Jump to content

Räder müssen rollen für den Sieg! Magazyn kolejowy


Recommended Posts

To tutaj to wątek poboczny do całego "projektu" transportu kolejowego.

Przyszła pora na zrobienie magazynu kolejowego.

 

Cała scenka ma się rozgrywać na szlaku transportowym saksońskiej 24. Infanterie-Division (Dywizji Piechoty) przerzucanej w sierpniu 1942 roku spod Sewastopola pod Leningrad.

Szczerze mówiąc nie wiem jaką trasą jechała ta dywizja pod Leningrad. Wiem gdzie się ładowały jej pododdziały, wiem gdzie się rozładowywały. Ba! Znam nawet numery jakie dostały poszczególne składy kolejowe i jakie oddziały były w nich przewożone, ale ani dzienniki bojowe dywizji, ani jej monografia nie podaje jaką drogą podążała.

Na potrzebę tego ćwiczenia zakładam, że przewożono ją nie w poprzek całego frontu, ale trochę okrężną, ale bogatszą w infrastrukturę drogą kolejową. Powiedzmy więc, że taki magazyn znajdował się w Insterburgu (po polsku znany jako Wystruć, a dziś Czerniachowsk).

 

Jako wzór posłuży mi to:

 

40739370304_9a2e1362d9_o.jpg on Flickr

 

26319605407_9e97d9c5c7_o.jpg on Flickr

 

Jeśli ktoś dojeżdża pociągami do Warszawy, to łatwo pozna, że to magazyn stojący (jeszcze) w Ożarowie Mazowieckim.

Pomimo, że na samych przedmieściach stolicy, to jednak trzeba pamiętać, że warszawski węzeł kolejowy był mocno rozbudowany przez Niemców podczas wojny i wygląda mi ten budynek na robotę okupanta.

Jak już pisałem magazyn mocno okaleczony, widać obcięty dach, który sięgał poza rampy i brak samych ramp, które jak widać miały konstrukcję drewnianą (dziury w murze po belkach).

 

27582614778_f2442acb1c_o.jpgon Flickr

 

No i jak widać magazyn miał dostęp do torów z obydwu stron. Z jednej strony mam zamiar tor zakończyć ślepo z placem załadowczym. Z drugiej oczywiście będzie tor "przelotowy".

Ściany chcę zrobić z tektury ze szkieletem w środku, żeby osiągnąć odpowiednią grubość, a papier na którym odcisnę wzór cegieł, nakleić dopiero po sklejeniu ścian.

Co ciekawe spoina nie jest zbyt mocno wgłębiona pomiędzy cegłami, więc tym łatwiej będzie zrobić odcisk na papierze.

 

27582768178_6403f40054_o.jpg on Flickr

 

Sam magazyn (po obmierzeniu krokami) ma 40X13 metrów.

Na potrzeby tej dioramy trochę go zmniejszę do 35X12 metrów, żeby mieścił się na jednej płycie styropianu (50X100).

No i na razie to tyle....

Link to post
Share on other sites

No tak, tylko cegły na płycie mógłbym zrobić (ponacinać) tylko na powierzchniach gdzie widać okna i drzwi.

Wszystkie filary. gzymsy i inne wystające z elewacji elementy muszę zrobić z tektury, lub innego cienkiego "czegoś".

No i chyba muszę się zdecydować na jednolity materiał, żeby potem nie różniły się fakturą powierzchni.

 

Ale dzięki za podpowiedz.

Obejrzę sobie te płyty G/K.

 

Edit:------

Zresztą po zastanowieniu to jednak płyta odpada.

No przecież ja muszę przez nią przeprowadzić belki podpierające dach (na samej górze). One będą miały 3X7 mm i jeszcze jakieś 2 cm poniżej korony muru w każdym filarze po 2 kolejne belki też 3X7 mm. To widać na zdjęciach, tylko teraz w rzeczywistości te belki są poobcinane.

Nie wytnę przecież precyzyjnie takich małych dziurek w płycie gipsowej.

A dach musi mieć solidne podparcie, bo będzie miał 100X40 cm i musi dostać porządną konstrukcję.

Link to post
Share on other sites
Nie mam pojęcia.

jaki można dostać najcieńszy? I jaka jest jego powierzchnia? W Sensie jak to potem malować?

 

Najprościej i najtaniej to w marketach coś takiego

http://allegro.pl/podklad-5mm-pod-podlogi-xps-5mm-podklad-pod-panele-i6764005605.html

Na allegro w modelarskim można dostać inne grubości

 

 

Tu masz przykład budynków zrobionych z tego materiału

https://www.facebook.com/pg/ModeleAdrianowro-198890846796282/photos/?tab=album&album_id=1078824252136266

Link to post
Share on other sites
No i jak widać magazyn miał dostęp do torów z obydwu stron. Z jednej strony mam zamiar tor zakończyć ślepo z placem załadowczym. Z drugiej oczywiście będzie tor "przelotowy".

Nie wydaje mi się aby tak było moim zdaniem z jednej strony była rampa kolejowa a z drugiej była rampa dla pojazdów kołowych a te kamienie to pozostałości drogi lub placu brukowanego.

Nie mniej zasiadam i z uwagą obserwuję co się będzie działo.

Link to post
Share on other sites
  • Super Moderator

No zacny projekt, ale dłubania ... Ad magazynu czasem są z rampą od czoła ale na ogół "przód" pociąg "tył" samochody tak jak na zdjęciu widać... ad tak dokładnego umieszczania historycznego .. no śliski temat ale zaglądam co się będzie działo ;)

Link to post
Share on other sites

@Markuz

Oczywiście, że po jednej stronie był plac brukowany, a po drugiej "zwykłe" tory.

Cały urok tego polegał będzie na tym, że bruk był położony z jednej strony na torach.

I to umożliwiało podstawienie wagonów z obydwu stron, a po zabraniu stamtąd składu wagonów mogły bez problemu podjechać ciężarówki/wozy.

Tak mniej więcej jak na tym zdjęciu.

 

41483902962_f0419717eb_o.jpg on Flickr

 

Ręki sobie nie dam obciąć, że tak dokładnie to wyglądało w tym konkretnym magazynie w Ożarowie, ale sporo wskazuje, że tak.

Bruk kończy się na około 1,5 metra przed rampą od strony drogi/brukowanego placu i wygląda na to, że po prostu zdjęto tam tory i zasypano to wszystko.... czymkolwiek, albo położono bruk z powrotem,a le niedbale i to wszystko pozarastało.

Ale jak mówię - nie założę się o to. Ale chodzi przecież tylko o wzór.

Link to post
Share on other sites

Magazyn się robi, za to robienie jego fotek, żeby pokazać co i jak to katorga.

Jest na tyle duży, że ani nie wchodzi w kadr, a już w ogóle nie ma czasu, żeby sprzątać cały "warsztat" dla jednej fotki.

Do tego oczywiście telefon głupieje przy zdjęciu na białej powierzchni, ale poglądowo wystarczy chyba.

 

Ostatecznie po obejrzeniu różnych materiałów zdecydowałem się na tekturę.

Ani styropian, ani gips nie pozwala na zachowanie odpowiedniej dokładności. Z drugiej strony tektura będzie najbardziej pracochłonna.

Tym bardziej, ze nie rysuję na niej cegieł od razu, ale będę potem naklejał kawałkami. Inaczej nie widzę możlwiości odpowiedniego odwzorowania cegieł.

 

Tutaj ściana frontowa od strony torów. Ma równe 100 cm długości i 16 cm wysokości. Naklejone są gzymsy i pilastry.

Tylna będzie nieco inna, ale to potem.

Wycięte są otwory na drzwi magazynu oraz okna. Na górze widać małe wąskie otwory i to są miejsca na belki, które będą podtrzymywały dach oraz miejsca na belki, które będą podtrzymywały dach wystający na zewnątrz i sięgające poza rampy.

40664588665_e3f251608a_o.jpg on Flickr

 

Na starcie zdarzył się błąd - kleiłem czymś wikolopodobnym. Uwielbiam ten klej, ale tutaj wszystkie przyklejone do elewacji płaskie elementy po wyschnięciu spowodowały skrzywienie się ściany (klasyczna łódeczka).

Bła w sumie niegroźny, bo i tak ściana musi mieć 1,5 cm grubości, więc i tak od początku wiedziałem, zę od środka będzie robiona druga warstwa, a pomiędzy nimi "rusztowanie". Przy przyklejeniu rusztowania wszystko wyrównałem. Resztę płaskich elementów będę jednak kleił klejem polimerowym (na rozpuszczalniku, który nie wsiąka w papier).

 

Poniżej zdjęcie rusztowania w środku ściany.

26688703197_d53c46464b_o.jpgon Flickr

 

Jest z tym sporo dziubania, ale to i tak o wiele szybsze niż klejenie wagonów!

Link to post
Share on other sites
A nie myślałeś o zakupie cegieł od Dudusia?

Biorąc pod uwagę ile ich potrzebuję, to mam więcej pomysłów na wydanie około 3000 PLN. Serio! Tyle wychodzi.

A poza tym i tak się boję ich wyciskania w papierze (mam już pomysł na specjalne narzędzie, które będzie odciskało kilka rzędów na raz), a co dopiero jakbym zaczął to murować!

Link to post
Share on other sites
Ciekaw jestem, jak sobie poradzisz.

Też jestem ciekaw!

 

Pora na drugą ścianę.

Za czasów PRL-u ktoś o niezwykle wysublimowanym guście i poczuciu estetyki, jakże typowym dla PKP, postanowił dobudować z tyłu magazynu takie coś:

27764011308_37a0d1005d_o.jpgon Flickr

 

Ta pięknota, to przedsionek, który prowadził kiedyś do części biurowej magazynu.

Przyjąłem jednak, że kiedyś mogły być tam po prostu szerokie podwójne drzwi którymi wchodziło się bezpośrednio z rampy.

Tutaj rysunek drzwi, a dalej okna do biura. Innego niż w pozostałych częściach magazynu. Pewnie tak jak widać na fotografii na ścianie szczytowej.

 

27764010828_63c6d0c1b3_o.jpg on Flickr

 

27764010718_4879a5637b_o.jpg on Flickr

 

Rzeźbię dalej....

Link to post
Share on other sites

Piękne zdjęcie Markuz!

Bardzo dziękuję. Nie widziałem wcześniej, ale właśnie takie podwójne drzwi z okienkami nad nimi "mi się wymyśliły".

Tu tylko widzę, że 1/3 powierzchni magazynu zajmowała część biurowa.

W moim to będzie więc "kanciapa biurowa" z jednym oknem, a nie biuro.

 

Z ciekawości: co to za magazyn? Zdjęcie z netu, czy sam gdzieś robiłeś?

Link to post
Share on other sites

Zdjęcie przedstawia magazyn na stacji Paczków, pochodzi z internetów, a konkretnie ze strony fotopolska.eu.

Polecam jest tam bardzo dużo fotek nie tylko dworców ale i elementów infrastruktury nie tylko kolejowej.

Z tej samej strony masz fotkę magazynu w Łowiczu. Jest bardzo podobny do tego w Ożarowie Mazowieckim. Widoczne jest miejsce drzwi i okna zabudowanych wiatrołapem.

Lowicz_Magazyn.jpg

Link to post
Share on other sites

Wielkie dzięki Markuz za dodatkowe fotki. Jak widzę w Łowiczu też dach obcięty.

W sumie te wszystkie magazyny są bardzo do siebie podobne niezależnie od tego czy pochodzą z terenów Polski, czy dawnych niemieckich (Paczków). No bo to chyba niemożliwe, żeby w Łowicz też był "za Niemca" rozbudowywany (?).

Nota bene na googlemaps magazynu z Paczkowa znaleźć nie mogę. Wyburzyli już?

 

 

Ściany już zrobione.

Teraz robię dach. Na razie powstał wzornik, na którym widać co będzie wystawało poza obręb ścian: belki z więźby dachowej, belki wspierające (poziome), które chyba też "trzymały" ściany magazynu i podpory na ścianie z których wystawały belki wspierające.

Będą z listewek 3X7 mm.

No i sama rampa. Z pomiarów wyszło, że rampy były bardzo wąskie - zaledwie 1,2 metra.

 

39925059460_524d27a2fe_o.jpgon Flickr

 

Tutaj w prawie całej okazałości (a właściwie długości).

Linijki leżące na podłodze mają 20 i 50 cm długości.

Przy okazji: w oryginale spodziewam się, ze krawędź dachu wystawała jeszcze dalej poza obręb budynku, ale celowo jej tak nie zrobię, bo nie chcę, żeby pod dachem schowały się całe wagony i rampa. Może tam coś kiedyś poustawiam? Choćby skrzynie z amunicją i fajnie, jakby to było choć trochę widać.

40833529775_a769431850_o.jpg on Flickr

 

Tutaj pomiar rampy.

Po drewnianej zostały tylko dziury w ścianie od wspierających ją belek, ale jest późniejsza betonowa.

Zakładam, że ta drewniana miała jednak o 3 cm więcej.

 

41732908101_8fe1ca1aeb_o.jpg on Flickr

Link to post
Share on other sites
Wielkie dzięki Markuz za dodatkowe fotki. Jak widzę w Łowiczu też dach obcięty.

W sumie te wszystkie magazyny są bardzo do siebie podobne niezależnie od tego czy pochodzą z terenów Polski, czy dawnych niemieckich (Paczków). No bo to chyba niemożliwe, żeby w Łowicz też był "za Niemca" rozbudowywany (?).

Nota bene na googlemaps magazynu z Paczkowa znaleźć nie mogę. Wyburzyli już?

Zasadniczo masz rację wszystkie mniej więcej są do siebie podobne ze względu na funkcjonalność. Jednak można znaleźć kilka perełek architektonicznych odstających od reszty np. stacja Mikołów.

Mikolow_Magazyny_kolejowe.jpg

Paczkowski magazyn rzeczywiście zniknął. Mogę podpytać kolegów z Opola co się z nim stało. Podlinkowane zdjęcie było wykonane w 2006 r.

Na stronie którą ci podałem można znaleźć również fotki wnętrz takich magazynów.

Podglądam cały czas bardzo fajnie ci to wychodzi.

Link to post
Share on other sites

Świetny ten magazyn w Mikołowie.

Jak bym nie widział rampy, a tylko ścianę szczytową, to bym powiedział, że to synagoga.

Bardzo dziwny.

 

Wolno ostatnio idzie, bo ciągnę parę pomysłów na raz.

Tak więc takie twierdzenie niestety nie ma za wiele wspólnego z prawdą:

i zrobił ten magazyn

Zanim będzie można użyć czasu przeszłego dokonanego, to jeszcze sporo czasu minie.

Ale odbieram to jako kredyt zaufania.

 

Tymczasem pora na dach.

Pierwsze krokwie. Biurko mam ponad 2,5 metrowe, ale i tak magazyn jest upierdliwie duży i częściej robię go w kucki na podłodze.

27988179098_015aa05dd8_o.jpg on Flickr

 

Pogoda dopisała, więc można było zrobić zdjęcie w plenerze.

Zrobione wszystkie krokwie i położona połowa dachu.

27988179318_469fdd65d4_o.jpg on Flickr

 

41813905642_f6f6b0c0bf_o.jpg on Flickr

 

Co do wyglądu wnętrza, to owszem planuję zrobić i to.

Będą zastrzały i słupy, na których opierała się konstrukcja dachu. Najpierw jednak potrzebna jest podłoga.

Link to post
Share on other sites
A jaki towar we w tym magazynie będzie

Wątpię, żeby coś było widać przez okna, więc pewnie nic nie będzie.

 

Dach położony i zrobione belki szczytowe.

One z reguły były dość ozdobne, ale na więcej inwencji mi nie starczyło.

 

27001839807_e77d6b9a72_o.jpg on Flickr

 

40062738290_0716af3d2e_o.jpg on Flickr

 

Teraz chyba kolej na rampy... Albo na podłogę i dokończenie konstrukcji dachu od środka.

Kłopot z tym magazynem polega na tym, że ciągle mam wątpliwości co i w jakiej kolejności robić, żeby potem sobie życia za bardzo nie utrudnić przy kolejnych etapach.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.