jmx62 Napisano 5 Lutego 2021 Share Napisano 5 Lutego 2021 Nowa "jedenastka" 48 z Army na horyzoncie a mnie nachodzą różne myśli. Jak to było, podobno niektórzy piloci twierdzili, że samolot z czterema kaemami był mniej zwrotny i podobno kazali wymontowywać te ze skrzydeł. A taki P-24G miał 4 kaemy w skrzydłach a wersja F nawet działka 20mm, P-11G Kobuz też, Spitfire Mk.I czy Hurricane 8 kaemów(a nawet 12) w skrzydłach i jakoś były zwrotne, walczyły i zwyciężały. Mustang B/C miał 4 Browningi, w wersji D poszli jeszcze dalej i dołożyli kolejne dwa. P-47 miał 8 nkm i co? Nikt z pilotów nie kazał zmniejszać ilości kaemów bo "samolot był mniej zwrotny". No to co nasi piloci wymyślali, że te nasze bidne nieszczęsne "jedenastki" stawały się tak mało zwrotne z dwoma dodatkowymi karabinami w skrzydłach? A może to był tylko mit? Co koledzy myślicie o takiej teorii? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopernik Napisano 5 Lutego 2021 Share Napisano 5 Lutego 2021 Ech... szkoda gadać ! 11 była dla mnie ( jako dzieciaka) symbolem męstwa i waleczności, teraz przedstawiają ją jako jeden z symboli klęski 39. Może i nie przystawała do nowoczesnej wojny, ale jak fajnie wyglądała ! A co do dodatkowych km, RAV chyba ma rację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebastain Napisano 5 Lutego 2021 Share Napisano 5 Lutego 2021 (edytowane) Nie znam się to się wypowiem Z różnych informacji i różnych miejsc, wyczytałem, że P-50 Jastrząb uchodził za mało zwrotny samolot, na pewno mniej zwrotny od P-11-ki. Zarazem ten sam Jastrząb podobno nie był wcale mniej zwrotny od Hurricane-a. Więc wychodzi na to, że P-11 była bardziej zwrotna od Jastrząba i Hurricane'a. Druga sprawa to różnica mas. Masa startowa P-11-ki (około 1500kg) była o połowę mniejsza niż od startowej Hurricana (około 2900kg) - więc 2 km-y proporcjonalnie robiły bardziej odczuwalną zmianę w zwrotności lekkiego samolotu jakim był P-11 - ale to kolega RAV już opisał. Fizyka robiła swoje. Edytowane 5 Lutego 2021 przez sebastain Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
greatgonzo Napisano 5 Lutego 2021 Share Napisano 5 Lutego 2021 A Camel zakręcał do tyłu na dwóch rozpiętościach, pod warunkiem, że w prawo (albo w lewo, nie pamiętam w którą stronę kręciło się to śmigło) :). I nawet skopał tyłek temu Hurriemu w pozorowanej walce. Co prawda, żeby taki pojedynek w ogóle mógł się odbyć to musiał być na warunkach Camela z oczywistym rezultatem, ale pilot mógł bez kłamstwa twierdzić, że wygrał z Hurricane. Fizyki, istotnie, nie oszukasz, lecz jeśli chodzi o rzeczywiste różnice w wartości bojowej samolotu pojedyncze opinie pilotów są średnio wiarygodnym źródłem. Na prawdę nie trzeba głęboko kopać by znaleźć twierdzenia wykluczające się nawzajem, albo oczywiście nieprawdziwe. Wszyscy mamy to na co dzień. Ile to ja się nasłuchałem farmazonów o motocyklach od, jak nie patrzeć, kierowców tych szpejów... . Po prostu z tym trzeba ostrożnie. Polskie lotnictwo, o ile się nie mylę, nie odegrało istotnej roli w wojnie wrześniowej nawet na poziomie taktycznym. Jednak jedenastka jako symbol klęski jest zupełnie absurdalna, szczególnie, że przyczyn tej porażki trzeba raczej szukać na zupełnie innym polu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jmx62 Napisano 6 Lutego 2021 Autor Share Napisano 6 Lutego 2021 Dzięki za reakcję ale tak naprawdę nie o to mi chodziło. Zasady fizyki znam bardzo dobrze (skończyłem studia w tym zakresie) wiem co to zasada zachowania pędu czy jak działa grawitacja. Ja chciałem wywołać dyskusję o tym czy nasi piloci mogli sobie ot tak zażyczyć demontaż karabinów skrzydłowych. Bo ktoś gdzie wymyślił że będzie lepiej bez nich to i w moim samolocie niech tak będzie. Na takich pogłoskach wszak poległ bodajże Jastrząb bo pilot Orliński stwierdził że jest mało zwrotny i wogóle do kitu, no to trzeba było go uziemić i wstrzymać czy opóźnić produkcję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
em Napisano 6 Lutego 2021 Share Napisano 6 Lutego 2021 Jeśli to było po 1 września to prawdopodobne.Pilot poprosił mechanicy zrobili.W trudnych czasach gdy Ci zza biurka nie przeszkadzają w relacjach na lotniskach wszystko na linii pilot obsługa jej możliwe i do ogarnięcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baas ArK Napisano 6 Lutego 2021 Share Napisano 6 Lutego 2021 Pozwolę sobie zacytować "tygryska" autorstwa W. Króla "Krakowskie skrzydła": "W ramach eksperymentu w czerwcu 1939 roku w skrzydłach mojej "dwójki" zamontowano dodatkowo dwa karabiny maszynowe. siła ognia co prawda znacznie się zwiększyła, ale płatowiec stał się cięższy i mniej zwrotny, wolniej też nabierał wysokości. Przyznam, że wolałem "dwójkę"z dwoma karabinami. Dlatego też w porozumieniu z Sędzielowskim poleciłem Ziętarze wymontować karabiny skrzydłowe i przechować je w magazynie broni. Do Aleksandrowic przyleciałem przed mobilizacją, karabiny pozostały w Krakowie." Czyli przed 1 września również. A raczej wątpliwe, żeby w późniejszym zamieszaniu zamontowano je ponownie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pepociufakers Napisano 6 Lutego 2021 Share Napisano 6 Lutego 2021 5 godzin temu, jmx62 napisał: Ja chciałem wywołać dyskusję o tym czy nasi piloci mogli sobie ot tak zażyczyć demontaż karabinów skrzydłowych. . Pewnie tak samo mogli sobie zażyczyć jak niektóre jednostki USAAF modyfikujące B-25 poprzez dodanie karabinów maszynowych czy też działa z przodu maszyny, a robiły to wbrew przepisom, i sprzeciwie fabryk(bo dodatkowa masa) itp. W dniu 5.02.2021 o 22:25, jmx62 napisał: Jak to było, podobno niektórzy piloci twierdzili, że samolot z czterema kaemami był mniej zwrotny i podobno kazali wymontowywać te ze skrzydeł. A taki P-24G miał 4 kaemy w skrzydłach a wersja F nawet działka 20mm, P-11G Kobuz też, Spitfire Mk.I czy Hurricane 8 kaemów(a nawet 12) w skrzydłach i jakoś były zwrotne, walczyły i zwyciężały. Mustang B/C miał 4 Browningi, w wersji D poszli jeszcze dalej i dołożyli kolejne dwa. P-47 miał 8 nkm i co? Nikt z pilotów nie kazał zmniejszać ilości kaemów bo "samolot był mniej zwrotny". Ale już w F-4F Wildcat jeśli dobrze pamiętam różnorakie monografie to zdarzały się przypadki usuwania dwóch karabinów maszynowych (z 6 do 4, a w późniejszych wersjach to już był standard) tudzież zabierania mniejszej ilości amunicji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.