Skocz do zawartości
ksc

Bf 109F-2 Zvezda 1:48

Rekomendowane odpowiedzi

Dla odprężenia rozpoczynam kolejny projekt, chociaż wiem, ze walka na dwa fronty nikomu nie wyszła na dobre. Tym razem zamiast maszyny radzieckiej spróbuję zabrać się za reprezentanta przeciwnika.

 

Na warsztat trafił znany wszystkim model Bf 109F-2 w skali 1:48 rosyjskiej firmy Zvezda.

TFi9dOB.jpg

 

Mniej znany od modelu jest zestaw waloryzujący wnętrze kabiny nr 48042 węgierskiej firmy S.B.S model, który kupiłem raczej z mody na wypełnianie wnętrza dodatkami żywicznymi i sam do końca nie wiem, czy jest on dużo lepszy od tego, co oferuje Zvezda.

YHY4811.jpg

Y9RP9W0.jpg

O9NXLNg.jpg

 

Model uzupełnię też inne zestawy żywiczne, z których część jest jeszcze w drodze i nie załapała się na zdjęcia ale o tym w kolejnej części reportażu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W międzyczasie kupiłem kolejną żywicę - zestaw klap firmy Vector VDS48052 (Bf 109F Radiator Flaps).

CFf4Z3w.jpg

 

Odlewy nie są niestety aż tak precyzyjne jak na zdjęciach w katalogu - mają niewielkie bąble i nadlewki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A żeby nie było że nic się nie dzieje udało mi się opracować wnęki podwozia.

 

Odtworzyłem elementy mechanizmu zamykania podwozia:

EIilHsg.jpg

 

oraz pocieniłem i tak cienkie skrzydło, aby blacha we wnęce podwozia wyglądała naturalnie. Za pomocą kleju tamiya extra thin przykleiłem pokrywy w dolnej części płata:

vfYn3Fg.jpg

 

W miejscu łączenia połówek kadłuba powinna przebiegać linia podziału. Na forach widziałem, że niektórzy sklejają połówki, szlifują łączenie, a następnie trasują tę linię w spoinie. Ja prawdopodobnie skorzystam ze swojego patentu - dokleiłem wsporniki, i jedynie one będą posmarowane klejem. Pomiędzy połówkami kadłuba pozostanie naturalna szczelina, którą ewentualnie zaleję klejem tamiya extra thin.

a4nin3s.jpg

 

A jako ciekawostkę przedstawiam zestawienie dolnej części skrzydła w zestawie Zvezdy i ICMu:

D4Hq42n.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W międzyczasie kupiłem kolejną żywicę - zestaw klap firmy Vector VDS48052 (Bf 109F Radiator Flaps).

CFf4Z3w.jpg

 

Odlewy nie są niestety aż tak precyzyjne jak na zdjęciach w katalogu - mają niewielkie bąble i nadlewki.

A gdzie to kupiłeś? Bo na moje oko to jest pirat z alledrogo - mam sporo oryginalnych vectorów i takiego dziadostwa jeszcze nie widziałem od nich...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W międzyczasie kupiłem kolejną żywicę - zestaw klap firmy Vector VDS48052 (Bf 109F Radiator Flaps).

CFf4Z3w.jpg

 

Odlewy nie są niestety aż tak precyzyjne jak na zdjęciach w katalogu - mają niewielkie bąble i nadlewki.

A gdzie to kupiłeś? Bo na moje oko to jest pirat z alledrogo - mam sporo oryginalnych vectorów i takiego dziadostwa jeszcze nie widziałem od nich...

 

Zamówiłem z http://www.neomega-resin.com. Przyszło luzem w blistrze bez żadnej instrukcji itp. Piraty z alledrogo są zwykle lepszej jakości

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja bym reklamował, to wygląda jak odpad...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ja bym reklamował, to wygląda jak odpad...

 

Biorąc pod uwagę koszty wysyłki do UK średnio mam ochotę bawić się w składanie reklamacji. Jakoś oczyszczę te elementy - ktoś widocznie ocenił ze w Europie Środkowo-Wschodniej są niższe normy jakościowe i taki odpad będzie akceptowalny.

 

A tak to miało wyglądać:

vds_48-052_01.jpg

vds_48-052_02.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W międzyczasie kupiłem kolejną żywicę - zestaw klap firmy Vector VDS48052 (Bf 109F Radiator Flaps).

CFf4Z3w.jpg

 

Odlewy nie są niestety aż tak precyzyjne jak na zdjęciach w katalogu - mają niewielkie bąble i nadlewki.

A gdzie to kupiłeś? Bo na moje oko to jest pirat z alledrogo - mam sporo oryginalnych vectorów i takiego dziadostwa jeszcze nie widziałem od nich...

 

To co sprzedaje Jacek na all jest identyczne z oryginałem . Aż dziw że żadna z firm nie wykorzystała jego talentu . Kupowałem oryginały gorszej jakości niż to co pokazałeś ,

i zawsze problem jest 1 - zwrot i jego koszta.

Model zapowiada się bardzo ciekawie. Zakupiony sbs jest super.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nadszedł okres wielkanocny i pod pretekstem malowania pisanek wyciągnąłem z szafy pędzle oraz farby i uzyskałem taki oto efekt mojej pracy:

6vM1hQT.jpg

6oUM0b8.jpg

EJY29Sh.jpg

vugZIQT.jpg

Nie jest to koniec prac malarskich. Teraz czas na warstwę sidoluxu i wash.

 

Żywiczny kokpit firmy S.B.S. jest bardzo precyzyjny i niesamowicie zwiększa realizm całego zestawu. Praca z nim podniosła mi jednak ciśnienie, gdyż zaufałem że elementy nie wymagają dodatkowej obróbki. Przymiarki na sucho nie wskazywały na większe problemy, jednak po przyklejeniu burt do kadłuba okazało się że nagle kadłub przestał mieścić się między skrzydłami. W ruch poszedł debonder i kilka magicznych zaklęć , które spowodowały że bardzo cienkie połówki kadłuba nieodwracalnie odkształciły się. Uratowałem przynajmniej żywice. Zastanawiałem się, czy nie iść na całość i nie dokupić zestawu Bf 109G-6, który ma nadmiarowe połówki kadłuba do Bf 109F. Ostatecznie zdecydowałem się na wycięcie zniekształconego fragmentu i wstawkę kawałka plastiku, Mr Surfacer pokaże czy to była dobra decyzja. A co do samych żywic to nauczka na przyszłość - nawet jak wyglądają na cienkie, to i tak warto popracować trochę z pilnikiem i papierem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak mantrę powtarzaj: przymierz zanim skleisz.

Malunki bardzo ładnie ci wychodzą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podzielam zdanie hiszpańskich poradników i traktuję modelarstwo jako połączenie techniki i malarstwa. Model musi być plastyczny i trzeba podkreślić grę światłocienia.

 

Wnęki podwozia przetarłem suchym pędzlem, zapuściłem olejnymi washami firmy AK i polakierowałem mieszanką sidoluxu i matowego lakieru pactry.

DTAuAOP.jpg

 

Kabinę potraktowałem podobnie różnymi washami a na koniec zabezpieczyłem mieszanką sidoluxu i matowego lakieru pactry:

DRm7eZY.jpg

GQn2WIs.jpg

V9jSwOF.jpg

 

Po zamknięciu kadłuba stwierdzam jednak, że wnętrze jest za ciemne jak na skalę 1/48 i zbyt szare jak na RLM 66. Odcień powinien wpadać lekko w błękit, jak na egzemplarzu muzealnym:

post-5311-1229441423.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mnie efekt Twojej dotychczasowej pracy bardzo się podoba. Zapowiada się niezłe latadło

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ czekam na żywiczny silnik, bez którego nie mogę połączyć skrzydeł z kadłubem, model trafił do poczekalni. Oprócz kilku drobnych elementów, przykleiłem końcówki skrzydeł. Nie wiem, czy ktoś jeszcze miał taki problem, ale końcówki były grubsze niż samo skrzydło i w ruch musiał pójść pilnik i papiery ścierne.

KfMyFsD.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sam planuję model tej maszyny (choć pewnie Edka) i śledzę z zaciekawieniem wątek. Kabinka wychodzi znakomicie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie to wychodzi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest bardzo dobrze, co do koloru to inny kąt zrobienia zdjęcia lub oświetlenie potrafi zdecydowanie zmienić odcień farby.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jest bardzo dobrze, co do koloru to inny kąt zrobienia zdjęcia lub oświetlenie potrafi zdecydowanie zmienić odcień farby.

 

Najczęściej na zdjęciach i w rzeczywistości widzimy samoloty będące na zewnątrz w pełnym oświetleniu i wtedy kolory wydają się jasne. Jeżeli będziemy malować tymi samymi kolorami czyli tzw. autentykami i później eksponować je w domu, to zawsze będą wydawać się ciemniejsze i nie zależy to od żadnego "efektu skali".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

oj ładnie się zapowiada.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja tematu. Model pokryłem cienką warstwą Mr Surfacer 1200 i powoli myślę o preshadingu i malowaniu całości.

 

eyQSsDD.jpg

Ss2btb7.jpg

 

Podjąłem ryzyko przymocowania silnika przed pomalowaniem całego modelu. Gdybym postąpił odwrotnie prawdopodobnie zniszczyłbym farbę mocując się z jego instalacją. Sam silnik wymaga jeszcze doklejenia kilku przewodów, z których część zamontuje dopiero po pomalowaniu całości.

 

cftvEpz.jpg

11ZuDbH.jpg

b3oOXqD.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zeszlifowałeś schodek na kadłubie za owiewką, czy zniknął pod podkładem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zeszlifowałeś schodek na kadłubie za owiewką, czy zniknął pod podkładem.

 

Schodek trochę zeszlifowałem, ale nie na gładko. Uważam że to po prostu taka uroda tego zestawu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Naprysnąłem lekki preshading farbą Tamiya XF-1 oraz XF-10. Krawędzie natarcia oraz przejście skrzydło-kadłub pomalowałem kolorem srebrnym gdyż farba w tych miejscach była wytarta do gołej blachy. Model jest gotowy do malowania kolorami kamuflażu, ale musiałem niestety wstrzymać dalsze prace z uwagi na brak farby RLM 04, która dotrze do mnie najprawdopodobniej w poniedziałek.

RPij61z.jpg

Ieec9Fa.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz rozjaśniać panele inspekcyjne na etapie preshadingu, to lepiej to wyjdzie z maskowaniem.

Fajny model ci wychodzi. Czekamy na dostawę farby.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Uważam że to po prostu taka uroda tego zestawu.

 

Szkoda że nie poprawiłeś jego błędu. Poza tym trochę nitow by wyraźnie dodało mu uroku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Idzie nieźle zdecydowałeś się jednak na żywiczną kabinę a pisałeś że pudełkowa niewiele się różni, masz jakieś fotki dla porównania? To samo silnik Gwiazdka daje nieźle wyglądające silniki do swoich modeli a wymieniasz na żywicę - aż taka różnica? A pro pos gdzie znalazłeś tego węgierskiego producenta żywic?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.