedł - na pewno można to zrobić lepiej. Short-runy uczą pokory. Co najciekawsze, to był chyba jeden z najszybszych moich warsztatów ostatnich lat, dwa miesiące i dziesięć dni. Dużo łatwiejsze modele robią się u mnie latami... Szkoda ze w skali 1/48 a nie w 1/72 bo już się ''najarałem'' żeby kupić ten model samolotu. Azur robił Arsenala w 1:72, może da się go gdzieś zdobyć. Ale łatwy w budowie to on też nie jest. Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin94 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Kendzhub: wiem sprawdziłem. Jest na Ebayu. Co masz na myśli ze "nie jest łatwy w budowie"? Ma skomplikowana kabinę(bardzo dobrze odtworzona)? Czy instrukcja jest mało czytelna? Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Kendziorek Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Co masz na myśli ze "nie jest łatwy w budowie"? Mam na myśli wszystko, czego możesz oczekiwać od short-runow z tamtych lat. Dużo szpachli i szlifowania, słabe detale. Ale i tak warto, naprawdę warto. Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bazylms Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Ciekawa konstrukcja i ładne malowanie. Natomiast okrągłe znaki taktyczne dość dziwnie wyglądają - dają w oczy nowością. w przeciwieństwie do tego na stateczniku - wygląda super. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin94 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Do Kendzub: Rozumiem . Mam jednego short-runa ale jeszcze nie zaczęty . Za to składałem dwa Mastercraft(nie wiem czy to tez short-run) i to była MASAKRA (czyt. Szpaku a'la FiFa - MASAKRACJA ). Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Kendziorek Posted November 10, 2016 Author Share Posted November 10, 2016 Ciekawa konstrukcja i ładne malowanie. Natomiast okrągłe znaki taktyczne dość dziwnie wyglądają - dają w oczy nowością. w przeciwieństwie do tego na stateczniku - wygląda super. Dzięki za ciepłe słowa. Co do znaków i ogólnie brudzenia, cóż - historia tego samolotu to niecały miesiąc. W maju oblatany, w czerwcu zniszczony, w międzyczasie nie polatał wiele. To była maszyna prosto spod igiełki, zatem nie chciałem jej zbytnio styrać i specjalnie nie pastwiłem się nad znakami. Mastercraft(nie wiem czy to tez short-run Jest inne krótkie angielskie słowo zaczynające się na "sh" i kończące się na "it" - pasowałoby do większości modeli tego producenta. Różnica jest taka, że u Master czy tam Mistercrafta swoista "jakość" jest chyba strategią marketingową, w przypadku Azura lub SH i podobnych, konsekwencją niskobudżetowej technologii, spoza której widać zaangażowanie i pasję autorów. Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcin94 Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 Acha czyli ówno(przepraszam za określenie) . A co do SH czyli mam rozumiem Special Hobby to są bardzo dobrze zrobione modele(jeśli chodzi o wypraski) ale to Czechy wiec nie mam pytań . A co Azura to nie wiem bo nie mam żadnego modelu tego producenta ale z tego co widziałem na inboxa to tez jest bdb ale to tez to samo państwo co powyżej . Pozdrawiam Marcin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wojtek-Krowa Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 No i doczekałem się gotowca Dobra robota! albo jak to mówią w Amerykach Gud dżob. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Kendziorek Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 Dzienks! Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koralgol4 Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Co to na tej owiewce za ziarno? Coś się rozsypało? Szkoda, że nie pokusiłeś się o whatering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zloty Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Fajny. Jak ze sklejki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franz75 Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Fajny. Bravo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Kendziorek Posted November 12, 2016 Author Share Posted November 12, 2016 Co to na tej owiewce za ziarno? Coś się rozsypało?Szkoda, że nie pokusiłeś się o whatering. Cóż... Prawdopodobnie lekki odkurz w środku, najpewniej przez "otwór technologiczny" w dziobie wleciało; w świetle żarówek niestety rzuca się w oczy. Delikatny weathering jest obecny, ten samolot nie zdążył się ubrudzić w rzeczywistości. Jak ze sklejki. Z tego go w rzeczywistości głównie zrobili. Drewniane cudo. Dzięki za komentarze Pozdrawiam Hubert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.