Grzes Napisano 12 Grudnia 2022 Autor Share Napisano 12 Grudnia 2022 17 minut temu, Kon_Bar napisał: wydruki 3D Kurcze! To jest myśl! Ale można by temat rozwinąć! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dedrey Napisano 12 Grudnia 2022 Share Napisano 12 Grudnia 2022 motoszybowiec. modele robione od podstaw. kadlub vacu, skrzydelka strugane z kawalka . moze kiedys cos do druku powstanie ale.... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 13 Grudnia 2022 Share Napisano 13 Grudnia 2022 trzeba rysunki w skali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jmx62 Napisano 5 Stycznia 2023 Share Napisano 5 Stycznia 2023 Wygrzebałem w necie, może komuś się przydadzą takie rysunki. Modelarz LOK 1958/03 3 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dedrey Napisano 15 Stycznia 2023 Share Napisano 15 Stycznia 2023 Efekt wizyty na pierwszy spotkaniu KMMR 08/15 w 2023 roku...Dzieki uprzejmości kolegi Jurka P. dostalem kilka rysunków... ( prace nad skrzydlatym konikiem juz sie zaczeły) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 26 Stycznia 2023 Share Napisano 26 Stycznia 2023 Temat marginalny, ale ciekawy dla mnie. Zauważyłem, że nie ma zbyt wielu zdjęć pasów pilota w szybowcach dostępnych w sieci. Temat jakby nie wart uwagi. Zauważyłem również, że nikt nie produkuje takich blaszek lub wydruków 3D dedykowanych dla szybowców, więc postanowiłem zrobić coś własnym sumptem. Ponieważ mnie interesują (głównie) szybowce SZD, więc na razie ograniczę się do tego tematu. I tu pojawia się clou programu: Czy ktoś z Was ma zdjęcia, dobrej jakości, pasów pilota z jakiegoś szybowca SZD i czy byłby chętny je udostępnić ? Projekt spróbuje zrobić sam w Inkscape. Czy macie pomysł/ propozycję, czy to lepiej drukować w 3D, czy może lepiej wytrawić chemicznie, a może wystarczy zrobić jako kalkomanie ? I wtedy - gdzie ? Ja mam zdjęcia pasów pilotów z Bociana E (patrz poniżej), ale mam pewne wątpliwości, co do kształtu okuć i klamer (zniekształcenia zdjęć lub zdjęcia nie w płaszczyźnie). Czy ktoś z Was może to w jakiś sposób zweryfikować ? No i na koniec pytanie - czy będą jacyś zainteresowani "spółdzielnią" ? I ilu jeśli ten pomysł wypali ? Jeśli macie jakieś przemyślenia lub "wiedzę tajemną" to może się nią podzielicie. P.S. Wiem, że w modelach szybowców Ardpola były blaszki z pasami pilotów, ale nie do końca grają mi z załączonymi zdjęciami (patrz Bocian E). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 26 Stycznia 2023 Autor Share Napisano 26 Stycznia 2023 2 godziny temu, Wojtek59 napisał: Temat jakby nie wart uwagi Wart, wart. Nawet mamy specjalny temat szybowcowy: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 26 Stycznia 2023 Share Napisano 26 Stycznia 2023 Wiem, że mamy. Tylko znów nie trafiłem. Poprosiłem admina o przeniesienie do właściwej grupy ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 26 Stycznia 2023 Share Napisano 26 Stycznia 2023 Skontaktuj sie z Darkiem Kanigowskim,nasz instruktor szybowcowy ze firmy. Z checią pomoże. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jmx62 Napisano 27 Stycznia 2023 Share Napisano 27 Stycznia 2023 W dniu 26.01.2023 o 09:16, Wojtek59 napisał: Temat marginalny, ale ciekawy dla mnie. Zauważyłem, że nie ma zbyt wielu zdjęć pasów pilota w szybowcach dostępnych w sieci. Temat jakby nie wart uwagi. Zauważyłem również, że nikt nie produkuje takich blaszek lub wydruków 3D dedykowanych dla szybowców, więc postanowiłem zrobić coś własnym sumptem. Ponieważ mnie interesują (głównie) szybowce SZD, więc na razie ograniczę się do tego tematu. I tu pojawia się clou programu: Czy ktoś z Was ma zdjęcia, dobrej jakości, pasów pilota z jakiegoś szybowca SZD i czy byłby chętny je udostępnić ? Projekt spróbuje zrobić sam w Inkscape. Czy macie pomysł/ propozycję, czy to lepiej drukować w 3D, czy może lepiej wytrawić chemicznie, a może wystarczy zrobić jako kalkomanie ? I wtedy - gdzie ? Ja mam zdjęcia pasów pilotów z Bociana E (patrz poniżej), ale mam pewne wątpliwości, co do kształtu okuć i klamer (zniekształcenia zdjęć lub zdjęcia nie w płaszczyźnie). Czy ktoś z Was może to w jakiś sposób zweryfikować ? No i na koniec pytanie - czy będą jacyś zainteresowani "spółdzielnią" ? I ilu jeśli ten pomysł wypali ? Jeśli macie jakieś przemyślenia lub "wiedzę tajemną" to może się nią podzielicie. P.S. Wiem, że w modelach szybowców Ardpola były blaszki z pasami pilotów, ale nie do końca grają mi z załączonymi zdjęciami (patrz Bocian E). Pasy, pasy, pasy? Hmmm, latałem Bocianem E niestety było to ponad 40 lat temu wiec pamięć ludzka zawodzi. Wtedy te pasy były jakieś inne. Nawet poduszki brezentowe jakby inne. Może te elementy konstrukcyjne nie są aż tak istotne jak całość płatowca, więc mogły być zmieniane w trakcie eksploatacji. Może źle napisałem bo przecież od pasów zależy życie załogi tylko chodziło mi o to że mogły być różne ich wersje (np. zmienione w trakcie remontu głównego czy jakoś tak). O znaczeniu jakości pasów, fotela itp przekonał się niestety tragicznie pilot jednego z naszych MiGów-29. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 27 Stycznia 2023 Share Napisano 27 Stycznia 2023 (edytowane) Zgadza się. Przede wszystkim 40 lat temu materiał pasów był inny. Siłą rzeczy pociągało to inny kształt klamer. Dzisiaj przeryłem się przez kilka monografii szybowców i stwierdziłem dużą różnorodność tego towaru. Kilkanaście książeczek jeszcze czeka. Sądzę, że SZD miało pewien standard/normę zakładową odnośnie pasów, pedałów i dźwigni, przełączników itp. (bo co do drążków sterowych to jest za duża różnorodność), która ewoluowała z czasem. Mnie chodzi o wyłapanie głównych "rodzin"/ okresów produkcji. Poza tym zauważyłem, że w odremontowanych szybowcowych "oldtimerach" stosuje się współczesne części tego typu, albo z braku oryginałów, albo z powodu zmiany przepisów zdatności do lotu. W końcu przez te kilkadziesiąt lat rozwoju przepisy budowy i /lub zdatności do lotu również ewoluowały. Pozostałe zdjęcia spróbuje zebrać i przedstawić w przyszłym tygodniu. Natomiast mam prośbę do wszystkich zainteresowanych o przejrzenie własnych zbirów i pomoc w usystematyzowaniu tego zagadnienia. Może być pomocne przy budowie kokpitów modeli, zwłaszcza, że w szybowcach są one dobrze widoczne. Edytowane 27 Stycznia 2023 przez Wojtek59 Rozszerzenie i uzupełnienie tekstu 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
giberes Napisano 27 Stycznia 2023 Share Napisano 27 Stycznia 2023 Jak wiosną latałem puchaczem, to pasy były jak te pasy transportowe, ale bardzo miękkie, lejace się, szare. Zapięcie jakoś łatwo otwierane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 28 Stycznia 2023 Share Napisano 28 Stycznia 2023 Miła niespodzianka. Podczas malutkiej kwerendy znalazłem w "żółtym Stafieju" część norm zakładowych i polskich używanych w SZD. Ku mojemu zaskoczeniu były i pasy pilota - patrz niżej. Na dodatek - z wymiarami. W stosunku do zdjęć - widać inną klamrę do zapinania pasów, reszta nie różni się zbytnio. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 Moje wypociny: Kolory oznaczają różne warstwy. Dla pasów barkowych pozwoliłem sobie rozłożyć końcówki pasów na cztery różne sposoby. I są trzy różne klamry do blokowania pasów. No to można krytykować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 (edytowane) Na tym zdjęciu, na dole, widać klamrę z Ogara. Następny - rysunek z katalogu - tylko do celów poglądowych Edytowane 31 Stycznia 2023 przez Wojtek59 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 A na tym zdjęciu modelu Perkoza widać pasy całkiem innego typu (mam na mśsli system blokowania pasów - z okrągłą klamrą). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kon_Bar Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 @Wojtek59 - jak zawsze - pewnie trzeba podzielić pasy na epoki Nie oczekujmy, że przez 50 lat nic się nie zmieniło Co do spółdzielni - określiłeś: blaszki / kalkomanie / insze inszości? Jak by co to ja chętnie się dołączę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BRAVO112 Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 nie wiem tylko, czy druck3D da rade.W kazdym razie 1:72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 31 Stycznia 2023 Share Napisano 31 Stycznia 2023 5 godzin temu, BRAVO112 napisał: nie wiem tylko, czy druck3D da rade.W kazdym razie 1:72 Z mojej strony to była tylko sugestia. Miałem na myśli coś w rodzaju produktów Quinta Studio - druk 3D na papierze do kalkomanii. Liczyłem na to, ze zainteresowani zaproponują coś bardziej konkretnego. Samej technologii druku 3D na papierze do kalek jeszcze nie zgłębiałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Lutego 2023 Share Napisano 1 Lutego 2023 (edytowane) Pasy są w szybowcu elementem podlegającym wymianie. Dawniej wg godzin użytkowania. W ramach nowych przepisów, mogą być używane wg stanu technicznego. W efekcie, o ile nie buduje się modelu polskiego szybowca z początkowego okresu eksploatacji, to pasy mogą być w zasadzie dowolne. W przypadku szybowców zagranicznych lub używanych współczesnie tym bardziej, bo prywatny właściciel może sobie kupić takie pasy jakie mu odpowiadają i w 10 min. wymienić. Oczywiście powinny być certyfikowane. Jak zwykle w szczegółach jest to ciut bardziej skomplikowane, bo np. szybowce SZD miały zwykle w instrukcji użytkowania wpisane pasy typu SZD. Czyli teoretycznie innych pasów nie można było stosować. W czasach PRL i przez jakiś czas później w aeroklubach tego przestrzegano. Ale już jaki konkretnie model pasów SZD był stosowany, to bez znaczenia. Póżniej, pasy SZD przestały być produkowane i powstał kłopot. Pasy można jednak remontować. Remont może polegać nawet na wymianie wszystkich elementów pasów i będzie ok, o ile remontujący ma odpowiedni certyfikat. Dotyczy to głównie polskich szybowców zarejestrowanych w Polsce, bo w cywilizowanym świecie inspektorzy machają na to ręką i w praktyce można zamontować dowolne pasy z certyfikatem. A nawet używane bez certyfikatu, bo nikt nie udowodni, że takie nie były w szybowcu od początku. O ile są sprawne technicznie, inspektor podpisze przegląd i nikt nie będzie wnikał. I w ogóle, o ile modelarz nie buduje konkretnego egzemplarza szybowca z konkretnego okresu eksploatacji popartego zdjęciami, ma sporą dowolność w kształtowaniu wnętrza kabiny i układu tablicy przyrządów. Zarówno poszczególne serie produkcyjne szybowców jak i poszczególne egzemplarze w rękach użytkowników moga mieć bardzo różne wyposażenie i aranżację wnętrza. Edytowane 1 Lutego 2023 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 1 Lutego 2023 Share Napisano 1 Lutego 2023 Godzinę temu, HKK napisał: Pasy są w szybowcu elementem podlegającym wymianie. Dawniej wg godzin użytkowania. W ramach nowych przepisów, mogą być używane wg stanu technicznego. W efekcie, o ile nie buduje się modelu polskiego szybowca z początkowego okresu eksploatacji, to pasy mogą być w zasadzie dowolne. W przypadku szybowców zagranicznych lub używanych współczesnie tym bardziej, bo prywatny właściciel może sobie kupić takie pasy jakie mu odpowiadają i w 10 min. wymienić. Oczywiście powinny być certyfikowane. Jak zwykle w szczegółach jest to ciut bardziej skomplikowane, bo np. szybowce SZD miały zwykle w instrukcji użytkowania wpisane pasy typu SZD. Czyli teoretycznie innych pasów nie można było stosować. W czasach PRL i przez jakiś czas później w aeroklubach tego przestrzegano. Ale już jaki konkretnie model pasów SZD był stosowany, to bez znaczenia. Póżniej, nowe pasy SZD przestały być produkowane i powstał kłopot. Pasy można jednak remontować. Remont może polegać nawet na wymianie wszystkich elementów pasów i będzie ok, o ile remontujący ma odpowiedni certyfikat. Dotyczy to głównie polskich szybowców zarejestrowanych w Polsce, bo w cywilizowanym świecie inspektorzy machają na to ręką i w praktyce można zamontować dowolne pasy z certyfikatem. A nawet używane bez certyfikatu, bo nikt nie udowodni, że takie nie były w szybowcu od początku. O ile są sprawne technicznie, inspektor podpisze przegląd i nikt nie będzie wnikał. To co zapisałeś powyżej wynika tylko i wyłącznie z regulacji prawnych (przepisy budowy statków powietrznych - kwestia sposobu definicji certyfikat typu) i ich przestrzegania przez obydwie strony - inspektora nadzoru lotniczego i użytkownika SP. Te zasady to ja znam bardzo dobrze - spójrz na notkę o mim zawodzie. Np. widziałem Grunau Baby II z takimi pasami jakie widać na fotce modelu Perkoza, co wykazuje, że jest to spotykane w rzeczywistości. Ale jeśli robisz model w malowaniu z epoki - to już nie wygląda to dobrze. Dodatkowa informacja - w 1982 brałem udział(w ramach praktyk studenckich) w przerabianiu SZD 49 Jantar Standard K na Jantar Standard 2. Więc z tymi wszystkimi wymogami zetknąłem się osobiście bardzo dobrze, bo konsultowaliśmy je na bieżąco z ekipą inżynierów SZD. Ale Ad rem Moim zamiarem było coś innego, o czym pisałem na samym początku mojego wątku. Zauważyłem, że dla modeli szybowców w skali 1/72, praktycznie rzecz biorąc, nie ma pasów bezpieczeństwa w jakiejkolwiek formie. Mało tego, również materiał zdjęciowy jest słaby. Na moja prośbę , znajomy pilot porobił te zdjęcia (nb. wg moich dosyć jednoznacznych wskazówek, jednak nie uniknął drobnych błędów), które zamieściłem powyżej. Co pozwoliło mi naszkicować to co wyżej zaprezentowałem. W czasie kwerendy po publikacjach o szybowcach znalazłem min. normę zakładową SZD dotyczącą pasów i już z szybkiego porównania widać różnice w klamrach, co naprowadziło mnie na myśl, żeby sięgnąć głębiej/ szerzej do zasobów www i, a nóż, a widelec, coś się znajdzie. Jak widać - znalezione zdjęcie Perkoza pokazuje postęp w tej dziedzinie, powolny, ale nie tracę nadziei. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HKK Napisano 1 Lutego 2023 Share Napisano 1 Lutego 2023 (edytowane) 29 minut temu, Wojtek59 napisał: Jak widać - znalezione zdjęcie Perkoza pokazuje postęp w tej dziedzinie, powolny, ale nie tracę nadziei. Chyba żaden producent szybowców już dziś pasów sam nie robi. Wszędzie sa Gardinger-y, Schrot-y (ładna nazwa) i nie wiem co tam jeszcze. Tu na zdjęciu to chyba Gardinger i o ile pamiętam w egzemplarzu którym latałem były takie same. Natomiast kolor pasów to już do wyboru przez klienta. Ja z szybowcami mam do czynienia na sposób praktyczny, bo latam i jestem właścicielem. Mógłbym Ci przesłac pare zdjęć pasów szybowców SZD - np. Cobry i Jantara 2B. Ale to są szybowce zarejestrowane za granicą i raczej nie mają oryginalnych pasów SZD. Edytowane 1 Lutego 2023 przez HKK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 1 Lutego 2023 Share Napisano 1 Lutego 2023 (edytowane) W czasach komuny wszystko trzeba było robić samemu. Stąd, przypuszczam, normy zakładowe pasów i kilku innych części. Za szczegółowe zdjęcia pasów i klamer będę bardzo wdzięczny. I pewnie nie tylko ja. Zazwyczaj nikt nie pokazuje samych pasów jako takich, bo to szczegół, którym "nie warto zawracać sobie głowy." Dzisiejsze znalezisko - Szybowiec Wrona - pasy barkowe wymyślono później: Chyba zbyt pochopny wniosek: Edytowane 7 Lutego 2023 przez Wojtek59 Nowe dane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wojtek59 Napisano 9 Lutego 2023 Share Napisano 9 Lutego 2023 W dniu 31.01.2023 o 13:44, BRAVO112 napisał: nie wiem tylko, czy druck3D da rade.W kazdym razie 1:72 Ja robię tylko 1/72 @ HKK - prawdę mówisz. Tak to wygląda - 4 punktowe pasy, chyba Gardinera Ale jakiekolwiek zdjęcia się przydadzą, aby dobrej jakości. Stan wypocin na dziś. W prawym górnym rogu - przetyczka, którą pokazałem na zdjęciu kabiny Ogara (nb. bardzo podobna do poniemieckich) W prawym dolnym rogu - przetyczka wzorowana na normie zakładowej przytoczonej powyżej. Ten typ pasów znalazłem na zdjęciach szybowców SZD od Jaskółki poprzez Bociana, Fokę 4, Lisa, Pirata, Cobrę 15/17 , Jantara Std, Jantara-Krokusa S do Puchacza. Mam zdjęcia Jastrzębia i Czapli - są stare pasy, wg normy zakładowej j.w. (rysunki w opracowaniu, ale bez napinki). W Kobuzie spotkałem zdjęcia z oboma rodzajami pasów stare z wg ZN-56 i nowe. W Perkozie i Puchatku (choć to nie SZD) znalazłem pasy typu Schrott/ Gardiner - pokazałem powyżej. Uwagi mile widziane. Czy macie namiary na wykonawców trawienia blach wg zamówienia ? Chodzi głównie o wymogi dotyczące przygotowania grafiki (format pliku, kolory dla warstw itd, itp.). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzes Napisano 9 Lutego 2023 Autor Share Napisano 9 Lutego 2023 Godzinę temu, Wojtek59 napisał: Czy macie namiary na wykonawców trawienia blach wg zamówienia ? Tu zapytaj: flagi-model@o2.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.