Skocz do zawartości

[Projekt grupowy] Szybowce


Grzes

Rekomendowane odpowiedzi

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Temat marginalny, ale ciekawy dla mnie.

Zauważyłem, że nie ma zbyt wielu zdjęć pasów pilota w szybowcach dostępnych w sieci. Temat jakby nie wart uwagi. 

Zauważyłem również, że nikt nie produkuje takich blaszek lub wydruków 3D dedykowanych dla szybowców, więc postanowiłem zrobić coś własnym sumptem.

Ponieważ mnie interesują (głównie) szybowce SZD, więc na razie ograniczę się do tego tematu.

 

I tu pojawia się clou programu:

  1.  Czy ktoś z Was ma zdjęcia, dobrej jakości, pasów pilota z jakiegoś szybowca SZD i czy byłby chętny je udostępnić ? Projekt spróbuje zrobić sam w Inkscape.
  2.  Czy macie pomysł/ propozycję, czy to lepiej drukować w 3D, czy może lepiej wytrawić chemicznie, a może wystarczy zrobić jako kalkomanie ? I wtedy - gdzie ?
  3.  Ja mam zdjęcia pasów pilotów z Bociana E (patrz poniżej), ale mam pewne wątpliwości, co do kształtu okuć i klamer (zniekształcenia zdjęć lub zdjęcia nie w płaszczyźnie). Czy ktoś z Was może to w jakiś sposób zweryfikować ?

 

No i na koniec pytanie - czy będą jacyś zainteresowani "spółdzielnią" ? I ilu  jeśli ten pomysł wypali ?

 

Jeśli macie jakieś przemyślenia lub "wiedzę tajemną" to może się nią podzielicie.

P.S. Wiem, że w modelach szybowców Ardpola były blaszki z pasami pilotów, ale nie do końca grają mi z załączonymi zdjęciami (patrz Bocian E).

barkowe.JPG

klamra.JPG

lewy biodrowy.JPG

prawy biodrowy.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Wojtek59 napisał:

Temat jakby nie wart uwagi

Wart, wart. 

Nawet mamy specjalny temat szybowcowy:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.01.2023 o 09:16, Wojtek59 napisał:

Temat marginalny, ale ciekawy dla mnie.

Zauważyłem, że nie ma zbyt wielu zdjęć pasów pilota w szybowcach dostępnych w sieci. Temat jakby nie wart uwagi. 

Zauważyłem również, że nikt nie produkuje takich blaszek lub wydruków 3D dedykowanych dla szybowców, więc postanowiłem zrobić coś własnym sumptem.

Ponieważ mnie interesują (głównie) szybowce SZD, więc na razie ograniczę się do tego tematu.

 

I tu pojawia się clou programu:

  1.  Czy ktoś z Was ma zdjęcia, dobrej jakości, pasów pilota z jakiegoś szybowca SZD i czy byłby chętny je udostępnić ? Projekt spróbuje zrobić sam w Inkscape.
  2.  Czy macie pomysł/ propozycję, czy to lepiej drukować w 3D, czy może lepiej wytrawić chemicznie, a może wystarczy zrobić jako kalkomanie ? I wtedy - gdzie ?
  3.  Ja mam zdjęcia pasów pilotów z Bociana E (patrz poniżej), ale mam pewne wątpliwości, co do kształtu okuć i klamer (zniekształcenia zdjęć lub zdjęcia nie w płaszczyźnie). Czy ktoś z Was może to w jakiś sposób zweryfikować ?

 

No i na koniec pytanie - czy będą jacyś zainteresowani "spółdzielnią" ? I ilu  jeśli ten pomysł wypali ?

 

Jeśli macie jakieś przemyślenia lub "wiedzę tajemną" to może się nią podzielicie.

P.S. Wiem, że w modelach szybowców Ardpola były blaszki z pasami pilotów, ale nie do końca grają mi z załączonymi zdjęciami (patrz Bocian E).

barkowe.JPG

klamra.JPG

lewy biodrowy.JPG

prawy biodrowy.JPG

Pasy, pasy, pasy? 

Hmmm, latałem Bocianem E niestety było to ponad 40 lat temu wiec pamięć ludzka zawodzi. Wtedy te pasy były jakieś inne. Nawet poduszki brezentowe jakby inne.

Może te elementy konstrukcyjne nie są aż tak istotne jak całość płatowca, więc mogły być zmieniane w trakcie eksploatacji. Może źle napisałem bo przecież od pasów zależy życie załogi tylko chodziło mi o to że mogły być różne ich wersje (np. zmienione w trakcie remontu głównego czy jakoś tak).

O znaczeniu jakości pasów, fotela itp przekonał się niestety tragicznie pilot jednego z naszych MiGów-29.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Przede wszystkim 40 lat temu materiał pasów był inny. Siłą rzeczy pociągało to inny kształt klamer.

Dzisiaj przeryłem się przez kilka monografii szybowców i stwierdziłem dużą różnorodność tego towaru. Kilkanaście książeczek  jeszcze czeka.

Sądzę, że SZD miało pewien standard/normę zakładową odnośnie pasów, pedałów i dźwigni, przełączników itp. (bo co do drążków sterowych to jest za duża różnorodność), która ewoluowała z czasem. Mnie chodzi o wyłapanie głównych "rodzin"/ okresów produkcji.

Poza tym zauważyłem, że w odremontowanych szybowcowych "oldtimerach" stosuje się współczesne części tego typu, albo z braku oryginałów, albo z powodu zmiany przepisów zdatności do lotu. W końcu przez te kilkadziesiąt lat rozwoju przepisy budowy i /lub zdatności do lotu również ewoluowały. Pozostałe zdjęcia spróbuje zebrać i przedstawić w przyszłym tygodniu.

Natomiast mam prośbę do wszystkich zainteresowanych o przejrzenie własnych zbirów i pomoc w usystematyzowaniu tego zagadnienia. 

Może być pomocne przy budowie kokpitów modeli, zwłaszcza, że w szybowcach są one dobrze widoczne.

Edytowane przez Wojtek59
Rozszerzenie i uzupełnienie tekstu
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miła niespodzianka. 

Podczas malutkiej kwerendy znalazłem w "żółtym Stafieju" część norm zakładowych i polskich używanych w SZD. Ku mojemu zaskoczeniu były i pasy pilota - patrz niżej. Na dodatek - z wymiarami.

W stosunku do zdjęć - widać inną klamrę do zapinania pasów, reszta nie różni się zbytnio.

Pasy_pilota_SZD_.jpg

  • Thanks 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje wypociny:

image.png.3fced5a67ac42e7b8e1e6fe47809396f.png

Kolory oznaczają różne warstwy. Dla pasów barkowych pozwoliłem sobie rozłożyć końcówki pasów na cztery różne sposoby.

I są trzy różne klamry do blokowania pasów.

No to można krytykować.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na tym zdjęciu, na dole, widać klamrę z Ogara.

SZD_45_Ogar_pasy_2.jpg

Następny - rysunek z katalogu - tylko do celów poglądowych

SZD_45_Ogar_pasy.jpg

Edytowane przez Wojtek59
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wojtek59 - jak zawsze - pewnie trzeba podzielić pasy na epoki :) Nie oczekujmy, że przez 50 lat nic się nie zmieniło 😉

Co do spółdzielni - określiłeś: blaszki / kalkomanie / insze inszości? Jak by co to ja chętnie się dołączę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, BRAVO112 napisał:

nie wiem tylko, czy druck3D da rade.W kazdym razie 1:72 

 

Z mojej strony to była tylko sugestia. Miałem na myśli coś w rodzaju produktów Quinta Studio - druk 3D na papierze do kalkomanii.

Liczyłem na to, ze zainteresowani zaproponują coś bardziej konkretnego. Samej technologii druku 3D na papierze do kalek jeszcze nie zgłębiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasy są w szybowcu elementem podlegającym wymianie. Dawniej wg godzin użytkowania. W ramach nowych przepisów, mogą być używane wg stanu technicznego. W efekcie, o ile nie buduje się modelu polskiego szybowca z początkowego okresu eksploatacji, to pasy mogą być w zasadzie dowolne. W przypadku szybowców zagranicznych lub używanych współczesnie tym bardziej, bo prywatny właściciel może sobie kupić takie pasy jakie mu odpowiadają i w 10 min.  wymienić. Oczywiście powinny być certyfikowane.

Jak zwykle w szczegółach jest to ciut bardziej skomplikowane, bo np. szybowce SZD miały zwykle w instrukcji użytkowania wpisane pasy typu SZD. Czyli teoretycznie innych pasów nie można było stosować. W czasach PRL i przez jakiś czas później w aeroklubach tego przestrzegano. Ale już jaki konkretnie model pasów SZD był stosowany, to bez znaczenia. 

Póżniej, pasy SZD przestały być produkowane i powstał kłopot. Pasy można jednak remontować. Remont może polegać nawet na wymianie wszystkich elementów pasów i będzie ok, o ile remontujący ma odpowiedni certyfikat. Dotyczy to głównie polskich szybowców zarejestrowanych w Polsce, bo w cywilizowanym świecie inspektorzy machają na to ręką i w praktyce można zamontować dowolne pasy z certyfikatem. A nawet używane bez certyfikatu, bo nikt nie udowodni, że takie nie były w szybowcu od początku. O ile są sprawne technicznie, inspektor podpisze przegląd i nikt nie będzie wnikał.

I w ogóle, o ile modelarz nie buduje konkretnego egzemplarza szybowca z konkretnego okresu eksploatacji popartego zdjęciami, ma sporą dowolność w kształtowaniu wnętrza kabiny i układu tablicy przyrządów. Zarówno poszczególne serie produkcyjne szybowców jak i poszczególne egzemplarze w rękach użytkowników moga mieć bardzo różne wyposażenie i aranżację wnętrza.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, HKK napisał:

Pasy są w szybowcu elementem podlegającym wymianie. Dawniej wg godzin użytkowania. W ramach nowych przepisów, mogą być używane wg stanu technicznego. W efekcie, o ile nie buduje się modelu polskiego szybowca z początkowego okresu eksploatacji, to pasy mogą być w zasadzie dowolne. W przypadku szybowców zagranicznych lub używanych współczesnie tym bardziej, bo prywatny właściciel może sobie kupić takie pasy jakie mu odpowiadają i w 10 min.  wymienić. Oczywiście powinny być certyfikowane.

Jak zwykle w szczegółach jest to ciut bardziej skomplikowane, bo np. szybowce SZD miały zwykle w instrukcji użytkowania wpisane pasy typu SZD. Czyli teoretycznie innych pasów nie można było stosować. W czasach PRL i przez jakiś czas później w aeroklubach tego przestrzegano. Ale już jaki konkretnie model pasów SZD był stosowany, to bez znaczenia. 

Póżniej, nowe pasy SZD przestały być produkowane i powstał kłopot. Pasy można jednak remontować. Remont może polegać nawet na wymianie wszystkich elementów pasów i będzie ok, o ile remontujący ma odpowiedni certyfikat. Dotyczy to głównie polskich szybowców zarejestrowanych w Polsce, bo w cywilizowanym świecie inspektorzy machają na to ręką i w praktyce można zamontować dowolne pasy z certyfikatem. A nawet używane bez certyfikatu, bo nikt nie udowodni, że takie nie były w szybowcu od początku. O ile są sprawne technicznie, inspektor podpisze przegląd i nikt nie będzie wnikał.

 

To co zapisałeś powyżej wynika tylko i wyłącznie z regulacji prawnych (przepisy budowy statków powietrznych - kwestia  sposobu definicji certyfikat typu) i ich przestrzegania przez obydwie strony - inspektora nadzoru lotniczego i użytkownika SP.

Te zasady to ja znam bardzo dobrze - spójrz na notkę o mim zawodzie.

Np. widziałem  Grunau Baby II z takimi pasami jakie widać na fotce modelu Perkoza, co wykazuje, że jest to spotykane w rzeczywistości. Ale jeśli robisz model w malowaniu z epoki - to już nie wygląda to dobrze.

Dodatkowa informacja - w 1982 brałem udział(w ramach praktyk studenckich) w przerabianiu SZD 49 Jantar Standard K na Jantar Standard 2. Więc z tymi wszystkimi wymogami zetknąłem się  osobiście bardzo dobrze, bo konsultowaliśmy je na bieżąco z ekipą inżynierów SZD.

 

Ale Ad rem

 

Moim zamiarem było coś innego, o czym pisałem na samym początku mojego wątku.

Zauważyłem, że dla modeli szybowców w skali 1/72, praktycznie rzecz biorąc, nie ma pasów bezpieczeństwa w jakiejkolwiek formie.

Mało tego, również materiał zdjęciowy jest słaby. Na moja prośbę , znajomy pilot porobił te zdjęcia (nb. wg moich dosyć jednoznacznych wskazówek, jednak nie uniknął drobnych błędów), które zamieściłem powyżej. Co pozwoliło mi naszkicować to co wyżej zaprezentowałem.

W czasie kwerendy po publikacjach o szybowcach znalazłem min. normę zakładową SZD dotyczącą pasów i już z szybkiego porównania widać różnice w klamrach, co naprowadziło mnie na myśl, żeby sięgnąć głębiej/ szerzej do zasobów www i, a nóż, a widelec, coś się znajdzie. Jak widać - znalezione zdjęcie Perkoza pokazuje postęp w tej dziedzinie,  powolny, ale nie tracę nadziei.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Wojtek59 napisał:

Jak widać - znalezione zdjęcie Perkoza pokazuje postęp w tej dziedzinie,  powolny, ale nie tracę nadziei.

Chyba żaden producent szybowców już dziś pasów sam nie robi. Wszędzie sa Gardinger-y, Schrot-y (ładna nazwa) i nie wiem co tam jeszcze. Tu na zdjęciu to chyba Gardinger i o ile pamiętam w egzemplarzu którym latałem były takie same. Natomiast kolor pasów to już do wyboru przez klienta.

Ja z szybowcami mam do czynienia na sposób praktyczny, bo latam i jestem właścicielem. Mógłbym Ci przesłac pare zdjęć pasów szybowców SZD - np. Cobry i Jantara 2B. Ale to są szybowce zarejestrowane za granicą i raczej nie mają oryginalnych pasów SZD.

Edytowane przez HKK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czasach komuny wszystko trzeba było robić samemu. Stąd, przypuszczam, normy zakładowe pasów i kilku innych części.

Za szczegółowe zdjęcia pasów i klamer będę bardzo wdzięczny. I pewnie nie tylko ja.

Zazwyczaj nikt nie pokazuje samych pasów jako takich, bo to szczegół, którym "nie warto zawracać sobie głowy." 

 

Dzisiejsze znalezisko - Szybowiec Wrona - pasy barkowe wymyślono później:

image.thumb.jpeg.9894d8412fc482f321973016610675f6.jpeg

 

Chyba zbyt pochopny wniosek:

 

Wrona_pasy.jpg

Edytowane przez Wojtek59
Nowe dane
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.01.2023 o 13:44, BRAVO112 napisał:

nie wiem tylko, czy druck3D da rade.W kazdym razie 1:72 

 

Ja robię tylko 1/72

 @ HKK - prawdę mówisz.

Tak to wygląda - 4 punktowe pasy, chyba Gardinera

image.jpeg.393d3ef6888bba373fc9d48d5702ef05.jpeg

 

Ale jakiekolwiek zdjęcia się przydadzą, aby dobrej jakości.

 

Stan wypocin na dziś.

 

image.png.75f48d8e8653044efad27cea7a8e7d13.png   

 

W prawym górnym rogu - przetyczka, którą pokazałem na zdjęciu kabiny Ogara (nb. bardzo podobna do poniemieckich)

W prawym dolnym rogu - przetyczka wzorowana na normie zakładowej przytoczonej powyżej.

Ten typ pasów znalazłem na zdjęciach szybowców SZD od Jaskółki poprzez Bociana, Fokę 4, Lisa, Pirata, Cobrę 15/17 , Jantara Std, Jantara-Krokusa S do Puchacza.

Mam zdjęcia Jastrzębia i Czapli - są stare pasy, wg normy zakładowej j.w. (rysunki w opracowaniu, ale bez napinki).

W Kobuzie spotkałem zdjęcia z oboma rodzajami pasów stare z wg ZN-56 i nowe.

W Perkozie i Puchatku (choć to nie SZD) znalazłem pasy typu Schrott/ Gardiner - pokazałem powyżej.

Uwagi mile widziane.

 

Czy macie namiary na wykonawców trawienia blach wg zamówienia ?

Chodzi głównie o wymogi dotyczące przygotowania  grafiki (format pliku, kolory dla warstw itd, itp.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Wojtek59 napisał:

Czy macie namiary na wykonawców trawienia blach wg zamówienia ?

Tu zapytaj: flagi-model@o2.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.